Návrat do Black Desert Online
zdroj: Pearl Abyss

Návrat do Black Desert Online

8. 8. 2019 18:00 | Dojmy z hraní | autor: Jan Slavík |

MMORPG jsou vrtkavé entity. Z principu věci se mění, přizpůsobují, interagují se svou komunitou a neustále bobtnají. O Black Desert Online od korejského studia Pearl Abyss jsem psal naposled před necelými třemi lety a nikoho jistě nepřekvapí, že se od té doby změnilo mnohé. Ačkoliv samozřejmě záleží na úhlu pohledu. V jádru se stále jedná o tu samou grindovačku – kdo by snad čekal zásadní přerod po vzoru druhého spuštění Final Fantasy XIV, odejde s prázdnou. Nebyla to však špatná hra, když vyšla, špatná není ani nyní, a většina změn za poslední roky byla k lepšímu.

Hýbe se to

Pokud jste si Black Desert Online (dále jen BDO) někdy v dávné minulosti alespoň zkusili, první velkou změnu zaznamenáte nejspíš okamžitě. Tvůrci do hry jednak přidali takzvaný remasterovaný mód, který podle všeho spočívá v přepálení saturace a přehnaně rozpitém světle (ale každému, co jeho jest, pochopitelně), jednak optimalizovali i starý klient.

A je to opravdu znát. O hraní ve 4K jste si dříve mohli na většině strojů nechat jen zdát a ve městech se snímková frekvence pravidelně propadala někam pod třicet prakticky bez ohledu na to, jaké železo jste měli k dispozici. Na těch samých místech dnes na konfiguraci i7 7700k + Titan X naměřím ve 4K přes 70fps a ve 1440p se snímky v podstatě nepropadnou pod 120. Výjimku představuje davové zabíjení bossů, kde se většinou sejde tolik lidí, že se klient zkrátka zadýchá. Ale těch pět minut, než boss padne, se to přežít dá.

Doba přeci jen pokročila a nad grafikou už se nejspíš nebudete hroutit z křesla jako u prvních trailerů před lety, ale BDO i tak umí vypadat nádherně. Západ slunce nad pouští obklopeným městem, měsíc roztančený v odrazu mořských vln, první paprsky bázlivě soupeřící s ranní mlhou v javorovém remízku – scén, co mě za tři roky neomrzely, je tu stále víc než dost.

zdroj: Archiv

Kasino bez kasina

Co naopak umělo omrzet velmi rychle, je role náhody. Však jsem kvůli jejímu přehnanému zastoupení sám přestal BDO na poměrně dlouhou dobu hrát. Generátor náhodných čísel bere do ruky dirigentskou hůlku, ať už přijde na přetřes v podstatě jakákoliv aktivita, jíž se lze ve hře věnovat. Máte štěstí a jste zrovna na serveru, kde jsou drahé ryby (což nelze nijak ovlivnit ani předvídat)? Gratulace, vydělali jste víc peněz než obvykle z rybaření. Máte smůlu a nacházíte jen levné léčivé kořeny? Škoda, výdělek z bylinkářství dnes nebude stát za nic. A tak dále.

Všechno by se to dalo přežít a argument, že kdyby byla čísla neustále všude konstantní, byla by to za chvíli nuda, má jistě také něco do sebe. BDO navíc umí skvěle cukrovat a bičovat. Jistě, člověka nakrkne, když tři hodiny rybaří a pak musí úlovek prodat pod cenou, protože bagr. Ale stejně tak ho zaplaví příjemná satisfakce v případě, že zrovna chytí vysoké výkupní ceny a v měšci zacinká víc než jindy. Něco za něco.

Mentální odolnost ovšem procházela největšími zkouškami, jakmile přišlo na vylepšování výbavy. Zejména v případě kusů, o které jste rovnou přišli, když pokus o vylepšení selhal. Jakmile se opravdu nedařilo, nebyl až tak vzácný úkaz během pěti minut klikání nenávratně ztratit týdny, měsíce, v nejhorším případě i roky hraní – a to člověka, na kterého se chvíli lepí smůla, zkrátka zlomí.

Problém byl, že jakmile jste chtěli výbavu na vysoké úrovni, nebyla jiná možnost než to zkrátka risknout. Masochisté se mohou uklidnit, tímhle stylem to samozřejmě jde stále, ale konečně existuje i alternativa. Všeobecná úroveň výbavy se posunula vzhůru, což znamená, že dříve naprosto nedostupné kusy relativně běžně koupíte od ostatních hráčů.

Jinak řečeno: Už to jde i bez gamblingu. Necítíte-li se na riziko, stačí úplně normálně hrát, vydělat dostatečný obnos herní měny a kýženou výbavu si nakoupit bez jakýchkoliv nervů. Sláva nazdar. A to je dle mého názoru nejdůležitější změna vůbec. Největší dřívější výtka už neplatí a možnost vysmát se generátoru náhodných čísel sama o sobě představuje pádný důvod, proč BDO hrát. Ona to jinak vážně vůbec není špatná hra, jen toho kasina bylo zkrátka až moc a prohra se trestala až moc krutě.

Zastánci hardcore přístupu však zároveň nemusí lámat hole. Hra rozhodně nezradila svou vlastní duši. To, že si lze výbavu nakoupit, neznamená, že byste ji snad měli hned. I pokud opravdu víte, co děláte, trvá našetřit na nejlepší zbraň třeba dva měsíce. A ty zbraně potřebujete čtyři, k tomu čtyři kusy zbroje a šest šperků.

A ani pak nemáte hotovo, protože všechny kusy krom šperků lze ještě dále vylepšovat speciálními kameny. Dosáhnout maximální úrovně i v tomto aspektu je úkol klidně ještě na další rok poté. Dává to však smysl, protože progrese výbavy je zde v podstatě endgame sama o sobě. BDO stále není sprint, pořád je to maraton, žádný strach. Nemusí to sednout každému, ale osobně si užívám, když MMO odměňuje spíše dlouhodobé úsilí a nesnaží se hráče nalákat cetkami zadarmo, které po chvíli omrzí.

Velkou měrou pomáhá i zcela přepracovaný interface trhu. Z dřívějšího chaotického zmaru a ráje snipingových robotů je dnes přehledná obchodní tabulka, kde jasně vidíte, kdy a za kolik se co prodalo, kdo nabízí kolik za věc, kterou chcete, a kolik kusů je momentálně k dispozici. Za to oba palce nahoru.

Na oceán i do hor

BDO se v průběhu let rozrostlo o tři další velké regiony. Jako první přišla Margoria (neplést s Listerem z Magórie), což je oceán severně od hlavního kontinentu. Bohužel se jedná o poměrně věrné zpracování skutečné předlohy, což znamená, že je obrovský a... nic moc herně zajímavého v něm není.

Někteří dobrodruzi se plaví tam a zpět kvůli obchodu (vozit ze zaoceánského přístavu exotická koření či vzácný porcelán má své specifické kouzlo, o tom žádná), pár podivínů na něm s loděmi zabíjí mořská monstra (trvá to příšerně dlouho, takže je to daleko méně zábavné, než to zní), ale nic víc. K námořnímu obsahu se nicméně tvůrci plánují ještě vrátit, tudíž uvidíme, s čím se vytasí.

Další přidané území už se neslo v tradičnějším tónu. Na jih pod Calpheon přibyla zalesněná Kamasylvia. Skrývá se v ní pár endgamových lokací, takže rozhodně je proč tam chodit. Akorát se ke zbytku světa moc nehodí. Jde samozřejmě o silně subjektivní vjem, ale vzhledem k tomu, že veškerá ostatní krajina je v BDO poměrně realistická, působí všemi barvami cvrlikající víloles prostě jak pěst na oko. Ale sto lidí, sto chutí – často zaslechnete hráče, jak si místní vizuál naopak pochvalují.

Nejlépe dopadla prozatím poslední expanze. Tvůrci si při tvorbě hornatého Drieghanu brali inspiraci z jihoamerických vrchovin a na výsledku aby jeden oči nechal. Místní chovají jaky, halí se v pletená ponča a bydlí v architektonicky dechberoucím městě Duvencrune. Krajina je skvěle členitá, ale zároveň přístupná, vegetace do ní výborně sedí a není přehnaná jak v případě výše zmíněného elfího lesa. Po Drieghanu je zkrátka radost se projíždět.

Další na řadě by podle všeho měl být zimní region Ordilita na úplném jihu mapy, což jistě potěší všechny, kterým v BDO chyběla sněžná zóna. Přesnější informace nebo datum vydání zatím nejsou k dispozici, ale všeobecně se počítá s prvními měsíci příštího roku. Už aby to bylo – útulnou chýši ve sněhovém údolí chci už od doby, co jsem se do hry poprvé pustil.

zdroj: Archiv

Novinky pro milovníky míru

Původně jsem chtěl napsat, že si nevzpomenu na jiné velké MMORPG, které by vás nechalo získat úplně nejlepší výbavu bez jediného souboje. Ale není to pravda, v Life is Feudal: MMO to šlo taky. Jenže tam byl bojový systém tak otřesný, že nechápu, kdo se do něj vůbec dobrovolně pouštěl. V případě BDO je naopak jeho dynamický, jako blesk rychlý a vysoce zábavný boj jedním z největších lákadel. I přesto ale nemusí vonět každému. A nakonec i největší válečník si občas potřebuje od neustálého mlácení chvíli oddychnout. Možností je dost.

Při sbírání různých surovin si dosyta užijete pohledné krajiny, milovníci zvířat mohou šlechtit koně, střelci vyrazí na lov, obchodníci s kočáry poputují mezi městy, kuchaři a alchymisté zásobí ostatní veledůležitými předměty poskytujícími bonusy v boji a tak dále.

Kupříkladu rybaření je daleko výnosnější než dřív a poskytuje plnohodnotnou alternativu bojovému grindu. Možná to na první dobrou zní podivně, ale vyplout na moře a strávit tam pár hodin s prutem v ruce, pozorovat vlny (nebo třeba film na druhém monitoru) a nemít pak ani pocit, že jste „promarnili“ čas, protože se vrátíte s kopou stříbrných, je výborná změna. Když už je hra postavená na různých formách farmaření a grindu, je potřeba, aby aktivity byly dostatečně rozmanité a šlo je bez problémů dle nálady střídat. BDO to dělá s grácií.

To samé platí i o v úvodu zmíněném hledání léčivých bylin. Jedná se o novou, samostatnou formu sbírání surovin. Má svou vlastní minihru, která připomíná hledání min s kořínky, co musíte odkrýt, ale nepřekopnout. Působí pocitově úplně jinak než jakákoliv jiná aktivita, tudíž opět výborně šperkuje potřebnou rozmanitost činností. Navíc jsou z ní také velmi dobré peníze, což je pro hráče, kteří se primárně chtějí věnovat mírumilovnému vyžití, vždycky fajn.

Zase ty peněženky

Situace kolem monetizace hry je poněkud ošemetná. Silně plamenná diskuze o tom, zda BDO je, či není „p2w“ (pay to win), se v serverovém chatu strhne každý den s ocelovou pravidelností a polovina komunity si při ní tradičně stihne vyhlásit džihád.

Přitom jde většinou jen o konflikt v definici pojmu. Vnímáte p2w jako možnost se pomocí reálných peněz dostat k něčemu, co neplatič nemůže mít? BDO není p2w. Vnímáte p2w jako možnost si zpříjemnit postup hrou zamáváním kreditky? BDO je p2w.

Někteří vám budou tvrdit, že hra je jen ráj pro boháče, ale ona to vážně není až taková hrůza. Hra stojí deset eur. Představte si, že stojí padesát (což pro záležitost na tisíce hodin není až tak přemrštěná částka), a za zbylých čtyřicet si nakupte pár mazlíčků na sbírání lootu a trochu navýšení váhového limitu. Hotovo. Nic dalšího prakticky potřeba není a budete-li chtít, nemusíte už upustit ani cent. Jistý „vstupní poplatek“ ale potřeba zkrátka je, pokud chcete hrát alespoň trochu smysluplně, to nelze zastírat.

Potkáme se v Heidelu

Kdybych se měl do detailů věnovat všem novinkám a změnám, co do hry přišly za skoro tři roky, byli bychom tu ještě pozítří. Nová třída koní, mezi nimiž naleznete třeba plachtění schopného Pegase, příjemnější uživatelské rozhraní, přátelštější přísun dat o statistikách, lepší získávání vědomostí o monstrech, několik menších nových zón včetně dungeonu na dně moře, několik nových tříd postav... je toho prostě víc než dost.

Jak už jsem naznačil, za nejdůležitější považuji reálnou možnost nákupu vybavení za herní měnu od ostatních. Když MMO nedává nic na stříbrném podnose, považuji to za klad, ale staré BDO odměňovalo snahu pouhým pokusem o zlepšení. Když selhal, nastoupila nebetyčná frustrace, protože se vám před očima vypařil měsíc úsilí. Hra zkrátka uměla pohrdat vaším časem, a to nešlo jen tak překousnout. Pokud se ale v současném BDO zapřete a nepolevíte, máte jistotu odměny, a to je jednoduše nesmírně osvěžující zlepšení.

BDO je v mnoha aspektech neortodoxní zážitek a pro nové hráče tudíž umí být také řádně matoucí. S tím, doufám, pomůže příští článek s radami pro nováčky. Pokud se vám na něj nechce čekat a chtěli byste dát BDO šanci (nebo už ho hrajete, samozřejmě), případně se na něco zeptat či mi třeba vynadat za něco, s čím nesouhlasíte, klidně se se mnou dejte do řeči ve hře.

Nejnovější články