FIFA Football 2005 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

FIFA Football 2005 - dojmy z dema

27. 9. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Konec léta patří každoročnímu nášupu nových ročníků sportovních her od EA Sports, a tak nikoho nepřekvapilo nedávné demo jejich fotbalu s tradičně nadčasovým letopočtem 2005. Jak na nás aktuální FIFA zapůsobila?

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 27.září 2004
Verze hry: oficiální demo
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Konec léta patří každoročnímu nášupu nových ročníků sportovních her od EA Sports, a tak nikoho nepřekvapilo před nedávnem vydané demo jejich fotbalu s tradičně nadčasovým letopočtem 2005. V uplynulých dvanácti měsících jsme se od nich dočkali fotbalů dvou, čemuž vedle FIFA 2004 vděčíme skutečnému evropskému šampionátu EURO 2004, které autorům série posloužilo jako dobrá záminka k přihřátí své polívčičky se stejnojmenným názvem. Nyní se ale už chýlí čas pro počin další, plnokrevnou FIFA 2005, jejíž nástup předznamenává hratelné demo s týmy Arsenalu Londýn a AC Milán. Pokud ho ještě nemáte, můžete si je stáhnout přímo od nás.

Hned mohu rovněž uvést odkaz na utility, které fotbalová dema již několik sezón provázejí a dovolují v nich nastavit něco z toho, co tvůrci záměrně (ale ne zas až tak důsledně) okleštili. Pomocí nich si tedy čas strávený u dema podstatně zpříjemníte a budete si moci provést řadu nastavení, jež demo ve své surové podobě neumožňuje. Jde například o volbu rozlišení, hloubku detailů, okleštění od zbytečných reklamních obrazovek, nastavení obtížnosti, faulů, ofsajdů atd. Spoustu dalších udělátek naleznete na fansite FifaCZ.com. Vrhněme se ale teď už na demo převážně z jeho hratelnostní stránky, jak na nás zapůsobilo.

 Grafika a animace
Pochvalu zaslouží určitě první dojem, kterým je vizuální stránka hry. Jako vždy se jedná o na svou dobu vždy povedené zpracování, které vždy posune laťku o kousek výš oproti ročníku předchozímu. Nejinak tomu je i letos, najdete tu zdokonalení i v modelech a grafice mimo samotný trávník a celkový pocit tedy bude opět podobnější přenosu televiznímu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Tomu se hra přibližuje nejen graficky, ale i animacemi. A právě v nich vidím velký posun kupředu a přínos letošní FIFY. Hráči se pohybují podstatně méne strnule, padají do přihrávek, vypichují míče, kličkují, nabíhají, střílí ve skluzech, skáčou do centrů apod. - to vše o poznání přirozeněji než kdy dřív. A na hratelnosti je to znát. Hráči reagují na impulzy vašeho ovladače živěji a s podstatně kratší odezvou, díky čemuž máte z jejich reakcí mnohem příznivější pocity.

Pochválit bych měl také vlastní interakci hráčů s míčem i jich samých navzájem. Míč jako takový se chová jako skutečný a při soubojích není problém udělat soupeři kličku, jakož ale i bránící hráč má stejnou možnost vás o míč připravit. Jedná se o relativní detaily, ale právě ty posouvají hru o kus dál a v nich vidím plusy, které hře pomohly.

 Standardní situace
Herní systém jako takový zůstal v podstatě nezměněn, došlo jen k pilování detailů. Výkopy od brány mi přijdou trochu nepraktické, protože míč letí do hloubi útočného pásma, kde se většinou nacházejí pouze soupeřovi zadáci, a tak se jimi často pouze připravíte o míč. Ale uvidíme, jak to budou řešit případné strategie a rozestavení hráčů v plné hře.

Rohové kopy jsou řešeny stejně jako loni, čili nesměrujete míč do libovolného místa, ale volíte si předdefinovaný bod a v následné strkanici se soupeřem se snažíte prosadit. Mně tohle řešení moc šťastné nepřijde, ale můžete mít jiné gusto a neberu vám je. Stejné zůstaly i přímé kopy, které naopak vnimám jako šikovně zvládnuté s možností zamířit, udělit faleš a pak se snažit pomocí stupnice co nejpřesněji trefit míč.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Autová vhazování provádíte hodem na hráče, kterého si lze vybrat z poblíž stojících a naběhnout si do volného prostoru, kam potom vhazující míč pošle. Přihrávky na hráče, do běhu, pohánění hráčů do volného prostoru jakož i systém Off The Ball – to vše zůstalo zachováno z FIFA 2004 a žádné citelné změny jsem zatím nezaznamenal. Podobně je tomu i se střelbou, která rovněž nedoznala citelných změn.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fotbalově působí chování hráčů a jejich reakce na přihrávky, snaha o skluzy a přerušení dráhy míče, jakož i pokusy o třeba střelbu ze skluzu. Pokud hráče o míč oberou, už se nezastaví, ale pokračuje dál plynule ve hře, čímž nedá lacině soupeři možnost k úniku. Pro ovládání doporučuji gamepad, jemuž je hra přizpůsobena primárně a kdo to s ní myslí vážně, měl by si nějaký rozumný pořídit. Příjemně působí i odrazy míče od nastřelených hráčů či golmanů, u nichž jsem zaznamenal nejen vyražení dopředu či za branku, ale i do stran, pod sebe atd.

 Kosmetika
Příjemně vypadá vlastní menu hry, které je v porovnání s předchozím ročníkem uživatelsky přítulnější. Pochválit bych mohl možnost střídání, kdy v obrazovce před zahájením zápasu můžete libovolně prohazovat hráče v poli včetně náhradníků a není třeba upravovat sestavu kdesi zcela mimo. Snad budou i ostatní nabídky, které zatím v demu nejsou dostupné, řešeny podobně, tedy podstatně méně krkolomně, než tomu bylo dřív.

V demu si užijete i penaltové rozstřely v případě, že zápas skončí v poločasu remízou. Jejich zahrávání je opět obdobou loňského, kdy exekutor volí směr střely a udává její sílu/přesnost, v roli golmana si tipnete směr střely a v pravou chvíli daným směrem skočíte. Máte-li pad s force feedbackem, zabrní vás nastřelená tyč a vibracemi je doprovázen i okamžik při chytání rozhodující penalty, což simuluje zvýšenou nervozitu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Plná verze v říjnu
Posouzením dema a předchozího ročníku se dá dojít k závěru, že ačkoli základní herní princip zůstal v podstatě nezměněn, zaměřili se tvůrci na řadu detailů, které vesměs hře prospívají. Niméně i tak si myslím, že by se toho dalo pro hratelnost udělat podstatně víc, ale do toho se EA asi příliš nechce a svým fanouškům nabízí to, nač jsou zvyklí.

Uvidíme, jaké novoty zaznamenáme v plné hře, která může lecčím překvapit. Závěr, který si dovolím z testování dema udělat, je asi následující – převratné změny asi nezažijeme a komu se FIFA a její podání fotbalu líbí, ten bude spokojen, neboť to, co bylo upraveno, hře prospívá. Kdo čekal nějaké markantní změny konceptu nijak jásat nebude a může se těšit třeba na Pro Evolution Soccer 4, který bude konkurovat na přelomu října a listopadu.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
FIFA Football 2005 by se měl objevit v první polovině října, kdy se hře budeme samozřejmě věnovat v podrobné recenzi. Do té doby si užívejte demo, případně ti, kdo jste se konečně odhodlali přejít na gamepad, vstřebávejte jeho specifika, ať máte pro plnou hru vše pořádně zažité.

Stáhněte si: Demo, Demo raptory, Video...

Související články: Novinky, FIFA Football 2004 recenze a tipy, EURO 2004 recenze, Pro Evolution Soccer 3 recenze



Mickey Mouse
autorovi je 35 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru

 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články