Empire Earth III - dojmy & videa z bety
zdroj: tisková zpráva

Empire Earth III - dojmy & videa z bety

13. 8. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Pět epoch, čtyři skirmishové mapy a jeden národ jsme vyzkoušeli v neveřejné betě třetího dílu RTS. Že je těch čísel moc? A bude ještě hůře – krátká výprava dějinami lidstva právě začíná, pouze s TISCALI.

Autor: Warlock
Publikováno: 13.srpna 2007
První české dojmy zdroj: tisková zpráva Verze hry: neveřejná beta/anglická/PC
Doba recenzování: 5 dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Pět epoch, čtyři skirmishové mapy a jeden národ jsme vyzkoušeli v neveřejné betě třetího dílu RTS Empire Earth. Že je těch čísel moc? A bude ještě hůře – krátká výprava dějinami lidstva právě začíná, pouze s TISCALI.

Předně je potřeba říci, že ačkoliv autoři z Mad Doc Software označují tuto verzi jako betu, podle stavu dokončení bych tipoval, že se jedná spíše o lehce vylepšenou alpha-verzi, jejíž testování skončilo na konci června. Ale ať už to Fileplanet nazývá před svými předplatitely coby betatestery jakkoli, hra rozhodně nevypadá na to, že by stačilo dodělat dabing, opravit pár nedodělků a výsledný mix zabalit do úhledné krabice. Nemá tedy cenu rozebírat umělou inteligenci, hardwarovou náročnost či ovládání na úrovni prvních RTS.

Spíše mě zamrzela chybějící část technologického stromu, nepoužitelné speciální schopnosti jednotek a spousta dalších záležitostí, které by taková beta už měla obsahovat. Ale budiž. Hratelná verze totiž ukázala daleko podstatnější věc a to jakým směrem se bude ubírat hratelnost třetího dílu strategie, která kdysi velmi obstojně konkurovala Age of Empires a jako první pokryla dějiny celého lidstva. Jaké jsou naše první dojmy?

Škrtání v historii
Z původních patnácti epoch nakonec Empire Earth 3 (dále jen EE3) obsahuje pouze pět nejdůležitějších – starověk, středověk, kolonizační období, moderní dějiny a blízkou budoucnost. Ačkoliv se to možná nezdá, tato drobnost má nedozírné následky. Jednak už si neužijete ty krásné souboje v oblacích, kdy se několik prskoletů z druhé světové války snaží dostihnout partu Migů, ale hlavně EE3 je odteď daleko rychlejší a razantně se mění styl hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V předchozích dílech šlo spíše o to pohodlně se usadit na určitém vývojovém stupni a s danými prostředky udolat soupeře. Mírný rozdíl v epochách mezi oponenty vůbec nebyl na škodu. Na scénu se dostalo daleko více jednotek, než nabízí celá betaverze EE3 dohromady a každý postup do dalšího věku byl velice drahou záležitostí.

Nyní se vše točí okolo toho dostat se v co nejrychlejším čase k plazmovým puškám a pokud možno zastihnout nepřítele ještě s pazourkem v ruce. To v minulých dílech EE nebylo prakticky proveditelné. Celý vývoj je zde dost uspěchaný a není potřeba se vůbec zastavovat. Díky zkrouhnutí počtu epoch se navíc klidně může stát, že vedle sebe uvidíte pěšáka s bajonetem a opodál letadlovou loď, což rozhodně nepůsobí dobře.

Tři pilíře civilizace
Lví podíl na zrychlení a zjednodušení EE3 má upravený ekonomický systém. Takzvaný hrubý materiál (Raw material) získáváte z nevytěžitelných hroud kamení, u nichž stačí postavit příslušnou chatrč. Jmění (Wealth) k vám proudí po obchodních stezkách mezi tržištěm a hlavní budovou. A poslední, o co se musíte starat, jsou technologické body nutné k přestupu do dalších věků. Ty se prakticky bez vašeho přičinění generují v hlavní budově a rychlost jejich získávání zvyšujete nákupem dalších slotů nebo lépe řečeno najmutím nových vědců.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Osobně se mi tento způsob příliš nezamlouvá a chápu to jako otočení o 180 stupňů vůči předchozím dílům. Sice odpadla starost o přerozdělování vesničanů, jež byste v EE3 hledali marně, a chybí také nutnost hledat nové zdroje surovin v jiných koutech mapy. Časy nervy drásajících situací, kdy jste se modlili, aby soupeř nepřišel na bandu dělníků, kteří mu chodí na jeho zlato, jsou nenávratně pryč. Navíc je trochu škoda, že šikovný systém rozdělování pracantů z EE2 byl tím pádem nadobro pohřben.

Autoři ale přesto v tomto ohledu nenechali nic náhodě a zachovali alespoň mapy rozsekané na jednotlivá území. Abyste v dané zóně mohli stavět, musíte ji nejdříve zabrat pomocí hlavní budovy. Z hlediska ekonomiky je daleko důležitější omezení počtu některých staveb v ohraničené oblasti. Například tržiště zbudujete pouze jedno, což rozhodně nestačí na pohodlný přísun zlaťáků do vaší pokladny a jste nuceni expandovat.

 Diplomacie
S tím trochu souvisí rozvinutá diplomacie a nikde není řečeno, že s oponentem musíte být od začátku na ostří nože. Stačí sledovat ukazatele a pokud zabíráte příliš mnoho území, počítačovému soupeři se to zrovna dvakrát nelíbí. Vaše vzájemné vztahy tedy chladnou a nic je nerozehřeje víc než nějaká ta poslaná korunka.

Tímto systémem jsem kupříkladu zabral naprostou většinu lokací a počítači ponechal pouze dvě zbývající. Ale i jemu po čase ruply nervy a vyhlásil mi válku. Situaci ještě trochu zachránilo časově omezené příměří, na které překvapivě přistoupil (peníze dělají divy), a dal mi tak prostor k přesunu jednotek na hranice. Diplomacie je zkrátka mocná čarodějka a větší uplatnění získá nejspíše až v režimu World Domination, který nebyl v betaverzi přístupný a který se dle všeho příliš neliší od Rome: Total War nebo Civilizace.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Od klacku až po laser
Čím dále se ve vývoji dostanete, tím méně jednotek máte postupně na výběr. Z pěchoty postupně odpadnou lučištníci, rytíři, kopiníci a na jejich místo nastoupí jediný supervoják. Podobný vývoj mají i obléhací stroje, které později nahradí tanky. Smutné však bylo, že kromě klasického útočného, protiletadlového a plamenometného v betě nebyl žádný jiný dostupný. Na historické reálie se tudíž nehraje a očekával jsem, že aspoň zde autoři neustoupí trendu zjednodušování.

Opačná situace nastala u námořnictva, které je už od prvního dílu EE chloubou celé série. Tři základní druhy lodiček se v moderní době rozrostly o ponorky, křídlový člun, velmi oblíbenou letadlovou loď a mnoho dalších. Bohužel na testování kocábek jsem měl k dispozici pouze malinkatý rybníček a žádná ze čtyř dostupných map v betě nebyla čistě na vodě. Kromě úzkého povodí Konga, podzimní krajiny a vodopádů jsem si prošel i arabskou poušť.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
V prvním videu se můžete podívat na krátkou bitvu v hustém dešti, kde se soupeř zbytečně snažil trebuchtem zdolat nepropustnou bariéru tvořenou několika věžemi. Následuje prohlídka starověké vesnice a nahlédnutí do technologického stromu.

zdroj: Archiv



Druhá ukázka názorně předvádí, jak probíhá souboj laserových tančíků s několika obrněnými kolosy Mark IV z první světové války.

zdroj: Archiv



V závěrečném videu máte možnost shlédnout postupné zapadání krajiny sněhem a ke slovu se dostane i několik středověkých lodí. Omluvte trhanost záběrů způsobenou velkou náročností na zachytávání nahrávek.

zdroj: Archiv


balík se všemi videii ke stažení (36 MB, 512x384)

Více než cestování po světě mě okouzlily změny počasí a ročních období. Bylo úžasné sledovat hustý déšť, který vyústil v mraky páry a mlhu v okolí lesů či povodí řek. Podobný dojem ve mně zanechaly i odlesky prudkého letního slunce na obrazovce. Sice pod nimi nebylo nic vidět, ale člověka to vtáhlo daleko více do vírů dění - stejně dobře jako rudá písečná bouře. Naopak to autoři už trochu přepískli se sněhovou vánicí, v níž jsem pouze marně hledal po mapě vojáčky a čekal na jarní oblevu. Jasně bílý sníh byl totiž úplně všude.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Dějiny naruby
Soudě podle betaverze třetí díl Empire Earth nabírá úplně opačný směr než jeho předchůdci. Nabízí o mnoho rychlejší spád a celá tíha hratelnosti se přelévá z ekonomické části na vojenské taktizování. Tam však autoři příliš štědří nejsou, co se množství jednotek a historické přesnosti týče. S EE3 se nadobro vytratila podobnost se sérií Age of Empires a naopak se více blíží třeba C&C. V tomto směru však EE3 prozatím chybí ona pověstná atmosféra a ladnost, s jakou se dílo EA hraje. A těžko na tom něco změní nádherné efekty počasí.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Do vydání však zbývá ještě pár měsíců a kromě dvou dalších národů, které by měly být značně odlišné od v betaverzi obsažené západní civilizace s tradičními jednotkami, tvůrci vkládají velké naděje do kampaně, kde si podrobíte doslova celý svět. Uvidíme, jak dopadne podzimní souboj s datadisky ke Company of Heroes a Age of Empires.

Stáhněte si: Videa

Související články: Novinky, Empire Earth recenze, Empire Earth II recenze, Empire Earth II Art of Supremacy recenze



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Nejnovější články