Autor: kO.dLL Publikováno: 1.srpna 2005 | Verze hry: singleplayer demo Doba testování: pár dnů |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Jak se to proboha ovládá? Po několika experimentech s kamerou a pohybem postavy najednou zjistíte, že tahle hra je jiná. Můžete se procházet, pozorovat dlaždičky toalety, ale jak se tady používají předměty? Nahoře na obrazovce se objevují ikonky akcí, které by měly jít nějakým záhadným způsobem vyvolat. Trocha experimentování, jenže v tom už se zvedá ve vedlejší místnosti od svého stolu pochůzkář, otevře si dveře na toaletu a ztuhne. Pár vteřin kouká na hektolitry krve všude okolo, na vás a pak radši vytáhne kvér a jste zatčen… Game Over. Pokus číslo dva. Po pečlivém prozkoumání ovládání zjistíte, že akce se vyvolávají táhnutím myši na příslušnou stranu. Takže nůž ze země zvednete posunutím krysy dolů, odsunutí mrtvého těla provedete táhnutím doleva. Originální! Opravdu máte pocit, že hru ovládáte zcela logicky svými pohyby. Něco podobného jsem očekával spíš od her na Nintendo DS s touchpadem, nebo na konzoli s gamepadem a dvěma analogovými páčkami, ale musím říct, že jsem tímto experimentem na PC opravdu mile překvapen. A jde to ještě dál. Uchopením těla musíte mačkat klávesy doprava a doleva, abyste mrtvolu odtáhli a uzavřeli do kabinky. Ale co dál? Rozhodně bych na vašem místě vyčistil stopy krve smetákem. Jenže ouha, smeták už sice víte jak sebrat, ale přijít na to, jak se s ním vytírá? To je na delší dobu. Avšak už zase přichází pochůzkář. Kouká na vás, mrtvolu už nevidí, ale jste celý od krve, tak se slušně zeptá, zdali jste v pořádku. Pak ale vidí stopy krve a už to jede zase… Game Over. Pokus číslo tři. Tak smetákem to jde, když se šmirgluje myší nahoru a dolu!!! Výborně, teď už jen umýt ruce a hurá ze záchodů. Připravte se na to, že ovládání vám bude zpočátku dělat veliké problémy, ale jakmile pochopíte systém, zjistíte, že se opravdu jedná o malou revoluci. Pokud pan Cage v úvodu zmiňoval, že cokoli uděláte, bude mít přímý vliv na další děj, tak měl skutečně pravdu, bohužel demo je poměrně krátké a jediné větvení příběhu se týká toho, jaké chyby se dopustíte a jak se posléze z této šlamastiky vylížete (většinou jaký shlédnete Game Over). Zkoušel jsem jen sebrat nůž jako přímou stopu s mými otisky a vyběhnout rovnou ven bez odklízení mrtvoly a bez opláchnutí krvavých rukou. Vypadnu ze dveří a rovnou se srazím s hosteskou, která se rozhodla právě procházet kolem. „Pane, vy jste celý od krve? Co se vám stalo?“ V ten moment už se zase blíží náš starý známý pochůzkář a vy máte jedinou šanci vzít roha a vyběhnout ven zadním východem. I tohle je řešení, nicméně autoři slibují, že v plné verzi potom na řadu příjde vyšetřování a záleží pak opravdu na vás, kolik jste kriminalistům nechali na místě činu stop. Takže cokoli uděláte, nemá jen krátkodobý efekt (většinou Game Over), ale některé chyby se s vámi potáhnou třeba celou hru. Jsem psychouš, kdo je víc? Zpestřením je rovněž vaše osobní rozpoložení. Za každou optimistickou akci (odklizení těla, puštění hudby z jukeboxu) se vám zvedá nálada, naopak pokud se chcete dostat z toalet oknem, zjistíte, že jsou zamřížované a deprese se vám prohloubí. A bude se prohlubovat tak dlouho, až spácháte buď dobrovolně sebevraždu, nebo se udáte policii. Proto tuším, že bude potřeba v plné verzi raději některé části hry opakovat a hledat lepší řešení, kvůli psychickému stavu vašeho hrdiny. I tomu se říká znovuhratelnost… A jak to se mnou vypadá? Vizuálně dopadl Fahrenheit zvláštně. Na jednu stranu jsou postavy rozpohybovány pomocí motion-capture opravdu zdařile, na druhou stranu je vidět, že některé střihy byly dodány později, takže třeba v úvodu, když na vás promlouvá David Cage a kamera střihne jinam, pan Cage pořád mluví dál a kouká někam do vitríny před sebe. Což je velká škoda, protože právě střih je tou nejlépe zvládnutou věcí ve hře. Třeba když utíkáte pryč, kamera se rozpůlí vertikálně na dva obdélníky a vy sledujete, co se právě v tuto chvíli děje na jiném místě. Tento efekt opravdu velmi prohlubuje atmosféru. za típnutí obrázků díky SpaceJunkerovi, další najdete v naší sekci screenshotů Firma Quantic Dream si už jednou loupla v projektu spolupráci s někým opravdu významným z hudební branže. Tím nebyl nikdo jiný než David Bowie v Omikronu. Nyní sáhli po dalším mistrovi a tím je Angelo Badalamenti stojící například za Twin Peaks. Takže psycho. Osobně jsem ale čekal víc. Po opakování ústředního motivu mne začalo ozvučení mírně štvát. Snad se v plné hře objeví více variabilních skladeb. Některé zvuky by rovněž přežily změnu. Například sebrání a položení smetáku museli zvukaři ukrást z nějakého hongkongského kung-fu filmu s Brucem Lee. Takhle agresivně zvedat smeták jsem dlouho neviděl. Tipuju, že tito zvukaři vyloženě uklízení nemají moc rádi. Jdeme domů, vraždění dneska stačilo Z Fahrenheitu nicméně každým kouskem čiší originalita, atmosféra a snaha vytvořit něco nevšedního. Uznávám, že hru si nezahrají asi slabší povahy. A i ten zbytek hráčů bude mít handicap před profesionálním zabijákem, který zamete stopy bez mrknutí oka a sebemenšího přemýšlení, před odchodem si ještě objedná horké kafe, zkoukne telku na baru a na odchod do mrazivé noci si pustí nějaký šlágr z jukeboxu stojícího v rohu vedle policajta. Stáhněte si: Demo, Trailery... Související články: Novinky |
kO.dLL | |
autorovi je 29 let, je hlavním grafikem Centauri Production a zabývá se tvorbou her už přes deset let; kromě simulátorů, sportů a stealth akcí může úplně vše; vedle práce se věnuje rodině, čtení knih a kulinářství |