Dojmy z hraní: RPG adventura Kim nabízí důstojné zpracování Kiplingova románu
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: RPG adventura Kim nabízí důstojné zpracování Kiplingova románu

6. 7. 2016 11:15 | Dojmy z hraní | autor: Jan Slavík |

Do Indie koloniálního období, časů Kiplingových románů, se příliš her nevydává. A když už to dělají, nedopadá to, podobně jako Arbaazova avantýra, nikterak slavně. Orientu chtivý hráč má k dispozici například ještě dialogové RPG Unrest, to ale rozhodně není hrou pro každého. Situaci se snaží napravit Kim, průzkumnická RPG adventura viděná shora, zasazená do Indie, když ještě byla perlou v koruně britské.

Indickým chlapcem

Hráč se ujímá role třináctiletého sirotka Kima. Jeho úkolem bude nejen dožít se s ním osmnáctých narozenin, kdy hra končí, ale odkrýt i tajemství jeho původu, dosáhnout náboženského osvícení či jen prozkoumávat rozlehlou krajinu a zažívat v ní různá dobrodružství.

Hra je ve svém jádru sandbox, nikdo vás tedy k ničemu nutit nebude. Některé události a úkoly jsou sice omezené časově, ale jejich nesplnění či nenalezení hru neukončí. Život plyne dál a příběh se přizpůsobí. K nalezení jsou tu i prvky survivalu - hlad a únava. Je to právě skrze tyto základní potřeby, kdy se hře daří skvěle vykreslit pocity bezvýznamného sirotka v krutém světě.

Ve svém domovském městě se Kim sice může spolehnout na přátelství majitele stájí, který znal jeho otce a v nouzi se s ním rozdělí o misku rýže, ale co když světla Dillí spolyká temnota a chlapec dorazí v noci do předaleké vesničky polomrtvý hlady a bez jediné rupie v kapse? Zatnete zuby, vydáte se dál a budete riskovat nemoc či vyhladovění? Zkusíte žebrat? Nebo se pod rouškou stínů vydáte krást a loupit?

A pokud už jde opravdu do tuhého, pořád je tu možnost počíhat si s dýkou v ruce třeba na policistu. Nosí u sebe zbraně, za které vám ve vetešnictví dobře zaplatí, a pak možná hlady nezemřete. Má ale Kim žaludek na vraždu? To už bude na vás.

zdroj: Archiv

Pěší túry

Morální rozhodnutí, výtečná atmosféra a dobře napsaný text, to jsou přednosti, které se momentálně jeví jako nejvýznamnější. Hru by jejím vyzněním sice nebylo úplně scestné přirovnat například k původem mobilní pecce 80 Days, ale víc se hodí srovnání spíše se Sunless Sea. Vyměňte pochmurné vlny bezslunečného moře za louky a bahno venkovských cest, a máte jasnou představu, jak se Kim hraje, protože mechanismy jsou v podstatě stejné.

Dorazíte na důležité místo či si s někým promluvíte, spustí se textová interakce s vysvětlivkami a květnatým vyprávěním. V ní si pomocí dialogových možností můžete naklonit ostatní postavy, získat práci, zavázat se k různým věcem a vůbec všelijak ovlivňovat Kimův osud. Nutno samozřejmě poznamenat, že hra po vás bude požadovat znalost angličtiny na velice dobré úrovni.

K tomu se ale váže i největší výtka. Mimo dialogy a bohaté odstavce textu se toho totiž ve hře zatím moc neděje. V 80 Days to nebyl problém, protože se celá hra v podstatě sestávala jen z řetězce psaných voleb, ale Kim vás nutí ručně chodit po obrazovkách a chlapce přímo ovládat.

Chvíli to nevadí, ale po třicáté prázdné louce, přes kterou se musíte trmácet, abyste se dostali do města, kam vás vede úkol, to zkrátka začne být docela nuda. Hra se vás jakoby protichůdně snaží tlačit do sledování příběhové linky, ale zároveň vám nabízí obrovskou mapu k volnému průzkumu, který ale kvůli nedostatku obsahu není nijak uspokojivý, a výsledek působí trochu rozpačitě.

Občas sice narazíte na bednu, kterou můžete vybrat, či postavu, co si chce promluvit, ale předmětů je ve hře prozatím žalostně málo a i náhodná setkání se brzy začnou opakovat. Jedná se o projekt ve stádiu vývoje, o čemž vypovídá i množství bugů a nedodělků, je tedy samozřejmě nemožné vyvozovat jakékoliv závěry. Aby nicméně hotový Kim vydržel déle než několik málo hodin, budou tvůrci muset pěší část okořenit ještě pořádnou dávkou událostí či nových mechanik.

Již nyní ale nemám pochybnosti o tom, že si hru užijí zejména milovníci umného slovotepectví, protože texty jsou napsány opravdu dovedně a je radost je číst. Doufejme, že autoři nějak zajímavě naplní i prozatím dost plytké chodící pasáže, a dočkáme se hry, kterou bude možné s klidným svědomím doporučit.

Nejnovější články