Ono to mluví!
SOMA začíná vibrujícím telefonem, který vás vytrhne ze všech vzpomínek na minulost. Ať už středověkou, nebo polárnickou. Pak následuje šok, když hlavní postava promluví. A nejen to: má dokonce i jméno, dává na odiv své emoce a v neposlední řadě si vytváří něco jako názor na situaci okolo, což žádná předchozí hra Frictional Games nenabídla. Vždy nás spojila s postavou, která tak nějak mlčky nesla veškerá děsivá břemena, jimiž jsme ji museli ověšet, zatímco křičení strachem a hlasité komentáře plné nadávek jsme si obstarávali sami před monitory.
Tentokrát máme v tomto ohledu konkurenci a nabízí se otázka, zda vám takový přístup k žánru bude vyhovovat. Pravdou totiž je, že v tomto případě se nebojíte vyloženě o sebe, ale o postavu, kterou vám hra svěřila. Nutno však dodat, že se s novou výzvou studio vypořádalo, alespoň co se preview verze týče, docela dobře. Hlavní hrdina je ve své podstatě obyčejný, příjemný chlapík, kterému se něco přihodilo během života a následky ho zavedly nejen do vašich pracek, ale také do problémů. Docela snadno mu jeho roli uvěříte a díky dobře odměřenému množství emocí a „projevů lidskosti“ vám v podstatě nebude bránit nic v tom, abyste ho měli rádi.
Šuplíky plné překvapení
Ještě předtím, než se začaly dít „věci“, jsem si rovněž ověřil, že se v Somě vrací jedinečný hratelnostní rukopis studia. Díky klasickému ovládání a propracovaným úrovním můžete otevřít každou zásuvku nebo skříňku, číst různé papíry z okolí, zapínat a používat vybavení místností. Zkrátka: pokud jste měli obavy, že se vrátí podobná netečnost, s jakou na nás vyrukovala Amnesia: A Machine for Pigs (kterou však dělalo studio The Chinese Room), můžete si s klidem oddechnout.
Nic se nemění také na faktu, že jste bezbranní a nepřátelé, jakmile se s vámi konečně přestanou „oťukávat“, vyrazí docela volně do úrovní a postarají se, abyste se s hrůzou krčili v temných koutech, zatímco budete s malou dušičkou odpočítávat každý blížící se krok. Mám navíc pocit, že jsou nově k vaší přítomnosti citlivější než dříve.
zdroj: Archiv
Stačí, aby vás zahlédli jen na malou chvilku, a už jdou po vás. Někteří pěkně po svých, jiní zase ovládají schopnost přirovnatelnou k teleportaci: ve výhledu vám začnou běhat různé vizuální artefakty a „věc“ se v záblescích přibližuje. Že to zní slendermanovsky a nefér? Bohužel trochu ano. Ovšem daleko větší problém bych viděl ve skutečnosti, že když vás taková věc dostihne, neumřete. Zčerná vám obrazovka, přijdete o kus zdraví, ale za okamžik se seberete z podlahy a můžete pokračovat.
Bestie se sice dál potuluje po chodbách a najednou vám nepřijde ani zdaleka tak děsivá, když víte, že vám dává spoustu prostoru pro dělání chyb. A co hůř, neumřel jsem podruhé ani potřetí. Ve skutečnosti nebudu ani moc přehánět, když řeknu, že mi dalo docela velkou práci nechat se od bestie zabít, což je u hororu nejen divné, ale dokonce zarážející. Jasně, dá se polemizovat, že je to výsada preview verze, aby „vyměklí novináři“ od hry neutekli a byli schopní se jí prokousat. Pokud ovšem tenhle zrůdný nápad projde do finálního produktu, bude mi Somy opravdu líto.
Strach a nedůvěra
Už teď jsem ale docela ochotný tvrdit, že vedle tohoto přešlapu a faktu, že grafika není úplně super next-gen, je z ukázkové verze cítit poctivou a dobře odvedenou práci. Prostředí je temné a depresivní. Nepřátelé minimálně do prvního kontaktu a procitnutí děsiví a dokonce mi učaroval i příběh. Nebudu vám ho samozřejmě spoilovat ani náznakem, ale už dlouho se mi u hry nestalo, abych si v duchu říkal, že mě zajímá, co se bude dít dál. O to víc, když si uvědomím, že Frictional Games se nebojí kontroverzních a mnohdy drastických rozhodnutí.
Je tedy čeho se bát? Je, a to v tom dobrém i špatném smyslu. V duchu si stále říkám, že tak zkušené studio by přece nedokázalo ve svém dlouho vyhlíženém titulu vyrobit tak zásadní botu a plná hra bude na hráče drsnější, a proto i děsivější. Slepě ale SOMA věřit nehodlám. Jak nakonec vývojáři nastavili obtížnost, a zda se jim povedlo smíchat osobitou hlavní postavu s hororem i nad rámec ukázkové verze, se dozvíme 22. Září, kdy hra vyjde pro PC a PS4.