MotorStorm - dojmy
zdroj: tisková zpráva

MotorStorm - dojmy

16. 1. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Americké Monument Valley, brutální řev motorů, nekompromisní rychlost a vulgární gesta. Šílené offroad závody, aneb Paříž-Dakar říznutý FlatOutem, je konečně v našich rukou. Díky čemu jde o nejslibnější PS3 hru?

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 16.ledna 2007
Verze hry: demo/japonská plná
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Máte už dost krásných asfaltek a potřebujete vyrazit na rozbitou a klouzající šotolinu? Kde jsou časy fantastického Richarda Burnse nebo geniálního díla Rallisport Challenge 2? Bohužel, komerční neúspěch zmíněných titulů je předurčil k zapomnění, i když naděje umírá až poslední. Je známým paradoxem, že ty opravdu dobré hry se zdaleka neprodávají tolik, jako laciná a nezajímavá pokračování stále stejných napodobenin. Ale dost nářků. Dnes tu máme první pohled na konečně nové a zajímavě vypadající offroad závody s názvem MotorStorm, které tak šokovaly neskutečně dokonalým videem na E3 2005. Jaké jsou naše dojmy z několikahodinového testování veřejného dema a japonské plné verze?

Pouze pro drsné chlapy
MotorStorm je zcela nový počin britských vývojářů z Evolution Studios, kteří mají na svědomí skvělou sérii World Rally Championship pro PS2 – rozhodně nejsou žádnými nováčky a navazují na své bohaté zkušenosti se závodními hrami. V případě MotorStormu ovšem nejde o klasickou rallye. Je to spíše takový Paříž-Dakar říznutý Burnoutem a okořeněný několika prvky z FlatOutu.

Předně je potřeba zdůraznit, že MotorStorm hází za hlavu nějaká pravidla závodních tříd a kubatur. Až patnáct jezdců se prohání na motorkách, čtyřkolkách, buginách, v rallye autech i náklaďácích, prostě v bláznivém kotli různých strojů různých typů a úprav.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zábava na americkém venkově
Velkoryse navržené tratě dávají iluzi neomezené svobody, ale brzy zjistíte, kde jsou jejich hranice. Design okruhů je však vynikající, troufám si použít slovíčko revoluční, protože něco podobného jste ještě asi neviděli. Pohybujete se totiž v poměrně širokém koridoru, který proplétají rozlehlé cesty, uzounké zkratky, mosty, kaskadérské rampy atp. Nejlepší na tom ovšem je, že celou dobu se budete učit znát každý kamínek trati, protože není nic depresivnějšího, než těsně před cílem přehlédnout zrádný hrbol a letět v nekontrolovaných hodinách do hluboké strže.

Tratě mě nadchly také v tom, že mají jednotlivé úseky navrženy způsobem, který vyhovuje jen některým typům vozidel. Vlevo se klikatí úzký kamenitý kaňon, středem vede široká cesta lemovaná ukazateli směru, vpravo se třpytí blátivé koryto vyschlé řeky a tohle všechno ještě protínají nájezdové rampy, mosty, klopené silnice, svodidla nebo jiné objekty. Asi vás zarazí, jak často přitom skončíte v propasti poté, co najedete na rampu, s jejíž pomocí chcete překonat náhle mizející úsek prašné cesty. Z jiných závodních her máte nejspíše naučeno, že rampa = skok, kterým si zkrátíte trať nebo překonáte překážku. Tohle nepsané pravidlo v MotorStormu tak doslovně neplatí a než se nadějete, balancujete na okraji propasti a ještě častěji poznáváte, kde končí hranice herního světa. Musíte si dokonale nastudovat optimální dráhu, která vyhovuje vašemu stroji.

Motorky jsou rychlé a obratné, ovšem nemají mnoho šancí při střetu s jakýmkoliv čtyřkolým vozidlem. Je také nesmysl hnát je blátem, protože ztratíte rychlost a balanc. Naopak, s náklaďákem nemusíte mít žádné obavy a vesele si budete klestit cestu zástupy dotěrných soupeřů. Co ovšem získáte na síle, razanci a průchodnosti terénem, to ztratíte na rychlosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jenom sympaťáci
Udržet se v čele závodu není jednoduché, alespoň na začátku. Vaším největším nepřítelem bude setrvačnost, která potrestá každou chybu efektní destrukcí stroje, kdy kolem vás létají kola, plechy a kusy utržených součástek. Jakmile se však seznámíte se záludnostmi nebezpečné tratě, pak začnete porážet i ty nejlepší soupeře. Je to skvělý pocit, a současně velmi motivující, vidět desítku rychlých jezdců před vámi, které elegantně předjedete během pár okamžiků chytrým zkrácením závodu právě objevenou boční cestou.

Umělá inteligence závodníků bude potřebovat trochu vyladit. Chtělo by to přidat trochu na jejich agresivitě. Po startu ještě dochází k nějakým strkanicím, ale později jsou spíše vzácností. Občas jsem měl dojem, že závodím jen já a ti ostatní jedou v předem určeném pořadí. Týká se to zejména závodů stejných strojů, třeba čtyřkolek, kde vidět předjíždění nebo útok soupeře je docela vzácné. Vtipným nápadem jsou vulgární gesta, která dělají jezdci na motorkách a čtyřkolkách, což vyprovokuje soupeře k útoku narážením. Můžete je využívat i vy a šikovně přinutit AI jezdce k chybě, která vás posune blíže na stupně vítězů.

Základní grify
Jednou ze základních podmínek konkurenceschopnosti ve hře je zvládnout práci s turbem. Jeho nástup je pozvolný, ale přesto dokáže výrazně zlepšit akceleraci. Nutností je hlídat si zahřívání motoru, protože jinak vám hrozí jeho zničení doprovázené efektní explozí. Jakmile ukazatel v levém dolním rohu přejde do červeného pole a ozve se zvukové varování, musíte turbo vypnout a počkat, až se teplota trochu sníží. Dobrým načasováním lze ovšem explozi motoru šikovně využít proti soupeřům a dostat se přes ně ačkoliv čekáte, kdy vás hra restartuje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Standardní ovládání využívá R2 a L2 triggery pro akceleraci a brzdění, analogovým stickem samozřejmě zatáčíte a zmíněné turbo se aktivuje křížkem. Hra podporuje i pohybový senzor, ale zatáčet nakláněním je takřka nepoužitelné. Ani motocykly nelze uřídit touto vymožeností Sixaxisu, což bez problémů zvládal už starý Microsoft Sidewinder Freestyle Pro třeba ve hře Motocross Madness 2. Vozidla reagují na náklon gamepadu příliš citlivě a v praxi jste nuceni neustále srovnávat směr jízdy z jedné strany na druhou.

Trochu jsem postrádal ukazatel rychlosti. Jsem rád, když vím, jak rychle se řítím a mohu si tak i lépe nastudovat limity pro průjezdy jednotlivých úseků. Tady se však musíte spolehnout pouze na svůj cit…

E3 render vs. realita
MotorStorm je bezpochyby nejlepší současná ukázka možností PS3. Nebudeme si nalhávat, že hra dosáhla kvality renderovaného videa, ale je mu docela blízko. Fenomenální nasvícení, unikátní deformace povrchu a zejména ohromující vzdálenost horizontu, který hra vykresluje, jsou hozenou rukavicí do tváře všem, kteří začali pochybovat o výkonu PS3. Rovněž kvalita textur, perfektní modely aut a výborná fyzika s přijatelnou destrukcí okolí vás nemohou nechat chladnými. Proč hra není až tak dokonalá jako uvedený render je nasnadě – chybí zde zejména ta roztřesená kamera, která přispěla největší měrou k onomu nadšení mnoha lidí. Je škoda, že první pohled nelze zapnout u všech vozidel. Motorky a čtyřkolky, obecně vozidla s řídítky, jej nemají.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pochopitelně si všimnete ještě dalších rozdílů. Deformace povrchu je aplikovaná jen na některých místech a zbytek trati má pevný podklad. Množství particle efektů jako bláto nebo prach, vyhlazení hran, modely vegetace nebo úroveň destrukce, to všechno zaostává za původními sliby. Při hraní také uvidíte zubaté stíny, extrémně nízké rozlišení textur u vzdálených objektů, ke kterým můžete po nehodě dopadnout, případně občas zakolísá framerate. Tvůrci však mají ještě pár týdnů k tomu, aby se s evropskou verzí pohráli a vyladili ji k dokonalosti. Už v současném stavu by ale nadchla většinu z vás a je také určitým příslibem stejně reálného přiblížení se Killzone 2 renderované předloze.

Závěrečná prognóza
MotorStorm je doposud nejslibnější hra pro PS3, kterou jsem měl možnost vyzkoušet. Divoká, adrenalinová, exotická a hlavně zábavná. Nemyslím si, že se stane killer titulem, na to je asi až příliš striktně vyhraněná a limitovaná, ale opět o něco více poodkryje skutečný potenciál PS3. Nemá cenu opakovat, co je na hře skvělé, ale spíše shrnu své obavy, které mě napadly.

Líbivé grafické zpracování je jednou z největších předností hry. Obávám se však, aby tvůrci pro samou grafiku nezapomněli na to, jak udržet hráče u obrazovek dostatečně dlouho. Pouze pouštní prostředí může velmi brzy unavit, i když tvarová variabilita tratí vypadá dobře. S tím souvisí i nejasná vize multiplayeru. Japonská verze jej vůbec nemá, stejně jako nedisponuje ani split-screenem. Není však pochyb o tom, že MotorStorm je hra jako stvořená pro multiplayerová klání, takže společně věřme, že se nějaký online systém podaří včas zapracovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Opět mi také nedá si nepovzdechnout, že nepřítomnost vibrací u Sixaxisu je největší omyl v herním byznysu 21. století. V krátké době je to již mé druhé zastavení nad PS3 hrou a znovu mi chybí Force Feedback. Vždyť dojem právě z takovýchto terénních závodů by byl s vibracemi daleko intenzivnější. Opravdu nechápu, proč Sony tak snadno hodila tyhle možnosti přes palubu? Skutečně doufám, že se časem objeví nějaký třetí výrobce, který nabídne obdobu PS3 gamepadu, ale se všemi očekávanými vlastnostmi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Převaha kladných dojmů nad ve vzduchu visícími obavami je však jednoznačná. MotorStorm má dobře nakročeno k tomu, aby se stal nejlepšími offroad závody všech dob. Nezbývá nám tedy nic jiného, než se těšit na příchod jara.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Reportáž z PS3 prezentace

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým


 
 
Ivan Kratochvíl

Nejnovější články