Need for Speed: Underground 2 - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Need for Speed: Underground 2 - dojmy

29. 10. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Jak moc hratelnosti NFS: Underground 2 pomohla možnost svobodného ježdění po městě jako v Grand Theft Auto a čím si tyto arkádové závody rychle zamilujete, prozrazují naše dojmy z aktuálního dema.

Autor: Cappy
Publikováno: 29.října 2004
Verze hry: oficiální demo
Doba hraní: 2 dny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Když přišla před rokem na trh závodní hra Need For Speed: Underground (recenze), mnoho lidí nad ní ohrnovalo nos. Na první pohled laciný komerční brak, vezoucí se na vlně zájmu o vylaďování (tuning) rychlých sporťáků a těžící z ještě brakovitějších filmů typu "Rychle a Zběsile". To vše okořeněné přehnaně lesklou grafikou, těžko ovladatelným plaváním vozů po silnici a víceméně nudnými tratěmi. Až na mód Drag Race zkrátka pro hardcore fanoušky série NFS nic moc. Nyní se však blíží pokračování, které hratelnost některými novinkami podstatně zdokonalilo, ale jinak se jedná stále o to samé. Fandy simulátorů typu GTR nebo Live for Speed tedy předem zklamu. Zase je to čistá arkáda, jejíž úkolem není simulovat, ale co nejlépe pobavit nejen příležitostné hráče. Daří se jí to?

 Začínáme hrát
Po spuštění úterního dema na vás mrkne obrazovka s informacemi o vlastnických právech, které se vztahují ke značce NISSAN a hudbě. Hned poté následuje neumělý text, který nabádá případné hráče-motoristy, aby nic podobného, co se nachází ve hře, na skutečných silnicích opravdu nezkoušeli. Aby dbali zákona, jezdili opatrně, bezpečně a dávali znamení o změně směru jízdy. Proč se toto varování nachází v počítačové hře je nasnadě - tzn. aby byli Electronic Arts krytí, kdyby nějaký šílenec způsobil hromadnou havárii na dálnici a pak se u soudu odvolal na to, že si jen chtěl vyzkoušet to, co zná z NFS. Na každý pád, ilegální závody jsou tu od doby, kdy přišel na svět automobil a budou tu i v dobách, kdy NFS:U2 bude dávno v propadlišti dějin.

Po shlédnutí renderovaného filmečku a obligátním stisknutí klávesy "Enter" se konečně dostanete do menu, které zkrášluje známá modelka Brooke Burke aneb Rachel (foto). Menu je klasické a pohodlně se ovládá. V "Quick Race", si můžete zajezdit buďto pevně vytyčený okruh skrz městem "City Hall" (dopředu, pozpátku, sami, na čas nebo proti různě silným oponentům) či tak zvaný "Drift" na trati Hollyburn Ridge, kde jde o jízdu z kopce dveřmi napřed za doprovodu obligátního pálení pneumatik na zadní nápravě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Volný pohyb po městě
Pro trénink je vše výše uvedené jistě prima, ovšem daleko zajímavější je zcela nový mód "Free Roam", kterému se teď budeme podrobněji věnovat. O co v něm jde? Se svým NISSANem 350Z se ocitáte v nočním velkoměstě (mapa), ale narozdíl od prvního dílu Underground je celé volně dostupné, podobně jako v sérii Grand Theft Auto (samozřejmě bez možnosti chůze po svých). Až na omezení daná demem (zamknuté tunely, mosty, průjezdy atd.) se můžete po jedné, poměrně rozlehlé oblasti města zcela libovolně projíždět a sami si vyhledávat zábavu. Nutno říci, že tato novinka hře nesmírně pomohla. Protože už záleží jenom na vás, jestli v plné verzi NFSU2 budete navštěvovat tuningové shopy a za získané prostředky vylepšovat auto nebo se jen tak potulovat z místa na místo, popřípadě závodit s vám podobnými existencemi, které se prohánějí přímo v ulicích města.

 Kdo ujede, vyhraje
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obzvláště poslední uvedená možnost je velmi zábavná. Mám na mysli ono závodění se soupeři nazvané Outrun. Jak to funguje? Když uvidíte podobně nablýskaný vůz, jako je ten váš, prostě se mu pověsíte za zadní nárazník a on vás po chvíli vyzve na souboj typu "kdo ujede, vyhraje!". Vy ho už jenom potvrdíte a jede se. Platí, že kdo je vepředu, udává směr. Jakmile jste vepředu vy, udáváte další směr jízdy vy a je úplně jedno, kam pojedete. Jakmile je vepředu váš soupeř, třeba jen o nárazník, udává směr on a i on může jet, kam se mu zamane. Účelem je, vzdálit se soupeři vzdušnou čarou na více než 300 metrů.

Pochopitelně se to snáz řekne, než udělá. První překážkou je okolní provoz. Není problém trefit nějaké civilní auto, jelikož do zatáčky nebo za horizont prostě vidět není. A samozřejmě, vaši soupeři jsou všemi mastmi mazaní, a neváhají využít jakékoliv skryté uličky a zkratky k tomu, aby vám zmizeli. Často to vypadá, že máte protivníka na dosah - a než se nadějete, nemáte jeho, ale 250 metrů ztrátu.

Po čase si ovšem vypěstujete několik triků a návyků, jak se soupeře účinně zbavit, ale chce to cvik. Počítač má obzvlášť nerad otáčení na dálnici nebo jízdu v protisměru a pochopitelně existují i další způsoby, jak zaručeně zvítězit. Jízda v kruhu to ale vážně není. Je potřeba město znát a vyhýbat se místům, které vás zbaví možnosti protivníka dále pronásledovat. Jakmile minete nájezd na dálnici, máte obvykle smůlu. S typem hry Outrun se v demu pojí chybka umělé inteligence - když soupeř vede, ale postaví si hlavu a snaží se projet skrz zátarasu do zamčené části města, kde zůstane natrvalo zaseknutý (obrázek). Buď mu musíte trošku pomoci a popostrčit ho jiným směrem, nebo prostě odjet pryč a záměrně závod prohrát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Navigační pomůcky
Naštěstí je tu jakýsi radar, mapka města, umístěná v levém dolním rohu obrazovky, kde se v reálném čase zaznamenává poloha vaše a potencionálních soupeřů (oranžová ikona). Při stíhací jízdě často pomůže nepřehlédnutelná šipka, která vám ukáže cestu. Ovšem mapka není samospasitelná. Nezaznamenává se na ní totiž úplně všechno. Některé věci musíte napřed objevit a teprve potom se vám ukáží na mapě. Výborná pomůcka je stisknout "M" a tak se dostat k satelitní navigaci GPS. Na mapě si pak označíte bod, kam se chcete dostat a hra už vás tam sama navede. Hledání je ale pracná záležitost a někdy vyšumí do ztracena. Vyplatí se proto pročítat zprávy, které de facto suplují tutoriál a objeví se vám v SMS systému za každé nové sebrané „i“, kterých je po městě roztroušeno hafo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ještě se vrátím k tomu driftu, který jsem v úvodu článku lehce přeskočil. Do klasického driftu auto dostanete tak, že ho napřed rozjedete na cca 100-130 km/h, pak silněji přibrzdíte nebo uberete plyn a když je váha vozu přenesena na přední kola, trhnete volantem do zatáčky. Pak už stačí plyn opět rychle přidat, otočit volantem na druhou stranu a vykroužit zatáčku smykem. Ve hře je tato procedura značně zjednodušena, a tak stačí vhodně cukat volantem a střídavě přidávat a ubírat plyn, za což dostáváte body, podobně jako za efektní salta nebo těsné vyhnutí se běžnému provozu. V módu Drift o body naopak přicházíte při každém kontaktu s obrubníkem či jiným autem.

 Vylaďování vozu
Hlavní náboj této hře opět dává tuning neboli vyšperkovávání vašeho miláčka. Pokud byste ale v demu chtěli navštívit nějaký tuningový shop a něco si na autě změnit, máte smůlu. Kromě možnosti vybrat si ze 4 různě upravených NISSANů 350Z vám demo žádné jiné tuningové možnosti nenabídne. Poskytne vám pouze jakési "Preview" s informací, že to či ono je v plné verzi možné. To je sice systém na zabití, ale zase na druhou stranu to velmi účinný marketingový prostředek, který má své opodstatnění a ve kterém jde jenom o to, navnadit případného kupce. Možnosti úpravy svého vozu ale v plné verzi budou véééélmi rozmanité.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kromě plastových dílů karoserie, nárazníků, vinylů a výkonnostních upgradů (tzn. vše, co se týká motoru, turba, převodovky a odpružení, které už známe z jedničky), tu budou i specialitky v podobě instalace výklopných dveří, neonu v kufru, audio soustavy, odfukování oxidu dusného (auto pak funí jak parní lokomotiva) a další vychytávky. To je částečně naznačeno i v demu, kde vaše auto může poskakovat jako potrhlá koza, protože má nainstalované hydropneumatické pérování. Může tedy měnit svou výšku, ale také si pořádně zatancovat (klávesy "H" a "J"). Jestli to také bude mít nějaký praktický smysl není jasné, ale frajeřinka je to dobrá :)

 Audiovizuální kvalita
Obrázek zdroj: tisková zpráva Samostatnou kapitolou jsou zvuky a grafika. Opět se vše leskne a jsou tu staré známé efekty typu rozpliznutí obrazu, které navozuje pocit vysoké rychlosti, dále dynamická změna počasí (déšť), kouř od kol, stopy pneumatik na asfaltu, plameny z výfuků atd. Majitelé staršího hardwaru si mohou mnout ruce, protože za určitých okolností není hra nijak extrémně náročná (na mé sestavě s P4 2,6 GHz a GeForce4Ti běží vše naprosto plynule v 1024x768 při defaultním nastavení položky World Detail uprostřed posuvníku, ale hra přesto vypadá pěkně, viz okolní vytípané screenshoty - pozn. jd). Pro majitele karet GeForce 4 Ti bude podle mého názoru lepší snížit rozlišení, ideálně na 800x600 bodů, než ubírat "viditelnost"; nebo lépe řečeno vzdálenost na kterou je vidět.

Ovšem jakmile jste majitelem sice méně výkonné grafické karty, ale karty podporující nejnovější technologii, (mám na mysli GeForce FX 5200 a FX 5600, asi budete zuřit. Mějte na paměti, že je lepší prolézt nastavení a vypnout, co se dá, než se spoléhat na to, že to karta ve vypjatějších scénách utáhne. Majitelé ATI hardwaru zase budou "milovat" výrobcem vestavěný antialiasing, který se neshoduje s metoudou antialiasingu, kterou používají ATI karty a rezultuje v černou obrazovku. Snad to bude v nových Catalystech opraveno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zvuky jsou na tom také dobře. Jednak je tu prima hudbička výborně podkreslující atmosféru, v demu například Paul van Dyk (viz seznam všech skladeb ze soundtracku včetně exkluzivního Snoop Dogg remixu "'Riders On The Storm" od The Doors). Potěší také různé vymoženosti, jako že každé auto má jiný zvuk motoru nebo že se v tunelu ozývá ozvěna. Když jsem nakousl to nastavení - nezapomeňte si vypnout kontrolu stability. Auto je pak sice trošičku nervózní, hodně smykuje, ale dá se mnohem lépe ovládat v zatáčkách.

 Závody online
Jak už jsem lehce naťukl, v demu nechybí podpora hraní přes internet, zatímco po lokální síti hrát nelze. I když je to taková podpora připomínající z nouze ctnost - každou chvíli něco nefunguje a silné lagování je na denním pořádku - musím uznat, že jsem se při síťových závodech dobře bavil. Ač se to na první pohled nezdá, nevyplatí se bourat. Je sice možné jezdit stylem „bowlingová koule“, ale přeci jenom to není tak rychlé, jako si do zatáčky správně najet a třeba i přibrzdit nebo ubrat plyn.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nepochopil jsem ale, proč se mi pokaždé při vstupu do online hry osobní nastavení vynuluje, ale to bude pravděpodobně jeden z dalších bugů, které jsou ve hře. Každopádně experimentujte a nenechte se znechutit, obzvláště ovládání auta chce silné nervy, protože to, co někdy předvádí, nemá s dobrou ovladatelností nic společného.

 Opět bez poškození aut
Smutné je, že v celé hře prakticky neexistuje jakýkoliv model poškození vozu, který by dával hře zase trochu jinou patinu. Když trefíte překážku, zajiskří se a vy se odrazíte. Je skoro úplně jedno, v jaké rychlosti narazíte, protože s vozem se vůbec nic nestane. Těžko říct, jestli za to může designový záměr EA nebo smlouvy s automobilkami, které si u prvního dílu Underground přáli, aby jejich výrobky byly vidět jen v tom dobrém světle a nikoliv rozmlácené na padrť.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Ani pneumatiky se nikdy neopotřebují. Na vlastní kůži jsem zjistil, že pokud to není předem vypnuto, je možné soupeře libovolným způsobem "zprasit" a poslat ho mimo dráhu, popřípadě ho někde zaseknout. Systém kolizí totiž asi nebude zrovna ideální, takže v závodě občas nastane nevídaný šrumec.

S tím úzce souvisí i design tratě. Najdete na ní množství zkratek a postranních uliček, kterými se opravdu vyplatí jezdit. Je to výrazně rychlejší. Nevýhoda je, že vyžadují přesné manévrování vozem a jelikož na trati existuje jen minimum orientačních bodů a naopak maximum dotěrných soupeřů, je docela umění takovou úzkou zkratku ve vysoké rychlosti trefit a protáhnout se jí bez úhony. Je také škoda, že se opět nedá nijak dostat z pevně vymezeného herního světa, například skočit z mostu nebo jezdit kousek vedle silniční sítě, kde se vždy zadrhnete o neviditelnou zábranu, byť se chcete dostat třeba jen na chodník nebo trávník.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Každopádně je třeba říci, že dojmy z dema jsou hlavně díky módu Free Roam veskrze pozitivní. Jestli se bude stejně chytlavě hrát i plná verze vycházející v polovině listopadu, můžeme se těšit na skvělou zábavu a o to jde u takových her především. V příštím čísle časopisu Level si mimochodem budete moci přečíst recenzi od Frixe, který nešetřil body ve výsledném hodnocení.

Pouze na internetovém obchodu Tiscali GameShop dostanete k předobjednávce NFS: Underground 2 jako dárek zdarma plnou verzi závodní hry Ford Racing 2 v češtině.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery...

Související články: Preview, Novinky, Need for Speed: Underground recenze



Cappy
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her


 
 
Cappy

Nejnovější články