E3 2013 dojmy: česká simulace Take On Mars na to jde vědecky
zdroj: tisková zpráva

E3 2013 dojmy: česká simulace Take On Mars na to jde vědecky

14. 6. 2013 12:00 | Dojmy z hraní | autor: Pavel Dobrovský |

Roku 2004 si v Doom 3 udělal první simulátor marťanského rovera. O necelých deset let později stojí ve stánku Bohemia Interactive u hry Take On Mars a nad hlavou mu visí nápis „spokojený člověk.“ Martin Melichárek na to má nárok – po dlouhých letech se jeho záliba v marťanských pojízdných modulech zúročila v samostatnou hru.

„Byl to nejdřív mod do Carrier Command. A bylo to pěkný, tak jsme z toho udělali hru,“ pochechtává se Marek Španěl z Bohemia Interactive. A tak se jdeme podívat, co přesně znamená simulace jízdy na Marsu a zároveň nová hra od českého studia, zodpovědného za sérii ArmA.

V první řadě: žádné zbraně. Pouze laser na práci se vzorky, baterku a další nástroje, které jsou v instrumentáriu každého rovera. Pointa Take On Mars je tedy čistě mírumilovná, a kdyby se měla konkretizovat slovy, zněla by „seznámit lidi s prací rovera na Marsu.“ Ač to zní nudně, absurdně a humorně, tak ten pán z NASA, který programoval modul Sky Crane pro dopravení roverů na Mars, si myslí něco jiného. Sedí, ani nedutá a pozoruje, jak se v Take On Mars spojuje zábava tak vědeckými daty.

Povrch Marsu je vytvořen podle detailních satelitních snímků s přihlédnutím k fotkám, které pořizovala samotná vozítka. Můžete začít jezdit a zkoumat planetu třeba v kráteru Victoria, jednom z míst, které navštívil rover Opportunity. Upřímně řečeno, ke štěstí mi stačí samotný pocit, že tam během hraní jsem. Na Marsu, na tom vesmírném chuligánovi. Grafický detail je dech beroucí a dostatečně nastavitelný, aby se Take On Mars pohnul i na pomalejších počítačích (nejnižší nastavení grafiky vypadá jako hodně nekvalitní přenos z Marsu).

...

Po úspěšném přistání následuje sběr vzorků a plnění misí, které vydělávají peníze na zlepšování roveru – ano, tuning marsovského vědeckého autíčka je tu. Nemůžete na něj sice přidělat řvoucí výfuky, ale zato je tu dostatek nástrojů, které pomohou zvýšit bezpečnost a výkonnost zařízení. V současné době je připraveno několik scénářů, ve kterých budete řešit dramatické situace jako třeba, co dělat, když roveru docházejí baterie, nebo jak vyparkovat vozítko zaseknuté mezi kameny, dojet na místo určení s upadlým kolem, vyfotit naprosto nezajímavé skály (ale jsou na Marsu!), a tak podobně.

Ve hře najdeme i kampaň, která nás provede od úplně jednoduchého dobývání Marsu až do úspěšného konce, který možná bude mít, co dělat s nalezením života. „Bude to život, který na místo dopravili Rusové v jednom ze svých pokusů dostat na Mars vlastního rovera,“ říká Martin a vylučuje tak i tu poslední špetku naděje, že by hra uhnula do fantastična.

Mars, jak ho uvidíme, bude co nejrealističtější a dokonce se na něm bude střídat den a noc podle skutečnosti. V současné chvíli Martin uvažuje o přidání počasí, konkrétně prachových bouří, které jsou na Marsu v určitých ročních období běžné a mohou pro rover znamenat další překážky – třeba zanesení životodárných solárních panelů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Na Mars se v Take On Mars podíváme již za několik týdnů. Cena výletu bude pouhých deset euro (Steam) a doba letu bude úměrná rychlosti vašeho počítače při načítání programu. Bohemia Interactive si vybrala dobrou dobu – výlety na rudou planetu se již plánují a s boomem soukromého investování do dobývání vesmíru může Take on Mars zaujmout nejednu společnost nebo nadšence. Kdo ví, třeba pak najde na těle roverů československou jednu korunu, která je tam pro kalibrování kamery namísto tradičního amerického centu a bude si říkat: to určitě znamená, že tu jsou někde schovaní mimozemšťané. Dobře mu tak.

Nejnovější články