GC 2012 dojmy: ZombiU aneb máte dost nábojů?
zdroj: tisková zpráva

GC 2012 dojmy: ZombiU aneb máte dost nábojů?

1. 9. 2012 19:00 | Dojmy z hraní | autor: Pavel Dobrovský |

Už jste někdy zabili sami sebe a přežili? Já ano. Potkal jsem se na schodech, stál jsem proti sobě. Ani jedno já neváhalo vrhnout se na já druhé. Na poslední chvíli, než jsem se zabil, jsem se podíval sám sobě do očí: myslel jsem, že jsi dávno umřel. A ono ne. Když jsem se zachroptěním klesl k zemi, vzal jsem si své věci a ostražitě se plížil dál. Je dost možné, že potkám ještě pár dalších já.

ZombiU ukázala na kolínské prezentaci, že má ambice stát se hardcore survival thrillerem a drží v rukách všechny správné karty – a navíc WiiU. Jenže jestli hra v nějaké chvíli opravdu vyvolává pocit znepokojení a téměř filozofické nejistoty, tak je to právě tehdy, když zabíjíte sami sebe. Je to jednoduché: v každé rozehrané hře potkáte člověka, se kterým jste v minulé herní partii nebyli schopní vzdorovat zombíkům. Samozřejmě se po kousnutí stal zombíkem a na zádech má baťoh s výbavou, kterou jste nasbírali. Musíte toho, se kterým jste sdíleli všechna dobrodružství, zabít, nebo být zabiti. A pak v následující hře budou čekat dvě vaše já. Chytré, že?

Město kválíků

Tady si dáme malou zeměpisnou odbočku. Francouzský Montpellier leží u Středozemního moře a proslul kulturním a studentským životem (univerzitním kampusem chodil třeba Nostradamus). Pro nás je zajímavý především jako rodiště ubisoftích her Beyond Good & Evil, From Dust, Rayman a Rayman Raving Rabbids – titulů, které byly nápadité, svižné a správným způsobem svérázné. Není divu, že právě zde povstal z popela projektu Killer Freaks from Outer Space zombácký thriller ZombiU, a že působí tak atraktivně. Podílejí se na něm totiž veteráni ze všech jmenovaných her.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Po představení ZombiU na E3 jsem žil s pocitem, že jde o graficky vyzrálejší a propracovanější hru typu Canabalt. Zkrátka maratón, během kterého je nutné rychle řešit problematické situace a nakonec stejně zemřít. Namísto Canabaltu se mi ale v Kolíně pod ruce dostala vizuálně působivá a propracovaná úroveň v Buckinghamském paláci s desítkami zombíků. Někteří jen rychle běhají, jiní plivou žluč a žaludeční šťávy na dálku, další jsou obrnění, protože patřili ke královnině elitní ochranné jednotce. Tedy ještě předtím, než celý svět zachvátila zombinfekce.

Kulka mezi oči je kanonickým řešením jakéhokoliv konfliktu s nemrtvým, jenže kde ten náboj vzít? Munice je málo a je poschovávaná v různých místnostech za tajnými dveřmi nebo v poličkách rozbitých skříní. Během prvních pěti minut hraní bylo jasné, že se ZombiU nesnaží být dalším Left 4 Dead, ale přiklání se k napínavé atmosféře Walking Dead.

zdroj: Archiv

Strach o život

Opatrné zkoumání prázdných místností a napínavé plížení poničenými koridory střídá v určitých okamžicích hysterická a adrenalinem nabušená akce. Odněkud se vynoří zombík a najednou musíte v mozku přepnout do akčního chování, roztřeseně zamířit a modlit se, aby kulka sedla tam, kam má.

Není to jednoduché a chce to chladné nervy. Víte totiž, že kousnutí znamená smrt a novou (náhodně vygenerovanou) postavu na začátku úrovně. Ano, kolem sice bouřil stánek Ubisoftu, ale v těch okamžicích jsem pocítil záchvěv animálního strachu o život – to se u videoher moc často nestává.

ZombiU bude hráče trestat smrtí za aroganci nebo zbrklost v akčních situacích. A to samé si vykoledujete, když nebudete dostatečně pátrat po zásobách v prázdných místnostech. Příliš často náboje dojdou a v ruce zůstane jen kriketová pálka, se kterou se moc daleko nepomlátíte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Situace pod kontrolou

Ubisoft je proslavený tím, že na jakoukoliv novou platformu okamžitě vydává portfolio svých nejslavnějších značek – jen proto, aby je tam měl. U ZombiU je to jiné. Jde o novou značku, která má být vlajkovou lodí ubisoftího WiiU lineupu. Podle toho se autoři chovají k integraci ovladače s displejem a televize.

Na ovladači se zobrazuje mapa a probíhají veškeré práce s inventářem, ale slouží také jako skenr pro hledání důležitých předmětů. Ten si zaslouží speciální zmínku, protože funguje jako augmentovaná realita v mobilu. Zvednete ovladač do úrovně očí a rozhlížíte se s ním kolem dokola po virtuální realitě. V samotném pohybovém úkonu se ozvou tympány kyberpunku doprovázené trumpety nadšení – používáte augmentovanou realitu na virtuální realitu!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Půl hodinová herní seance se blíží ke konci. Jak je patrné, ani ten dobrý muž, který hru vysvětluje, není v hraní úplným přeborníkem a poměrně často musí sám sebe zabíjet. Nicméně to dělá dokolečka dokola s buldočím výrazem, protože ZombiU svojí náročností zasekne dráp, pak druhý a třetí a jen tak nepustí. Sundavám sluchátka a slyším zezadu nadšené hýkání. Lukáš tam právě přeskakuje v pastelově barevném Raymanovi na WiiU propasti a evidentně se výborně baví. Odcházíme s pocitem, že Ubisoft má na WiiU připravené minimálně dvě silné hry.

Nejnovější články