E3 2012 dojmy: Nový začátek Tomb Raidera
zdroj: tisková zpráva

E3 2012 dojmy: Nový začátek Tomb Raidera

6. 6. 2012 21:15 | Dojmy z hraní | autor: Martin Bach |

V krabičce zbývá poslední sirka a navlhlé chrastí, nahrabané v rychlosti na malou hromádku, dostává poslední šanci. Ruce se neovladatelně klepou zimou, nervozitou a strachem a oči přitom neustále bezelstně sklouzávají k hluché vysílačce, která leží opodál. Ale podaří se. Oheň se rozhoří a vyděšená Lara Croft získává alespoň trochu naděje, že přežije noc. Najednou se ale z vysílačky ozve chrapot... "Conráde, jsi to ty?? Prosím tě, dostaň mě odsud!"...

Rozdíl mezi Larou Croft, jak jsme jí znali v posledních šestnácti letech, a Larou, která si odbude premiéru v březnu příštího roku, je obrovský a nespočívá zdaleka jen ve vizuálních úpravách. Lara naskočila na trend restartovací trend Nolanova vzoru a už od prvních trailerů si pomalu, ale jistě, získává sympatie hráčů, pro které představovaly poslední díly Tomb Raidera už jen bezduchou nastavovanou kaši. Na E3 2012 jsme měli možnost poprvé vidět ucelený dvacetiminutový kus ze začátku hry a náš index očekávanosti hry během něj neklesl ani o milimetr - spíše naopak.

Trosečník

Tomb Raider je o přežití, zoufalství a atmosféře, ve které nemůžete nikomu věřit. Demo nám ukázalo samotný začátek hry, krátce poté, co Lara vyleze z jeskyně, kde byla pověšena v jakémsi kokonu hlavou dolů, aniž by si pamatovala cokoliv, co se stalo po ztroskotání lodi Endurance. Její první starostí je samozřejmě hledání ostatních přeživších a objevení části trosek lodi. Nepřítelem je v dané chvíli hlavně okolní nepřístupná džungle. Lara, přinejmenším ze začátku hry, schytá obrovské množství ran, neustále někam padá, na něco se napichuje, kulhá a pohyb po džungli jí zkrátka dělá evidentní problémy. Působivá je hlavně scéna, kdy se snaží přejít hlubokou propast po stromě. Ve svých starších hrách by určitě ladně přeplula překážku po špičkách a s naprostou elegancí, tady je jí ale teprve jednaadvacet a výšky nejsou její přítel. Balancování nad propastí a pocit závratě je tedy v rámci možností opravdu autentický a působí na hráče dost skličujícím dojmem.

Když jsem během prezentace po očku sledoval ruce zaměstnance Crystal Dynamics, který hru hrál, moc se nehýbaly. Začátek hry je hodně naskriptovaný a je v něm obrovské množství cut-scén, ale toto spíše přičítám úvodnímu seznamování a snahou o co nejrychlejší vybudování potřebné atmosféry. Koneckonců, dá se počítat s tím, že právě z této části se ve finální hře stane tutoriál. Pokud jste ale viděli ukázku z pozdějšího levelu, která běžela na tiskovce Microsoftu, víte už, že ve hře se vedle filmečků dočkáme i odpovídající akce plné výbuchů, akrobatických seskoků a krkolomných pádů. Takže pozor na rychlé kategorické soudy. ;)

Vykuchej, ty zrůdy, vykuchej...

Dlouho jsem se bál, že resurekce Tomb Raidera smrskne hru samotnou do úzkých koridorů, ve kterých se postupně vytratí jakékoliv napětí z očekávání neznámého. Naštěstí se tak nestane. Přestože v některých fázích hry se koridory evidentně používají, mimo akci a příběhové scény se totiž podstatná část hraní bude odehrávat v "průzkumném módu", kdy můžete v rámci přístupné džungle chodit kamkoliv a dělat cokoliv (viz náš článek). Z předváděné části se dá bohužel jen těžko usoudit, jak velké dané prostory budou, a co všechno v nich bude možné dělat, ale je minimálně příjemné, že se na tuto stránku věci nerezignovalo.

S freeform módem souvisí další, podle prezentace překvapivě velmi důležitá část hry, a tou je boj o přežití. Lara bude muset myslet i na jídlo a ladné skolení jelena v traileru z minulého týdne tedy není jen tak nějaký rozmar, ale nutnost. V praxi to navíc nevypadalo ani nijak zvlášť elegantně - střílení z luku nebude zřejmě úplně nejpřesnější, a nahánění postřeleného zvířete po lese by působilo až komicky, nebýt výrazů aktuální nouze, kterou hrdinka zažívá. Po zabití je navíc potřeba zvíře i vykuchat, a řeknu vám, že všichni přítomní novináři se u dané scény tvářili hodně lístostivě. A nebylo to poprvé ani naposled. Lara vyvolává skutečně spíše soucit - jednou musí rozřezat roztomilého jelena, jindy omylem šlápne do medvědí pasti, v další scéně zase spadne ze stromu nebo při pádu břichem brutálně narazí do větve. Všechno jako správná počítačová hrdinka samozřejmě rozchodí, ale stejně je jí člověku líto. Na druhou stranu, v některých okamžicích to autoři s expesivností Lařina výrazu už trochu přehánějí a toho hekání a úpění je, pro člověka bez sadomaso úchylky, přespříliš.

zdroj: Archiv

Vzpomínky na pionýra...

Místem, ze kterého budete vyrážet vstříc Lařině záchraně, je něco, co autoři nazvali "Základní tábor". Jde v podstatě o ohýnek, který si můžete rozdělat kdekoliv na herní mapě, a ke kterému se můžete kdykoliv vrátit, pokud budete potřebovat. Abyste se neztratili, disponuje Lara jakýmsi instinktem, který trochu připomíná jednu vlastnost z Prototype 2 - jde vlastně o barevný pulz, podle kterého poznáte, jakým směrem se tábor nachází. A co v něm? Vedle samozřejmostí, jako je doplnění zdraví nebo uložení hry, budete v kempu rozdělovat zkušenostní body. RPG prvky v Tomb Raideru jsme skutečně nečekali, ale v rámci charakteru hry dávají smysl a nijak nebijí do očí. Zkušenostní body získává Lara třeba při kuchání zvěřiny, ale přibývají jí i při jiných činnostech souvisejících s přežitím v džungli. A samozřejmě, co jiného dělat s XP, než je investovat do nových vlastností, které vám následně pomohou přežít o trochu déle. Během prezentace bohužel menu hry jen tak probliklo na obrazovce, takže jsme nemohli prozkoumat možnosti blíže, ale systém myslí třeba na detaily typu vytahování vystřelených šípů z mršin, díky kterému ušetříte šípy.

À propos, luk a šípy, základní Lařina zbraň v novém Tomb Raiderovi, nejsou zrovna nejspolehlivějším způsobem, jak likvidovat protivníky. Často se tedy budete muset schovávat, spíše, než abyste bojovali. A přestože se situace postupem času zlepší, například opatřením si primitivní sekyrky, nebo možností zapalovat šípy, stále to nevypadá na to, že by se z Lary mohla v pozdějších částech hry stát nepřemožitelná amazonka.

Pokud se někde mezi dneškem a březnem příštího roku něco zásadního nezmění, budeme i nadále považovat Tomb Raidera za jednu z nejslibnějších her současnosti. Přerod do "Uncharted stylu" hře evidentně svědčí, po technické stránce jde o jednu z nejhezčích her letošní výstavy, a ani o herní náplň nemáme žádnou výraznější starost. Laro Croft, vítej zpátky...

zdroj: Archiv

Nejnovější články