E3 2017: Skull and Bones potěší všechny fanoušky námořní fáze Assassin's Creed: Black Flag
zdroj: tisková zpráva

E3 2017: Skull and Bones potěší všechny fanoušky námořní fáze Assassin's Creed: Black Flag

22. 6. 2017 18:32 | Dojmy z hraní | autor: Aleš Smutný |

„Proč neudělají samostatnou hru, ve které by byly jen souboje lodí?“ Tuhle otázku jsem si neustále pokládal od svěžího pirátského dílu série Assassin’s Creed s podtitulem Black Flag. Zjevně jsem nebyl jediný, koho to napadlo, a tak na letošní E3 Ubisoft Singapore představili novinku Skull and Bones, ve které jde jen o lodní souboje v pirátském prostředí Indického oceánu. Na E3 jsme měli možnost zahrát si dva multiplayerové zápasy. Ubisoft navíc přispěchal s informací, že hra nebude obsahovat jen multiplayer.

Nepočítejte s tím, že byste hráli za piráta nebo asasína, protože hrajete za loď. Jistě, kapitána si můžete vizuálně upravovat, stejně jako loď, ale nebudete třeba provádět abordáž, kdy byste s postavou běhali po nepřátelské palubě. Ovládáte jenom loď. Stačí to však, protože občas se díky akčnímu pojetí ovládání budete mít co otáčet.

Je zde klasické míření bočními i čelními děly, dalekonosná bombarda, k tomu můžete (a měli byste) během nepřátelské salvy dát příkaz posádce, aby se kryla. A když chcete mít přehled o celém bojišti, musíte se přepnout do chlapíka v koši na hlavním stěžni, který vám poskytne pořádný rozhled, čímž ale ztrácíte přehled o tom, co se děje vedle vaší lodě.

zdroj: Archiv

Hlavní je si nahrabat a zmizet

Na E3 jsme si zahráli dvě bitvy v rámci PvP módu Loot Hunt. Proti sobě zde stojí dvě pětice hráčů, nicméně do boje se zapojí také AI lodě. Tento mód ostatně není jen o vystřílení všech soupeřů. Na začátku si vyberete typ lodi, s nímž do bitvy půjdete, přičemž se liší velikostí, efektivitou zbraní i výdrží. Jeden typ je dobrý na taranování, další vyniká dalekonosnou střelbou, jiný slouží jako tank, s velkou výdrží a další typ disponuje velkou rychlostí. Je lepší, když je tým vyvážený, protože v různých fázích bitvy se uplatní trochu jiné vlastnosti. Pokud na začátku nepotřebujete tolik rychlost, ve finální fázi je rychlá stíhací plachetnice nedocenitelná.

Pokud jste v Black Flag trávili lodními bitvami hodně času, a podobně jako já lovili i nepovinné bossáky na mapě Karibiku, ovládání Skull and Bones vám padne do ruky během půl minuty. Lodě jsou stejně responzivní, využití větru intuitivní, samotné střety akční a k nějaké reálné simulaci mají daleko. Což neznamená, že je hra lehká a nemusíte se opravdu snažit. V první řadě jde o zvládnutí ovládání. Ačkoliv se to nezdá, během bitvy dá docela zabrat koordinovat palbu z děl, manévrování mezi ostrovy, vyhýbání se bombardování nebo taranu, kontrola situace z koše a řízení rychlosti plavby.

Mluvit, mluvit a zase mluvit

Aniž bych chtěl dělat ramena, bylo vidět, že v našem týmu minimálně tři lidé vůbec Black Flag nehráli. Většinou se zasekávali o skaliska, měli problémy s kontrolou rychlosti i manévrováním a chlapík z Ubisoftu, který se snažil tým koordinovat neustále připomínal, že nemají jen boční děla. V obou hrách se mi podařilo být první v počtu uděleného poškození, přičemž společně s druhým hráčem jsme měli každý desetinásobek toho, co zvládli ostatní. Hře slouží ke cti, že jsem se skvěle bavil, i když jsme prohráli, podruhé drtivě.

Důvodem, proč jsme prohráli, ovšem byla primárně druhá složka, kterou musíte při PvP používat – komunikace. Protivníkův tým spolu komunikoval, vybíral cíle a chránil klíčové lodě, zatímco náš tým spíš připomínal bandu osamělých vlků, kteří si připluli zabojovat. Při tom jde ale v módu Loot Hunt o potápění nepřátelských lodí. V první fázi hry musíte potopit co nejvíc obchodních lodí ovládaných AI a sebrat zlato, které z nich vypadne. Následně se k sobě dostanou oba týmy a začíná opravdová řežba.

zdroj: Archiv

Nakrmíme vámi žraloky!

V téhle fázi je Skull and Bones nejzábavnější. Všude duní děla, vzduchem létají rozkazy, lodě hoří a hra vypadá nádherně. Ve chvíli, kdy se dvě lodě srovnají do kurzu a zarputile do sebe pálí jednu boční salvu za druhou a jen se střídají výkřiky obou kapitánů „FIRE!“, hra disponuje skvělou atmosférou. Sledujete, jak se snižuje indikátor výdrže vašeho boku a modlíte se, abyste stihli ještě jednu salvu na protivníka, snažíte se načasovat vlastní střelbu a krytí posádky…a pak vás nečekaně taranuje jiná loď ze strany, kterou jste nehlídali.

Jakmile je v této fázi zničená hráčská loď, zůstane po ní zlato, které jde sebrat a respawnuje se. Pár minut se takhle přetahujete s nepřátelským týmem o zlato z první fáze, a pak nastupuje třetí fáze. To se z vln vynoří těžké lodě lovců pirátů a vaším cílem je utéct se zlatem. Kdo uteče s větším počtem zlata, vyhrál. Rázem získávají na ještě větším významu rychlé lodě, ať už mají vlastní zlato, nebo stíhají protivníkovy zlatem zatížené koráby. První hru jsme prohráli jen o fous, jen proto, že se o cca dvě vteřiny podařilo protivníkovi uniknout naší rychlé šalupě a dovézt do cílového bodu obrovské množství zlata.

Tady nejvíce hraje roli týmová taktika. Musíte se soustředit na loď, která má nejvíc zlata - svoji i soupeřovu. Své chcete chránit a protivníkovy ničit. U nás soupeři velmi pečlivě z boků chránili svou poškozenou válečnou loď s nejvíc lupem a v jednu chvíli se dokonce jeden z nich obětoval, aby koupil pár drahocenných vteřin. Tady už se hráčské lodě nerespawnují a jakmile jste zničení, už můžete jen držet palce. Nastávají také občasné chvilky „klidu“, kdy se snažíte chytit co nejlepší vítr a dostat se pryč, nebo stíhat soupeře.

Doteď si pamatuju, jak byl protivník těsně mimo můj dostřel, jel jsem pod napnutými plachtami a marně jsem doufal, že se změní směr větru a já ho o těch klíčových pár metrů dotáhnu. Skull and Bones tak není jen o vřavě a burácení děl, ale také okamžicích napětí, kdy jen plujete vstříc bezpečí nebo v honbě za tučnou kořistí.

Bude i kampaň pro jednoho hráče

I přes tohle všechno mám ale obavu, jak moc životaschopná hra bude, protože multiplayer se může po čase omrzet, protože i podobně komplexní mód zevšední. Ubisoft se ale zaklíná, že tohle je jen špička ledovce a ve hře bude nejenom spousta módů do multiplayeru, ale především i příběhová kampaň pro jednoho hráče. Jde o skvělou zprávu, protože není důvod, aby v takové hře absentovala. Potkáte v ní ikonické postavy z historie, slavné piráty i jejich lovce a myslím, že s dostatkem péče může mít Skull and Bones dost atraktivity i pro ty hráče, kteří multiplayeru neholdují a neosloví je ani kooperativní módy v nichž budete třeba bojovat proti obřím, skvěle vyzbrojeným korábům. A možná připluje i obří krakatice…

Stačí mi však už jen samotný multiplayer. Námořní bitvy z Black Flag mě opravdu bavily a tohle je to samé, jen s větší výzvou v podobě živých hráčů. Dvacet minut v multiplayeru patří k těm nejlepším okamžikům z letošní E3. Jediné, o co mám starost je, aby vynikající model ovládání lodí doplnil i dostatek obsahu v podobě módů a různých typů lodí, možností jejich úprav apod. Jelikož hra vyjde až příští rok, Ubisoft Singapore má stále dost času na přípravu všech těchto složek. Ostatně, dal bych si říct, kdyby ve hře byly třeba rekonstrukce historických bitev v rámci kooperativního PvE.

Nejnovější články