Dojmy z otevřené bety Battlefield Hardline
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z otevřené bety Battlefield Hardline

8. 2. 2015 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Daniel Kremser |

Nemá asi cenu zastírat, že jsem, i vzhledem k první betě, přistupoval k té druhé s lehkou skepsí. Tehdejší hodně rozpačité vyznění vojenské akce, převlečené do policajtských šatiček, mě totiž zklamalo takřka ve všem. S potěšením ale mohu předeslat, že nynější veřejný test na tom byl o poznání lépe. Jen se nezdá, že by hra dělala krok vpřed. Spíš jde o úkrok stranou, který popírá principy série. Někdy je to zábava, jindy utrpení, ale jako online střílečka Battlefield Hardline zatím ujde. Ale je to ještě Battlefield?

Ehmm, Battlefield? 

Krize osobnosti. Zhruba tak bych Hardline v jeho momentálním stavu nazval. Už to není vojenská střílečka, které někdo svlékl maskáče, ale zároveň to není ani opulentní podívaná plná destrukce a poctivé taktické akce. Minimálně to naznačila v minulém týdnu otevřená beta.

Vizuální či snad pocitová změna je ale patrná na trojici map a celkovém vyznění Hardline hned na první pohled. Střelíte granátometem do stěny a místo díry vidíte flek. Spadne jeřáb, vezme s sebou půlku mrakodrapu a vy to s klidným srdcem minete. Ani tu Alešem zmiňovanou písečnou bouři už vám před oči tak ostentativně jako v minulosti nikdo necpe. Zato zběsilou akci budete v Hardline potkávat na každém kroku.

To všechno kvituji s pohledem jakožto člověk, který to považoval za prázdnou pózu už v případě čtvrtého dílu. Rozevlátý jízdní model z Need For Speed a hudba z Underground 2 ale též není přesně tím, co si od Battlefieldu představuji. Je to jiné a není to vůbec špatné. Ostatně, Hardline pořád vypadá solidně i bez masivní destrukce, a ani konzolové verze vyloženě neurazí. Ovšem za Battlefield se dá Hardline považovat jen stěží.

Tím ovšem neříkám, že Hardline nemá atmosféru. Pravda, ulice a prostředí jsou mrtvé, a k policejnímu tématu tolik žádoucí civilisti chybí. Ale jinak si Battlefield kulturu americké, lehce militarizované policie, černošských hlášek a zvednutých prostředníčků osvojil docela dobře.

zdroj: Archiv

Navlékněte uniformu! 

Dobrou zprávou tedy je minimálně fakt, že skrze drobnější úpravy tvůrci konečně překonali stigma všech předchozích her série. Armáda budiž zapomenuta, ať žijí policajti a zloději! A to nikoli jenom proto, že vaše snažení lemují nápisy jako metanfetaminová laboratoř. Čeština je mimochodem již teď na solidní úrovni. Ale především proto, že se to tak i skutečně hraje.

Jedním z hlavních úspěchů je v tomto ohledu bojový arzenál. Skrze balanc vozidel a zbraní tvůrci konečně dostali hráče od vojenských M4, a ani to trošku větší auto s kulometem na střeše už nepůsobí moc jako přeskinovaný tank. Namísto toho v Hardline každý pobíhá s brokovnicí nebo hodně přepálenými SMG, mlátí vás obušky a dělá parádu s neprůstřelným štítem. Bojovat tak musíte trošku jinak a ideálně podle karet, které rozdali autoři.

Takže si musíte pořídit brokovnici, protože je zkrátka silná! Moc neotálejte a za in-game měnu, kterou mimochodem sbíráte neskutečně pomalu, odemykejte SMG, jako by se vám snažili s každou smrtí naznačit nejen protihráči, ale hlavně autoři. Jestli totiž momentálně Battlefield Hardline má nějaký problém, pak je to bezesporu hodně chabý balanc prakticky veškerého vybavení.

Že na síle nabrali výrazně SMG a brokovnice, to už jsme si řekli. A stejně tak jsou jistým klenotem i těžké zbraně, kterých citelně ubylo, a většinou je najdete až na samotných mapách a nikoli po kapsách. Pokud tedy nemáte granátomet nebo nenajdete RPG, máte probléme!  A ten se jmenuje auta a hlavně vrtulníky! Obzvláště tedy vrtulníky, které prostě obyčejnou puškou sundáte jen stěží.

To samé pak platí o nové výbavě. Nepostradatelný je pochopitelně satelitní telefon, dovolující založit další dodatečný spawn point, ale nejvíce pozornosti se věnuje především vystřelovacímu háku, popřípadě kuši s lanem. Ta může dost proměnit variabilitu prostředí a zamíchat hratelností a výsledným skóre.

Je tedy vidět, že se tvůrci jali něco měnit a nechtějí mít z Hardline jen další vojenskou střílečku. Dokonce se jim to i částečně daří. Bohužel to ale zavání přístupem: "Prostě to zkusíme!" Jako by zatím někdo úplně nedomyslel následky, jaké třeba omezení těžkých zbraní bude mít. Anebo je to problém křečovité snahy se odlišit i co se herních principů a návrhu map týče. Hardline se totiž zcela ostentativně staví někde mezi Battlefield 3 a Call of Duty.

zdroj: Archiv

Ani velké, ale ani malé 

Nejvíce patrné je to právě na návrhu map, které sice mají solidní rozměry, ale pořád to nestačí. Potvrzují tím trend, který spočívá ve zmenšování. V Hardline nejdete pro akci a nějakou tu kulku mezi oči daleko - třeba sniper hravě dostřelí z jednoho okraje mapy Dust Bowl na druhý. Mapy v plné velikosti navíc zažijete pouze při hraní Conquest. Jinak je tvůrci ještě různě upravují a zmenšují.

Na jednu stranu to musím kvitovat s povděkem, protože už se tak často nestává, že pět minut jen někoho hledáte, nebo musíte pěšky korzovat planinou, když vám někdo sebere auto. Na druhou stranu ale není Hardline stavěný na styl hratelnosti známý spíše z Call of Duty, kdy zemřete každých pár vteřin a jedním klikem jste okamžitě zpátky ve hře. Na respawn totiž musíte čekat dobrých pár vteřin, spawn body jsou buď hodně mimo akci, nebo v zónách okamžité smrti, ale hlavně jde na hře každou chvíli vidět, že vlastně ani sami tvůrci netuší, jestli se touto cestou chtějí skutečně vydat.

Mapy jsou totiž navzdory své omezenosti ještě pořád dost velké na to, abyste zabloudili nebo na chvíli totálně vypadli z jakéhokoli dění, což moc ke hře "run and gun" ražení nesedí. O návrhu map, který vyloženě nahrává camperům, je pak lepší pomlčet. A zběsilé akci nenahrávají ani herní módy, které k úspěšnému hraní nad rámec obyčejného TDM vyžadují solidní porci spolupráce.

Co tady vlastně dělám? 

Obzvláště Heist, který má být variací na CTF, se autorům rozpadá pod rukama už nyní. Mód, kde mají zloději vykrást banku a policajti jim v tom zabránit, je hlavně o koordinaci a spolupráci, což bohužel v online střílečkách jednoduše chybí. V praxi to vypadá spíše jako onen zmiňovaný TDM, kde všichni zběsile pobíhají a moc netuší, že mají krást peníze a vyhazovat do povětří předem označené zdi.

Vzhledem k tomu, že většina hráčů má problém s koordinací útočení a bránění v obyčejném Conquestu, opravdu si nedovedu představit, že bude Heist mód fungovat. A ne proto, že by snad byl hloupě navržený. Battlefield ale proste už dávno nepředstavuje vrchol taktických stříleček - a o akčněji laděném Hardline to platí dvojnásob.

Naopak benzínem načichlý Hotwire je vážně zábava! Je to rychlá a nenáročná sranda, kdy sednete do auta a kroužíte okolo mapy. Sem tam projedete přepadem, odrazíte dotírající sedan soupeřů a užíváte si poctivých a akčních honiček za doprovodu z rádia se linoucích pecek. Ano, tohle si nechám líbit a bez mučení přiznávám, že Hotwire je jedna z mála věcí, která mě na Hardline skutečně zajímá.

Namísto zástupu kámošů vám pak stačí jeden nebo dva a slušně organizovaná zábava opravdu může začít. Opět si ale stojím za tím, že spíše než jako Battlefield působí Hardline jako Need for Speed. No a Conquest je prostě Conquest. Akorát už nemá vojenský nádech, a jak jsem zmínil výše, hlavně díky úpravě ve zbraňovém arzenálu se hraje trošku jinak. Více na tělo! A to je tím hlavním, co by si měl hráč z druhé bety odnést.

zdroj: Archiv

Chytrá horákyně říkala 

Battlefield série prostřednictvím Hardline vstupuje do nové, akčnější éry. Zároveň ale přestává být Battlefieldem, jak jsme jej znali. Pochvalu tvůrci zaslouží za to, že pár týdnů před vydáním představili hru, která chce být a také je akcí s policajty. Nutno také poznamenat, že žádoucí atmosféru policejní akce podporují novinky v podobě háku nebo neprůstřelného štítu.

Není to ale zadarmo a vedlejším efektem je momentálně dost zvláštní balanc hry, který podle mě už nestihnou do vydání pánové ve Visceral Games upravit. Důvodem je jejich snaha odpoutat se ze stínu posledních dvou BF her a prodat nám trošku jiný koncept ve stylu Call of Duty. Ne vždy se jim to ale úplně daří. Jako kdyby měl být Hardline tak trošku obojím, ale zároveň se nechtěl ani jednomu plně oddat.

Zmenšené mapy i hlasitě skloňovaný CQC arzenál stojí na jedné straně barikády. Proti nim se ale staví arkádové honičky jako hlavní náplň multiplayeru, snaha procpat do výsledného mixu taktiku a horečnaté oklešťování toho, co dělá Battlefield Battlefieldem.

Nejnovější články