E3 2012 dojmy: Dragon Commander je král pošahaných her
zdroj: tisková zpráva

E3 2012 dojmy: Dragon Commander je král pošahaných her

19. 6. 2012 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Petr Poláček |

Komplexní koncepty mohou být stejně geniální a zábavné, jako koncepty nejjednodušší. Mají ale nevýhodu v tom, že zatímco geniálně přímočarý herní mechanismus chytí člověka hned, pravidla složitého propletence musíte objevovat dlouho. A v momentě, kdy ho zrovna vy pochopíte a máte neuvěřitelnou potřebu podělit se o něj s celým světem, tak jsou čtyři hodiny nad ránem a všichni chrápou. Napíšete tedy alespoň extatickou hlášku na Facebook nebo Twitter a jdete spát s depresivním jistotou, že se přes vaše veledůležité svědectví převalí s prvním zakokrháním desítky dojmů z první ranní kávy nebo úspěšné návštěvy WC.

Jsem si na sto procent jistý, že právě s tímto syndromem bude Dragon Commander na začátku příštího roku bojovat. Zatímco jiné hry vysvětlíte a odprezentujete během desíti minut, na tenhle žánrový a ideový mišmaš nestačí ani lehká půlhodinka. Bylo to patrné na zmatených tvářích kolegů po expresní desítiminutové předváděčce. Oznámení hry loni v létě jim zjevně uniklo, nic o ní nevěděli a nyní se sami sebe ptali, jestli právě viděli RPG, strategii, adventuru nebo akční hru.

Hlavní designér Farhang Namdar se jim sice snažil naznačit, že Dragon Commander je vlastně všechno zmíněné dohromady, ale stejně musel spoléhat na jejich bujnou představivost a na to, že si všichni doma v klidu omrknou kompletní ukázku singleplayeru, kterou jim rozdal na flashkách. Těžko říci, jestli to udělali, ale v zájmu hry doufám, že ano a nakonec se odhodlali o ní pár řádků napsat. Mě naštěstí hra loni neunikla, takže zevrubné povědomí o konceptu jsem měl. A na letošní E3 jsem se chtěl dozvědět víc. Úspěšně.

Onu prezentaci, rozdělenou na tři části, si můžete prohlédnout krok po kroku na trojici videí v tomto článku, nebudu ji před vámi skrývat. Zjistíte z ní, že základem je strategická hra na mapě připomínající deskovou hru, kde posunujete jednotky, promýšlíte taktiku dalšího postupu, sledujete následky vašich rozhodnutí a v neposlední řadě se vrháte se do bitev.

Dragon Commander - E3 2012 demo #1

zdroj: Archiv

Ostatně, při navrhování herních mechanismů si Lariani skutečnou deskovku vytvořili, a pokud se povede šílený plán Swena Vinckeho, tak bude přibalená ke speciálním edicím. Na další vývoj přitom tenhle způsob tvorby prototypu měl zásadní vliv: tvůrci v reálu viděli, jestli jim hra funguje na úrovni základních pravidel. A kde nefungovala, tam ji upravili. Přestože do vydání hry zbývá přinejmenším více než půl roku, díry v designu jsem hledal obtížně, na rozdíl od přiznaných nedodělků v grafice a hratelnosti, které tvůrci plánují odstranit.

Z deskové hry vychází samozřejmě i hrací karty, které získáváte interakcí s ostatními postavami herního světa a používáte je nejenom jako pasivní bonusy na mapě, ale i aktivně v boji, který spojuje akci a klasickou realtime strategii v 3D prostoru. Ještě než se ale vrhnete do různě obtížných bitev, tak se musíte vypořádat s diplomatickou částí hry, která mě osobně baví a láká ze všechno nejvíce a na poznámku, že de facto připomíná odlehčenou a srozumitelnější verzi parádní série her Crusader Kings, odvětil Farhang Namdar souhlasným pokýváním hlavy a šibalským úsměvem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zatímco ostatní strategie přiznávající svou náklonnost k deskovkám mají tendenci být ve sdělování informací velmi strohé a komisně nudné, v Dragon Commander jsou rozhovory s vyslanci ostatních národů nejenom zábavné, ale i podstatné. Postoj zástupce elfů, nemrtvých, impů, trpaslíků a dalších národů k vašim činům na bojišti a strategické mapě je totiž vyjádřen nejenom textem, ale i výrazem a intonací, takže snadno poznáte, že jste elfa vážně naštvali, když jste odvrhli svou elfskou ženu na konto trpasličí krásky, protože to skýtalo dočasnou strategickou výhodu. Diplomaticky to sice žádný výhra nebyla a dokonce se dá říci, že jste to udělali proti své vůli (já tedy ano), ale situace si to žádala.

Nestává se mi často, že bych se při hraní strategie přistihl, že hraju obyčejný roleplay. V Dragon Commander ano a jedna z věcí, o které jsem se zatím nemohl přesvědčit, ale velmi mě zajímá, je míra vlivu mého roleplaye na další vývoj situace. Čili jestli jsem schopen se dobrat ke kýženému výsledku i specifickým vedením diplomacie takzvaně po svém a kolikrát i proti zdi, nebo ve výsledku až tak nezáleží na mých volbách, dokud jsou v prvé řadě taktické a strategické vzhledem k dané situaci.

Dragon Commander - E3 2012 demo #2

zdroj: Archiv

Farhang mi na otázku ohledně vlivu jednotlivých herních částí na úspěšný postup každou hrou totiž odpověděl šalamounsky a jsem si na 100 procent jistý, že právě tohle ještě tvůrci budou řešit. Musí, pokud má vyjít jejich záměr s velmi variabilní hratelností, kdy ani jedna ze složek nebude predominantní, ale budou se vzájemně doplňovat.

Každopádně, zatímco v multiplayeru podle Farhanga půjde hlavně o zručnost v manévrování jednotek na bojišti a diplomacie bude spíše druhořadá, v singleplayeru byste se bez ní neměli obejít. Což je rajská hudba pro moje uši a vlastně i oči, jejichž pozornost neustále míří k padajícímu ramínku nosaté a ušaté elfské princezny. Je to detail, vlastně strašlivá maličkost, ale společně s celou prezentací ukazuje, jak strategiím může pomoci, když se snaží být interaktivní i mimo strategickou mapu, ale hlavně se snaží z té interaktivity udělat aktivní herní prvek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zatímco diplomatickou a taktickou část videa rozhodně neukazují v plné šíři a třeba úplně zapomínají na ukázky fungování RPG prvků (jsou tam vážení, jsou), samotné bitvy zobrazují zcela jasně a v kompletní podobě. Základ v navigování jednotek proti soupeřovým jednotkám v rámci systému kámen-nůžky-papír je naprosto jasný a jsem rád, že orientace v 3D prostoru nedělá problém ani mě. A to jsem třeba s Homeworldem docela válčil, i když rád.

Zapojení draka s jeho schopnostmi už ale může být na první pohled problematické, protože na záběrech videa působí tak trošku všemocně. Ve skutečnosti však bude jeho nasazení dosti taktickým krokem. A rozhodně nespoléhejte, že pošlete jednotky v jednom hejnu na klubko nepřátelských lodí, ponecháte je svému osudu a všechno vykydlíte s drakem. Zcela evidentně je totiž na videu přesílený, což Farhang souhlasně odkýval.

Dragon Commander - E3 2012 demo #3

zdroj: Archiv

Prvek, o němž jsem do letošní E3 z nějakého důvodu nevěděl, je možnost v bitvách obsazovat neutrální pole a využívat je k produkci, výrobě jednotek a taktizování. Zatímco bitka na prvním videu je tak docela jednoduchá, přímočará a rychlá, druhá už je mnohem delší, komplikovanější a masitější, protože před hráče staví mnohem více rozhodnutí a voleb. Přitom se díky tomu nezdá být boj překomplikovaný, což v tom celkovém mixu žánru působí trošku jako zázrak.

Celý projekt Dragon Commander na mě vlastně působí jako zjevení z Marsu, protože to není žádná malá hra s vývojem na pár měsíců. Nedokážu si tedy představit, že by jakýkoli jiný vydavatel nebo nezávislý vývojář produkci něčeho podobného posvětil. Krom dost svobodomyslných vývojářů z Larianu, kteří si už několikrát ověřili, v čem tkví úskalí práce s vydavatelskými firmami a proto teď svou káru táhnou nezávisle, aby si mohli riskovat a kreativně bláznit, jak se jim zachce.

A přestože jim fandím, je mi jasné, že to s dvojicí současných projektů Dragon Commander a Divinity: Original Sin rozhodně nebudou mít jednoduché. Navzdory všem kvalitám, které na hře vidím, si totiž myslím, že dosáhnout úspěchu s Dragon Commander bude dost velká fuška. Vlastně doufám, že tento krásně pošahaný projekt studio neohrozí a dá vzniknout dalším odvážným nápadům, které se Larianům honí v hlavách. A není jich málo, to mi věřte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Většinou je to sice docela náhoda, ale šance, že se něco opravdu čerstvého vylíhne z realizace bláznivého nápadu, je mnohem větší, než u projektu vyznávajícího osvědčené principy, který experimentuje jenom na efekt a v maličkostech. Proto sleduju vývoj Dragon Commander s takovým zájmem – tohle je celé jeden velký experiment a já doufám, že nejenom vyjde, ale vzejde z něj i něco zajímavého pro hry obecně.

Nejnovější články