Prince of Persia. - E3 dojmy
zdroj: tisková zpráva

Prince of Persia. - E3 dojmy

24. 7. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Zapomeňte na minulou trilogii. Jediné, co zůstává, je podobný svět. Jinak tu máme úplně nový příběh, nového prince, nové nepřátele, nové výtvarné zpracování a nové herní systémy, jako třeba nemožnost zemřít. Líbí?

Autor: Miloš Bohoněk
Publikováno: 24.července 2008

Obrázek zdroj: tisková zpráva
„Zapomeňte na minulou trilogii. Tohle je úplně nová sága a jediné, co zůstává, je podobný svět. Máme tu úplně nový příběh, nového prince, nové nepřátele, nové výtvarné zpracování a nové herní systémy,“ byla na E3 prezentaci ve stánku UbiSoftu první slova Nicolase Routhiera, mladého chlapíka, který má prsty ve vzhledu nového Prince of Persia. Shrnul tak odpovědi na mých několik dotazů ohledně odkazů na původní (byť novodobou) trilogii. Odkazy totiž vlastně nejsou. Jediné, co zůstává, je žánr. Jinak je to totálně nová hra.

 Omalovánky
Těžko říct, co mě zaujalo jako první. Už po prvních sekundách hraní se mi v hlavě rojily nové otázky a nové dojmy, ale ani jsem se nemusel ptát, Nick jako by mi četl myšlenky: „Jak vidíš, Prince of Persia je renderovaný zbrusu novým stylem. Od začátku jsme měli jasný cíl - vytvořit novou ságu. A to vyžadovalo i nový grafický kabátek,“ znělo jeho vysvětlení. Upřímně řečeno, nejsem velký fanoušek omalovánkové grafiky, ale Prince je výjimečný. Je to krásné, výpravné a, co je vůbec nejdůležitější, vskutku pohádkové. Engine Assassins Creed tedy funguje i zde.

Předvádějící rozpohyboval otrhaného prince a po několika krocích v menším kaňonu jsme se dostali ke kruhovému, uměle vytvořenému údolí. Bylo to ohromné, ale protože dohled je ve hře pořádný, viděli jsme jak na druhou stranu, tak až na dno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Ovšem ještě předtím, než jsme se pustili do téhle „plošinovkové“ extáze, mi Nick ukázal tzv. korupci. Ta je ztvárněna černým bublajícím hnusem, který se vlní na zemi i po stěnách, v různých částech herního světa a představuje zlo - tedy předního záporňáka. Když se hlavní hrdina dostal do těsné blízkosti korupce, bahnivý materiál se k němu začal plazit a jakoby mu okusoval prsty u nohou. Vlézt do něj ale rozhodně není chytré, neb to pak jde o život.

 Elika - dámský doprovod
Na druhou stranu, ono to s tím není tak horké, poněvadž tahle hra se s úmrtím vypořádává trochu jinak. Za vše může Elika, věrný dámský doprovod s magickými schopnostmi, který potkáte skoro na začátku hry a dojde s vámi až na konec. Na základě třičtvrtě hodinové prezentace se mi chce říci, že je to jeden z nejlepších herních parťáků vůbec. Tak třeba ta smrt - když princ skončí v korupci anebo spadne do propasti, na poslední chvíli přispěchá ona, chytne ho za ruku a vytáhne zpátky. Takže se vlastně nedá zemřít?

„Správně, nedá,“ notoval Nicolas a vše vysvětlil: „Chtěli jsme se vyhnout té frustraci, kdy někam spadnete, vyskočí nápis Game Over, následně se objevíte v menu, kde musíte zmáčknout Start, pak loadovat hru... to podle nás není zábava. Pro nás vlastně není zábava ani koukat dokolečka na jedno video a opakovat desetiminutový úsek znova a znova jen proto, že na jeho konci je obtížný skok. Když spadnete, Elika vás vytáhne přinejhorším na začátek oné osudové sekce. Chceme, aby byl každý schopný si nového Prince užít a frustrace není cesta.“

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Netřeba začít prskat
To se ty hry dneska akorát zjednodušují? Ale ne, vždyť jediné, co vývojáři udělali, je eliminace otravného loadingu a nutnost opakovat dlouhé úseky jen kvůli jednomu místečku. Pokud vám tím chybí výzva, co takhle projít celou hru bez jediného úmrtí-neúmrtí? Prý by za to měl být xboxový achievement.

Každopádně, tahle spolupráce s Elikou i v nouzi nejvyšší akorát posílí váš vztah k ní, a ona je to docela fešanda, když už jsme u toho. A taky je chytrá! :) Ani jednou se mi nestalo, že by se někde zapomněla, zasekla a akorát ztěžovala postup. Třeba když jsme spolu stáli na úzké římse, nemusel jsem ji zkopávat dolů. Princ ji prostě chytl za bok a oni se ladně vyhnuli. A další praktická věc – Elika taky nikdy nezemře.

Při prezentaci jsem zaznamenal nespočet momentů, kdy s ní bylo třeba spolupracovat, jinak by se náš geroj nedostal dál. Už jen samotné skákání - často jsme se totiž museli dostat přes propast, která byla na prince moc široká. I přesto jsme ovšem skočili, následně stiskli tzv. Elika tlačítko (trojúhelníček na PS3 ovladači) a ona se promptně nad prince teleportovala, chytla ho za ruku a zhoupla, takže on nakonec úspěšně přistál na druhé straně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ve víru akrobacie
Je to Prince of Persia a ten by bez za vlasy přitažené akrobacie nemohl fungovat. S prostorovými hádanky to sice už tak horké nebude, ovšem běhání, skákání, lezení a klouzání bude tvořit skoro celou hru (i souboje, jimž se budu věnovat za chvilku) a stanou se naprostou raritou.

„Narozdíl od minulé trilogie, tady budete mít k dispozici otevřený svět,“ popisoval Nick nový prvek v univerzu, stojíce při tom před výše zmiňovaným údolím. Zase si pod tím ale nepředstavujte Assassin’s Creed, tady to bude spíše o tom, že se často objevíte v nějaké rozsáhlé lokaci, kde máte jistý cíl, ale řadu různých způsobů, kterak se k němu dostat. Tak tomu bylo i v našem případě. Měli jsme se dostat na takové kruhové pódium uprostřed a předvádějící se vydal cestou vpravo. Vše začalo známým houpáním a skákáním z římsy na římsy, jen s tím rozdílem, že sem tam vypomohla Elika.

Následoval běh po zdi a tím nám byla představen esenciální kus princova vybavení - rukavice. Jak se k ní dostal, to mi Nicolas neprozradil, ale hlavní je, že předvedl, jak funguje. Princ je schopný ji vlastně zaseknout do zdi a následně po zdi přeběhnout, vyskákat nahoru anebo naopak sjet dolů. Něco jako známé sjíždění na závěsech za pomocí dýky, akorát že teďka to budete moci dělat kdekoliv, neb prostředí je oproti dřívějšku o dost interaktivnější. Ještě si vzpomínám, jak překvapený jsem byl, když Nick zničehonic začal lézt po nějaké náhodné stěně, přičemž já myslel, že to je jen kulisa.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pasti, pasti, pastičky
Tvůrce mi na dotaz ohledně pro ságu typických pastí odpovědět nechtěl, ale zatím to vypadá tak, že v Prince of Persia se neobjeví žádné konvenční bodáky, pendlující cirkulárky apod. Aspoň tedy nebyly v E3 verzi hry. Například několikrát jsme traverzovali po stěně a místy museli přeskočit z římsu na římsu, ale tak, abychom se nedotkli nahoru dolu jezdící korupce, resp. náhrada zubatých kotoučů.

V jeden moment převádějící jakoby nevěděl, kudy dál, a tak poprosil Eliku o pomoc, jež správným směrem vyslala „něco-jako-světelný signál“. „To máš jako s tím umíráním-neumíráním. Naším cílem je, aby se hráč nepřetržitě bavil. Nechceme, aby se někde zaseknul nebo ztratil, což je v takhle otevřeném světě věc poměrně pravděpodobná,“ vysvětlil pointu GPSky.

Elika naznačila, že se musíme dostat k jakémusi velkému červenému ornamentu ve zdi. My proto skočili na klouzavou stěnu ala Tomb Raider, na její hraně se odrazili, Elika nám zase pomohla a my se postupně dostali k cíli. Nick stiskl tlačítko pro skok a v tu chvíli naše dvojka letěla snad několik set metrů, přes půlku skalního komplexu, a přesně přistála vzdáleném skalním výklenku. Z něho následoval další polet, my se konečně dostali do samého středu údolí a po asi až dvaceti minutách hraní přišel...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Souboj, konečně?
Najednou se u nás objevil Hunter, hrbatá stínová bestie s opravdu stylovým kukučem a kleštěmi namísto paží. Hra se automaticky přepnula do bojového módu, což v prvé řadě znamenalo dynamickou, filmovou kameru, která akci snímala vždy z toho nejefektnějšího úhlu. V druhé řadě se pak dole objevil oponentův ukazatel zdraví. A v třetí řadě to otevřelo ústa tvůrce: „Zapomeňte na bitky proti pěti nepřátelům naráz jako minule. Teďka budete čelit vždy jen jednomu.“

Jak jsem brzy zjistil, ovládání soubojů je velmi jednoduché a člověk i na ta největší komba nepotřebuje více, než dvě tři tlačítka. Útok, následně úskok, výpad, obrana... Tvůrce očividně věděl, co dělá, a já se proto mohl kochat tímhle dramatickým baletem. Do bitky se pochopitelně zapojila i Elika a v jeden moment spolu provedli i opravdu stylové kombo, kdy princ Huntera seknul, Elika ho vyhodila do vzduchu a princ mu uštědřil několik rad ještě před dopadem.

Na oplátku se Hunter v jeden moment přetransformoval do ryze černé bestie, od které to zase schytal hlavní hrdina. Žádný ukazatel zdraví tady není, ale fakt, že na tom nejste nejlíp, poznáte jednoduše. Princ najednou pajdá, drží se zraněné rameno a má trable s pohybem. A když zemře úplně? No, on právě nezemře. Přižene se Elika, nepřítele na chvíli ochromí, prince vytáhne ze šlamastiky a jede se dál, jen s tím, že váš oponent dostane na oplátku něco hitpointů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Nicméně, když už to Hunter nemohl vydržet, zařval, utekl a my se vydali za ním. Následovalo dalších dobrých deset minut hopsání a druhá část bitky. Ta se Nickovi povedla vyřešit vskutku rychle, neb záporňáka dostal na hranu srázu, spustila se přetlačovací minihra, ta skončila vítězně a Hunter zažil letecký den...

 Vzkříšení světa
Jeho smrt však byla jen malým vítězstvím. Celá oblast byla stále zamořena korupcí. Předvádějící tudíž přistoupil k proudu světla čišícího ze země a role se ujala Elika. Ta do magického sloupce vstoupila a díky svým speciálním schopnostem rozpustilo léčebnou látku do všech stran. V tu chvíli se celá oblast začala zalévat zelení, květy se zabarvily, obloha vyjasnila, začalo svítit sluníčko, korupce byla vytlačena a ještě do toho kýčovitě začali létat motýly všech barev. Jako v pohádce. „A to je pro dnešek vše. Líbilo?“

Líbilo. Akrobacie a běhání po světě vypadá zábavněji než kdy předtím, zvláště s Elikou po boku. Souboje jsou filmové a je radost se na ně dívat. Největší radost mám ovšem z toho, že Ubisoft Montreal se od vydání The Two Thrones neflákal a opravdu pracoval na tom, aby sérii posunul někam dál. Kurz nabral rozhodně správný.

zdroj: Archiv


devět minut hraní z E3

zdroj: Archiv


E3 2008 trailer - stažitelná verze (54 MB, HD)

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Preview, Novinky, Vše o předešlé sérii Prince of Persia

Miloš Bohoněk
autorovi je 18 let a dříve se podepisoval jako Moolker; momentálně studuje v USA, píše i pro SCORE a PlayIN a nejvíce si užije tituly fantasy, akční a strategické; věnuje se závodnímu lyžování, lacrossu, lezení po horách, horské cyklistice a cestování


 
 
Miloš Bohoněk

Nejnovější články