F.E.A.R. Extraction Point - dojmy
zdroj: tisková zpráva

F.E.A.R. Extraction Point - dojmy

18. 8. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Má S.T.R.A.C.H. velké oči? To jsme již poznali. A jeho datadisk? To teprve poznáme. My už tušíme, a proto vám přinášíme malou ochutnávku speciality šéfa kuchyně.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 18.srpna 2006
Verze hry: novinářské demo/anglické
Doba hraní: pár hodin

Má S.T.R.A.C.H. velké oči? To jsme už poznali. A jeho datadisk? To teprve poznáme. My už tušíme, a proto vám přinášíme malou ochutnávku speciality šéfa kuchyně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva F.E.A.R. (recenze) byl čtenáři TISCALI Games zvolen nejlepší first-person akcí roku 2005. Připravovaný datadisk v podání Timegate Studios (známí především pro velmi povedenou strategickou sérii Kohan) slibuje 6-8 hodin adrenalinové atmosféry, zábavnější prostředí, pár nových flint a kreatur na opečování. V čem by tedy mohl být problém? Prodlouží si ještě F.E.A.R. svých pět minut slávy? Odpověď zní: ano. Ale raději si vyjasněme, proč si to myslím.

 Z lovce kořist?
Děj datadisku plynule navazuje na události v díle jemu předcházejícím. Tedy pokud se ještě dá půl minuty považovat za plynulý přechod. Po eliminování Fettela následoval výbuch a vaše hrdinské druhé já o vlásek uniklo. Nadšenecké slogany hlásají, že zatímco ve F.E.A.R. jste byli v pozici lovce, nyní se stanete loveným. Jeden by logicky vydedukoval, že zběsilá akce se tudíž občas přesune do ústraní a na řadu přijdou tišší bojové techniky nebo plížení. Tak na to rovnou zapomeňte. Alespoň co je možné usoudit z prezentovaného materiálu, nic na způsob Splinter Cellu očekávat nemůžete, jakkoliv by to bylo v kontrastu k původnímu F.E.A.R. zajímavé. Ani tentokrát není důvod někde v rohu klepat bobky, když z vás bullet time dělá chodící mlýnek na maso. Pro nepřátele si proto jako vždycky lehce dojdete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Novinářské demo vystřihuje několik samostatných ukázek z plné hry. Očividně bylo hlavním cílem předvést v co nejkratším čase dostatek novinek na to, aby se ukázalo hodně a přitom málo. První kroky vás zavedou do opuštěného skladiště. Úzké a krátké chodby, malé místnosti s členitým vybavením a spoustou beden. Vše jako náhodou dokonale připraveno na kočkování s patrolujícími vojáky. Datadisk hned zde krutě připomíná, jak skvělá a nelehce překonatelná AI patří k jedné z největších deviz F.E.A.R.. Musím přiznat, že mě inteligentní chování protivníků při prvním střetnutí opět dokonale zaskočilo. Nepřátelé si efektivně předávají zprávy, kryjí se a takticky čistí prostor před sebou granáty, ale to už asi stejně víte... Umělá inteligence každopádně podle mého soudu nijak rapidně vylepšena nebyla.

 Vymítání duchů
Lidé z TimeGate Studios dále tvrdí i to, že se pokusili vyvarovat chyb svých předchůdců. Není mi zcela jasné, co bylo myšleno těmi chybami, protože postup hrou je bohužel nalinkován úplně stejně jako tomu bylo předtím. Už ve zmiňovaném prvním levelu je jasně vidět, že více než jedna možná cesta vpřed se striktně neuznává, a vy si v malých chodbičkách a místnostech připadáte jako bílá laboratorní myška v sadistickém bludišti. I lékáren máte neustále po ruce dostatečné kvantum, zato s municí to už je horší. Stále budete muset volit mezi třemi volnými sloty pro zbraně, což v kombinaci s občasně hrozícím vyplýtváním nábojů zpravidla krystalizuje v nutnost maximálně úsporné střelby, tj. rány na jistotu.

Krátce po startu jsem se setkal s prvním z nových nepřátel v datadisku, neviditelnou potvorou se svítícíma očkama. Shadow puppet útočí zblízka, je hodně rychlý a napůl neviditelný. Jinými slovy je jeho přítomnost kapánek obtěžující a míra zábavnosti likvidace hodně záleží na počtu jedinců a nepřehlednosti prostředí, kde na něj natrefíte. Neviditelnost je vlastností spíše symbolickou, protože stačí při prvním kontaktu jednoduše přepnout na bullet-time a vetřelce v klidu vyřídit. Ale kdo ví? Možná se borcům z TimeGate Studios nakonec podaří vtisknout stínovým loutkám větší dojem nebezpečnosti. Epizodní výskyt v demu může klamat, ve (hodně) větším množství by se z nich lehce mohl stát úctyhodný soupeř (nebo případná schopnost lezení po zdech a stropě, hmm... i když to je spíše ve sféře přání a fantazií). Celkově mě nicméně tyhle příšerky příliš nenadchly.
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


 Hra na robokočku a myš
Noví nepřátelé si samo sebou žádají i nové metody usmrcení. V demu byl zatím k vidění jen příruční minigun, nesmiřitelné monstrum s dvěma sty náboji, drtící na kusy jak nepřátele, tak okolní prostředí. Podbízivě je vám hned po jeho nalezení předhozeny plně vybavené kanceláře, destrukce zařízení je zvláště ve zpomaleném režimu nesmírně potěšující záležitostí. Přibližně v polovině prezentace jsem narazil na první rozlehlejší lokaci, velkou halu s několika patrolujícími vojáky-klony. Po jejich bleskovém zneškodnění (a další ukázce ohromujícího taktizování AI) následuje výbuch a z trosek jedné ze zdí vystupuje masivní robot metající svazky raket vaším směrem. Buď on nebo vy.

Jako dva novodobí gladiátoři pobíháte po hale a snažíte se jeden druhého vyšachovat. Po takovém osvěžení se však opět budete muset na delší chvíli ponořit do tuny anonymních místností a chodeb. Právě stereotyp level designu, kvůli kterému se většina lokací podobá jako vejce vejci, bude patřit k jednomu z největších nešvarů Extraction Point (i když je to o poznání lepší než naprostá tragédie z původního F.E.A.R.).

Poslední část ukázky mě zavedla do stanice metra (nefunkčního) obsazené naklonovanými vojáky. Protože jsem se už pomalu začínal nudit, vzal jsem zavděk alespoň několika páčkami, otvírajícími přístup do dalších stále stejných sekcí s neméně stejnými nepřáteli. Normálně by mě takové logické hádanky spíše rozesmály, ale ničeho lepšího se zkrátka stejně nedočkáte. Buďme proto rádi alespoň za to málo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Když už se rozplývaly poslední naděje na zajímavé zážitky, vyústilo na nástupišti všechno snažení do parádní megapřestřelky s několika ninjy a jedním obrněným raketometčíkem. Okamžiky, kdy jsem se krčil za jedním z rozpadajících se sloupů v toufalé snaze vykouzlit si prostor pro pár vlastních výstřelů, řadím bezesporu mezi nejchutnější krajíc z bochníku, který nám v CD Projektu naservírovali.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po vyřešení závěrečného "puzzlíku" se skrytou ventilační šachtou mi už zbývalo jen sešikovat myšlenky a vyrobit z nich dojem, který na mě ona necelá hodina strávená u monitoru zanechala. A ten je? Inu... Extraction Point svůj původ nezapře. Není pochyb o tom, že bude v měřítku, které nastavil HL 2: Episode 1, povedeným datadiskem. Ani za ten rok neztratila grafika F.E.A.R. nic ze svého lesku a umocněná variabilnějším prostředím v sobě skrývá ještě impresivnější zážitek. Stejně jako vloni však nesmíte moc koukat kolem sebe a zkoumat, odkud jsou všechny ty skvělé nápady vypůjčené. Mohlo by na vás ze zálohy vybafnout zjištění, že vyhypovaný král je jen obyčejná doomovka s perfektním technickým zpracováním. I když zatraceně zábavná doomovka. Takže v říjnu...


PLNÁ MULTPLAYEROVÁ HRA F.E.A.R. COMBAT ZDARMA
Chtěli jste si někdy zkusit plnou verzi F.E.A.R. v multiplayeru přes internet? Máte jedinečnou šanci v unikátním projektu F.E.A.R. Combat, který obsahuje veškerou síťovou část původní hry a je šířen zdarma. Konkrténě jde o 19 multiplayerových map, 10 typů hry, 12 zbraní, podporu proticheatovacího systému PunkBuster či přídavných modifikací. Hrát budete moci i proti majitelům původní hry - stahujte zde (1,8 GB).


Stáhněte si: Video...

Související články: F.E.A.R. recenze, Novinky...



Martin Holas  
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)  

 

 
 
 
Martin Holas

Nejnovější články