Fahrenheit - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Fahrenheit - dojmy z dema

1. 8. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Poklidné bistro, někde na předměstí zasněženého New Yorku, se stane dějištěm vraždy. Budete muset vážit každý krok, abyste se vyhnuli následkům neodvratného osudu v tomto originálním paranormálním thrilleru.

Autor: kO.dLL
Publikováno: 1.srpna 2005
Verze hry: singleplayer demo
Doba testování: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Poklidné bistro, někde na předměstí zasněženého New York City blízké budoucnosti. Hosté do sebe ládují pozdní večeři, celkem nuda. Z té vás ale dostane nějaký človíček, který se postaví před kameru, a familierně vám začne popisovat, jak se všechno brzy změní, jak budete muset vážit každý krok, protože cokoli uděláte, bude mít přímý vliv na pozdejší děj. Se zabořeným prstem do obrazovky směrem do míst, kde asi sedíte před monitorem, důrazně upozorní, že od této chvíle je to pouze na vás! Zajímavý úvod hry a ještě zajímavější zjištění, že ten človíček, který vám promlouval do duše, je samotný David Cage, ředitel a scénárista paranormálního thrilleru Fahrenheit (Indigo Prophecy).

 Kde to sakra jsem?
Na záchodě místního bistra. Ve stísněné kabince sedící na prkýnku, v ruce nůž, v očích šílenství. Na toaletu právě přichází nějaký nažehlený brejloun, vykoná svou potřebu, umyje si ruce. Ideální okamžik pro to, sebrat svůj nožík a trošku ho poškládlit. Ale já ho nechci vystrašit, nechci ho zabít. I když v ten moment je to jedno - někdo mě ovládá, někdo chce, abych ho zavraždil, někdo mě krok po kroku přibližuje neodvratnému osudu. To nejsem já! Já nechci!!!

...

Pak už jen procitnutí. Nůž mi padá samovolně z ruky, dívám se na zkrvavenou hruď chlápka, kterého jsem v životě neviděl. Dívám se na své zakrvácené ruce. Sakra… Den blbec!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Jak se to proboha ovládá?
Po několika experimentech s kamerou a pohybem postavy najednou zjistíte, že tahle hra je jiná. Můžete se procházet, pozorovat dlaždičky toalety, ale jak se tady používají předměty? Nahoře na obrazovce se objevují ikonky akcí, které by měly jít nějakým záhadným způsobem vyvolat. Trocha experimentování, jenže v tom už se zvedá ve vedlejší místnosti od svého stolu pochůzkář, otevře si dveře na toaletu a ztuhne. Pár vteřin kouká na hektolitry krve všude okolo, na vás a pak radši vytáhne kvér a jste zatčen… Game Over.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Pokus číslo dva. Po pečlivém prozkoumání ovládání zjistíte, že akce se vyvolávají táhnutím myši na příslušnou stranu. Takže nůž ze země zvednete posunutím krysy dolů, odsunutí mrtvého těla provedete táhnutím doleva. Originální! Opravdu máte pocit, že hru ovládáte zcela logicky svými pohyby. Něco podobného jsem očekával spíš od her na Nintendo DS s touchpadem, nebo na konzoli s gamepadem a dvěma analogovými páčkami, ale musím říct, že jsem tímto experimentem na PC opravdu mile překvapen. A jde to ještě dál. Uchopením těla musíte mačkat klávesy doprava a doleva, abyste mrtvolu odtáhli a uzavřeli do kabinky.

Ale co dál? Rozhodně bych na vašem místě vyčistil stopy krve smetákem. Jenže ouha, smeták už sice víte jak sebrat, ale přijít na to, jak se s ním vytírá? To je na delší dobu. Avšak už zase přichází pochůzkář. Kouká na vás, mrtvolu už nevidí, ale jste celý od krve, tak se slušně zeptá, zdali jste v pořádku. Pak ale vidí stopy krve a už to jede zase… Game Over.

Pokus číslo tři. Tak smetákem to jde, když se šmirgluje myší nahoru a dolu!!! Výborně, teď už jen umýt ruce a hurá ze záchodů. Připravte se na to, že ovládání vám bude zpočátku dělat veliké problémy, ale jakmile pochopíte systém, zjistíte, že se opravdu jedná o malou revoluci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vždyť jsem pořád tuhej!
Pokud pan Cage v úvodu zmiňoval, že cokoli uděláte, bude mít přímý vliv na další děj, tak měl skutečně pravdu, bohužel demo je poměrně krátké a jediné větvení příběhu se týká toho, jaké chyby se dopustíte a jak se posléze z této šlamastiky vylížete (většinou jaký shlédnete Game Over). Zkoušel jsem jen sebrat nůž jako přímou stopu s mými otisky a vyběhnout rovnou ven bez odklízení mrtvoly a bez opláchnutí krvavých rukou. Vypadnu ze dveří a rovnou se srazím s hosteskou, která se rozhodla právě procházet kolem. „Pane, vy jste celý od krve? Co se vám stalo?“

V ten moment už se zase blíží náš starý známý pochůzkář a vy máte jedinou šanci vzít roha a vyběhnout ven zadním východem. I tohle je řešení, nicméně autoři slibují, že v plné verzi potom na řadu příjde vyšetřování a záleží pak opravdu na vás, kolik jste kriminalistům nechali na místě činu stop. Takže cokoli uděláte, nemá jen krátkodobý efekt (většinou Game Over), ale některé chyby se s vámi potáhnou třeba celou hru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jsem psychouš, kdo je víc?
Zpestřením je rovněž vaše osobní rozpoložení. Za každou optimistickou akci (odklizení těla, puštění hudby z jukeboxu) se vám zvedá nálada, naopak pokud se chcete dostat z toalet oknem, zjistíte, že jsou zamřížované a deprese se vám prohloubí. A bude se prohlubovat tak dlouho, až spácháte buď dobrovolně sebevraždu, nebo se udáte policii. Proto tuším, že bude potřeba v plné verzi raději některé části hry opakovat a hledat lepší řešení, kvůli psychickému stavu vašeho hrdiny. I tomu se říká znovuhratelnost…

A jak to se mnou vypadá?
Vizuálně dopadl Fahrenheit zvláštně. Na jednu stranu jsou postavy rozpohybovány pomocí motion-capture opravdu zdařile, na druhou stranu je vidět, že některé střihy byly dodány později, takže třeba v úvodu, když na vás promlouvá David Cage a kamera střihne jinam, pan Cage pořád mluví dál a kouká někam do vitríny před sebe. Což je velká škoda, protože právě střih je tou nejlépe zvládnutou věcí ve hře. Třeba když utíkáte pryč, kamera se rozpůlí vertikálně na dva obdélníky a vy sledujete, co se právě v tuto chvíli děje na jiném místě. Tento efekt opravdu velmi prohlubuje atmosféru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
za típnutí obrázků díky SpaceJunkerovi, další najdete v naší sekci screenshotů

K tomu dopomáhá i grafika prostředí a věrohodnost postav. Nejedná se o bůhvíjaký zázrak, ale vše je přesvědčivé a příjemné. Podtrhává to navíc efekt, podobný jako v Silent Hillu, kdy je obraz překryt jemným zrnem. Občas se najdou záběry, které jsou spíše odpudivé, ale ve finále vítězí světlejší stránky grafiky. Ovšem za tu prkennou chůzi hlavního hrdiny bych pár grafiků/animátorů postřílel.

 Co slyší ucho mé?
Firma Quantic Dream si už jednou loupla v projektu spolupráci s někým opravdu významným z hudební branže. Tím nebyl nikdo jiný než David Bowie v Omikronu. Nyní sáhli po dalším mistrovi a tím je Angelo Badalamenti stojící například za Twin Peaks. Takže psycho. Osobně jsem ale čekal víc. Po opakování ústředního motivu mne začalo ozvučení mírně štvát. Snad se v plné hře objeví více variabilních skladeb. Některé zvuky by rovněž přežily změnu. Například sebrání a položení smetáku museli zvukaři ukrást z nějakého hongkongského kung-fu filmu s Brucem Lee. Takhle agresivně zvedat smeták jsem dlouho neviděl. Tipuju, že tito zvukaři vyloženě uklízení nemají moc rádi.

 Jdeme domů, vraždění dneska stačilo
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z Fahrenheitu nicméně každým kouskem čiší originalita, atmosféra a snaha vytvořit něco nevšedního. Uznávám, že hru si nezahrají asi slabší povahy. A i ten zbytek hráčů bude mít handicap před profesionálním zabijákem, který zamete stopy bez mrknutí oka a sebemenšího přemýšlení, před odchodem si ještě objedná horké kafe, zkoukne telku na baru a na odchod do mrazivé noci si pustí nějaký šlágr z jukeboxu stojícího v rohu vedle policajta.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky


 
kO.dLL
autorovi je 29 let, je hlavním grafikem Centauri Production a zabývá se tvorbou her už přes deset let; kromě simulátorů, sportů a stealth akcí může úplně vše; vedle práce se věnuje rodině, čtení knih a kulinářství



 
 
kO.dLL

Nejnovější články