E3 dojmy: kooperativní rubanice Hunt od Cryteku je zdarma, ale má velké ambice
zdroj: tisková zpráva

E3 dojmy: kooperativní rubanice Hunt od Cryteku je zdarma, ale má velké ambice

13. 7. 2014 14:15 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

„Děláme tříáčkovou hru, za kterou normálně dáte v obchodě plnou cenu. Jenže ta naše je zadarmo.“ Úvod E3 prezentace hned zkraje připomněl sliby o Českém snu. Zněl až příliš dobře. Něco na něm přitom bude a obecenstvo muselo uznat, že na poměry free to play vypadá Hunt: Horrors of the Gilded Age překvapivě slušně.

Do značné míry za to může grafická kvalita, která stojí na třetí generaci CryEngine. Není se čemu divit, Hunt už rok vzniká ve studiu Crytek USA, které je z velké části tvořeno odpadlíky ze zrušeného studia Vigil Games (tvůrci obou Darksiders). A protože značka Darksiders patří Nordic Games a Crytek naskočil na free to play vlnu, Hunt bude kooperativní střílečkou pro čtyři lidi, jejíž hraní by nemuselo stát ani korunu.

„Budeme mít velmi férový byznys model. Za peníze se budou kupovat jen věci jako oblečení nebo přívěšky. Placením také můžete urychlit sběr zkušenostních bodů, ale nic víc,“ vypráví ředitel projektu David Adams. Hadříky jsou bezproblémové, XP urychlovače už mohou být kontroverzní, klidně i hru ničící. Záleží na jejich formě a míře jinak vyžadovaného grindování. Na každý pád Adams uklidňuje, že se lidé nemusí bát časových omezovačů jako v mobilních titulech, kde si zahrajete čtvrt hodiny a pak den čekáte. Nebo platíte.

Uvidíme. Při vší úctě k pánům a dámám z Cryteku, řeči o „AAA titulu, který je shodou okolností zdarma“ zatím beru s velkou rezervou a ostražitě vyčkávám. Nejpozději na podzim bychom měli mít konkrétnější představu, protože tou dobou přiletí beta (už se můžete přihlásit), a v roce 2015 pak na Windows, PS4 a XONE vyjde plná verze. Ještě něco? No jasně, vždyť jsme si vlastně zatím vůbec nepovídali o samotné hře.

Hunt: Horrors of the Gilded Age zdroj: tisková zpráva

Hlava nehlava, vzhůru nohama

Hunt: Horrors of the Gilded Age se odehrává na konci 19. století, což znalci amerických dějin již z názvu hry jistě vyčetli. Jedná se o období vrcholu zlaté horečky, technologického rozmachu i sociálních nepokojů, ale vězte, že Hunt je asi ta poslední hra, která by nějaké sociologicko-ekonomické otázky řešila. Tohle je střílečka, která se sice během prvních vteřin E3 dema tvářila jako plíživá akce, ale brzy se z ní vyklubala poměrně zběsilá řezanice, kde stealth rozhodně nepřipadá v úvahu.

Teoreticky půjde Hunt dohrát i sólově, protože obtížnost se přizpůsobí počtu připojených lidí, ale primárně jde o kooperativní řežbu pro čtyři hráče. Příběhu byste tu našli, co by se za nehet vešlo, a hluboce vykreslené postavy zde také nepoptávejte, protože své alter-ego si vyrobíte od základu. Zvolíte pohlaví, vzhled, obleček, výbavu, nějaké speciální schopnosti a jdete na věc. Žádné třídy, žádné povolání, začnete na bílém listu papíru a postavu si vytvarujete dle libosti.

Během demoverze jsem tak mohl sledovat čtveřici docela rozličných pánů v kabátech, kloboucích a vestách s cibulovými hodinkami. Jeden střílel z brokovnice, druhý se oháněl sekáčkem a pistolí, třetí měl plamenomet a čtvrtý se pyšnil tichou kuší. Ale ne, že by v praxi měla tichá kuš nějakou velkou výhodu - nepřátelé z řad zmutovaných zlatokopů se beztak valí ze všech stran a profesionální lovci monster bez skrupulí dělají kravál.

zdroj: Archiv

Akce probíhala v louisianské bažině, kde se hustý porost mísil s občasnou zástavbou a atmosféra připomínala opuštěné domečky z Resident Evil 4. Čtyři gerojové se naháněli se zombíky, proskakovali okny, záhy utíkali dveřmi a občas dostali přes čumák od obřího černocha s obří sekyrou. Pamatujete kovboje a vetřelce? Tohle je něco podobného. Umíralo se docela často a z pohledu diváka (Hunt bude hratelný až na srpnovém Gamescomu a dění jsem tak jen sledoval) šlo o vítanou kratochvíli.

Proč proboha? Protože tu je náramně vtipný systém respawnů. Kupříkladu když jeden chlapík zemřel, neobjevil se záhy po boku svých kolegů, ale v rakvi. Rakev stála nedaleko právě probíhající akce, dotyčný v ní byl zamčený, křížovým kukátkem mohl akorát koukat ven a čekat na vysvobození. Do boje naskočil, až když ho někdo vysekal (doslova).

Jindy se zase resuscitovaný hrdina objevil pověšený za nohy na mučícím háku, hráč v ten moment vše sledoval vzhůru nohama a opět čekal na pomoc. Je to detail, ale dejte dohromady ještě pár takových detailů a máte už vcelku pamětihodnou hru. 

Hunt: Horrors of the Gilded Age zdroj: tisková zpráva

Hon na čarodějnici 

„Hunt je hrou o zabíjení bossů,“ tvrdí šéf vývoje David Adams. E3 prezentace tomu tvrzení neodpovídala. Většinu času strávila čtveřice hrdinů postupným probíjením se vesničkou plnou zmutovaných dělníků a až posledních pár minut se odehrávalo na hřbitově, kde konečně došlo na slibovaného bosse. Nebo spíše bos(s)orku...

Cílem aktuální mise bylo ulovit obávanou čarodějnici, která házela knihami, mizela před očima a vůbec byla poněkud nepříjemná. Boj s ní byl zajímavý v tom, že v jeden moment ji viděl vždy jen jeden hráč a ostatním se krátkodobě ukázala jen ve chvíli, kdy se do ní vidoucí hráč úspěšně trefil. Zbývající trojice se tak musela držet v jeho blízkosti a sledovat, kam souputník zrovna pálí.

Hunt: Horrors of the Gilded Age zdroj: tisková zpráva

Až na závěrečný souboj s čarodějnicí bylo celé demo procedurálně generované. Prý. „Kromě bitek s bossy se bude celá hra náhodně generovat a opakované hraní té samé mise bude vždy jiné,“ dušuje se Adams. Konkrétně si pod tím představte různé složení a rozmístění nepřátel, výbavy a snad i architektury.

Podobně jako u byznys modelu, i tady mohu pouze doplnit: snad. Snad to náhodné generování vážně bude fungovat a snad nás skutečně čekají hordy variabilních nepřátel, protože v E3 demu se na čtveřici hráčů valily davy klonů, které nevynikaly ani designem, ani umělou inteligencí.

Kupříkladu jednou jsem byl svědky faux pas, kdy protivník dostal ránu ze dvou metrů, zastavil se na místě, funěl a jen čekal na další. Nu co, vydání je ještě daleko a tohle byla celkem prkotina.

Hunt: Horrors of the Gilded Age zdroj: tisková zpráva

Prkotinou už ale není celkové vyznění hry, které je zatím poněkud… inu, nezajímavé. Kooperativních rubaček proti hordám tupých nepřátel máme na rozdávání a hlavním trumfem Hunt tak zatím zůstává fakt, že jeho hraní by mělo být gratis. Na free to play poměry jde o velice profesionálně vypadající titul, ale řečem o AAA kvalitě bych zatím nevěřil. Uvidíme příští rok.

Nejnovější články