Empire Total War - dojmy z bety
zdroj: Sega

Empire Total War - dojmy z bety

5. 1. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Zúčastnili jsme se propracovaných námořních bitev, které jsou bezesporu největší novinkou v rámci této série, i boje za americkou nezávislost, který rovněž pořádně namlsal. ČLÁNEK TÝDNE

Autor: Bergy
Publikováno: 5.ledna 2009
Verze: preview/anglická/PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Přes menší odklady se nám vydání dalšího dílu této veleúspěšné strategické série Total War blíží a i tentokrát to vypadá na pořádný nášup. Díky domácímu vydavateli, kterým je společnost CD Projekt, jsme dostali příležitost vyzkoušet si novinářskou preview-verzi Empire Total War. Ta sice neprezentovala všechny možnosti finální hry a nebyla ani zdaleka vyladěná, přesto jsme v ní mohli s dvouměsíčním předstihem před plnou verzí vyzkoušet hlavní herní novinky a změny oproti předchůdcům na vlastní kůži.

Boj o nadvládu na moři
Dějově se Empire Total War posouvá o dalších pár století blíže k současnosti, přesněji řečeno do doby, kdy v zámoří naplno propukla válka o nezávislost a v Evropě se schylovalo k Napoleonským válkám. Urputně se bojovalo i o nadvládu na moři, která se stala životně důležitou zejména pro kolonizační mocnosti.

Zatímco minulé díly TW námořní bitvy moc neřešily, Empire do nich chce jak se patří pořádně šlápnout. Osobně jsem se na něco podobného těšil už hezkých pár let, protože od dob Age of Sail nevznikla žádná strategie s věrnou simulací těchto bitev. V poskytnuté preview-verzi šel sice zapnout jen úvodní trénink na moři a jeden stejně laděný scénář, ve kterém se proti sobě střela pětice anglických lodí se stejně velkou americkou flotilou, ale mé dojmy byly veskrze kladné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky (vlastní nepovolil výrobce típat)

První, co člověka upoutá, je rozhodně grafika. Pominu-li ztvárnění mořské hladiny, která už dneska stěží někoho ohromí, tak určitě nejvíce zaujmou propracované modely lodí. Ty zaslouží opravdovou pochvalu. Nechybí detailní zpracování palub (vidět je skrze otvory i do spodních pater), stěžňů a množství lanoví s provazovými žebříky. Jediné, co mě zatím úplně nenadchlo, bylo ztvárnění plachtoví, jenž mohlo být kapku reálnější. Nejlepší je ale vidět po lodi pobíhat posádku. Například námořníci vykonávají své přidělené pracovní role a jejich činnost je závislá na manévrování s plavidlem. Vojáků se tato činnost netýká, seskupují se na stranách lodě a čekají na rozkaz k palbě z mušket nebo na případnou zteč. Do zteče se ale jinak zapojuje celé mužstvo, ne jen vojáci.

Průběh bitvy
Nejdříve jsem v pauznutém režimu rozestavil své lodě do bojové pozice (například vodorovnou řadu, klínová formace atd.) a poté jsem už mohl vyplout směrem k nepřátelským pozicím. Situace byla na první pohled poměrně nepřehledná, zvlášť když se lodě vzájemně mezi sebou propletly a děla pálila o sto šest na každou stranu, ale během chvilky jsem si zvykl. Nejlépe se mi osvědčilo menší lodě nechat řídit automatem a osobně velet vlajkovým lodím s největší palebnou silou. Při této bitvě jsem preferoval čistě silové řešení, což znamenalo nepřítele hlavně co nejdříve neutralizovat a neztrácet čas snahami o zahákování a následným zápolením muže proti muži.

V boji na moři je jinak nejdůležitější manévrování, protože aby byla palba z děl efektivní, musejí být lodě k nepříteli otočené bokem. Na hráči je výběr střeliva od univerzálních koulí přes řetězové střely (ničení stěžňů a plachtoví pro znehybnění nepřítele) až po šrapnelové střely (účinná likvidace posádky na palubě).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Možnosti ovládání
Samotná palba je buď automatizovaná nebo manuální, případně lze ještě nastavit soustředěné salvy, jejichž příprava sice zabere nějaký ten čas navíc, ale jejich účinek je zdrcující. Vítězství mají v jednotlivých soubojích více podob. Buďto soupeře rozstřílíte na kousky a poroučí se ke dnu nebo ho ve vhodný okamžik zahákujete a ztečí získáte nad jeho plavidlem plnou kontrolu. Soupeř se ještě může vzdát a z boje s vytaženou bílou vlajkou odstoupit.

Kormidlování lodí je uzpůsobeno větším bitvám a je tudíž vcelku jednoduché. Lodě se dají ovládat podobně jako oddíly vojáků v pozemních bitvách, což znamená, že po označení jednotek si kliknete na cílovou destinaci a nastavíte si ještě, kam mají směřovat přídě plavidel. Existuje však i další způsob, který, jak jsem později zjistil, je nově aplikován i u pozemních jednotek. Každou loď jde individuálně ovládat rozkazy (buď tlačítky na herním interface nebo klávesovými zkratkami) v podobě dopředu, stát a otočit doleva či doprava.

Tímto způsobem jednotku ovládáte, aniž by měla nějaké cílové místo, ke kterému má doplout. Je to trochu na čas náročnější způsob, ale zase představuje možnost, jak třeba prokličkovat mezi nepřátelskými loděmi nebo provést několik rychlých otáček za sebou. Zatímco například levá část paluby nabíjí svá děla, můžete využít rychlé otočky a vypálit z děl na pravoboku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Střelba z řad nebo útok na bodáky?
Jelikož hlavní kampaň byla v této preview-verzi nepřístupná, musel jsem vzít za zavděk jen ukázkou z příběhové kampaně věnované cestě za americkou nezávislostí. Ta je pro sérii Total War poměrně nezvyklá a jsem moc zvědavý, jak bude vypadat ve finální verzi. Hratelná byla jen její třetí kapitola, která začíná roku 1775 a bojovali zde opět Američané proti Britům.

Po jejím spuštění mě dění přeneslo na začátek pozemní bitvy u Lexingtonu, kde jsem se v roli Američanů bránil útokům. Jelikož jsem držel kopec, na který se Britové museli horko těžko škrábat, byla má úloha obránce o poznání snadnější. Základem bylo ucpat všechny přístupové cesty vlastními vojáky a nepřipustit průlom. Dobře se osvědčila i dělostřelecká podpora, která přesnými zásahy dokázala útočící jednotky zdatně decimovat na velkou vzdálenost.

Změnu stylu hraní jsem oproti Medievalu II nebo Rome zaregistroval hned od prvních okamžiků. Základem bojů je totiž manévrování s oddíly tak, aby na sebe mohly co nejlépe střílet. Velkou část potyčky tak stráví oddíly na dostřel a ve vyrovnaných řadách. Když někdo utrpí velké ztráty, z bitvy ustoupí. Pokud ale střelba přechází do patové situace nebo dojde munice, jde se do útoku na bodáky, který už více evokuje vzpomínky na klasické boje z minulých dílů Total War.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jízda v tomto scénáři hrála jen vedlejší roli. Proti normálním pěchotním oddílům v plné síle neměla šanci a vždy to skončilo masakrem. Osvědčila se mi proto jen při útoku na nepřátelská dělostřelecká postavení (dělostřelectvo naopak nabylo na razantnosti a významu) a na likvidaci ustupujících nebo nezformovaných oddílů. Uvidíme časem, jak efektivní bude jízda z hlediska celé kampaně. Nechci soudit jen na základě jedné bitvy.

Od království k demokratické republice
Když byl výše popisovaný střet dobojován, mohl jsem ještě krátce nahlédnout na hlavní strategickou mapu této kampaně, která zobrazovala východní pobřeží severní Ameriky spolu s latinskou a kouskem jižní Ameriky. V této části hry je skoro vše dobře známé už z minula, tedy až na pár odlišností. Mapa je rozdělena na provincie, kde se nalézají města a vojenské či diplomatické jednotky. Hraje se zde opět na tahy a je nutno pracovat na výstavbě budov a verbování armád.

Rozdíl je ale například ve formě vlády. Americká kampaň funguje s hlavou státu, která je každých 8 let volena. Dále se zde nacházejí ministři pro různá politická odvětví, kteří jsou rovněž voleni a stojí proti nim skutečná opozice. Celá vláda je navíc pod drobnohledem obyvatel a ti ovlivňují ukazatel popularity, který průběžné stoupá nebo klesá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Co jsem vypozoroval, stoupnul význam obchodu a dokonce se zde objevuje i světový trh s komoditami. Výše státní kasy tak zřejmě bude záležet i na exportních schopnostech každé země. Novým prvkem je rovněž výzkum technologií a vědy, který je rozdělen na vojenskou, průmyslovou a filozofickou oblast.

Zvětšit Tato preview-verze Empire Total War mě pořádně namlsala a opravdu je nač se těšit. Sice škoda, že jsem nemohl vidět fungování hlavní kampaně nebo si vyzkoušet boj na evropském bojišti, ale přesto je vidět, že vývojáři udělali od Medievalu II značný pokrok. Sny o námořních bitvách se staly skutečností, čeká nás kromě zcela volné kampaně i hutné tažení za nezávislostí amerického kontinentu. Do pozemních bitev zase zavanul svěží vítr v podobě modernějších zbraní, než jaké bývaly meče, luky a kopí. Těšme se na konec března, kdy u nás Empire Total War vyjde s českými titulky.

NEJLEPŠÍ TRAILER ZE HRY

zdroj: Archiv


Empire Total War road to independence trailer - stažitelná verze (55 MB, HD)

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Dojmy z GC, Novinky, Vše o sérii Total War



Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře

 
 
Bergy

Nejnovější články