Kouzelná plošinovka Ori and the Blind Forest se snaží být zábavná i obtížná
zdroj: tisková zpráva

Kouzelná plošinovka Ori and the Blind Forest se snaží být zábavná i obtížná

27. 8. 2014 19:15 | Dojmy z hraní | autor: Vincent Olejník |

Plošinovku Ori and the Blind Forest jsem na seznamu Gamescom prezentací měla uvedenou jako poslední a nakonec se z ní vyklubal jeden z nejhezčích zážitků celé výstavy. Ve vzduchu totiž viselo nefalšované nadšení vývojářů, kteří odešli z velkých studií, aby mohli konečně dělat hry podle sebe. Pokud se vám zdá, že jde o typickou mantru nezávislých vývojářů, co vlastně neměli na stánku Microsoftu co pohledávat, máte pravdu. Jenže Ori bez nadsázky a pochyb je nezávislá hra, navzdory logu Microsoftu v traileru a patičce webové stránky hry. Tvůrci z Moon Studios si nadále zachovávají nezávislost a pracují v malém týmu sedmi lidí – snad i proto trval vývoj desetihodinového dobrodružství lesního ducha Ori čtyři roky! Zdá se ale, že výsledek bude stát za to!

Vedoucí vývoje hry Thomas Mahler několikrát zdůraznil, že Ori sice má být pastva pro oči, stěžejní jsou ale pro Moon Studios celková hratelnost a konkrétní herní mechanismy. Na obojím pracovali ještě před tím, než byly k dispozici grafické podklady.

„Udělali jsme hru tak, aby nás bavila. Proto věříme, že bude bavit i vás,“ dušoval se Mahler a podle toho, co jsem viděla ze hry, už tomu věřím taky. I nepříliš zkušený hráč plošinovek se v v Ori velmi rychle zorientuje a za chvilku už s roztomile vyhlížejícím protagonistou pobíhal a skákal, jako by s hrou strávil několik desítek hodin.

Tvůrci na Gamescomu předváděli průběh vertikálně vystavěné úrovně Ginso tree, která začíná u kořenů velkého stromu a pokračuje vzhůru až do koruny. Zní to obtížně, ale ve skutečnosti žádné velké návaly frustrace z opakovaného padání nehrozí. V Ori si můžete kdykoliv hru uložit stisknutím jediného tlačítka, takže i nejméně šikovným hráčům by se nemělo příliš často stát, že se někde doopravdy zaseknou.

Během výkladu o snaze udělat hru proměnlivou například zakomponováním vertikální úrovně, přišla řeč i na stěžejní prvek celé ukázky – schopnost „bash“, která nechá hráče skočit vstříc objektu a odrazit se od něj. Dosáhne tím na vyšší či jinak nepřístupná místa. Stejná schopnost se dá využít i na nepřátelé a pohyblivé objekty včetně projektilů. Ve chvíli, kdy stisknete příslušné tlačítko, se u objektu objeví šipka naznačující, kam poletí hráč a kam se odrazí předmět. Trajektorii tak můžete libovolně měnit.

zdroj: Vlastní

Druhou zásadní informací je rozhodnutí vývojářů vypustit ze hry systém bossů na konci každé úrovně. Prý se jim bossáci nehodili do koncepce hry a navzdory konvencím je tedy vyškrtli. V době, kdy spousta her obsahuje prvky jen proto, že se to „zkrátka musí“, je podobný přístup vítanou změnou. Pokud se ale bojíte, že bude Ori příliš jednoduchá a nechá vás od začátku do konce projít bez větší snahy, můžete být klidní. Místo bosse je závěrečná část každého levelu náročnější na preciznost a obsahuje obtížnější logické hádanky.

Příkladem je třeba poslední část úrovně Ginso tree – k úspěšnému proběhnutí je potřeba usměrnit projektil pomocí bashe a portálů skrze několik pater k odstranění překážky. A v úplném finále úrovně pak následovala klasická úniková sekvence vyžadující skutečně precizní ovládání.

Alespoň dle jedné úrovně se tedy zdá, že Ori kombinuje dechberoucí audiovizuální zpracování s nápaditým designem a nezapomíná ani na slušnou výzvu, která ke klasickým plošinovkám zkrátka patří. Věřím tedy, že se můžeme všichni těšit na konec roku, kdy Ori vyjde nejen pro Xbox One, ale i PC. Na příští rok je potom naplánována i verze pro Xbox 360.

A nejenom pro fanoušky herní hudby, kterým se líbila ukázka z traileru na Ori, měl navíc Mahler ještě jednu dobrou zprávu: hudební doprovod nahrál klasický orchestr a v době konání Gamescomu jednali tvůrci z Moon Studios s Microsoftem o vydání samostatného soundtracku. Doufejme, že jednání dobře dopadla.

Nejnovější články