Gran Turismo 5 - dojmy z Academy dema
zdroj: tisková zpráva

Gran Turismo 5 - dojmy z Academy dema

6. 1. 2010 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Stará grafika a nová hratelnost v největší soutěži na PS3 aneb kup volant a staň se skutečným závodníkem. Jak se liší od dva roky starého Prologue?

Autor: Marek Tvrdý
Publikováno: 6. ledna 2010
Verze: PS3/Academy demo/EU
Doba hraní: 1 týden


Stará grafika a nová hratelnost v největší soutěži na PS3 aneb kup volant a staň se skutečným závodníkem!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mnozí virtuální řidiči již krouží po okruhu a snaží se o setinky sekundy porazit rekord jiného hráče z žebříčku či svého kamaráda. Vy, co právě nejezdíte či nemáte PS3, si alespoň můžete přečíst tyto dojmy z hraní a udělat si obrázek, jak Gran Turismo 5 nyní vypadá. Na začátku bych rád ujasnil, jak je to s tímto demem. Ač se při spuštění Gran Turismo 5 Time Trial Challenge objeví nápis, že se jedná o demoverzi hry Gran Turismo 5, není to tak úplně pravda.

Demo co není demo
Tato "demoverze" je určená komunitě pro soupeření za stejných podmínek v rámci soutěže GT Academy a prezentuje hlavně novou fyziku vozidla na silnici. Oproti minulému ročníku této soutěže již nepotřebujete pro hraní dema vlastnit dřívější Gran Turismo 5 Prologue, ale postačí, když si z PlayStation Store stáhnete jen 220 MB velký samostatný balíček, obsahující trať Indianapolis GP, která je v sérii GT vůbec poprvé, a vozidlo Nissan 370Z ve dvou variantách: v normální prodejní verzi a krásně vyladěný stroj s křídlem a jinými pneumatikami. Tato nová verze neukazuje ani lepší grafiku, ani připravovaný model poškození, proto na mnoha obrázcích i ve hře samotné vypadá stejně či nepatrně hůř než dva roky starý GT5 Prologue.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
vytípané obrázky z hraní dema(thx Digital Foundry)

Realisticky jedině s volantem
Několik řidičů skutečného vozu Nissan 370Z se ale vyjádřilo, že toto demo se velice blíží skutečnému chování vozidla. Hru sice lze hrát na ovladači SIXAXIS/Dualshock3, avšak speciálně tato hra si vysloveně říká o volant a pak vám zprostředkuje vskutku skvělý zážitek. Drtivá většina hráčů na špici žebříčku používá volant s 900° rozsahem otáčení. Pod tímto označením se skrývá klasika mezi volanty pro PS3 jménem Logitech Driving Force GT a také novější G25/G27. Avšak již okolo 30. místa nalezneme i fanatické hráče jezdící výhradně na ovladači Dualshock. Toto vypovídá o skvěle naprogramovaném systému ovládání.

V demu je striktně použito pouze nastavení obtížnosti Professional, tudíž pro vyznavače arkádovější jízdy kupř. z NfS: Shift může být ze začátku těžší udržet vozidlo na asfaltu. Pocit rychlosti není tak výrazný jako v této hře, avšak působí daleko reálněji a díky novým stopám po pneumatikách na trati jízda vypadá lépe, než dříve v Prologu. Nová fyzika se projeví ve chvíli, kdy přesedláte z normální verze nissanu do vyladěné okřídlené varianty. Rozdíl je jako noc a den. Úroveň ovládání vozidla je fascinující. Můžete si dovolit vyšší rychlost v zatáčkách a přesto si udržet plnou kontrolu nad vozidlem. Zatímco v jiných hrách není "tuning" až tak znatelný, zde je to jako byste řídili zcela jiné vozidlo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Fyzika vozu
Bohužel auto je předdefinované a nelze si ho doladit dle vlastní chuti. Další daň soutěži GT Academy pro rovná pravidla. Na trati v demu nejsou žádná místa, kde by se dalo podvádět (zkratky či opření se o svodidla), tudíž nepřítomnost modelu poškození až tak nevadí, ale zamrzí. Po bočním nárazu do svodidel se auto odrazí s jistým snížením rychlosti. Vůz ale lépe reaguje na nerovnosti vozovky či najetí na obrubník, než dříve. I jízda po trávě je citelná, ale není tak extrémně penalizována ztrátou rychlosti jako ve Forze 3. Pakliže jezdíte více po trávě, přestane se aktuální čas započítávat do soutěže, popřípadě vás hra potrestá tím, že ani další kolo nebude započítáváno.

Chování vozidla na asfaltu je perfektní, ale mimo cestu to ještě nějak pokulhává. Jakoby tam něco chybělo. Občas mi přijde, že při skluzu do boku se písek chová spíše jako led a auto klouže až příliš daleko, Tráva má občas spíše charakteristiky písku a auto má tendenci se do ní propadat. Oproti předchozím dílům série je toto velká změna chování a je nutno si zvyknout, že tráva už není nejrychlejší zkratka.

Pohled na grafiku
Z dalších novinek si povšimnete chvění kamery při pohledu z kabiny vozidla při prudší jízdě, havárii, či pohybu řidiče v kabině při replay, který má nově přepracovanou kameru a jiné úhly záběru. Grafika při opakovačkách je ale okleštěná o prach, který v závodě při pohledu zezadu jemně víří, avšak při replay zcela chybí. Při občasné jízdě mimo trať se realisticky kola boří do písku a bohužel občas i do trávy, což se projeví na fyzice jízdy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tráva je prostá zelená textura a oproti GT5 Prologue chybí 2D sprity "stébel", tudíž okolí vozovky působí značně pustě (obrázek písku). Taktéž diváci jsou jen 3 opakující se animované textury podobně jako na High Speed Ring v GT5 Prologue. Na druhou stranu nejezdíte nijak blízko obecenstva, proto krásně animované a povedené modely diváků z Londýna či Eigeru z Prologu až tak nechybí (obrázek diváků).

Cesta se leskne daleko méně než v předchozích dílech série. V některých místech není hladká, ale jakoby vroubkovaná a bohužel, hra má problém to zobrazovat a dochází k deformacím obrazu ve spodní části obrazovky při pohledu "z nárazníku". Další chybičkou grafiky jsou podivně zubaté stíny, které se zobrazují přes přístrojovou desku.

Rozlišení a plynulost
Redaktoři serveru Digital Foundry se podívali podrobně na technologii dema. Hra běží ve dvou rozlišeních. Buď v plném 720p s 4x MSAA (multi-sampling antialiasing) anebo ve 1280x1080 s 2x MSAA roztaženém do plného 1080p, a to včetně menu. GT5 Prologue měl ikony menu a HUDu zobrazené až přes roztažený obraz, tudíž nedocházelo k jejich pokřivení roztažením. Ono horizontální roztažení i přes použitý antialiasing způsobuje jistou kostrbatost hran. Dále naměřili podivné kolísaní počtu snímků při současném zobrazení plotu a "ghost caru", který je zobrazen jakýmsi prokládaným způsobem, aby se ušetřilo něco výkonu pro použití jinde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Počet snímků se držel okolo hodnoty 60 fps, ale v již zmíněných případech padal výrazně dolů a výsledný průměr testů byl okolo 52 fps. Ve hře je použita spousta triků s Alpha-to-coverage (výkonově nenáročná technika průsvitnosti). Na redaktory DF rozhodně demo z hlediska grafiky neudělalo velký dojem, neboť se grafický engine příliš neliší od dva roky starého GT5 Prologue a na rozdíl od něj má problémy udržet počet snímků u hodnoty 60 fps.

JAK SE STÁT ZÁVODNÍM ŘIDIČEM?

Gran Turismo 5 Academy je program pro vášnivé hráče automobilových simulátorů a je s ním spojená soutěž, ze které jsou vyloučeni všichni majitelé závodní licence. Američané mohou vyhrát dva VIP lístky na závody Indianapolis 500 v příštím roce, hotel na noc a 2 letenky.

Evropská soutěž je rozdělena na tři úrovně. V první, která běží od 17. prosince do 24. ledna (respektive u nás do jedné ráno 25.1.), se závodí o co nejlepší čas na daném okruhu. Následně 20 nejlepších hráčů z vybraných zemí (Česká republika mezi nimi není) se pak zúčastní svých národních kol na další exkluzivní trati z GT5 mezi 26. únorem a 3. březnem. Dvacet finalistů se pak zúčastní samotné GT Akademie - pětidenního výcviku v závodní jezdce. Budou mít možnost si osahat skutečné závodní vozy Nissan a poznat, jak vypadá život závodníka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Další obrázky v galerii.

Dva účastníci akademie, kteří prokáží největší talent, fyzičku, zaujetí a odhodlání se prosadit v motorsportu, pak budou moci projít mnohem intenzivnějším kurzem s kvalifikací pro mezinárodní závodní licenci. Ten nejlepší pak bude mít možnost závodit s Nissanem 370Z v úpravě RJN Motorsport v celé sezóně evropského poháru GT4, který začíná 2. května 2010 v Silverstone (video).

V loňském roce zvítězil 23 letý španělský student univerzity Lucas Ordoňez. Na začátku to byl fanda aut, který si přečetl v časopise reklamu na soutěž, koupil si volant ke své PS3 a začal hrát GT5 Prologue. Oddal se zcela soutěži a podařilo se mu dostat na pěkné 6. místo v národním týmu. Ale to mu nestačilo a tvrdě trénoval, takže vyhrál národní kolo a po výcviku se skutečným autem i celou soutěž. V poháru GT4 2008 předvedl zajímavý výkon a z Lucase se nakonec stal profesionální závodní jezdec. Kam vás až může dovést počítačová hra... Pakliže máte GT5 Prologue, nenechte si ujít v GT TV téměř 100 minutový dokument rozdělený na 4 kapitoly o loňské GT Academy, kde uvidíte, že fyzické testy na řidiče si v ničem nezadají s výcvikem astronautů a reálné auto fakt není křeslo s monitorem.


Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Demo možná na první pohled neudělalo nejlepší dojem. Očekávání byla veliká, ale podobně jako v případě Gran Turismo pro PSP, i zde byl účel trochu jiný, než mnozí čekali. Gran Turismo 5 Time Trial Challenge není klasické demo ukazující kus nové hry, ale spíše soutěžní mini-hra, která je postavená na velmi očekávaném titulu. Nová fyzika potěšila, ale je cítit, že ještě není dokončená. A co se grafiky týče, doufejme i nadále, že hra bude nakonec vypadat takto.


Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Recenze GT5 Prologue, Novinky



Marek Tvrdý


 
 

Nejnovější články