Autor: Warlock Publikováno: 13.srpna 2007 |
Spíše mě zamrzela chybějící část technologického stromu, nepoužitelné speciální schopnosti jednotek a spousta dalších záležitostí, které by taková beta už měla obsahovat. Ale budiž. Hratelná verze totiž ukázala daleko podstatnější věc a to jakým směrem se bude ubírat hratelnost třetího dílu strategie, která kdysi velmi obstojně konkurovala Age of Empires a jako první pokryla dějiny celého lidstva. Jaké jsou naše první dojmy? Škrtání v historii Z původních patnácti epoch nakonec Empire Earth 3 (dále jen EE3) obsahuje pouze pět nejdůležitějších – starověk, středověk, kolonizační období, moderní dějiny a blízkou budoucnost. Ačkoliv se to možná nezdá, tato drobnost má nedozírné následky. Jednak už si neužijete ty krásné souboje v oblacích, kdy se několik prskoletů z druhé světové války snaží dostihnout partu Migů, ale hlavně EE3 je odteď daleko rychlejší a razantně se mění styl hry. TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Nyní se vše točí okolo toho dostat se v co nejrychlejším čase k plazmovým puškám a pokud možno zastihnout nepřítele ještě s pazourkem v ruce. To v minulých dílech EE nebylo prakticky proveditelné. Celý vývoj je zde dost uspěchaný a není potřeba se vůbec zastavovat. Díky zkrouhnutí počtu epoch se navíc klidně může stát, že vedle sebe uvidíte pěšáka s bajonetem a opodál letadlovou loď, což rozhodně nepůsobí dobře. Tři pilíře civilizace Lví podíl na zrychlení a zjednodušení EE3 má upravený ekonomický systém. Takzvaný hrubý materiál (Raw material) získáváte z nevytěžitelných hroud kamení, u nichž stačí postavit příslušnou chatrč. Jmění (Wealth) k vám proudí po obchodních stezkách mezi tržištěm a hlavní budovou. A poslední, o co se musíte starat, jsou technologické body nutné k přestupu do dalších věků. Ty se prakticky bez vašeho přičinění generují v hlavní budově a rychlost jejich získávání zvyšujete nákupem dalších slotů nebo lépe řečeno najmutím nových vědců. Autoři ale přesto v tomto ohledu nenechali nic náhodě a zachovali alespoň mapy rozsekané na jednotlivá území. Abyste v dané zóně mohli stavět, musíte ji nejdříve zabrat pomocí hlavní budovy. Z hlediska ekonomiky je daleko důležitější omezení počtu některých staveb v ohraničené oblasti. Například tržiště zbudujete pouze jedno, což rozhodně nestačí na pohodlný přísun zlaťáků do vaší pokladny a jste nuceni expandovat. Diplomacie S tím trochu souvisí rozvinutá diplomacie a nikde není řečeno, že s oponentem musíte být od začátku na ostří nože. Stačí sledovat ukazatele a pokud zabíráte příliš mnoho území, počítačovému soupeři se to zrovna dvakrát nelíbí. Vaše vzájemné vztahy tedy chladnou a nic je nerozehřeje víc než nějaká ta poslaná korunka. Tímto systémem jsem kupříkladu zabral naprostou většinu lokací a počítači ponechal pouze dvě zbývající. Ale i jemu po čase ruply nervy a vyhlásil mi válku. Situaci ještě trochu zachránilo časově omezené příměří, na které překvapivě přistoupil (peníze dělají divy), a dal mi tak prostor k přesunu jednotek na hranice. Diplomacie je zkrátka mocná čarodějka a větší uplatnění získá nejspíše až v režimu World Domination, který nebyl v betaverzi přístupný a který se dle všeho příliš neliší od Rome: Total War nebo Civilizace. Od klacku až po laser Čím dále se ve vývoji dostanete, tím méně jednotek máte postupně na výběr. Z pěchoty postupně odpadnou lučištníci, rytíři, kopiníci a na jejich místo nastoupí jediný supervoják. Podobný vývoj mají i obléhací stroje, které později nahradí tanky. Smutné však bylo, že kromě klasického útočného, protiletadlového a plamenometného v betě nebyl žádný jiný dostupný. Na historické reálie se tudíž nehraje a očekával jsem, že aspoň zde autoři neustoupí trendu zjednodušování. Opačná situace nastala u námořnictva, které je už od prvního dílu EE chloubou celé série. Tři základní druhy lodiček se v moderní době rozrostly o ponorky, křídlový člun, velmi oblíbenou letadlovou loď a mnoho dalších. Bohužel na testování kocábek jsem měl k dispozici pouze malinkatý rybníček a žádná ze čtyř dostupných map v betě nebyla čistě na vodě. Kromě úzkého povodí Konga, podzimní krajiny a vodopádů jsem si prošel i arabskou poušť.
Více než cestování po světě mě okouzlily změny počasí a ročních období. Bylo úžasné sledovat hustý déšť, který vyústil v mraky páry a mlhu v okolí lesů či povodí řek. Podobný dojem ve mně zanechaly i odlesky prudkého letního slunce na obrazovce. Sice pod nimi nebylo nic vidět, ale člověka to vtáhlo daleko více do vírů dění - stejně dobře jako rudá písečná bouře. Naopak to autoři už trochu přepískli se sněhovou vánicí, v níž jsem pouze marně hledal po mapě vojáčky a čekal na jarní oblevu. Jasně bílý sníh byl totiž úplně všude. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Dějiny naruby Soudě podle betaverze třetí díl Empire Earth nabírá úplně opačný směr než jeho předchůdci. Nabízí o mnoho rychlejší spád a celá tíha hratelnosti se přelévá z ekonomické části na vojenské taktizování. Tam však autoři příliš štědří nejsou, co se množství jednotek a historické přesnosti týče. S EE3 se nadobro vytratila podobnost se sérií Age of Empires a naopak se více blíží třeba C&C. V tomto směru však EE3 prozatím chybí ona pověstná atmosféra a ladnost, s jakou se dílo EA hraje. A těžko na tom něco změní nádherné efekty počasí. Do vydání však zbývá ještě pár měsíců a kromě dvou dalších národů, které by měly být značně odlišné od v betaverzi obsažené západní civilizace s tradičními jednotkami, tvůrci vkládají velké naděje do kampaně, kde si podrobíte doslova celý svět. Uvidíme, jak dopadne podzimní souboj s datadisky ke Company of Heroes a Age of Empires. Stáhněte si: Videa Související články: Novinky, Empire Earth recenze, Empire Earth II recenze, Empire Earth II Art of Supremacy recenze |
Warlock | |
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole |