Frank Herberts Dune - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Frank Herberts Dune - první dojmy

17. 9. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Když Frank Herbert dopsal knihu Dune, určitě netušil, kolik her na toto téma vznikne - tato akční adventura od Crya je další z nich.


Frank Herbert's Dune - první dojmy

Autor: Eskadr
Publikováno: 17.září 2001

 Skoro nevyčerpatelný námět
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když Frank Herbert dopsal DUNE, určitě netušil, kolik variací filmů a počítačových her je možno na toto téma vytořit. Již někdy počátkem 90.let, kdy na scénu počítačových her přišla dnes již klasika DUNE jako klasické RPGčko, stal se pro herní scénu tento titul fenoménem. Po té na řadu přišli první real-timové strategie v podobě DUNE 2 a o něco méně populárnější DUNE 2000, což byl jen pouhý remake tohoto slavného titulu. Dnes je již možné v regálech obchodů spatřit i ten nejnovější titul z této proslavené ságy Emperor: Battle for Dune, což byl jistě velmi dobrý počin společnosti Westwood ukázat světu, do jaké míry je možné stále dokola omílat pořád jedno a to samé téma s tím rozdílem, že je vytvořeno pro nejnovější počítačové technologie.

Vývojáři z WideScreen Games tento titul ohlásili již počátkem roku a 3 měsíce na to přislíbili dokonalou podívanou s tím, že už mají skoro 20% hry hotovo. Dlouho na sebe nenechali čekat a ke konci minulého měsíce vydali své první demo, které bylo krátce poté staženo a prohlášeno za neoficiální. Demo v sobě obsahuje dvě úvodní lokace v podobě pouštního Harkonanského Harvestru, likvidace hlídajicích jednotek a následné infiltrace do něj.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Boj o nadvládu nad Arrakis
Scénář, který je prakticky vystřihnutím několika desítek stránek z knížky Franka Herberta, zůstal nepozměněn. Píše se vesmírný rok 10191 a války o vládu nad planetou Arrakis stále přibývají na intenzitě. Císař celého vesmíru společně se svými rádci umožní velmi dobře technologicky vyspělým Atreidům ovládnout Arrakis, na jejímž povrchu se nachází velmi vzácné koření, které do této doby umožňuje létat vesmírem i na velké vzdálenosti. Bohužel Císař je velmi proradný a umožní i druhým největším soupeřům rodu Harkonnenů, aby planetu napadli a tím společně získali společně nadvládu v celém vesmíru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vzhledem k tomu, že jediný nástupce po zavražděném vládci Atreidů je mladý Paul Atreid a rod Harkonnenů vítězí na každé frontě boje, zůstává zrazen někde uprostřed nehostinné planety Arrakisu na pospas života. Zde se setkává s domorodými obyvateli této zvláštní pouštní planety a začíná s nimi spolupracovat. Ti mu samozřejmě ze začátku vůbec nevěří, ale vzhledem k slavnému proroctví o mesiášovi jménem Kwisatz Haderach, o kterém zatím původ našeho Paula napovídá, mu umožní získat si jejich důvěru.

 Ovládání podobné konzolové verzi
Zde začíná celý příběh této hry, kdy Paul Atreid společně s jeho matkou Lady Jessicou utekl pomocí lsti ze spárů Harkonnenů a vydává se napříč pouští, kde nachází Fremeny. Ti mu posléze umožní adaptovat se do jejich společenství. Výměnou za to chtějí, aby jim mladičký Paul postupem času dokázal, že je nejen dobrým bojovníkem, ale i v blízké budoucnosti nástupcem vůdce Fremenů, kteří jako jediní dle jejich úsudku jsou majiteli této planety. V demu se budeme moci setkat ještě s poměrně mladým klukem, který umí velmi dobře zacházet se svým nožem.

Pohybem šipkama ovládáte pohyb, rychlou chůzi a běh, zatímco útok koordinujete pomocnými klávesami „alt“, „space“ a „tab“. Jiné ovládací nastavení jsem zde nenašel, neboť dle mých předpokladů je toto demo pouze konverzí PSX verze, čemuž nasvědčují konzolové buttony umístěné ve hře. Ovládání bych zde shledal ze začátku trochu zmateným, některé klávesy nefungují a je zde přidáno několik nových ovládacích prvků, které se musíte ze začátku naučit tak, abyste je postupem hry užívali automaticky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nahlížení za rohy a souboje jako v ONI
Jako komfortní zlepšováky vidím především nahlížení za rohy, či poměrně pomalou, ale tichou chůzi, kterou je možno útočníka překvapit. Pokud vás zahlédne, jeho první kroky povedou k vašemu vyhledání, případnému přivolání pomoci. Toho lze využít k nečekanému průniku do místností.

Útok je jednou ze silnějších stránek hry. Podobně jako v ONI, tak i v demu Frank Herbert's Dune se setkáme s animací znázorňující pokaždé trochu jiný útok v závislosti na vašem druhu napadení nepřítele. Pokud za ním půjdete srabácky zezadu, podříznete mu jednodušše krk, ale třeba takový útok ze strany je odměněn trochu delší animací - kopnutím do břicha a následného podříznutí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Útok zbraní je zde řešen poměrně zajímavým způsobem. Nejdříve musíte nepřítele najít, následně zaměřit klávesou „alt“ a teprve potom provést útok. Mnohdy se vám přitom může stát, že díky ohlášené střelbě se na vás Harkonnenské jednotky sesypou a vy máte v té chvíli mnohem větší problém. Proto je dobré si občas rozmyslet, zda-li by útok obyčejným nožem nebyl v danou chvíli lepším řešením.

 Zpomalení pohybu při chůzi po koření
Další věcí, kterou bych neměl opomenout, je plížení se. Tento druh postupu je sice na jednu stranu pomalý, ale vzhledem k vašemu nízkému počtu nábojů do vaší pistole ho určitě oceníte. Pohyb po planetě je různorodý. V lokaci, kde máte infiltrovat Harvestr jsem si povšiml změny chůze po normálním písku a po koření. Pohyb po klasickém písku je totiž rychlejší, přičemž při chůzi po „kořeni“ se extrémně zpomalí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Když už jsme u toho pohybu - je zvláštní, že Paul na sobě nemá žádný speciální oblek pro pobyt na písečné Duně, stejně tak jako ve filmu, či v literárním zpracování, takže můžeme alespoň doufat, že nám v nejbližší budoucnosti tento fakt osvětlí sami autoři hry, nebo vysvětlující scénář.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se týče grafického zpracování, byl jsem ze začátku poměrně zklamán. Stínování, bílé plochy mimo mapu a jiné „demo“ nedodělky trochu kazili dobrý pocit ze hry samotné, ale věřím, že po vychytání veškerých chyb a bugů se stane z této gamesy skvělá podívaná.

 Finální verze koncem roku
Developeři z WideScreen si nasadili laťku opravdu vysoko, nákupem práv za zpracování jim snad vynahradí úsilí, které budou muset do tohoto titulu stále ještě vložit, aby z toho nakonec byl konečně první slavný remake klasické sci-fi DUNE od neméně kvalitního spisovatele Franka Herberta. Cryo, kterou tuto hru bude distribuovat se rozhodlo, že by hra měla ve stejnou dobu vyjít ve verzích pro PC i PS2 do konce tohoto roku.

Eskadr
připravil: jd





Nejnovější články