Mass Effect 3 multiplayer polopatě a dojmy z kooperace
zdroj: tisková zpráva

Mass Effect 3 multiplayer polopatě a dojmy z kooperace

8. 11. 2011 17:25 | Dojmy z hraní | autor: Petr Poláček |

Oznámení multiplayerového segmentu v Mass Effect 3 vyvolalo spoustu debat o tom, jestli je to opravdu nutné, jestli to zvýší atraktivitu hry a hlavně, jestli budou hráči nuceni multiplayer hrát, aby si mohli příběhovou kampaň vychutnat na 100 %. Odpovědi, které na tyto otázky z BioWare zpočátku přicházely, nebyly úplně jasné a namísto vyjasnění přinesly spíše další zmatky. Těm už je však nyní konec, částečně i díky rozhovoru na BioWare blogu, který odpovídá na řadu palčivých otázek a nejenom ohledně multiplayeru, ale též i PC verze. A když už se máme bavit o ME3 multiplayeru, můžete si v článku přečíst letmé dojmy z nedávného hraní ME3 kooperace.

Navzdory počátečnímu zmatení je vztah singleplayerové kampaně a multiplayerového systému Galaxy at War zcela jasný. Multiplayer vůbec hrát nemusíte, abyste z příběhu vytěžili maximum a dobrali se toho nejlepšího zakončení. Multiplayer v tomto ohledu funguje pouze jako alternativní možnost, jak ovlivnit události v příběhové kampani. Jediné, co bez hraní multiplayeru na 100 % ve hře nevytěžíte, jsou achievementy. Pár multiplayerových v seznamu bude, i když tvůrci zatím nestanovili, jaký bude poměr mezi achivementy z MP a SP částí hry.

Multiplayer a singleplayer se budou vzájemně ovlivňovat skrze ukazatel zvaný Galactic Readiness, který vyjadřuje, jak moc jste připraveni na finální konfrontaci s Reapery. Ale jak už bylo řečeno, lze se na ni stoprocentně připravit i bez hraní MP části. V té si budete moci zahrát za postavy a rasy, které v příběhu fungují pouze jako NPC (Krogan, Drell, Asari), přičemž jejich nabídku hodlají tvůrci rozšiřovat po vydání hry skrze DLC.

V multiplayerové části hry budete své postavy vylepšovat a vyzbrojovat separátně od singleplayeru. Budete získávat zkušenostní body, investovat je do libovolných schopností a postupně si formovat zvolený charakter do žádané podoby. V jednu chvíli přitom můžete mít v multiplayeru „rozdělaných“ více postav, levelovat však bude každá zvlášť.

Multiplayerové mapy nebudou svázány žádným příběhem, nebudou tedy zasahovat do vyprávění příběhu v singleplayeru, což platí i pro multiplayerové postavy. Tohle rozhodnutí je motivováno tím, aby lidé, co se budou věnovat jenom příběhové kampani, o nic nepřišli, když se na multiplayer vykašlou.

Na podporu Kinectu v multiplayeru rovnou zapomeňte, ta zůstane jenom pro příběhový mód, přičemž komunikace mezi hráči bude v MP části probíhat klasickými způsoby, pravděpodobně tedy headset a pár příkazů (třeba volání o pomoc, když umíráte a potřebujete oživit).

zdroj: Archiv

Multiplayerová část hry bude mít své vlastní žebříčky a v rámci matchmaking rozhraní se budete moci přidat k hráčům na podobné úrovni, jakou se pyšní vaše postava. Bohužel, multiplayer bude fungovat pouze přes servery BioWare, vlastní servery nebude kvůli technické náročnosti možné provozovat ani u PC verze.

Dobrá zpráva však je, že tvůrci nahlas přemýšlí o implementaci lokální kooperace, aby se dalo hrát přes LAN. V základní verzi hry, která vyjde v březnu 2012, tato možnost dostupná asi nebude, ale je možné, že jí tvůrci přidají po vydání skrze patch či update. A ještě jednou k PC verzi - tu budete muset aktivovat přes internet pouze při prvním spuštění, pak už to hra vyžadovat nebude a dále budete moci hrát i bez připojení k internetu.

Jak už je výše uvedeno, Mass Effect 3 kooperaci ve stylu Horde (čelíte vlnám stále silnějších nepřátel, které čas od času prokládá nějaký ten bossák) jsem nedávno hrál pár desítek minut v Londýně, a přestože formálně je tento multiplayerový mód navržen a zpracován bez připomínek, herně to v něm skřípe – alespoň v rozpracované X360 verzi, která byla k dispozici.

Základní problém vidím v tom, že soubojový systém ME her je stavěn pro pomalejší a taktičtější akci. Většinou postupujete pomalu vpřed, schováváte se za překážkami, zadáváte rozkazy spolubojovníkům a de facto nejste nikdy nuceni v rychlém sledu střídat směr běhu, rychle se otáčet a obecně se chovat jako v čistokrevné akční hře. Pro Horde mód je však příznačné, že i navzdory výborné týmové spolupráci musíte být velmi hbití, pohotoví a zkrátka rychle reagovat.  A na to není pohyb postav v ME hrách stavěn.

Sami víte, že běh v ME hrách je dosti těžkopádný a nedá se při něm směr ovládat na milimetr přesně. Běh je normálně určen proto, abyste se rychle dostali od jednoho krytu ke druhému, aniž byste přitom museli výrazně měnit směr, což jde dost ztuha.  Multiplayer vás k tomu však nutí, protože nepřátelé útočí ve vlnách, a i když se spoluhráči obsadíte ty nejdůležitější body, nikdy je nemůžete obsadit všechny.

Často se tak dostáváte do situací, kdy musíte rychle reagovat na nepřítele za zády, pak na nepřítele před sebou i vedle sebe, a hned poté pak ještě musíte zanechat boje a běžet rychle členitým prostředím oživit kámoše, který umírá o dvě patra níže. S těžkopádným pohybem postav je to však dost obtížné a v některých chvílích, kdy postava naráží do objektů a nelze s ní jednoduše oběhnout otravné nepřátele, se dostavuje pocit totální bezmoci.  Když přitom musíte překonat ještě žebřík, tak byste nejraději někoho zabili.

Ostře to kontrastuje s momentem, kdy naše skupina vymlátila obyčejné nepřátele a došlo na likvidaci bossáka. Když najednou nebylo nutné bojovat s toporným ovládáním pohybu postavy a šlo o skutečnou týmovou spolupráci a využití získaných schopností, dostala kooperace úplně jiný náboj. Tohle je cesta, kterou by se měl multiplayer ME3 vydat, takhle by mohl fungovat. Je to cesta, která není zaměřená na rychlou akci a likvidaci dorážejících vln nepřátel ze všech směrů, ale naopak nabízí pomalejší hratelnost zaměřenou spíše na individuální nepřátele, jejichž likvidace vyžaduje přípravu taktiky a její dodržení za neustále domluvy a spolupráce hráčů v týmu. Doufám, že to tvůrcům buď dojde, nebo jim to sdělí hráči poté, co je začátkem příštího roku pustí do betatestu. Jinak asi multiplayer v ME3 s díky přenechám hráčům s pevnějšími nervy.

Nejnovější články