Dojmy z hraní: nové RPG Elex od tvůrců Gothic moc nadějí na kvalitní zážitek nevzbuzuje
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: nové RPG Elex od tvůrců Gothic moc nadějí na kvalitní zážitek nevzbuzuje

28. 6. 2016 19:10 | Dojmy z hraní | autor: Adam Homola |

Vývojáři ze studia Piranha Bytes asi nevydrží u žádné série déle než tři díly. Po třetím Gothicu se vrhli na Risen, jehož třetí díl s podtitulem Titan Lords vyšel v roce 2014. Teď je zřejmě na řadě další trilogie, protože novým titulem známého německého studia je akční RPG Elex. Kombinuje v sobě tradiční fantasy i rozmáchlou sci-fi a jde o jeden z titulů, který jsem si mohl na E3 v klidu zahrát několik desítek minut.

Půlhodina, hodina, hodina a půl času na hraní, stejně jako v případě hraní dalšího akční RPG Horizon: Zero Dawn je to zoufale krátká doba. Elex má navázat na Gothic minimálně velikostí světa a v možnostech, které do něj vývojáři pumpují. Piranha Bytes na hře pracují zhruba dva a půl roku, vytvořili si dokonce i vlastní engine a hotoví by měla být někdy na přelomu roku.

S vývojem her zkušenosti nemám, ale často slýchám, že jednotlivé elementy do sebe obvykle pořádně zapadnou až krátce před koncem vývoje. Do cílové rovinky má Elex ještě očividně daleko, protože to, co mi vývojáři ukazovali, a co mě nechali i hrát, do sebe zatím vážně nezapadalo. Nebál bych se říct, že hra byla ve stavu, ve kterém by bylo lepší ji raději na E3 neprezentovat. Velký kus práce už ale mají vývojáři za sebou. Elex nabízí obrovský svět, spoustu příšer, propracovaný RPG systém, inventář, lootování, souboje… Je tu prostě všechno, co byste chtěli v RPGčku mít. I jetpack. 

Všechno je takové - nedodělané

Jen to na mě všechno působilo tak lacině, až jsem začal litovat času stráveného na prezentaci. Pořád jsem si říkal, že se to třeba bude alespoň dobře hrát, ale ani tady bohužel Elex nepřekvapil. Sice je hezké, že můžete zabít kohokoliv, tedy i zadavatele důležitého questu, ale co z toho, když jsou souboje těžkopádné a nemotorné. Máchání mečem trvá příliš dlouho a nepomůže ani možnost použít jetpack, a pak ze vzduchu dopadnout s mečem přímo na nepřítele.

Pomalý je i pohyb postavy nebo létání s jetpackem. Vývojáři se sice vytahovali s tím, že se ve světě mohu vydat kamkoliv. „Vidíš támhletu horu v dálce? Klidně tam můžeš teď hned jít,“ řekl mi šéf vývoje stylem, jako by mi právě z dobré vůle věnoval půl království. Svoboda pohybu je sice hezká, ale dnes už velký svět nikoho ze židle nezvedne. Stejně tak jsem měl co dělat, abych jen neodzíval nadšené vyprávění o fungujícím střídání dne a noci, nebo o celodenním režimu všech NPC. Kolikrát jsme to už slyšeli…

zdroj: Archiv

Chybět tu nebudou ani různé neskriptované sekvence, které v demu reprezentoval souboj jedné příšery s NPC. Opět jsem se dočkal zapáleného výkladu situace a pomrknutí, že když pomůžu NPCčku, dá mi třeba nějaký quest. „To je super, co? Můžeš se tak náhodou dostat k novým úkolům!“ Ne kluci, to není super, to je, stejně jako ty předchozí prvky, docela běžná věc. Minimálně bych na tom, střídání dne a noci a velkém otevřeném světě, svoji prezentaci nestavěl.

Trochu podivně na mě působilo i prostředí. Zde je dojem čistě subjektivní, ale narazit po chvíli pobíhání typickou fantasy krajinou na dráty elektrického vedení mi přišlo rušivé. A za kopcem, před kterým je louka, potůček a nějaká monstra, jsem následně narazil na betonové stavení a další sci-fi propriety. Na jednu stranu je častá změna prostředí fajn a hned tak se vám to neokouká, ale na druhou stranu to vývojáři neumí prodat.

Sci-fi, nebo fantasy?

Typické fantasy scenérie vypadají jako typické fantasy scenérie, jen jako vystřižené z budgetové hry. Nikde jsem nezahlédl žádnou scénu, u které bych se chtěl zastavit a chvíli se kochat. Nejde ovšem o technickou kvalitu grafiky, ale o nudnou unylost světa. Prostředí Elex není takové, ve kterém bych chtěl trávit čas. Jednou v něm zabíjíte divoká prasata, jindy zase robota, který jakoby sem spadl z Titanfallu. Co může někoho bavit, nemusí jinému sednout a i způsob, jakým jsou dva protipóly prezentovány, mi tu nijak zvlášť k srdci nepřirostl.

Což by se dalo říct vlastně o všem. Bez ohledu na stav grafiky, rozpracovanost úkolů a nehotové prostředí mě bohužel Elex nebavil ani chvíli. I ten potenciál zábavné hry bych musel hledat lupou a snažil bych se marně.

Na závěry je ještě čas, ale

Není pochyb o tom, že Piranha Bytes vzniká pod rukama obrovský virtuální svět plný postav, příšer, úkolů a předmětů. Bude zde dokonce i obdoba systému „jsem zlý – jsem hodný“, jen ve formě projevování emocí. Dokonce si budete moct přizvat do party společníky s vlastními úkoly, příběhovým pozadím a zájmem o vaši osobu. Někdo bude mít zájem na tom, aby vás dostal co nejrychleji do nějaké oblasti, někdo jiný do hrobu a někdo zase do postele. Z toho co jsem viděl, budou mít ale zdejší společníci co dělat, aby se vyrovnali těm, které známe například z her od BioWare.

Je to ale škoda, protože Piranha Bytes v minulosti dokázali, že umí. V případě Elex to ale spíše vypadá, že dělají zase po několikáté to stejné, jen s tím rozdílem, že se mezitím herní průmysl posunul o kus dál. A to už pánové nijak zvlášť nereflektovali. Nebo nemohli reflektovat, ať už kvůli absenci lidí, času, nebo pořádného rozpočtu ze strany vydavatele Nordic Games.

Bez ohledu na důvod jsem neměl po odložení gamepadu chuť hrát ani o minutu déle. Bude zajímavé sledovat, kam až dokáží vývojáři hru posunout v posledním roce vývoje. Třeba se jim ještě podaří vybrousit z ošklivého kamene nádherný diamant a série Gothic/Risen dostanou skvělého duchovního nástupce. Za takovou hru bych byl rád, jen se teď nemohu zbavit jisté skepse a pocitu, že Elex zatím nemá na víc, než průměrnou budgetovku.

Nejnovější články