NHL 09 - velké dojmy z prezentace
zdroj: tisková zpráva

NHL 09 - velké dojmy z prezentace

1. 8. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Svistot bruslí, dunění mantinelů a praštění hokejek se i letos ozývalo ze salonku pražského hotelu Jozef. Byly ironické poznámky kolegů „už sis všim něčeho novýho?“ oprávněné nebo na ně dal zapomenout mód Be A Pro?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 1.srpna 2008

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Svistot bruslí, dunění mantinelů a praštění hokejek, ozývající se před pár dny ze salonku pražského hotelu Jozef, mohlo znamenat pouze jediné. Hrál se tu hokej, přesněji řečeno blížící se NHL 09, kterou v rámci tzv. Producer Tour přijel do hlavního města představit Matt Mahar. Jak už to tak bývá, celá akce se pochopitelně točila jen a pouze okolo next-gen verze hry, pro Xbox360 a PS3.

Na její PC sestru, jenž v našich končinách stále přitahuje mnohem větší procento hráčů, řeč téměř nepřišla – inu zjevně na ní není nic zajímavého, co by stálo za zmínku. Kam tím mířím a co se na PCčkáře chystá, je nasnadě, všechny následující informace se (jen pro pořádek) týkají pouze next-gen verze NHL 09.

Matt Mahar se při prezentaci zaměřil především na předvedení novinek a vylepšení. Těch pohříchu není zrovna mnoho a nebýt neustálého odmlouvání připraveného Xboxu 360, předváděčka by kolem nás profrčela jak Marián Gáborík rozhozenou obranou. „To je normální, to je Microsoft“ snažilo se obecenstvo povzbudit Matta, když už poněkolikáté restartoval hru, díky hlášce o nečitelném disku. „Kdepak mechanika, mám v tašce nepořádek a média jsou špinavá,“ kontroval producent, přestože ani on z neustálých errorů, jenž ho nutily opakovat pasáže ve výkladu, nebyl zrovna nadšený.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

NHL 07 prý bylo jakýmsi pokusným králíkem, první verzí pro nové konzole a s číslovkou 08 se vloni hra dostala do fáze „páni, to máme ale parádní hokej“. Jistě, ani NHL 08 nebyla zcela bez chyb, přesto do razantních změn se EA Sports zjevně zatím pouštět nehodlají, takže vývojáři vyfasovali pilníky a pro ročník 2008-2009 se jali zaoblovat hrany a cizelovat ty nejmarkantnější nedostatky. Obměnou prošla hra v obranném pásmu, od fotbalu si hokej vypůjčil režim Be A Pro, no a hodně se znovu sází také na internet a líté boje v multiplayeru. Bude to však natěšeným hokejistům stačit? Nebudou nám remcat cosi o ceně a datadisku? Posuďte sami z dalších odstavců...

 Skill stick v obraně
Pravý analog, ovládající plně hůl v rukou hráče, je super – na něco podobného jsme dlouho čekali. Skill stick však zářil především před brankou soupeře a v obranné třetině trestuhodně zahálel. To se letos radikálně mění díky několika novým finesám, jenž se (především beci) naučili. Útočníkovi lze například sebrat puk prostým nadzvednutím jeho hokejky. Stačí jen v pravou chvíli správně do hole zespodu klepnout a voila… čisté odebrání kotouče a možná i rychlé založení protiútoku je na světě. Pochopitelně je tu i druhá strana mince, to když hokejka nenajde svůj cíl a skončí třeba někde v obličeji. To se samozřejmě trestá vyloučením a jen se modlete, aby tam nebylo krvavé zranění a vyšší trest.

Takzvaný 360 Degree Defensive Skill Stick zajistí pro změnu zase lepší pokrývání okolí, při snaze zbavit soupeře kotouče. Posledně hráči dokázali vypichovat puky jen přímo před sebou a „s hokejkou nataženou vpřed vypadali spíš jako zombíci“ komentoval Matt kriticky tohle počínání. S tím je ale konec, díky bumperu a znovu pravému analogu lze hokejkou šmrdlat a zametat led okolo doslova v 360 stupních, přesně podle potřeby. Elitní forvardi by tedy už neměli procházet třetinou jak nůž máslem, s pukem neomylně přilepeným k čepeli, byť při přemíře obranné snahy hrozí trest za podrážení. Každopádně kromě padání na led do střel i přihrávek, je to další způsob jak zamezit soupeři, aby si v pásmu dělal co ho napadne.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Lepší bodyčeky a napadání
Ono v obraně by vůbec mělo přituhnout, AI již nepůsobí tak liknavě, snaží se hru číst a předvídat další kroky. Mluvím teď především o napadání, hráč s pukem si musí dobře promyslet komu nahraje, protože spoluhráče číhající a najíždějící si před branku do vhodných pozic registruje i soupeř a nedává jim moc dýchat. Vše bylo opět demonstrováno v rozboru replaye – představte si útočníka či obránce jak míchá s pukem někde u mantinelu a rozhlíží se kam by ho poslal. Vidí ovšem vesměs jen tradiční dvojičky v klinči. Hráči se strkají, poštuchují, blokují si hokejky… klasika. Pokusíte se překvapit výjezdem a zakončit sami nebo snad svým pohybem rozhýbete poněkud statické rozestavení?

Zapracovalo se také na bodyčecích. Některé starší ročníky NHL, připomínající spíše americký fotbal, jsou možná definitivně zapomenuty, systém srážek a kolizí byl totiž modifikovaný – věří se zajisté, že k lepšímu. Hra teď registruje více faktorů a při kontaktu by mělo záležet nejen na směru a rychlosti, ale také na vzájemném postavení hráčů. Stručně řečeno, pokud vidím že se na mě řítí protivník, vím o něm a mám čas se na střet připravit, je šance že ho ustojím. Naopak sleduji-li hru a budu-li někým překvapen, střet s ledem je patrně nevyhnutelný. Poslouchá se to moc hezky a po nadšených reakcích na kolize v GTA 4 je tohle navíc zrovna v kurzu, přesto hned první předvedený náraz na mantinel nevypadal zrovna přesvědčivě a napadený hráč se sesypal jak pytel brambor.

Později, už při vlastním hraním, jsme si povšimli také dalších bláznivých situací, nehledě na fakt, že rozhodčí byli poněkud benevolentní. Ačkoliv jejich přísnost nebyla nastavena zrovna na nulu, vyloučených hráčů jsem mnoho neviděl, což se o zraněných říci nedá. Uvidíme, jak po téhle stránce dopadne finální verze hry. Naproti tomu radost udělalo realistické rozpoznání pochroumané části těla. Hned v prvním zápase jsem přišel po nevybíravém střetu o elitního útočníka, přičemž opakovačka vyprovázející ho do šatny detailně ukázala, že doopravdy padl na loket a tedy že titulek ani postižený (držící se právě za ruku) nelžou. Tohle potěší, člověk by pomalu čekal, že hra jen náhodně „vylosuje“ co se komu zrovna přihodilo a hodem kostkou určí dobu rekonvalescence.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Změny v útoku
Nad děním za červenou čárou nelze zrovna jásat, při srovnání s obranou tu toho moc nového nenajdeme. Obrázek si udělejte sami, když stojí za zmínku a předvedení i takové samozřejmosti, jako nahození puku či rychlý sprint. Chcete podrobnosti? Nuže nově můžete vystřelit puk obloučkem do třetiny a zkusit ho na zadním mantinelu dojet, či naopak tuto situaci využít ke střídání. Wow. Při přechodu do útoku si lze také kotouč postrčit více před sebe a získat tím větší rychlost i náskok nad soupeřem. Panenko skákavá. Tohle už jsme kdysi u EA viděli, s příchodem analogového bruslení levou páčkou a vyškrtnutím tlačítka pro zrychlení to zmizelo a překvápko – máme to zpátky.

Alespoň že poslední předvedená finesa stála za to, neboť byla efektní, účinná a zároveň i nová. Jde o vedení puku jednou rukou. Šikovnějším hráčům nedělá problém chytit hokejku jen jednoruč a druhou rukou, jakožto i vlastním tělem clonit, dělat si prostor, odstrkovat dotírající obránce… kdo viděl v akci hokejisty typu Jaromíra Jágra, ví co může čekat. Využití je samozřejmě ideální v rozích kluziště, není ale od věci vyjet třeba také před svatyni a pokusit se nahrát lépe postavenému spoluhráči, či překvapit a vystřelit například z otočky. Jen se bojím, aby tahle vymoženost nebyla efektní stejně jako efektivní a nesváděla k častému sólování. Mimochodem hokejka v jedné ruce přijde pochopitelně vhod také při brejcích aneb klička Petera Forsberga, kterou zakončil na olympiádě v Lillehammeru, není zdaleka nemožná.

 Režim Be a Pro
Herní mód, ve kterém jste za hvězdu a vše se točí jen okolo vás, konečně dorazil i do hokeje. Hráli všichni fandové NHL také fotbalovou FIFA sestru či nedávné EURO 08? Nehráli? V režimu Be A Pro kamera nesleduje puk, naopak je přilepena v pohledu třetí osoby za vašimi zády, což zaručuje maximální přehled i komfort. Ačkoliv jste součást týmu a plníte úkoly jenž náleží té které pozici (hrát lze i za brankáře) jde hlavně o vaší kariéru a vaše úspěchy. Můžete si založit vlastního borce nebo se převtělit do kůže někoho skutečného, hokejovou pouť po zámořských stadionech začnete tak jako tak na farmě. Někde ve třetí-čtvrté řadě, v AHL… tam musíte ukázat, že máte na víc. Stejně jako u fotbalu, i tady hra sleduje vaše výkony, vše zaznamenává a postupem času se vylepšují hráčské atributy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Když se daří, povýšíte na lepší pozici, od trenéra dostanete šanci hrát přesilovky i oslabení a jednou přijde i pozvánka do NHL. Cílem je pochopitelně stabilní místo v první týmu a vysněnou metou pak Stanley Cup, neřku-li síň slávy. Máte na to patnáct sezón, tak se snažte. V zámoří si tradičně hodně potrpí na statistiky, nechybí proto ani zde a jsou věru detailní. Můžete se rochnit v tabulkách a pročítat jak často střílíte, jak jste procentuelně úspěšní, co zkažené přihrávky... však víme. Každý kariérní milník je navíc doprovázen hokejovou kartičkou, s vaším virtuálním já. Kartičky je dokonce možno upravovat dle libosti, není problém "vyfotit se" ve hře při oslavě gólu nebo během efektní kličky přes zkušeného beka soupeře... a šup s tím do alba.

Při srovnání s fotbalem se hodí zmínit i technické provedení. Akční kamera za zády je nevyhnutelná, stejně jako šipky, navádějící kde na ledě bystě měli v tu chvíli být. Hokej je však rychlá hra, takže je nutno sledovat také ukazatel energie (bušící srdce a ikonka nad hlavou) a včas střídat. Ano, v NHL 09 si užijete i chvíle na lavičce, kdy je třeba se vydýchat, zkoncentrovat a kdy dění na hřišti sledujete z pohledu vlastních očí, přes mantinel. Abyste se snad nenudili, trenér vám mezitím s poklepáním na rameno sdělí, co bylo při vašem pobytu na ledě dobře, co špatně… zajímavý zážitek.

 Multiplayerové maratóny a další střípky
Be A Pro nebude pravděpodobně vyhledávaný jen ve hře jednoho hráče, ale také v multiplayeru. Prakticky vše co bylo napsáno výše totiž platí i pro hru šesti proti šesti, po internetu. Je to tak, vůbec poprvé v historii může být každý hráč na ledě ovládán, s kamarády můžete tvořit celé organizace, nové týmy (včetně názvu či dresů) a následně bojovat ve virtuálních ligách s podobně postiženými šílenci z celého světa. Samozřejmostí jsou přestupy, pozvánky… zkrátka vše až neskutečně blízko reálu. Budou vás lákat hrát u konkurence, protože eso na pravé křídlo vašeho kalibru potřebují, další bude v roli generálního manažera nutně shánět solidního brankáře – prostě profi sportovec na plný úvazek. Zbude ještě čas chodit do školy, do práce a žít svůj skutečný obyčejný život?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Touhle úvahou bychom mohli v podstatě skončit, masivní online podpora byla nakonec to poslední, čemu se Matt Mahar věnoval, zbytek už jsou jen vlastní postřehy a střípky, jenž byly k vidění okolo. Za vypíchnutí stojí třeba fakt, že kromě již zmíněné AHL a NHL, nabídne NHL 09 také národní týmy, plus dnes již nezbytnou českou, finskou, švédskou, německou a nově ruskou ligu. Jako bonus je tu i pár historických týmů, s legendami na soupiskách, jelikož v nadcházející sezóně oslaví Montreal Canadiens sté výročí založení klubu. A propo soupisky – ty se zdály docela čerstvé, Jágr už byl v Omsku, já měl v Rangers již Markuse Naslunda…přestupy jenž se zatím nestihly, jakožto i další nepřesnosti tradičně vyřeší updaty.

 Zpátky do budoucnosti
Jak už z textu vyplynulo, je docela legrační když herní série postrádá nějaký koncept, evoluci, směr… a vývoj probíhá dosti chaotickým způsobem. Asi je to ale jediná možnost, jak mít rok co rok „novou“ hru a následně ji prodat. Zvlášť pokud je řeč o sportovním žánru. Znovu se tak objevují zapomenuté novinky a záležitosti, jenž kdysi bodovaly a pak potichu zmizely. Ať už to jsou láhve s pitím na brankách, hokejové kartičky, nahazování puku… nebo třeba prostor pro editaci. Na konzolích letos například půjde upravovat hudbu ve hře a jako oslavnou píseň po vstřelení gólu či třeba muziku hranou při nástupu týmu na led, dosadit vlastní skladbu.

Někdo v EA též postřehl, že stále komplexnější a komplikovanější ovládání může úplným nováčkům pěkně zatopit, neřku-li je od hraní odradit. NHL 09 proto disponuje tutoriálem a sérií rádoby výukových lekcí, kde si kromě shlédnutí videí následně vše vyzkoušíte i v praxi. Jenom jestli tu hra trochu nešvindluje a nemaže hráči med kolem huby – já například trefil na první pokus čtyři polystyrénové terče, zavěšené v rozích branky, ze čtyř střel. Jsem snad Kaberle? ;) Kdybych věřil na zázraky napíšu, že někdo v EA si dokonce i všímá a naslouchá. Rok zpátky jsme při zpovídání Deana Richardse vyzvídali, proč nelze střídat odděleně útočníky a obránce. Světe div se, NHL 09 už nepočítá s pěticí hráčů jako celkem, ale beky můžete vesele točit nezávisle na útočnících.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v naší galerii

Všechny pamětníky, byť jde znovu především o ústupek nováčkům, dozajista potěší též možnost kompletně akční tlačítka se skill sticky zavrhnout – a ovládat hru jako před lety, maximálně jednoduše. Nedělám si legraci, tenhle výlet do roku 1994 zajistí, že i moderní a next-genová NHL 09 dostane retro nádech. Zahrajte si pěkně postaru, jen s využitím směrových šipek a tlačítek pro přihrávku a střelu. Kdo pamatuje hokej na počítačích dejme tomu deset let zpátky, bude nadšen. Kdo přičichnul až k novějším verzím hry, bude překvapen, že to jde i bez kliček, parádiček a analogu.

 Zážitky z vlastního hraní? Hmmm
Na konečné soudy NHL 09 jistě pár zápasů nestačí, přesto jsme se s kolegy z CZ NHL již před začátkem prezentace shodli, že letos to žádná revoluce asi nebude. A opravdu, pokud bychom chtěli být přísní, tentokrát hra vážně vyhlíží jen jako lehce vylepšená NHL 08. Vypadá to stejně, hraje se to stejně, dokonce i staré-známé (a všimněte si, že nepíšu dobré) finty jak skórovat tu fungují. Finální verdikt samozřejmě až v recenzi, po několika testovacích utkáních nicméně můžeme říct, že EA Sports v uvozovkách nezklamali. Opět tu máme ten akční, arkádově laděný hokej, kde přihrávky vesměs vždy najdou svého adresáta, lítá se nahoru-dolu od branky k brance a střední pásmo jen zbytečně zdržuje od dalších střel na bránu a dalších efektních zákroků brankáře.

Neustále vylepšovaná fyzika je fajn, ale puk už léta umí létat jen na placato, že by se kutálel nebo přeskočil hokejku, o tom si nechte zdát. Možná že už není tak napevno přilepený k čepeli jako kdysi, přesto tu jistá přitažlivost a magnetismus pořád funguje. Osobně mi chybí také více soubojů o puk, série NHL od EA Sports naprosto ignoruje hru kolem mantinelů, strkanice, přetahování, zašlapovaní… nikdo tu nic z toho jaktěživ neviděl. Hlavně že nechybí bitky, prý znovu přepracované a znovu realističtější, než kdy předtím. Jistě, při jejich absenci by EA v zámoří prodali sotva pár kopií, bez nich to není NHL, že?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Těšit se nebo ne?
NHL 09 vypadá dobře, dost možná to bude jeden z nejlepších hokejů od EA. NHL 09 bohužel také vypadá až příliš podobně jako loňský ročník a nejeden hráč bude patrně skuhrat. Ale tak už to chodí. U počítačové verze se zastavil čas někde před pěti lety a rok co rok je nám servírováno stejné zastaralé totéž. U next-gen verzí tomu bude pár dalších let asi podobně, jen s tím rozdílem, že to plus-mínus totéž bude mít alespoň důstojnou podobu po technické stránce.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Pokud máte konzoli připojenou k internetu nebo chcete být za hvězdu (Be A Pro) poznačte si do kalendáře výrazně datum vydání (konec září), s tím že demo samozřejmě napoví a v záloze jsou naštěstí též 2K Sports, s poněkud jiným přístupem. Ironické poznámky „už sis všim něčeho novýho?“ od kolegů během hraní, ovšem nepůsobily pro NHL 09 zrovna příznivě.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, NHL 08 PC recenze, dojmy z prezentace NHL 08, NHL 2K8 recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

 
 
Marek Beniač

Nejnovější články