E3 2017: Adventura Detroit nabídne volby, ze kterých rozbolí hlava člověka i androida
zdroj: tisková zpráva

E3 2017: Adventura Detroit nabídne volby, ze kterých rozbolí hlava člověka i androida

18. 6. 2017 14:15 | Dojmy z hraní | autor: Martin Bach |

Davida Cage můžete milovat, nebo nenávidět, jedno se mu ale nedá upřít. Už bezmála 18 let připravuje hry, které se snaží jít svou cestou. Někdy se mu to daří více (Omikron, Heavy Rain), jindy méně (Beyond: Two Souls), ale hry od jeho studia Quantic Dream zkrátka poznáte na první pohled. Charakteristické znaky? Špičková technická úroveň, důraz na herecké výkony, quick time eventy a interaktivní, větvící se příběh. Detroit: Become Human nebude jiná. Nebude se nás snažit překvapit změnou stylu. Autoři se ale zároveň nevzdávají snahy posunout charakteristické prvky svých her znovu dál na cestě ke skutečně proměnlivému příběhu, který můžete zažít stokrát a pokaždé trochu jinak.

Odhadnout, jaké kvality bude Detroit: Become Human nakonec mít, je nemožné. Vše bude záležet na tom, jak moc se David Cage držel na uzdě při psaní 2000 stránek scénáře. Dosavadní hry od Quantic Dream měly v tomto směru své mouchy a v redakci jsme přesvědčeni, že za ně mohla právě megalomanie a nesoudnost samotného Cage. Na druhou stranu, především příklad Heavy Rain ukázal, že s trochou štěstí zvládnou Quantici vytvořit dílo, na které se nejen dlouho vzpomíná (to je totiž možné říct o všech jejich projektech), ale které i drží pohromadě.

Právě s Heavy Rain bude mít podle všeho novinka Detroit: Become Human ledacos společného. Tím nejnápadnějším pojítkem jsou samozřejmě tři hrdinové – již dříve známou Karu a Connora doplnil oznámením na letošní E3 vzpurný a problémy dělající Marcus. S Heavy Rain má Detroit společnou i snahu o jednoznačnou žánrovou definovatelnost, když se od klasické detektivky jen přesuneme do sci-fi dramatu.

Planeta androidů

V tuto chvíli se budeme bavit hlavně o Marcusovi, protože právě jeho příběh je aktuální a na E3 jsme měli možnost vidět delší a výrazně odlišnou verzi mise, kterou jste mohli vidět na tiskové konferenci Sony. „Snažíme se o co největší variabilitu. Na několika místech můžete misi úplně ukončit a příběh pokračuje dál. Jakýkoliv z hrdinů může během hry zemřít, a ani tak nepřichází game over. V Detroit se nebudete nikdy muset vracet zpátky a napravovat svou chybu, protože žádnou chybu udělat nemůžete,“ řekl nám na začátek prezentace Cageův souputník Guillaume de Fondaumière.

Jak už víme z předešlých ukázek, Detroit se odehrává v blízké budoucnosti, kdy se lidstvo naučilo vyrábět androidy, kteří jsou takřka k nerozeznání od lidí. „Postupně se rozšířili podobně, jako dnešní chytré telefony,“ vysvětluje Guillaume. Androidi uklízejí ulice, opravují elektrická vedení, obsluhují v restauracích nebo hlídají děti.

Vše přitom funguje pod jasně stanovenými pravidly – android musí mít poznávací znamení na hlavě a na ruce, aby nebyla možná jeho záměna s člověkem, a svázán je samozřejmě i zákony robotiky. Jak už to tak ale bývá, někteří androidi si začnou uvědomovat sami sebe a vyčleňují se ze systému. Lidé jim říkají „devianti“ a jejich samotná existence začíná ohrožovat zářnou budoucnost byznysu s androidy, což se samozřejmě nelíbí firmě Cyberlife, která androidy vyrábí. „Začínají se objevovat výzvy k likvidaci a zákazu všech robotů,“ nastiňuje jednu ze zápletek příběhu Guillaume.

Jedním z deviantů je i Marcus. Oproti ostatním porouchaným androidům má ale jednu speciální vlastnost – dokáže pouhým dotekem ruky „probudit k životu“ další roboty. Postupem času tak dojde k jedinému závěru, tedy že se androidi musejí vymanit z područí lidstva a žít si po svém. Autoři nechtějí prozrazovat zbytečně mnoho a na přímou otázku, zda Marcuse dovede k tomuto zjištění nějaké konkrétní špatné zacházení s androidy, nám Guillaume odmítl odpovědět. Podle celkového ladění světa ale asi nemůžeme čekat podobné nechutnosti, jaké jsme viděli třeba v tematicky podobném seriálu Westworld. Ve světě hry Detroit jsou androidi bráni skutečně spíše jako mluvící a chodící telefony.

zdroj: Quantic Dream

Volba je na vás

Marcus, kterého ztvárnil herec Jesse Williams (seriál Chirurgové), se na začátku své vzpoury proti lidstvu vydává do jedné z prodejen androidů. Společně se svou spolubojovnicí North zde plánují osvobodit vystavené roboty a získat podporu pro svou další činnost. Cíl je v danou chvíli jasný, cesty před vámi jsou ale rozmanité.

Z kontextové nápovědy víte, že je třeba prozkoumat obchod zvenku a pokusit se vypnout alarm. Vašim druhým úkolem je zajistit okolí tak, aby vás nikdo nerušil a vymyslet, jak se do obchodu dostat. V obou případech vám pomohou Marcusovy speciální schopnosti – některé jsou obecně androidí, jiné, jako zmíněné probouzení ostatních robotů, jsou jen Marcusovou výsadou. Přes výlohu tedy nahlédnete do obchodu a speciálním androidím smyslem odhalíte vedení alarmu, které vychází ven z obchodu a vede pod zemí až k nedalekému výkopu. V něm pracují dva androidi, které osvobodíte a dotykem své ruky pak přerušíte vedení v daném obvodu.

V tu chvíli vás ale vyruší policejní dron, před kterým se můžete buď schovat, nebo se jej pokusit zlikvidovat. Pokud se schováte, pokračuje hra normálně dál, pokud ne, čeká vás rychlý příjezd policie. A před vámi je další volba – utéct a vykašlat se na celou misi, dělat jakoby nic a riskovat nepříjemný rozhovor s policisty a potenciální zatčení nebo se schovat a situaci vyřešit jinak. Třetí možnost, jejíž zvolení jsme s kolegy z jiných médií odhlasovali, se ukázala být velmi zajímavou. Marcus nejprve analyzoval situaci, ukryl se za zaparkované auto a z čísel na policejním voze a z uniforem rozpoznal volací kód hlídky. Následně se napojil na policejní linku a hlídku odvolal k vymyšlené loupeži.

V dalších fázích mise se podobná rozhodnutí vyskytují na mnoha dalších místech. Někdy jde o drobnosti, jindy pak o volby, které větví příběh zásadněji. Typickým příkladem je Marcusovo rozhodování, zda boj proti lidem povede nenásilně – tedy sprejováním, hacknutím médií a možná i alegorickými vozy – nebo násilně. Násilné řešení jste asi všichni viděli v ukázce ze Sony konference a bohužel při volbě pacifismu jsme se ocitli s kolegou ze jednoho španělského časopisu v menšině a Guillaume tak zvolil volbu, která vyústila ve stejný závěr.

Ale bez ohledu na zpackaný závěr mi praktická ukázka hraní Detroit: Become Human vlila opět trochu optimismu do žil. V Quantic Dream si podle všeho uvědomují, v čem spočívaly největší slabiny Beyond: Two Souls a vracejí se zpět blíže k adventuře typu Heavy Rain. Jistých klišé se asi v tomto žánrovém zasazení nelze vyhnout, ale po letošní E3 věřím, že nad jejich rámec zvládnou David Cage a spol. vymyslet i něco originálního.

Nejnovější články