Dojmy z hraní - Syberia III sází vše na atmosféru a nostalgii
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní - Syberia III sází vše na atmosféru a nostalgii

9. 4. 2017 16:30 | Dojmy z hraní | autor: Martin Bach |

Benoît Sokal zná své publikum a chce mu vyjít vstříc. Neklade si za cíl posouvat hranice žánru, nevymýšlí nic, co by mohlo hráče zmást nebo znejistět. Naopak, v druhém pokračování svého největšího hitu, melancholické adventury Syberia, jde cílevědomě vstříc těm, kteří dobrodružství bývalé právničky Kate Walker dodnes řadí mezi své nejoblíbenější herní zážitky. Pokud lze soudit ze zhruba půlhodinové ukázky ze hry, Syberia III své věrné příznivce nezklame. Ostatním ale zřejmě mnoho vzrušujících zážitků nenabídne.

Nové ovládání

Před pár dny uplynulo přesně 13 let od vydání druhého dílu Syberie. Benoît Sokal se přesto rozhodl navázat na události dvojky přímo a nekompromisně. V době, kdy se objevují „totální restarty“ sérií, jejichž poslední díly vyšly před pěti, šesti lety, je tento přístup do určité míry obdivuhodný. Zároveň však předem omezuje cílovou skupinu, na kterou Syberia III míří. Sokal jako by říkal: „Před koupí si zahrajte první dva díly, oživte své vzpomínky a já vám připravím nášup.“

Kate se ve třetím díle probouzí v podivném sanatoriu poté, co ji v bezvědomí našli a zachránili kočovní Youkolové. S jedním ze zástupců těchto trpasličích nomádů se Kate nachází na ošetřovně, kde si můžete osahat základní principy hry – košaté dialogy a první hádanku, která vás seznámí s ovládáním hry.

Syberia se ve třetím díle prezentuje jako klasická 3D adventura se statickou kamerou a přímým ovládáním postavy. Na místě je přirovnání ke hrám jako Still Life, Broken Sword 3 nebo k produkci studia Quantic Dream. V porovnání s Francouzem Davidem Cagem se Belgičan Sokal drží klasického stylu vyprávění, vypůjčuje si ale částečně model ovládání. Už v první hádance tak musíte kroutit analogovou páčkou při snaze odšroubovat dekl rozbitého mechanismu ovládání dveří a podobně.

Sokalův kolega, designér Lucas Lagravette, během prezentace zdůrazňoval, že se tvůrci snažili navrhnout co nejintuitivnější ovládání, ve skutečnosti ale některé akce působí spíš nadbytečně. Tvůrci se například rozhodli, že se zbaví tradičního kombinování předmětů přímo v inventáři. Pokud chcete společně s Kate vyrobit například pochodeň, musíte nejprve najít vhodné místo, do kterého můžete uchytit klacek tak, abyste jej mohli obalit látkou, polít hořlavinou a zapálit. „Každá podobná akce má svou vlastní animaci. Chtěli jsme, aby hra působila co nejplynuleji a nejpřirozeněji,“ chlubí se Lucas.

První dva díly Syberie se řadily mezi jednodušší adventury a trojka jde i v tomto směru v jejich stopách. Hádanky, které viděli, byly přísně logické a jejich řešení nevyžadovala žádné delší přemýšlení. Hra při interakcích ukazuje jen proveditelné možnosti a nenutí vás k experimentování ve stylu „všechno na všechno“. Pokud se navíc ubíráte při řešení hádanky správným směrem, reflektuje to i doprovodná hudba z pera Inona Zura. Tvůrci ovšem zdůrazňovali, že hra jako celek bude těžší než předchozí díly. Řada hádanek prý bude odkazovat na klasický styl Syberie - budou tedy založené na mechanice a strojích.

zdroj: Vlastní

Stará dobrá Kate

Centrem hry ale nejsou hádanky, ani hudba, jakkoliv povedená. Jádrem Syberia III je samozřejmě osobnost Kate a její další osudy po dojemném konci druhého dílu. „V prvních dvou dílech Kate řešila svou minulost. Nyní se bude vše točit kolem její budoucnosti,” vysvětluje Sokal a netají se tím, že hlavním důvodem, proč se navzdory nepřízni okolností snaží třetí díl Syberie dokončit, je právě touha dovyprávět příběh hlavní hrdinky. Kate nyní více pochybuje o cestě, kterou si zvolila, a je podle Sokala křehčí, ale zároveň zachmuřenější a smutnější než dřív.

Vedle Kate se tvůrci soustředili i na další poznávací znamení celé série – osobité vedlejší postavy a zajímavé lokace. V ukázce jsme vedle už zmíněné léčebny viděli ještě dvě další prostředí. Tunely bývalého metra, kterými procházejí Youkolové spolu s Kate během svého putování, a povrch nad nimi, zničený atomovým výbuchem. Kvůli radiaci se musí Kate a její přátele schovávat pod zemí, na povrch se ale přesto podíváte. Autoři totiž neodolali a vedle oznámení, že se ve hře vrátí sarkastický automaton Oscar, navíc ukázali i scénu, kdy Oscara přímo ovládáte a chodíte po městě evidentně inspirované ukrajinskou Pripjatí.

Syberia III vyjde 25. dubna a vzhledem k okolnostem vývoje jde skoro o zázrak. Nemá ale smysl zastírat, že se komplikovaný vývoj a nedostatek financí podepsal na kvalitě technické stránky hry. Autorům se ještě podařilo zajistit kvalitní anglický dabing, v němž se vrací mimo jiné i herečka Sharon Mann, která namluvila Kate v předchozích dílech. Ale peníze na kvalitní grafické zpracování už nezbyly. Na obrázcích to není tak patrné, ale v pohybu a zejména při rozhovorech, působí Syberia III jako hra z minulé dekády. Především synchronizace dabingu a pohybu rtů nebo animace obličejů obecně jsou vyloženě odpudivé - lze s úspěchem pochybovat, že by se tento aspekt povedlo do vydání ještě doladit.

Syberia III vyjde 25. dubna na PC (Windows, Mac), PS4 a Xbox One. Všechny verze budou opatřeny českými titulky.

Nejnovější články