Heroes of Might & Magic V - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Heroes of Might & Magic V - dojmy

1. 2. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Důkladnému testu jsme podrobili multiplayerovou betu pokračování strategické série Heroes of Might & Magic, přičemž jsme se zaměřili na změny oproti třetímu a čtvrtému dílu očima jejich zatvrzelého příznivce.

Autor: Warlock
Publikováno: 1.února 2006
Verze hry: uzavřený MP betatest
Doba testování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Minulý týden potěšil všechny fanoušky tahové fantasy strategie Heroes of Might & Magic, neboť dostali příležitost otestovat si vysněný pátý díl v multiplayerové betaverzi. První tři dny byla dostupná pouze majitelům placených účtů na 3DGamers nebo Fileplanet (včetně nás), ale od čtvrtka se k ní mohl dostat každý, na koho zbylo nějaké to sériové číslo (v době publikování tohoto článku jsou však beznadějně rozebrány). Betatest bude probíhat ještě zhruba čtyři týdny a podle přiloženého dokumentu je spousta věcí ve hře stále provizorních, nedodělaných nebo úplně chybějících. Na druhou stranu se už dá udělat slušný obrázek o tom, jakým směrem se bude hratelnost ubírat. Pokud patříte mezi nováčky, doporučuji nejprve pročíst preview pětky či recenzi čtyřky, pojednávající o základních stavebních pilířích. Dnešní článek je totiž určen primárně těm, kteří důvěrně znají celou sérii (a že není jich málo, vzhledem k velké prodejnosti HoMM v ČR) a rádi by se dověděli o hlavních změnách.

 První dojem
Ačkoli se obecně tvrdí, že vizuální stránka je až na poslední místě a přednost má hratelnost, zde je to jedna z podstatných novinek a také největší obava skalních fandů, kteří se strachovali o celkovou přehlednost především na mapě a ve městech. Grafika urazila za poslední čtyři roky notný kus cesty a zpočátku nebudete věřit, že se ocitáte ve světě známém z předchůdců.

Co minule možná působilo dojmem určité kýčovitosti a přílišné barevnosti, nyní perfektně zapadá do okolní krajiny. Včetně roztomilých farmářských políček v okolí vašeho hradu a dalších drobností, které skvěle dokreslují atmosféru. To samé platí o podzemí, jenž je konečně správně temné a nevyvolává jako u čtyřky spíše úsměv na tváři, kde nám tvůrci namíchali vskutku duhový koktejl. Celkově vám asi bude grafika připomínat třetí Warcraft, samozřejmě posunutý o několik let vývoje kupředu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Možná si říkáte, že jste již vše viděli na screenshotech, ale to je skutečně jenom nepatrná část celé té nádhery. Z každého koutu obrazovky na vás dýchne neuvěřitelná živost prostředí. Tedy ne že by se v předchozích dílech nic nedělo, ale teprve s přechodem do třetího rozměru to má tu správnou šťávu. Můžete libovolně rotovat s kamerou a přibližovat skoro až na dosah každému objektu na herní mapě. Odpadá tedy problém se zapomenutými předměty, které se rády schovávaly za terénními překážkami.

Díky plastičnosti terénu navíc již není možné vystupovat z lodí kdekoli, ale pouze v přístavech. Tím se mění dřívější taktika, kdy jste skupinku neutrálních potvor hlídajících nějaký předmět občas prostě obešli. Písky času pohltily i pravý panel, jež provázel HoMM už od počátků. Ovládací prvky byly rozmístěny do všech částí obrazovky a ty, na které se Zvětšit zdroj: tisková zpráva nedostalo, jsou přístupné pravým kliknutím.

Systém multiplayeru
V multiplayerové betě jsou k dispozici bohužel pouze dvě mapy pro 2 či 4 hráče, ale za to si lze vybírat ze všech národností, které bude obsahovat plná hra. Délka jednoho kola u každé hry bývá nastavena na jednu minutu, ale i tak se většina her dost protáhne a vítězoslavně budete moci odejít nejdříve po čtvrté populaci resp. po odehraní zhruba tří hodin. Během soupeřova kola nemůžete vykonávat žádné úkony a i náhled do vašeho města je uzamknut.

Tuto nepříliš příznivou situaci hry více lidí by rozhodně vyřešily některé módy, které v betaverzi zatím chybí. Konkrétně takzvaný Ghost Mode, u kterého budete moci libovolně brouzdat světem i během soupeřova tahu. Omezen bude pouze počet bodů pohybu, které se odvíjejí od délky soupeřova kola. Už nyní si ale můžete vyzkoušet bitvy v reálném čase, kde u každé jednotky máte předem stanovený časový limit na provedení určité akce (útok/obrana).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Premiéru si již v této MP betě odbyl Duel, který by mohl uspokojit časově vytížené jedince. Více jak o třicet minut totiž nepřijdete. Po vybrání jednoho z hrdinů se okamžitě přenesete na bitevní pole, kde se se slušnou armádičkou utkáte proti stejně vybavenému soupeři. Počet jednotek zhruba odpovídá pěti populacím u nejsilnější kousků a o něco více u těch, které jsou ve vašem hradu jako jedny z prvních. Samozřejmě máte ve vínku spoustu namakaných kouzel, kterými nepříteli pořádně zatopíte. Osobně bych ještě uvítal stejný systém u dobývání měst, s tím rozdílem, že hráč nucený koupat se v hradním příkopu, by byl dozajista znevýhodněn.

AKTIVACE SINGLEPLAYERU V MP BETĚ
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoli měla být původně MP betaverze čistě v režii on-line bitev, našli se tací, kteří se s tím nechtěli smířit. Nepříliš zběhlým hráčům se tak otevřela možnost vyzkoušet si výstavbu hradu, boje s neutrálními potvorami bez nutnosti se stresovat s krátkým časovým limitem při hraní po internetu. Objevil se totiž Menu mód od Maximuse, který kromě výše zmíněného umožňuje hru po LAN a HotSeat. Nepočítejte ale s počítačem řízeným soupeřem - ten stávající totiž pouze nehybně vyčkává v hradu. Postup instalace a nutné soubory naleznete zde.

 Srdce vašeho království
I vaše městečko zahalil moderní 3D kabátek. Již nemáte veškeré budovy jako na dlani a přestože se budete pohledem na jednotlivé blbůstky chvíli bavit, po půlhodince hraní asi raději zvolíte přehledný plán výstavby (City Plan). Ten vám podobně jako technologický strom přesně ukáže, na co je nutné obětovat suroviny, abyste se dostali k silnějším jednotkám.

Narozdíl od čtvrtého dílu se již není nutné rozhodovat, kterou potvůrku upřednostníte při stavbě budov, protože jsou všechny postupně jedna po druhé k dispozici (s tím, že si je budete moci ještě jednou vylepšit). Nové posily můžete rekrutovat jednou týdně a nákup všech naráz je od nynějška ulehčen přítomností šikovného tlačítka. Jednotky si po vzoru trojky nemohou jen tak brouzdat v tahovém režimu po mapě a budou k sobě vždy potřebovat hrdinu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zpřehlednění soubojů
Před každou bitvou dostanete příležitost si libovolně rozmístit jednotky, stejně jako jste to dělávali dříve za pomoci schopnosti Tactics. Některé bytosti navíc vůbec nemusíte použít a raději si je schovávat, pokud před sebou máte relativně slabého nepřítele, který by ale mohl napáchat dost škody na vaší oblíbené potvůrce. Hrdinové po vzoru třetího dílu stojí stranou a ačkoli mohou i útočit na nepřátelské jednotky, ať už mečem či šípy, využijete je především ke kouzlení. Nemohou chybět ani podpůrné stroje v čele s balistou, veledůležitým katapultem či zdravotnickým stanem.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Bitevní pole je nyní rozděleno na čtvercovou síť namísto hexů. Celkové rozměry podle autorů ještě doznají jistých změn, ale prozatím se uchýlili k velikosti 8x10. To může být někdy i nepříjemně málo, když si uvědomíte, že některé jednotky mohou zabírat i čtyři políčka. Na druhou stranu už se v počátečních fázích nebudete s jazykem na vestě a vidlemi v ruce hnát přes celou mapu, abyste to spočítali skupince lučištníků.

Zpřehledněn a pro mnohé hráče i zprůhledněn byl systém střídání jednotek při tazích v boji. Přesně na deseti pozicích rotují jednotlivé ikony a je jasně vidět, kdo bude za tři kola na řadě. Byla totiž přidána iniciativa, která přesně určuje, jaká jednotka bude táhnout nejdříve, a dokonce na ní závisí i to, kolik útoků bude mít vzhledem k ostatním pomalejším jedincům. Dočkáte se tedy situace, kdy si rychlí kostlivci třikrát říznou, než jim to vůbec bude mít příležitost mistr pekelník vrátit i s úroky. Samozřejmě nepočítaje proplesknutí, jež následuje jako reakce na úspěšný soupeřův útok. Tomu se v předchozích dílech mohla vyhnout pouze harpie, nyní zastoupena krvavou sestrou (Blood Sister), která se okamžitě vrací na výchozí pozici.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Při najetí na soupeřova pašíka (téměř) přesně vidíte, kolik mu udělíte zranění a jakou část armády pošlete na věčný odpočinek. Bohužel chybí tlačítko, se kterým byste mohli odložit svůj tah o pár kol, vyčkat v klidu na přiblížení soupeřových bytostí, poté znovu získat kontrolu a rovnou mohli zaútočit. V současné verzi hry nezbývá než odkliknout Defend a tím pádem úplně předat slovo oponentovi. Nemusím snad připomínat, že trojrozměrný kabátek se dotknul i bojiště a tak si vychutnáte některé souboje pěkné zblízka a z různých úhlů. Všechny tyto vychytávky půjdou samozřejmě vypnout a tak si na své přijdou i čistokrevní stratégové.

Chrabří a udatní
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fungování hrdinů se vrátilo do zajetých kolejí třetího dílu. To znamená jejich nezranitelnost během soubojů a také zredukování jejich počtu v každé skupině na jednoho. Opět budete sbírat cenné zkušenosti a přestupovat na vyšší levely s možností volby nějaké té nové vlastnosti. Na výběr byste ale měli mít vždy jednu ze čtyř schopností (dva skilly a dvě abillity), které se nějak výrazně neliší od těch, jež se objevily minule. Po najetí na schopnost se dokonce zobrazí, jaké další fígly se díky vašemu rozhodnutí budete moci později naučit. Každou dovednost jinak můžete mít vytrénovanou ve třech stupních (basic / advanced / expert). Zbytek statistik hrdiny, podobně jako nošení všemožných artefaktů, zůstalo v podstatě beze změny.

Obavy z budoucnosti?
Jak je vidět, vývojáři tedy příliš neexperimentovali a vrátili se k osvědčeným pravidlům třetího dílu. A tak v podstatě nejzásadnější novinkou, kterou okusíte v betatestu, je grafika. Přesto existuje vysoká pravděpodobnost, že se znovu a znovu budete pokoušet prorazit nepřátelské hradby a poté nervózně čekat na další populaci. Ohlodáte celou sadu tužek během soupeřova tahu a většinou půjdete spát hodně k ránu. Takto jsem ostatně po několika dnech testování podlehnul betaverzi i já.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Hra prozatím rozhodně nepůsobí dojmem, že by na ní po lehčím vyvážení jednotlivých národností a dodělání umělé inteligence mohla být připlácnuta nálepka GOLD. Stále ještě zbývá spousta věcí, kde ani sami tvůrci nemají úplně jasno. Ať už se jedná o neustále předělávané bitevní pole, rozhraní pro stavbu měst, multiplayerové módy či spousty dalších drobností, které citelně chybí a vývojáři se dušují, že na ně nezapomnenou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Někteří fanoušci série (včetně mě) byli trochu zděšeni, kolik práce ještě zbývá na vypilování celé hry a přitom vydání klepalo na dveře, takže se rozhodli iniciovat petici. V ní žádali UbiSoft, aby tolik nenaléhal a klidně posunul termín ze stávajícího března o několik měsíců, čehož nakonec docílili, takže se HoMM V dočkáme až někdy v období duben - červen 2006. Nival Interactive tudíž získali čas navíc pro vyhovění veškerým požadavkům a pokud se vše podaří, jak má, můžeme se těšit na oživení úžasné legendy. Série Heroes of Might and Magic si to rozhodně zaslouží.

Předobjednejte si z Tiscali GameShopu sběratelskou edici ve stylově dřevěné truhle + dalšími (zatím oficiálně nepotvrzenými) dárky, mezi kterými by údajně měla být mj. plná hra Might & Magic IX nebo nějaký předchozí díl HoMM.

Stáhněte si: MP betu z 3DGamers nebo FilePlanet (momentálně však již nejsou k dispozici sériová čísla pro nové zájemce), Videa

Související články: Preview, Novinky, Heroes of Might & Magic IV recenze&dojmy&rozhovor, HoMM IV: Winds of War&Gathering Storm recenze, HoMM III Shadow of Death recenze


 
Warlock
autorovi je 19 let, chystá se na maturitu a kromě Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování



 
 
Warlock

Nejnovější články