Dojmy z hraní: postapo simulace Sheltered je depresivnější než Fallout
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: postapo simulace Sheltered je depresivnější než Fallout

20. 9. 2015 16:15 | Dojmy z hraní | autor: Jan Slavík |

V kanceláři studia Unicube asi nepanuje úplně nadšená nálada. I když, těžko říci, kdo měl nápad na simulaci atomového krytu první a kdo od koho kopíroval. Nebo snad oba projekty vznikaly současně bez vzájemného ovlivnění? To se nejspíš nikdy nedozvíme, nicméně faktem zůstává, že pokud by vaši žízeň po atomové válce a následném přežívání radioaktivního spadu nedokázal ukojit Fallout Shelter (čtěte recenzi), pokusí se o to, krom řady světových politiků, také hra Sheltered.

V nukleární pustinu s nukleární rodinou

Pokud jste zmíněný Fallout Shelter hráli, budete v Sheltered brzy jako doma. Ujímáte se role rodiny, která nachází prázdný atomový kryt, který se má stát jejím domovem. Vaši přeživší si s sebou nesou něco zásob a surovin a prvním úkolem je zvelebit bunkr tak, aby byl s trochou sebezapření alespoň obyvatelný.

To znamená pěkně stylově kýbl místo záchodu, propíchaná petflaška jako sprcha a otrhaný spacák pro složení lehce světélkujících kostí. Pak už hra s jistotou promazaných ozubených koleček zapadá do známého vzorce schraňování potravy, zajišťování zásob vody a samozřejmě paliva, které je v Sheltered snad ještě životodárnější než mít co pít. Benzín totiž pohání generátor, který pak obratem poskytuje elektřinu filtru na vzduch. Co se s rodinkou stane, když je pár dní necháte dýchat kontaminované ovzduší, snad nemusím nijak detailně rozepisovat. Veselá scéna to opravdu není.

Hlavně když je co číst

Každý rodinný příslušník nebo přeživší, kterému poskytnete azyl, má základní potřeby. Zde vás nemá co překvapit, jde klasicky o hlad, žízeň, hygienu. Navíc si všimnete i ukazatelů stresu a traumatu. Smrt domácího mazlíčka nebo obyvatele krytu zvyšuje trauma. To sice časem opět klesá, ale když ho necháte vystoupat ke stovce, postava získá nějakou negativní vlastnost. Třeba chronický strach. Systém charakterů trochu připomíná jednodušší Darkest Dungeon.

Mechanika stresu zřejmě ještě není úplně hotová, protože jsem si nevšiml, že by jej něco nějakým způsobem zvyšovalo. Prostředky na jeho snížení nicméně ve hře už jsou, jde o knihy pro dospělé (tedy že dospělí snižují stres čtením knih, nikoliv porno) a hračky pro děti.

Největší trn v mozolnaté patě je však prozatím nemožnost interakce jednotlivých obyvatel bunkru mezi sebou. V podstatě všechno vybavení se opotřebovává a je nutné jej často udržovat, takže své svěřence sice máte čím zaměstnat. Pokud se ale všechno blyští a funguje jak po zhlédnutí epizody Rad ptáka Loskutáka, mění se hra v pozorování toho, kterak panáci stojí jak náhrobky v tichosti a beze slůvka, zatímco čekáte, až naprší dost vody na další výpravu do pustiny.

Výpravy v neznámo

Expedice do nehostinné radioaktivní pouště se brzy stanou alfou i omegou hry. Na falloutovsky vypadající mapě naplánujete trasu, přihodíte nějaké to vybavení na cestu, aby se v případě ohrožení měl taťka čím ohánět, a hurá ven.

Hlavním cílem je samozřejmě hledání jídla nebo zásob a hře se pravidelně daří přinášet skvěle vypjaté momenty, kdy vám polovina rodiny doma pomalu umírá hlady, zatímco pár kilometrů od krytu spěchají zpátky rodiče s několika plechovkami nad zlato cennějšího proviantu. Stihnou to, nebo se vrátí pouze k bezvládným tělům svých potomků? V takových chvílích budete s bušícím srdcem počítat každou minutu.

Při pátrání můžete narazit na ostatní přeživší, a jelikož je v divočině podle Sheltered rušno jak na Václaváku, bude se to pravidelně stávat. Někdo se k vám bude chtít přidat, někdo nabídne zásoby k obchodu a jindy se potkáte s agresivitou. Právě to ovšem dokáže způsobit i solidní frustraci, když po pěti hodinách hraní potkáte tuláka, který na nabídku k obchodu zareaguje rozmáznutím hlavy páčidlem vašemu zkušenému průzkumníkovi.

zdroj: Archiv

Ještě lepší ale je, když se vám ještě z toho, aby trápení nebylo málo, pomátnou zbylí obyvatelé krytu. Pak už si na každého dalšího kolemjdoucího dáte opravdu pozor a možná přijde na řadu i nějaký preventivní útok z vaší strany - co když by vás jinak napadl on? Krásné zpodobnění paranoie ve světě ovládaném právem silnějšího, kde jde lidství nezřídka stranou. Nutno ještě doplnit, že v pustině prozatím narazíte pouze na lidi, žádné zmutované zvěrstvo se nekoná.

Musíme si ujasnit, že Sheltered JE krutě atmosférická a depresivní hra. Falloutovský mix lehké komedie s beznadějnou tváří reality jde stranou a nastupuje jen zoufalá animální snaha o přežití. Nad rozhodnutím, jestli své vlastní dítě pohřbít, nebo naporcovat k jídlu, protože když to neuděláte, je dost možné, že vám zbytek krytu pomře hlady, se nejspíš oklepe i hráč, který už si zkusil ledacos.

Když tvůrci odstraní klasické porodní bolesti, jako je například ovládání, které momentálně působí jako pokus o naučení rozjíveného štěněte poslušnosti, rozvinou zatím velice primitivní bojový systém, přidají interakce mezi lidmi a okoření chutný radioaktivní guláš ještě trochou obsahu, "rád" se do krytu v hotové verzi hry vrátím. Pro fanoušky žánru ale Sheltered rozhodně stojí za vyzkoušení již nyní. Najdete ji v early access režimu na Steamu.

Nejnovější články