E3 dojmy: Forza Horizon 2 nabídne pohodové svezení francouzskými vinicemi
zdroj: tisková zpráva

E3 dojmy: Forza Horizon 2 nabídne pohodové svezení francouzskými vinicemi

8. 7. 2014 20:45 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

Forza Horizon 2 na Xbox One je docela jiná hra než Forza Horizon 2 na Xbox 360. „Obě verze stojí na stejné myšlence,“ říká Ralph Fulton, jeden ze spoluzakladatelů studia Playground, a následuje několikaminutová debata o rozdílech mezi verzemi pro dvě generace konzole Xbox. Rozdílů je tolik a jsou tak zásadní, že autoři ani nemluví o jedné stejné hře pro dvě platformy, ale pomalu o dvou různých titulech.

Zatímco verzi pro Xbox One pohání engine z Forza Motorsport 5, verze pro Xbox 360 běží na enginu první Forza Horizon. Zatímco na verzi pro Xbox One dělá hlavní studio Playground, na verzi pro Xbox 360 dělá studio Sumo Digital.

Zatímco verze pro Xbox One se pyšní novým systémem dynamického počasí, dedikovanými servery a drivatar AI, verze pro Xbox 360 ve všech uvedených aspektech ostrouhá. A zatímco verze pro Xbox One se už blýskla na překrásných záběrech a byla k zahrání na E3, verzi pro Xbox 360 dosud nikdo neviděl.

Veškerý následující text proto hovoří výhradně o Forza Horizon 2 pro Xbox One, protože její okleštěný bráška bude docela jiný a pokud si jej koupíte, rozhodně si nezazávodíte s majiteli verze pro Xbox One (čili žádný cross-platform play).

Mejdan v jižní Evropě 

Forza Horizon byla o pohodovém závodění na pozadí festivalové kultury a pokračování si ikonický znak ponechává. „Rozhodně nejde o další Forza Motorsport,“ přiznává Ralph Fulton v momentě, kdy jeho kolega driftuje ve stopadesátikilometrové rychlosti na mokré silnici okolo jižního pobřeží Francie. Vpravo šplouchá středozemní moře, vlevo se tyčí důstojné útesy, v dáli zapadá rudé slunce a je zjevné, že Horizon 2 je oproti Forza Motorsport 5 mnohem pohodovější.

Tvůrci užívají fyzikální engine FM5, upravený ovšem pro potřeby arkádového zážitku z jízdy. Hned na první osahání je sice zjevné, že nejde o příbuzného Need for Speed, ale beztak hodně odpouští a na virtuálního řidiče neklade vysoké nároky. Smyky jsou dobře kontrolovatelné, auta se moc nepřetáčí, a i když jsem půlkou předního nárazníku políbil protijedoucí vůz, tachometr nespadl pod 80 km/h a dvě vteřiny nato už zase ukazoval dvojnásobek. V případě větších kolizí lze navíc kdykoli přetočit čas o několik vteřin zpátky a problému se vyvarovat zcela.

Druhý Horizon zkrátka nabízí příjemné svezení, nad kterým sice hardcore virtuální závodníci ohrnou nos, ale zbytek bude spokojeně drandit. Svět Forza Horizon 2 je otevřený a kdykoli tak můžete strhnout volant, prorazit dřevěný plůtek, svištět francouzskou vinicí a k tomu poslouchat jednu z několika hudebních stanic. „S ohledem na první Forza Horizon je logické, že je pro nás hudba strašně důležitá. Máme jí dvakrát tolik a opět se na ní podílí DJ Rob da Bank, který se o hudbu staral už minule,“ vypráví Ralph. 

Forza Horizon krát tři 

Co do kilometrů čtverečních je Forza Horizon 2 oproti svému předchůdci asi trojnásobná. Neomezuje se jen na silnice a pustí hráče i do okolních strání nebo polí s balíky sena. Přímo obsahuje i off-roadový herní mód, kde závodíte z bodu A do bodu B a je už jen na vás, jakou cestu si vyberete. Čím přímější, tím rychlejší, akorát to bude trochu drncat a hopsat. Vážně vás to ale nemusí dvakrát trápit.

Během krátkého svezení jsem byl překvapený, jak dobře se Lamborghini Huracán (to je ten žlutý fešák na obalu s hrou) ovládá i v terénu. Sice vyjede zablácené, poškrábané a třeba s prasklým čelním sklem, ale nikdy z něj nic neodpadne a za každých podmínek se spolehlivě zakusuje do povrchu. „Nejsme tak daleko, aby se auto se zablácenými pneumatikami chovalo na silnici jinak než čisté auto,“ přiznává Ralph.

zdroj: Archiv

Zato už jsou dostatečně daleko na to, aby simulovali realistický déšť. Až budete chtít udělat dojem na vyhlídnutou dívčinu, slibte jí romantickou projížďku v dešti po francouzském pobřeží a pusťte jí  Forza Horizon 2. Vypadá tak autenticky, že vám to možná i zbaští.

Při pohledu z kokpitu je vidět, jak stěrače věrohodně ničí dešťové kapky a záhy je nahrazují další. Karoserie je kapkami působivě poseta a na zemi voda zatéká do štěrbin mezi kočičími hlavami nebo tvoří louže, které pak vysychají. Krásná podívaná. Plnohodnotné rozlišení 1080p je sexy, ale za oběť tomu padl počet snímků za vteřinu, který se zastavil na uzamčené třicítce.

„Krása není o polygonech, krása je o nasvícení,“ vypráví Ralph a pohrává si s tokem času nebo vývojem počasí. Obloha rychle mění barvu, po navoskovaném Lamborghini běhají odrazy okolních baráčků nebo pouličních lamp a Project CARS se nervózně ohlíží ve zpětném zrcátku, jakýže fešák mu to túruje za zadkem.

Jezdíme spolu, jezdíme dlouho 

Máte chuť na pár konkrétních čísel? Není problém. Forza Horizon 2 nabídne přes 700 závodů, připojíte se v ní do klubů s až tisícovkou členů, kompletní dohrání údajně zabere přes 100 hodin a osedláte přes 200 vozů. „Všechna auta jsme vyrobili znovu od základů, z prvního dílu nic nepřebíráme. Máme nové modely, novou fyziku a nové ozvučení,“ chlubí se Ralph Fulton, nositel autorské vize celé hry.

Jeho představa o hře nepočítá s automobilovým závoděním realistickým, nýbrž stylovým. Po startovním odpalu proletí nad hlavou vojenská letka, která za sebou kreslí italskou trikolóru. Například. A když vezmete zatáčku bokem, získáte body sloužící k odemykání nových perků (rychlé cestování z místa na místo, mastnější výhry, tuning atp.).

Celou dobu navíc jezdí světem spolu s vámi i drivataři vašich známých. Jde o umělou inteligencí řízené vozy kamarádů, které okoukaly jejich jízdní styly a teď podle toho drandí. Ralph Fulton to demonstruje během jednoho závodu, kde jeho AI soupeř strhne volant ze silnice a zvolí přímořskou zkratku mimo silnici.

„Tohle byl můj drivatar a mimo silnici jel proto, že tam většinou sám jezdím. Sledováním drivatarů zkušenějších řidičů můžete objevit různé zkratky nebo schovky,“ vysvětluje. „Umělá inteligence v závodních hrách se za poslední léta vůbec nevyvinula. Systém drivatarů to ale mění,“ dodává.

Na tomto místě je záhodno opět připomenout, že se celou dobu bavíme jen o verzi pro Xbox One. Její osekaný sourozenec na Xbox 360 se žádných drivatarů nedočká a je otázkou, zda vůbec nabídne podobně plynulý přechod mezi singleplayerem a multiplayerem. Pohodového vysluněného svezení s festivalovou hudbou v zádech se ale snad dočkáme na obou platformách. Přijede 30. září.

Nejnovější články