Genesis Alpha One připomíná Star Trek říznutý Vetřelcem
zdroj: tisková zpráva

Genesis Alpha One připomíná Star Trek říznutý Vetřelcem

3. 8. 2017 19:00 | Dojmy z hraní | autor: Aleš Smutný |

Genesis Alpha One od německého studia Radiation Blue je unikátní mix několika sci-fi žánrů, který stojí na procedurálním generování vesmíru, ovšem velmi specifickým způsobem. Bohužel, jak je tahle hra zajímavá, tak je těžké ji nějak jasně popsat. Většinou člověk skončí u nesouvislého pokřikování: „A můžeš tam stavět loď, posílat harvestery na planety, klonovat nové druhy, bojovat a stavět a…“ Ale třeba se mi to tentokrát povede.

Designérem vesmírné lodi snadno a rychle

Zpočátku Genesis Alpha One vypadala jako další z řady vesmírných stavěcích titulů. Ve first person pohledu pobíháte po vesmírné lodi, stavíte její části, na což využíváte suroviny a tak dále. Takových je ve vývoji hned několik. Jenže po pár minutách sledování jednoho z vývojářů při hraní se ukázaly prvky, které z Genesis Alpha One dělají unikátní kousek.

Už jen stavění vesmírné lodi, respektive stanice schopné cestovat vesmírem, nevypadá špatně. Přistavování nových místností, chodeb a funkčních prvků probíhá velmi rychle a hlavně, hra nic neloaduje. Stojíte v chodbě, přistavíte celé křídlo a před vámi vzniká nová část vašeho vesmírem putujícího domova. Samozřejmě můžete měnit barvu interiérů, pojmenovávat je podle svého, takže jsem si nechal vyrobit žluté vědecké sekce s místnostmi Games.cz I až III.

Samozřejmě, pokud chcete navrhnout svou vlastní Enterprise nebo Nostromo, tak můžete. Jediné, co vám bude bránit, je vaše fantazie a případně suroviny. Pro expanzi vaší lodi je třeba pořídit odpovídající součásti, od zmíněných vědeckých částí, přes zbrojnici, bio skleník, až třeba po silnější motory, které musí stále narůstající konstrukci pohánět větší silou. V ukázce má loď jen dvě paluby a táhne se trochu do stran (což už samo vydá na menší level z nějaké střílečky), ale prý si po čase můžete klidně postavit monstrum, které přejdete na šířku až za několik minut a má třeba patnáct palub.

zdroj: Archiv

Na základně nejste sami, kolem pobíhají další členové posádky, každý s unikátním jménem (že jsou autoři Němci a dívali se po jménech k sousedům jsem poznal podle toho, že systém vygeneroval palubnímu lékaři příjmení Kozel) a vlastnostmi. Jak bylo řečeno, na vše potřebujete suroviny, a to s sebou nese další složku hratelnosti, kterou je těžba. Vesmír je posetý sektory s planetami, na které můžete posílat automatizované harvestery. Sami na planetu sestoupit nemůžete, ale neznamená to, že je těžení bez napětí. Planety jsou různě nebezpečné. Někdy můžete přijít o harvester, jindy se nic nestane a někdy vám do něj nalezou emzáci, a ti většinou nejsou přátelští.

Při každém posílání harvesteru na planetu je třeba nutné dodržovat určitý bezpečnostní protokol. Což znamená, že se nespoléháte jen na své štěstí, ale ve zbrojnici si vezmete nějakou zbraň, a pokud možno vyrobíte automatické střílny. Ty pak můžete libovolně rozestavět v přistávacím doku, aby pokrývaly co nejvíc úhlů kolem harvesteru. Pak přichází scéna, která jako by vypadala z Vetřelce, a tvůrci mi později potvrdili, že se u téhle klasiky inspirovali.

Ale to je roztomilý krabík

Jelikož mi chtěli ukázat, co se stane, když se na loď dostanou nezvaní návštěvníci, zamířili na planetu s vysokým stupněm nebezpečí. Jakmile přišlo hlášení o návratu modulu, přeběhli jsme do doku, rozhodili automatické kulomety a s brokovnicí čekali v rohu. Jakmile harvester přistál, otevřely se dveře, z nichž se vyvalily oblaky páry, chvíli nebylo moc kolem něj vidět, což bylo znervózňující samo o sobě a… nic. „Hm, to je trapné. Šance, že nic nevleze do modulu tady byla fakt malá,“ konstatuje vývojář. „Tak tedy zaletíme sem, ale popravdě nevím, jestli zvládneme případné útočníky zastavit. Ale aspoň uvidíš, jak funguje boj.“

Takže jiná planeta, opět dok, opět oblak páry a… z něj už vylézají krabovité, velmi rychlé potvory. Emzáci se budou lišit i podobou, takže nevíte, co vám harvester přiveze. Každopádně v doku panuje chaos. Kulomety zuřivě pálí a několik z nich pod náporem hordy krabů umlká. Náš kapitán nenechá brokovnici zahálet a po dvou minutách přestřelky v celkem normální, ale nijak urážející střílečkové části je klid. „Ještě musíme zkontrolovat vzduchové šachty, protože Vetřelec,“ poznamenává jeden z vývojářů. Čímž se ukáže, že pod velkou částí lodi se táhne samostatný systém vzduchových systémů šachet, které jako by opravdu vypadly ze Scottovy klasiky.

Tady už mi Genesis Alpha One začíná připadat trochu megalomanská. Jen prolézání sítě kolem doku zabere nervydrásající chvilku, kdy se v pokleku opatrně díváte za rohy, jestli po vás neskočí krabák. Moc si neumím představit, jak bych kontroloval patnáctipatrový vesmírný kolos. Nicméně, po pár chvilkách nervozity je vidět, že asi žádný krabák neunikl a tvůrci mi jdou ukázat poslední část prezentovaného buildu - klonování.

zdroj: Archiv

Dal bych si třicet procent člověka, prosím

Váš kapitán totiž může zemřít, což znamená konec hry, pokud nemáte vyrobený klon, do kterého se přenese vaše vědomí. Zní to jednoduše, ale jakmile mi tým ukáže celý systém klonování, vše se zamotává – což je ostatně pro tuhle hru typické. Ve vesmíru existuje několik různých druhů, nejen lidé. I v posádce můžete mít třeba hmyzáky, což jsou normální humanoidi, jen mají jisté hmyzí rysy, třeba oči. Fuj. Vy si při klonování svého nového já můžete vybírat, jak si klon namixujete. Ne, že si vyberete jeden druh, ale přímo si zvolíte, z jakých částí se bude vaše nové tělo skládat. „Je to docela věda, a pokud chceš, můžeš se v tomhle dost vyřádit. Podle toho, kolik procent má daný druh, se i projeví jeho vlastnosti. Někdo je rychlejší, silnější nebo třeba jinak vidí…“

Co znamená, že jinak vidí, to jsem úplně nepochopil, a tak mi to předvedli na hmyzákovi. Vyrobili klon s vyšším procentem jeho DNA, pak zabili své aktuální já a přenesli se do jeho těla. Hmyzí DNA jasně dělala pohyb rychlejším, ale především, pohled na loď se změnil. Zmizely barvy, až na pár občasných nádechů tónů barev, za což mohl vyšší poměr hmyzí DNA, ale celý pohled byl ostřejší, měl větší FOV (hmyzí oči) a na okrajích se lehce deformoval, protože je třeba ukázat, že vidíte i trochu do stran. Pokud jde podobně radikálně měnit hlavní prvky hry s pomocí jiných DNA, už jen klonovací „minihra“ může pořádně zabavit.

Během klonovací části se ale ukázalo, co se stane, když mimozemskou návštěvu neodchytíte včas. Najednou vyskočilo červené hlášení, že člen posádky je pod útokem a další zemřel. Zrovna chudák Kozel.  „Už to nestihneme, ale teď bychom museli reagovat na to, že máme na palubě mimozemšťany. Znamená to, že musíme znovu vyzbrojit i další členy posádky a jít je hledat, což bývá peklo, pokud se vejdou do ventilačních šachet. Mimochodem, z těl mimozemšťanů půjde extrahovat DNA a využívat při klonování pro nové schopnosti.“

Další infarktové plížení šachtami ale už nestíháme. Bohužel. I tak mi ale přijde Genesis Alpha One absurdně megalomanská v tom, co vše chce dělat. I když zde asi bude nějaký rámcový příběh, primárně půjde o to, jaký příběh si napíšete sami. Jakou loď si postavíte, kudy poplujete, koho potkáte, v jakém těle budete. I vaši nepřátelé se budou pohybovat od rychlých, jako pes velkých, krabů po třímetrová monstra připomínající pochodující humanoidní flákotu masa nebo suchozemské chobotnice.

Až to bude, tak to bude

Na konci mě ale producent dostane hláškou, že tohle je jen zlomek z toho všeho, co ve hře půjde dělat. Na to jsem musel poznamenat, že to není úplně normální, vždyť s tímhle buildem by už teď mohli klidně zabodovat v early accessu. Ten ale prý neplánují a hra vyjde až bude hotová. Vzhledem k tomu, že na ní dělají pouze čtyři lidé, mám počítat nejdřív s příštím rokem. A já budu. Protože pokud se tomuhle titulu vyhnou technické problémy a bugy, může jít o velmi originální hru, ve které jde utopit desítky hodin. 

Nejnovější články