E3 2012 dojmy: sandboxové závodění podle Forza Horizon
zdroj: tisková zpráva

E3 2012 dojmy: sandboxové závodění podle Forza Horizon

6. 6. 2012 19:01 | Dojmy z hraní | autor: Petr Poláček |

Festivalovým motivem otáčí Forza Horizon hlavu směrem k MotorStormu, podporou riskantního stylu ježdění mrká šibalsky na Burnout a naoko otevřeným prostředím zase mává na některé hry v sérii Need for Speed, jmenovitě Most Wanted, který se čistě náhodou dočká nové inkarnace z rukou Criterion Games. Forza Horizon se tak může zdát jako nejapný hybrid několika oblíbených a v zásadě i výborných závodních her, ale v srdci je to pořád Forza.

Na blivajzový dort od pejska a kočičky tedy zapomeňte, nová Forza by měla chutnat, protože je promyšlená a člověka až mrazí z pomyšlení, že pro tým Playground Games je to úplně první hra vůbec. Takže se vlastně sluší říct „pánové, klobouk dolů.“ Zatím ale nechme přeci jenom na hlavě, protože jedna pozitivní zkušenost s hrou nedělá ani jaro ani budoucí závodní hitovku.

Naznačovat, že jsou Playground Games zelenáči ode mbe nebylo moudré, ve skutečnosti je to studio plné vývojářských veteránů z řady britských studií včetně Rockstaru, ale hlavně závodních specialistů z Bizarre Creations (Project Gotham Racing) a Black Rock (Pure, Split/Second). Už tušíte, odkud asi vítr vane. Proč byli vybráni zrovna pro tak náročný a vysokoprofilový závodní projekt, jakým je Forza Horizon? Ponechme to bez odpovědi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Herní plocha Forza Horizon pokrývá fiktivní americké Colorado a budou se zde konat nejenom připravené závodní eventy, ale i uvolňující jízda krajinkou, která skýtá nejenom hezké vyhlídky do dálky, ale hlavně pro závodění zajímavý terén od táhlých rovinek po spletité kopcovité silnice. Nechybí dokonce jízda po tratích štěrkovitých, což je pro Forza sérii historické „tenkrát poprvé“ – poprvé koketuje Forza série s jízdou mimo asfaltové trati v terénu, což je pro variabilitu zážitku ze závodění výborná věc. Jen, aby to nedopadlo jako s rallye závoděním u Grand Turismo, ale to už je jiná kapitola.

Základní myšlenkou celé hry bylo udělat závodní show napojenou na virtuální hudební festivaly, což je MotorStorm, jako když vyšije. A když to má být show, musí být po ruce hezká auta: nečekejte ale žádné čistě závodní speciály nebo obskurní sériové modely. Tvůrci vybírali špičková a rychlá auta všemožných značek, která se zdaleka vyhýbají low-endové nabídce, ale zároveň nezasahují do nejsvrchnějších pater pomyslného automobilového žebříčku.

Jedinou výjimku dostaly staré sportovní káry, ale ty si milí hráči budete muset najít hledáním alternativních cest, kde na vás ony poklady na čtyřech kolech čekají – pak už jen stačí osedlat a pořádně to nandat uměl inteligenci, ale i živým soupeřům v závodech, kde jde nejenom o nejrychlejší čas, ale také o předváděčku řidičských schopností a pevného nervu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Stejně jako v Burnoutu vás bude hra odměňovat za nebezpečnou jízdu na hraně snesitelnosti, do níž spadá předjíždění, driftování, splipstreaming, vyhýbání se protijedoucím vozům na poslední chvíli a podobně (bouračky ale ne!). Zvyšujete tím reputaci u soupeřů, takže ti se slabší nervovou soustavou časem odpadávají a nahradí je jedinci silnější, co si více věří.

V rámci cesty za slávou budete plnit svou garáž a zvyšovat své statistiky - to mají miláčci rádi. Zejména v multiplayeru, ve kterém jsou hratelné všechny druhy závodů, ale nechybí ani klasické volné ježdění s kamarády po krajince, potažmo přetahovaná o lepší statistiky a výsledky v závodech díky žebříčkům atd. Není to tedy model á la Test Drive Unlimited, kde byste v MMO stylu jezdili s ostatními hráči ve světě, ale možnost kdykoli přešaltovat ze singleplayerového závodu na multiplayerovou vyjížďku tu je. Alespoň mi to tvrdil jeden z vývojářů, i když nevím, kolik pivíček v sobě v tu chvíli měl.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Hudba byla u zrodu konceptu celé hry a podstatná je v přeneseném slova smyslu i pro samotné závodění. Celý virtuální festival totiž proběhne pod hudebním palcem britského dýdžeje Roba Da Banka z Britského rádia 1, který redigoval výběr hudby pro trojici rádio stanic, které ve Forza Horizon podpoří vaše výkony. Pravda, nabídka taneční, indie a rockové muziky není na papíře nejbohatší z bohatých, ale tohle není a nemá být Grand Theft Auto, ale v prvé řadě závodění. A závodění relativně vážné, navzdory všem těm předešlým řečem o bonusech za nebezpečnou jízdu.

Model řízení vychází z dokonale kompromisní varianty čtvrté Forzy, který podle mého ideálně vyvážila mírnou simulaci (čti, zohledňuje rozdílnost vozidel a drží se fyzikálních závodů) s nepříliš přehnanou arkádou. Vznikla tak hra, kterou si po vypnutí všech asistentů a brutálním manuálním nastavení rád střihne i člověk milující spíše ony simulace, ale pobaví i sváteční jezdce, jejichž Fabky zůstávají na zimu ve vytopených garážích, aby sněhové vločky a marast náhodou neublížil laku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Forza Horizon si však jízdní model pro své potřeby mírně upraví směrem k arkádě, aniž by vám ale chtěla tvrdit, že třebas trabant může jet 250 km/h a nehne u toho brvou. Nebude to tedy brutální arkáda a ani nepomýšlejte na to, že vjedete do účka na plný kotel, s přehledem to ubrzdíte a ještě vyjedete na navazující rovinku v ideálním úhlu. Pro ty, co si ale myslí, že něco takového ve Forza Horizon půjde, si tvůrci opět připravili nápovědu v podobě barevné vodící čáry na trati – kterou lze samo sebou vypnout v případě, že by vás štvala a měli pocit, že vám někdo nemístně napovídá.

Forza Horizon by měla podporovat Kinect pro vyvolání určitých funkcí přímo za jízdy skrze hlasové příkazy, ale nutit vám je nikdo nebude. Když se vám chce po místnosti křičet, že nevíte kudy dál a chcete to ukázat na mapě, tak prosím, jinak stačí mapu přivolat na ovladači. A kdybyste při tomto složitém manévru narvali svou nablýskanou káru do svodidel, tak je tu opět k dispozici možnost přetáčet čas. Jen nechte být, občas se vážně hodí!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Výsledný dojem z prozatímních informací, ale hlavně ze hry samotné, se mi snaží už nyní nakukat, že to dopadne dobře. Nebude to prý jen vylepšená Forza 4, ale samostatný titul s jinou strukturou a vším důležitým, proč je Forza tak oblíbená. Naštěstí na své dojmy z vysoka kašlu a milerád si počkám na něco delšího: na E3 byla hratelná jedna trať od hospůdky k místu konání onoho festivalu. Dal jsem si ten úsek hned několikrát, což kolegové novináři vnímali jako poněkud nepatřičné zdržování, ale nakonec dělali to samé. Forza Horizon je asi pobavila a mě ostatně také. Pokud se nic nepokazí, tak budou podzimní vyjížďky hodně dlouhé. A nic na tom asi nezmění ani přímá konkurence v podobě Most Wanted od Criterionu.

Nejnovější články