Autor: Marek Tvrdý Publikováno: 6. ledna 2010 | Verze: PS3/Academy demo/EU Doba hraní: 1 týden |
vytípané obrázky z hraní dema(thx Digital Foundry) Realisticky jedině s volantem Několik řidičů skutečného vozu Nissan 370Z se ale vyjádřilo, že toto demo se velice blíží skutečnému chování vozidla. Hru sice lze hrát na ovladači SIXAXIS/Dualshock3, avšak speciálně tato hra si vysloveně říká o volant a pak vám zprostředkuje vskutku skvělý zážitek. Drtivá většina hráčů na špici žebříčku používá volant s 900° rozsahem otáčení. Pod tímto označením se skrývá klasika mezi volanty pro PS3 jménem Logitech Driving Force GT a také novější G25/G27. Avšak již okolo 30. místa nalezneme i fanatické hráče jezdící výhradně na ovladači Dualshock. Toto vypovídá o skvěle naprogramovaném systému ovládání. V demu je striktně použito pouze nastavení obtížnosti Professional, tudíž pro vyznavače arkádovější jízdy kupř. z NfS: Shift může být ze začátku těžší udržet vozidlo na asfaltu. Pocit rychlosti není tak výrazný jako v této hře, avšak působí daleko reálněji a díky novým stopám po pneumatikách na trati jízda vypadá lépe, než dříve v Prologu. Nová fyzika se projeví ve chvíli, kdy přesedláte z normální verze nissanu do vyladěné okřídlené varianty. Rozdíl je jako noc a den. Úroveň ovládání vozidla je fascinující. Můžete si dovolit vyšší rychlost v zatáčkách a přesto si udržet plnou kontrolu nad vozidlem. Zatímco v jiných hrách není "tuning" až tak znatelný, zde je to jako byste řídili zcela jiné vozidlo. Fyzika vozu Bohužel auto je předdefinované a nelze si ho doladit dle vlastní chuti. Další daň soutěži GT Academy pro rovná pravidla. Na trati v demu nejsou žádná místa, kde by se dalo podvádět (zkratky či opření se o svodidla), tudíž nepřítomnost modelu poškození až tak nevadí, ale zamrzí. Po bočním nárazu do svodidel se auto odrazí s jistým snížením rychlosti. Vůz ale lépe reaguje na nerovnosti vozovky či najetí na obrubník, než dříve. I jízda po trávě je citelná, ale není tak extrémně penalizována ztrátou rychlosti jako ve Forze 3. Pakliže jezdíte více po trávě, přestane se aktuální čas započítávat do soutěže, popřípadě vás hra potrestá tím, že ani další kolo nebude započítáváno. Chování vozidla na asfaltu je perfektní, ale mimo cestu to ještě nějak pokulhává. Jakoby tam něco chybělo. Občas mi přijde, že při skluzu do boku se písek chová spíše jako led a auto klouže až příliš daleko, Tráva má občas spíše charakteristiky písku a auto má tendenci se do ní propadat. Oproti předchozím dílům série je toto velká změna chování a je nutno si zvyknout, že tráva už není nejrychlejší zkratka. Pohled na grafiku Z dalších novinek si povšimnete chvění kamery při pohledu z kabiny vozidla při prudší jízdě, havárii, či pohybu řidiče v kabině při replay, který má nově přepracovanou kameru a jiné úhly záběru. Grafika při opakovačkách je ale okleštěná o prach, který v závodě při pohledu zezadu jemně víří, avšak při replay zcela chybí. Při občasné jízdě mimo trať se realisticky kola boří do písku a bohužel občas i do trávy, což se projeví na fyzice jízdy. Tráva je prostá zelená textura a oproti GT5 Prologue chybí 2D sprity "stébel", tudíž okolí vozovky působí značně pustě (obrázek písku). Taktéž diváci jsou jen 3 opakující se animované textury podobně jako na High Speed Ring v GT5 Prologue. Na druhou stranu nejezdíte nijak blízko obecenstva, proto krásně animované a povedené modely diváků z Londýna či Eigeru z Prologu až tak nechybí (obrázek diváků). Cesta se leskne daleko méně než v předchozích dílech série. V některých místech není hladká, ale jakoby vroubkovaná a bohužel, hra má problém to zobrazovat a dochází k deformacím obrazu ve spodní části obrazovky při pohledu "z nárazníku". Další chybičkou grafiky jsou podivně zubaté stíny, které se zobrazují přes přístrojovou desku. Rozlišení a plynulost Redaktoři serveru Digital Foundry se podívali podrobně na technologii dema. Hra běží ve dvou rozlišeních. Buď v plném 720p s 4x MSAA (multi-sampling antialiasing) anebo ve 1280x1080 s 2x MSAA roztaženém do plného 1080p, a to včetně menu. GT5 Prologue měl ikony menu a HUDu zobrazené až přes roztažený obraz, tudíž nedocházelo k jejich pokřivení roztažením. Ono horizontální roztažení i přes použitý antialiasing způsobuje jistou kostrbatost hran. Dále naměřili podivné kolísaní počtu snímků při současném zobrazení plotu a "ghost caru", který je zobrazen jakýmsi prokládaným způsobem, aby se ušetřilo něco výkonu pro použití jinde. Počet snímků se držel okolo hodnoty 60 fps, ale v již zmíněných případech padal výrazně dolů a výsledný průměr testů byl okolo 52 fps. Ve hře je použita spousta triků s Alpha-to-coverage (výkonově nenáročná technika průsvitnosti). Na redaktory DF rozhodně demo z hlediska grafiky neudělalo velký dojem, neboť se grafický engine příliš neliší od dva roky starého GT5 Prologue a na rozdíl od něj má problémy udržet počet snímků u hodnoty 60 fps.
Závěr Demo možná na první pohled neudělalo nejlepší dojem. Očekávání byla veliká, ale podobně jako v případě Gran Turismo pro PSP, i zde byl účel trochu jiný, než mnozí čekali. Gran Turismo 5 Time Trial Challenge není klasické demo ukazující kus nové hry, ale spíše soutěžní mini-hra, která je postavená na velmi očekávaném titulu. Nová fyzika potěšila, ale je cítit, že ještě není dokončená. A co se grafiky týče, doufejme i nadále, že hra bude nakonec vypadat takto. Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa... Související články: Recenze GT5 Prologue, Novinky |
Marek Tvrdý | |