Hráli jsme Overwatch - online střílečka od Blizzardu chytne a nepustí na první dobrou
zdroj: tisková zpráva

Hráli jsme Overwatch - online střílečka od Blizzardu chytne a nepustí na první dobrou

10. 10. 2015 16:30 | Dojmy z hraní | autor: Adam Homola |

Multiplayerová střílečka Overwatch od Blizzardu si před letošním BlizzConem udělal zastávku v Praze v rámci herní akce European Road to BlizzCon 2015. Přestože byly hlavní pointou akce turnaje v Hearthstone, Heroes of the Storm a World of Warcraft, jedním z největších taháků byla možnost zahrát si Overwatch. Praha byla teprve druhým městem v Evropě, kde si mohla veřejnost titul zahrát, což šlo poznat na dlouhých frontách. O novinku byl zkrátka velký zájem a za Games frontu několikrát předběhli Aleš s Adamem. Dohromady hraním strávili několik hodin, aby s vámi mohli podělit nejen o dojmy z hraní, ale také o nové informace o hře díky rozhovoru s vývojáři.

Adam: Musím se přiznat, že jsem se v Overwatch cítil od prvních minut jako doma. Povědomý vizuální styl, přehledná menu, čitelná mapa a přímočará hratelnost. Najednou jsem si vzpomněl na Team Fortress 2, kterému se hra od Blizzardu ve svém jádru podobá možná až moc. Alespoň pro mě to ale na škodu není. Hraním Team Fortress 2 jsem ještě před změnou hry na free to play strávil příliš mnoho hodin a něco podobného, jen v blizzardím podání, vítám s otevřenou myslí i náručí.

Zároveň jsem zvědavý, jak se Overwatch popere s papírově silnou konkurencí v podobě LawBreakers, Unreal Tournament, BattleBorn a dalšími. Z prvních několika málo hodin hraní mám pocit, že zrovna tahle hra v davu nezapadne. Částečně i proto, že se nesnaží naskočit do rozjetého vlaku jako Heroes of the Storm, která má tu startovní pozici přeci jen o dost těžší.

zdroj: Vlastní

Aleš: Byl jsem sám překvapený, že mi vůbec nevadí vizuální stylizace. Popravdě začínám mít téhle "západní komiksárny" plné zuby, ale přišlo mi, že se tvůrci Overwatch ještě drží na dohled příčetnosti. A hlavně tedy dokážu hned poznat, co proti mně stojí za postavu a nejspíš, až se naučím co kdo dělá, i budu vědět co od ní čekat. Vlastně tím tak trochu přiznávám, že Overwatch budu hrát. Nevím jak dlouho, ale určitě mě těch pár hodin v Praze nalákalo.

Za koho jsi vlastně zahrál a hlavně, kdo ti nejvíc přirostl k srdci? Já mám momentálně jako číslo jedna kovboje McCreeho, který mi přijde příjemně vyvážený a lehký k naučení. A navíc mi hrozně evokuje Red Dead Redemption :). Další v řadě je Hanzo, protože má skvělou mobilitu a jeho luk vypadá účinně. Alespoň na střední vzdálenost, na blízko jsem většinou končil jako hodně děravý samuraj...

Overwatch zdroj: tisková zpráva

"Spolupracujeme i s ostatními studii pod hlavičkou Activision a rádi jsme využili možnost konzultovat technické detaily online stříleček s odborníky z Treyarch a Bungie. Protože, pokud jde čistě o pocit střílení a následného feedbacku, je Call of Duty jedna z nejlepších her. Řešili jsme s nimi také, jak udržet framerate na co nejvyšších hodnotách a latenci co nejníž. Spolupráce ale funguje i obráceně a třeba nedávno šla skupinka vývojářů Diabla III zase poradit Bungie jak udělat správně itemizaci a vylepšit lootování," řekl nám v rozhovoru jeden z hlavních vývojářů Overwatch.

Adam: Pravda, s Hanzem jsem taky neměl moc štěstí. Takhle "na papíře" se mi líbí Tracer s trojitým teleportem a možností vrátit se zpátky, ale neměl jsem šanci tuhle schopnost během pár her pořádně naučit. Po několika pokusech jsem tak skončil asi u té nejkonzervativnější oldschool klasiky: Soldier 76. Klasický voják ze starých stříleček, co umí sprintovat, střílí z útočné pušky, alternativní střelba je v podstatě ekvivalent raketometu a může se sám léčit. Tudíž nejsi závislý na healerovi a vydržíš na bojišti trochu déle. Navíc má super ultimátku, kdy prakticky automaticky zaměřuje.

Zaujali mě však i McCree, Hanzo a Mercy, klasická léčitelka podobně jako z TF2. Ke všem postavám jsem se nedostal, ale už teď tuším, že si většina hráčů najde tu svou oblíbenou a postupným hraním se zlepší na úroveň, o jaké se jim na začátku ani nesnilo. Schopnosti v Overwatch připomínají MOBA hry a rychlé hratelnosti nahrávají i menší mapy. Přišly mi přehledné a hodně intuitivní, nemyslíš?

Overwatch zdroj: tisková zpráva

Aleš: Původně jsem chtěl říct, že design map je intuitivní, ale vzpomněl jsem si, že jsem se v jedné ztratil v takovém labyrintu pokojů...:) Nicméně je pravda, že mapy jsou příjemně členité, ale zároveň jen opravdoví experti jako já se v nich dokáží ztratit. Jen bude třeba lépe vysvětlit nováčkům fungování některých funkcí. Třeba ve chvíli, kdy mě mapa poslala k tanku, jsem nevěděl jsem, jestli do něj mám jako obránce střílet nebo co vlastně mám dělat. Hodně rychle jsem si ale našel klíčové body, které jsem mohl využívat pro zvolenou taktiku, věděl jsem, kde může čekat chytrý soupeř a odkud získám výhodu s postavou střílející na dálku apod.

Napadá mě ale jedna věc, na kterou jsem si nemohl zvyknout - absenci sprintu. Na levém shiftu má každá postava speciální pohyb - McCree kotoul, Hanzo sonický šíp... Vlastně, Soldier 76, jako úplně klasická "střílečková" postava, snad jako jediná sprint umí, ne? Je fakt, že mapy jsou malé, takže absence sprintu asi nevadí, ale jsem zvědavý, jak se adaptují na tuhle změnu právě hráči, kteří mají naopak automaticky zažité, že malíčkem vymáčknou shift a už běží. Také mě napadá, jak se ti vlastně Overwatch hrál? Myslím teď ve smyslu ovládání, reakce postavy na to, co chceš dělat, intuitivnosti systémů. Prostě takový ten celkový pocit z akce.

Overwatch zdroj: tisková zpráva

"V současné době pracujeme na levelovacím systému hrdinů, který trošku připomíná Heroes of the Storm. Čím vyšší budete mít úroveň například Tracera, tím víc to půjde poznat. Tracer na 10. úrovni může vypadat trochu jinak, než Tracer na 1. úrovni. S postupným odemykáním různých kosmetických věcí počítáme, ale na druhou stranu zatím neplánujeme levelování celého účtu -jak to je v Heroes of the Storm."

Adam: Intuitivní design map mě došel ve chvíli, kdy jsem běžel chodbou a věděl jsem, že chci zahnout doleva. Slyšel jsem z levého sluchátka střelbu a chtěl jsem k akci. Nevěděl jsem přitom, na kterou stranu mě chodba pustí, ale najednou to šlo doleva. Podobných, na první pohled zanedbatelných momentů, jsem během hraní zažil několik. Jde sice o detaily, ale jsou to právě detaily, které oddělují dobré hry od těch špičkových. Chci tím říct, že design map mě vlastně přirozeně vodil tam, kam zrovna chtěl a já "náhodou" taky. Ani jednou se mi nestalo že by mi mapa bránila dostat se na místo, kam jsem měl namířeno - všechno působilo promyšleně a tak nějak správně.

Máš ale pravdu, absence sprintu byla zvláštní, na to nebude jednoduché si zvyknout. Na druhou stranu mi přišlo, že postavy bez sprintu mají jinou možnost rychlejšího transportu. Hanzo může vylézt na balkóny a ochozy, Widowmaker se tam může přitáhnout, Tracer má teleport... Věřím, že vývojáři nechtějí zavalit hráče spoustou kláves a snaží se jádro hry udělat co nejsrozumitelnější. Ale zvykat si na to asi chvíli budeme všichni.

Pocit z akce jsem měl ale skvělý. Hra byla rychlá, postavy reagovaly okamžitě, feedback ze zabití, kill streaků nebo plnění úkolů byl jasný a čitelný, interface nebyl přeplácaný zbytečnostmi... Po téhle stránce je každá blizzardí hra odladěná k pomyslné dokonalosti a žádná se nehraje vyloženě špatně. Celkový pocit byl tedy opravdu dobrý. Tuším, že ty na tom budeš podobně, co? :)

Overwatch zdroj: tisková zpráva

Aleš: Jsem na tom podobně :) Je fakt, že uživatelské rozhraní je skvělé a snadno přístupné i nováčkům. Vše je přehledné, vidíš, jaké schopnosti jsou na které klávese a netopíš se v údajích. Akce má spád, vždy jsi kousek od centra dění. Ale jedna věc stejně vyvolává obavy - vývoj. Protože je Overwatch v základu hra hodně založená na skillu a rychlosti. Ačkoliv tu existují i support hrdinové, kteří si nejspíše vydělávají body léčením a buffováním, stejně to vždy končí u toho, kdo zvládne zastřelit dřív ty ostatní. Samozřejmě, v módu, který jsme hráli, šlo i o obsazování bodů, ale akce hrála prim.

Taky se bojím, aby po čase nevznikla mezi hráči obrovská propast, jakou jsme zažili my a mysteriózní hráč JKAPLAN, když jsme ke hře usedli poprvé. Tedy, že hráči průměrní, co prostě nejsou tak rychlí, budou opakovaně doslova masakrovaní profíky. Některé multiplayerové akce tuhle propast zvládají tlumit rolemi, které odměňují i za činnosti, co přímo nesouvisí se zabíjením ostatních. Jiné hry ale prostě jdou cestou hardcore komunity, takže nováček po několika zápasech hru rezignovaně odinstaluje, protože si ani neškrtnul. Uvidíme, jestli to nepotká Overwatch, což by určitě Blizzard nechtěl, protože chce oslovit co nejširší publikum.

Overwatch zdroj: tisková zpráva

"Betu plánujeme spustit brzy. Vím, že v Blizzardu často říkáme brzy a pak je to stejně později, ale teď to myslím vážně, opravdu to bude brzy."

Adam: Pamatuju si, jak při oznámení kladli důraz na důležitost supportů, a že nepůjdeš tak rychle k zemi jako v jiných střílečkách. Ve hře jsme měl ale chvílemi pocit skoro opačný. Ale věřím, že to je jen naší omezenou zkušeností s hrou, že za několik desítek her to bude mít každý v malíku a bude vědět, jak přežít a jak za svoji oblíbenou postavu excelovat. Celé je to nakonec jen o balancování čísel a od toho tu bude blížící se beta, během které se případné nesrovnalosti určitě vyladí.

Kdybych to měl shrnout, tak mě Overwatch velice příjemně překvapila. Nečekal jsem průšvih, ale přeci jenom to je pro Blizzard úplně nový žánr, jehož počátky navíc vzešly ze zrušené hry (Titan). Po dohrání každého zápasu jsem chtěl hned hrát další a měl jsem chuť zkoušet nové hrdiny, mapy a vůbec si ve hře najít svůj styl. Podobně jako ty se bojím, že mi hru časem "zkazí" profíci z Counter-Strike a Call of Duty, ale to ukáže až čas a matchmaking. Nicméně ,teď se už nemůžu dočkat spuštění bety.

zdroj: Archiv

"Když jsme na Overwatch začali pracovat, bylo nás asi 20. Postupem času tým narostl, teď je nás zhruba 80 a nemáme plán tohle číslo v brzké době nějak radikálně zvyšovat."

Aleš: Mě vlastně Overwatch nepřekvapila, protože jsem čekal vypiplanou hratelnost, která na prostý, funkční základ staví několik zajímavých systémů a vyžívá se ve velké variabilitě hrdinů. Čekal jsem tedy, že se Overwatch bude dobře hrát :) Taky se těší na betu i na start plné verze, ale nevím, jak dlouho u hry vydržím. Možná, že se mi po pár týdnech obehraje, protože v ní momentálně nevidím zase tolik variabilního obsahu. Ale proč ne, pokud bude hra bavit byť jen pár týdnů, budu spokojený. Ostatně, nečekám, že se z Overwatch vyklube nějaký ekvivalent onlineovky. Chci, aby to byla hra, která mě zabaví na tři hodiny i na dvacet minut, kdy nemám co dělat a chci si něco zahrát. Mám pocit, že na tohle se bude Overwatch hodit nejvíc.

Nejnovější články