Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 16.ledna 2007 | Verze hry: demo/japonská plná Doba hraní: pár dnů |
Velkoryse navržené tratě dávají iluzi neomezené svobody, ale brzy zjistíte, kde jsou jejich hranice. Design okruhů je však vynikající, troufám si použít slovíčko revoluční, protože něco podobného jste ještě asi neviděli. Pohybujete se totiž v poměrně širokém koridoru, který proplétají rozlehlé cesty, uzounké zkratky, mosty, kaskadérské rampy atp. Nejlepší na tom ovšem je, že celou dobu se budete učit znát každý kamínek trati, protože není nic depresivnějšího, než těsně před cílem přehlédnout zrádný hrbol a letět v nekontrolovaných hodinách do hluboké strže. Tratě mě nadchly také v tom, že mají jednotlivé úseky navrženy způsobem, který vyhovuje jen některým typům vozidel. Vlevo se klikatí úzký kamenitý kaňon, středem vede široká cesta lemovaná ukazateli směru, vpravo se třpytí blátivé koryto vyschlé řeky a tohle všechno ještě protínají nájezdové rampy, mosty, klopené silnice, svodidla nebo jiné objekty. Asi vás zarazí, jak často přitom skončíte v propasti poté, co najedete na rampu, s jejíž pomocí chcete překonat náhle mizející úsek prašné cesty. Z jiných závodních her máte nejspíše naučeno, že rampa = skok, kterým si zkrátíte trať nebo překonáte překážku. Tohle nepsané pravidlo v MotorStormu tak doslovně neplatí a než se nadějete, balancujete na okraji propasti a ještě častěji poznáváte, kde končí hranice herního světa. Musíte si dokonale nastudovat optimální dráhu, která vyhovuje vašemu stroji. Motorky jsou rychlé a obratné, ovšem nemají mnoho šancí při střetu s jakýmkoliv čtyřkolým vozidlem. Je také nesmysl hnát je blátem, protože ztratíte rychlost a balanc. Naopak, s náklaďákem nemusíte mít žádné obavy a vesele si budete klestit cestu zástupy dotěrných soupeřů. Co ovšem získáte na síle, razanci a průchodnosti terénem, to ztratíte na rychlosti. Jenom sympaťáci Udržet se v čele závodu není jednoduché, alespoň na začátku. Vaším největším nepřítelem bude setrvačnost, která potrestá každou chybu efektní destrukcí stroje, kdy kolem vás létají kola, plechy a kusy utržených součástek. Jakmile se však seznámíte se záludnostmi nebezpečné tratě, pak začnete porážet i ty nejlepší soupeře. Je to skvělý pocit, a současně velmi motivující, vidět desítku rychlých jezdců před vámi, které elegantně předjedete během pár okamžiků chytrým zkrácením závodu právě objevenou boční cestou. Umělá inteligence závodníků bude potřebovat trochu vyladit. Chtělo by to přidat trochu na jejich agresivitě. Po startu ještě dochází k nějakým strkanicím, ale později jsou spíše vzácností. Občas jsem měl dojem, že závodím jen já a ti ostatní jedou v předem určeném pořadí. Týká se to zejména závodů stejných strojů, třeba čtyřkolek, kde vidět předjíždění nebo útok soupeře je docela vzácné. Vtipným nápadem jsou vulgární gesta, která dělají jezdci na motorkách a čtyřkolkách, což vyprovokuje soupeře k útoku narážením. Můžete je využívat i vy a šikovně přinutit AI jezdce k chybě, která vás posune blíže na stupně vítězů. Základní grify Jednou ze základních podmínek konkurenceschopnosti ve hře je zvládnout práci s turbem. Jeho nástup je pozvolný, ale přesto dokáže výrazně zlepšit akceleraci. Nutností je hlídat si zahřívání motoru, protože jinak vám hrozí jeho zničení doprovázené efektní explozí. Jakmile ukazatel v levém dolním rohu přejde do červeného pole a ozve se zvukové varování, musíte turbo vypnout a počkat, až se teplota trochu sníží. Dobrým načasováním lze ovšem explozi motoru šikovně využít proti soupeřům a dostat se přes ně ačkoliv čekáte, kdy vás hra restartuje. Standardní ovládání využívá R2 a L2 triggery pro akceleraci a brzdění, analogovým stickem samozřejmě zatáčíte a zmíněné turbo se aktivuje křížkem. Hra podporuje i pohybový senzor, ale zatáčet nakláněním je takřka nepoužitelné. Ani motocykly nelze uřídit touto vymožeností Sixaxisu, což bez problémů zvládal už starý Microsoft Sidewinder Freestyle Pro třeba ve hře Motocross Madness 2. Vozidla reagují na náklon gamepadu příliš citlivě a v praxi jste nuceni neustále srovnávat směr jízdy z jedné strany na druhou. E3 render vs. realita Závěrečná prognóza další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Převaha kladných dojmů nad ve vzduchu visícími obavami je však jednoznačná. MotorStorm má dobře nakročeno k tomu, aby se stal nejlepšími offroad závody všech dob. Nezbývá nám tedy nic jiného, než se těšit na příchod jara. Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Novinky, Reportáž z PS3 prezentace |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |