Dojmy z hraní: Uncharted 4 vypadá jako z jiného světa
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Uncharted 4 vypadá jako z jiného světa

18. 6. 2015 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

Čelist na zemi. Jak to proboha dělají? Jaké čárymáry v Naughty Nog používají, že jejich hry vypadají o třídu lépe než všechno ostatní? Už několik let dokazují, že z konzolí PlayStation umí vymáčknout maximum a Uncharted 4: A Thief’s End je toho jen dalším důkazem. Dokonce i The Order: 1886, dosavadní grafický vrchol konzolové produkce, bledne závistí. Uncharted 4 je technologický zázrak.

Panoramata detailnější než ve třetím Zaklínačovi, davy lidí živější než v Assassin’s Creed, destrukce realističtější než v Battlefieldu a obličeje lidštější než v Crysis. Je fér namítat, že Uncharted 4 je jen lineární jízdou, jejíž autoři neuvádějí k životu rozsáhlé otevřené světy, jenže tahle věc vypadá výrazně lépe i než veškerá lineární konkurence. Ještě jste neviděli ukázku z tiskové konference Sony? Tak to ihned napravte. A pak si poslechněte, co se dělo dál, protože Sony za zavřenými dveřmi na E3 ukázala dalších deset minut z hraní.

zdroj: Archiv

Nathan se lanem zachytil za rychle se pohybující jeřáb, který zrovna trčel nad stranou mostu. Pěkně se zhoupl, jen tak tak se vyhnul pilíři, a náraz do lešení, který završil ukázku z tiskovky Sony, nepřekvapivě přežil. Dřevěnou konstrukcí zdárně proletěl a v houpání pokračoval až na druhou stranu řeky. Ačkoli se rázem zaryl čenichem do bahna a do obličeje mu létalo bláto od prchajícího kamionu, za nímž se vláčel na špagátě, Nathan se nepouštěl a občas u toho ještě stihl rozdávat olovo otravným pobudům. Postupem času se vydrápal na korbu kamionu, postřílel zbytek banditů, přeskočil na dotírající džíp, z džípu vyhodil spolujezdce i řidiče, přejel několik otravných motorkářů se samopaly, naboural, jen tak tak utekl z hořícího vraku…

Indiana Jones: The Video Game

Nathan Drake je takovým nevlastním sourozencem Indiana Jonese. Je dobrodruhem, který nespadá do žádných škatulek a má stejné přednosti jako opravdoví herci z masa a kostí. Vývojáři vědí, že ani sebelepší scénář nenaplní svůj potenciál, není-li pořádně zahrán, a proto sáhli po dvojici v současnosti nejžádanějších „videoherních herců“. Starého známého Nolana Northa coby Nathana nyní doplňuje hvězdný Troy Baker coby Nathanův bratr Sam, a soudě dle krátké ukázky se skvěle doplňují.

Drakovic bratři mají pro strach uděláno a jejich hon za pokladem na Madagaskaru je pravidelně dostává do groteskně akčních scén. Oproti novému Tomb Raiderovi se Uncharted netváří jako drsný a realistický boj o přežití a absurdní kaskadérské scény tak nepůsobí pitomě, ale jen zábavně. Jmenovat se celá tato série Indiana Jones, George Lucas a spol. by jistě byli náramně spokojení.

Akce je zde přestřelená, ujetá, nervy drásající a zároveň humorná. Také vypadá náramně dobře. Při přestřelce na jarmarku odpadává zdivo, vzduchem létají kousky ovoce a prakticky veškeré části prostředí adekvátně reagují na zásahy z pistole. Autoři nezapomínají ani na Nathanovy oblíbené environmentální finiše, kdy nepřítele nedorazí jen prostou tečkou mezi oči, ale třeba jej chytne za límec a prohodí vedle stojícím stánkem. Obraz je přitom vždy perfektně plynulý a nezaznamenal jsem jediný propad v počtu snímků za vteřinu.

Uncharted 4: A Thief's End zdroj: tisková zpráva

Poctivá práce

V Naughty Dog rádi stavějí krásné detailní úrovně…, a ještě radši je pak ničí. Vidět je to i při úprku v džípu úzkými klikatými uličkami přímořského města, po němž nezůstane kámen na kameni. Když proletíte dřevěným plotem, neurve se z něj jeden celistvý kus, ale do všech světových stran se rozprsknou jednotlivé dřevěné plaňky. Puntičkářská práce. Právě takových detailů je Uncharted 4 plné a právě takové detaily rozlišují mezi hrou dobrou a hrou výjimečnou.

Celá ta nádhera, kterou Uncharted 4 bezesporu je, by se dala smést klasickým mávnutím ruky ve stylu „vždyť je to jen akční lineární ptákovina“. Pominu-li onen drobný fakt, že tímto argumentem by se dal smést skoro celý zábavní průmysl, rád bych za sebe prohlásil, že když už lineární ptákovina, tak ta nejlepší akční lineární ptákovina, kterou jsem za poslední roky viděl. Jistě, už mnohokrát jsme prchali na motorce před pronásledovateli v obrněném voze, jenže ještě nikdy to nebylo sestříhané a „natočené“ tak dobře jako zde.

Grafika samozřejmě není vše. Uncharted 4: A Thief’s End je na tomto poli sice suverénem, avšak rozhodně není jen nafintěnou dutou pipinou. Postavy jsou dobře napsané, jde o silné osobnosti a příběh slibuje pořádné grády. Nathan s Elenou nám už několikrát dokázali, že člověka umí vzít na parádní dobrodružství, a jejich nejnovější výlet evidentně neslevuje. Dovolenou si plánujte na první kvartál příštího roku.

Nejnovější články