Dojmy z hraní: virtuální dobrodružství v Deus Ex Breach a mobilní zážitek z Deus Ex GO
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: virtuální dobrodružství v Deus Ex Breach a mobilní zážitek z Deus Ex GO

24. 7. 2016 11:45 | Dojmy z hraní | autor: Adam Homola |

Vedle Deus Ex: Mankind Divided (dojmy z hraní) jsme během letošní E3 vyzkoušeli i dvě další hry, které se nebojí známou sérii posouvat jiným směrem. Nutno říct, že oba jsou sice výrazně odlišné, ale nejsou nezajímavé. Tím prvním je Deus Ex Breach, speciální mód zaměřený primárně na znovuhratelnost a pilování postupu k dokonalosti. Druhým je pak Deus Ex GO, „pokračování“ mobilní série GO od Square Enix, které svým předchůdcům v podobě Lary a Hitmana ostudu nejspíš neudělá.

Deus Ex Breach

Deus Ex Breach je něco, co bych od firmy typu Square Enix očekával jako placené DLC, nebo přinejlepším formou předobjednávkového bonusu. A bylo by to naprosto v pořádku. Mezitím ale vývojáři chystají Breach pouze jako bezplatný přídavek - nebo separátní mód, chcete-li. Vlastně to i dává smysl, protože Breach se od standardního Deus Ex: Mankind Divided liší v mnohém, ale ducha série si svým způsobem zachovává i nadále.

Breach se odehrává ve stylizované verzi virtuální reality, je rychlý a v obecné rovině může připomínat filozofii virtuálních misí z Metal Gear Solid v kombinaci s prvním Portalem. Ve svém jádru jde o stealth hru s prvky akce a logiky, protože se musíte v každém z krátkých levelů dostat k počítači, ukrást data a dostat se s nimi pryč. Mezi vámi a počítačem, případně únikem, stojí vždy několik nepřátel.

Někteří z nich jen skutečně stojí, jiní patrolují a je na vašem herním stylu, jak se k nim zachováte. Podobně jako v Deus Ex je můžete obejít, sejmout potichu nebo vytáhnout zbraně a začít střílet hlava nehlava. Při hraní jsem se snažil aplikovat stejný postup, jaký jsem doposud používal v každé Deus Ex hře - pomalý a opatrný stealth s tím, že když se věci pokazí, přichází na řadu zbraně. V Breach funguje podobné míchání herních stylů bezproblémově, a tak můžete svůj herní styl bez problémů přizpůsobovat aktuální situaci.

zdroj: Archiv

V každé úrovni jsem musel vytáhnout citlivé údaje z několika podivně vypadajících počítačů, a čím víc jsem jich zvládl, tím vyšší skóre jsem na konci mise dostal. Ze začátku jsem byl rád, když se mi podařilo získat jen ty povinné, protože stihnout v rozumném čase i všechny bonusové bylo už podstatně těžší. Zde se právě otevírají dveře znovuhratelnosti a snaze pilovat svůj postup úrovní k dokonalosti.

Z několika prvních úrovní to vypadá, že by Breach mohl plnit funkci příjemného doplňku, kterým si můžete krátit čas mezi hlavními misemi Deus Ex: Mankind Divided. Mód na odreagování, který stojí na podobných základech, ale přesto nabízí částečně odlišnou hratelnost. Všechno v něm totiž stojí na rychlosti, preciznosti a především znovuhratelnosti.

Všechny úrovně, které jsem měl možnost hrát, a které jsem viděl, nevypadaly moc komplexně, ale jednoduché také nebyly. Vedle nepřátel vám budou život komplikovat také věže, roboti, drony, lasery či různé jiné překážky, a s velkou výbavou také nepočítejte. Všeho máte jen omezené množství, tudíž nemůžete po virtuálních úrovních moc dlouho pobíhat jako Rambo.

Deus Ex: Mankind Divided zdroj: tisková zpráva

Před každou misí si musíte pečlivě vybrat výzbroj i výstroj a něco musíte oželet. Pokud jste i s omezenou výbavou rychlí a efektivní, dostanete za odměnu více peněz, za které si pak můžete nakoupit různá vylepšení. Nechybí ani jednoduchý systém pro levelování, odemykání předmětů a upravování zbraní či vašeho avatara. Některé augmentace poznáte z  Human Revolution, jiné jsou zase kompletně nové, a najdete je pouze v Breach.

Breach překvapivě nabízí i příběh. Sice přijdete do styku se zadavatelem úkolů jen formou textových zpráv, na které můžete i odpovídat, ale vývojáři potvrdili, že příběh je tu pouze doplňkem, který nebude mít ani zdaleka tak velkou váhu, jako v hlavní hře. Na rozdíl od Mankind Divided tak bude stát Breach z devadesáti procent na hratelnosti a na neustálém zdokonalování se.

Cílem vývojářů je hráče motivovat k opakovanému procházení úrovní, kdy to můžete zkusit s jinou výbavou a jinou taktikou tak, abyste úroveň dokončili, co nejrychleji, a co nejlépe. Tím by měl Breach apelovat na hardcore komunitu speedrunnerů, ale zároveň nabídne onu odreagovací hodnotu i pro běžné hráče. Ti si tenhle virtuální mód vyzkouší, trochu si zablbnou a čas nebo efektivitu řešit nemusí. Další vrstvu hratelnosti pak nabízí online žebříčky, výzvy pro ostatní hráče a možnost svoji online výzvu modifikovat a udělat ji tak těžší, nebo jednodušší.

Deus Ex: Mankind Divided zdroj: tisková zpráva

Deus Ex GO

Po úspěšných a hlavně povedených Hitman GO a Lara Croft GO se na mobilní platformy chystá převedení další známé značky z portfolia Square Enix. Deus Ex GO nebude doplňkem Deus Ex: Mankind Divided, ale půjde o samostatnou mobilní taktickou hru, byť s Adamem Jensenem v hlavní roli. Její principy jsou stejné jako u Lary a Agenta 47, ale zároveň je na jejich základy navršeno několik vrstev nových mechanik, prvků a drobností.

Pokud jste snad žádný titul ze „série“ GO od Square Enix nehráli, počítejte s něčím výrazně odlišným než na co jste zvyklí z PC a konzolí. Hru tak opět vidíte v izometrické perspektivě, přičemž je na první pohled jasné, kam můžete, a kam ne. Cestička je na malých mapách jasně viditelná už od začátku a díky šoupání postavy mezi jednotlivými body jde o tahovou taktickou akci - ne o taktické akční RPG, jak ho známe třeba z Deus Ex: Human Revolution.

zdroj: Archiv

Deus Ex GO pokračuje ve vítaném osvěžování mobilní série GO spoustou nápadů specifických pro Deus Ex. Najdete tu tedy opět různé druhy kyberneticky vylepšených nepřátel se svými vlastními pravidly chování a schopnosti, které byste v mobilní Laře hledali marně.

Na E3 celá hra nebyla, ale několik prvních úrovní k vyzkoušení mi stačilo k tomu, abych se začal na Deus Ex GO těšit. Hned v prvních úrovních mě potěšila například neviditelnost, díky níž jsem se mohl přesunout tam, kam by to za normálních okolností vůbec nešlo. Neviditelnost je sice příliš silnou schopností, ale dobře ji vyvažuje časové omezení. Nepočítejte tedy s tím, že byste si neviditelnost vylepšili, a pak proběhli velké části mapy bez povšimnutí nepřátel. To vám sice v některých pasážích Human Revolution občas prošlo, ale tady se hraje podle jiných pravidel.

Vzhledem k omezenému rozsahu dema jsem se s příliš mnoha soky nepotkal, ale okouknout jsem mohl alespoň dvojici základních nepřátel. Tím prvním jsou vylepšení vojáci s puškami, kteří nebudou váhat, a pokud jim nezmizíte z dohledu, zastřelí vás. Stejně tak vás mohou někteří nepřátelé pronásledovat, jestliže jim proběhnete byť jen na vteřinu před očima.

Deus Ex GO zdroj: tisková zpráva

Ve hře potkáte také nekompromisní roboty, kteří na nic čekat nebudou a ihned na vás udělají výpad - utíkat jim tak lehce nebudete. Můžete je ale klidně hacknout a na chvíli si je ochočit. To je asi tak jediná věc, kterou s nimi můžete udělat, protože na tyhle roboty jsou vaše augmentované pěsti krátké.

Zajímavou součástí hry bude i Puzzle Maker, ale ten v E3 verzi k dispozici nebyl, a nebude ani v plné hře při jejím vydání. Editoru levelů se dočkáme až později formou bezplatného updatu.

Deus Ex: GO jsem na výstavišti nemohl bohužel strávit tolik času, kolik by si zasluhoval, ale i to málo mě přesvědčilo, že hra stávajícím titulům ze série GO ostudu nejspíš neudělá.

Nejnovější články