První dojmy z F1 2010
zdroj: tisková zpráva

První dojmy z F1 2010

17. 9. 2010 16:51 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Konec září bude pro všechny příznivce formulí velkým svátkem, po letech půstu přijede na naše obrazovky konečně zase zbrusu nová F1. Poděkujme za to Codemasters a naposledy společně hlasitě zabučme směrem k Sony, která licenci FIA dlouhé roky blokovala.

Po osm sezón se daly formule jezdit jen na Playstation, alespoň tedy oficiálně, mody pro rFactor a další simulátory počítat nemůžeme. Xbox 360 se efjedniček nedočkal nikdy, na PC jsme posledně závodili v F1 Challenge 99-02 a Formula One Championship pro PS3 už taky není z nejčerstvějších.

Teď ale pauza definitivně končí a po loňském předvoji v podobě F1 2009 (Wii a PSP) to Codies co nevidět rozbalí i na next-gen strojích. Omrkli jsme preview verzi a opravdu je nač se těšit.

Všechno na svém místě
První dojem z rozpracované F1 2010 je rozhodně pozitivní, nechybí zdánlivě vůbec nic a všechny součástky jsou na svém místě. Dobrá, pár připomínek by se určitě našlo, nicméně je třeba si neustále připomínat, ve které části boxové uličky se nacházíme. Tohle není simulátor a vlastně ani nemohl být. Ne že by ho Codemasters nezvládli, ale s F1 2010 jasně cílí na co nejširší spektrum závodníků – nejdou tudíž příliš do hloubky a nesnaží se být ani moc hardcore. S heslem „hlavně neurazit“ jim tak náročnější fandové musí odpustit chybějící záležitosti jako telemetrie, opomenutá zaváděcí kola, případně nedělní warm-up.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Na druhou stranu, pomyslná boxová ulička nás v F1 2010 nezavede ani do přehnaných arkádových vod. Od multiplatformních (a převážně konzolových) závodů by mnozí jistě nečekali tak propracované možnosti v garáži, uvěřitelný jízdní model, nebo pestrou škálu nastavení. Je samozřejmě otázka, co všechno se nakonec objeví v plné verzi. Předváděcí disk byl sotva poloviční (více o tom za chvíli) a co já vím, třeba se ve finále v datech z telemetrie budeme moci hrabat. Vývojáři hráčům skrzeva fórum vcelku naslouchají a k lecčemu už se nechali ukecat.

Zábava pro každého
Takže ani arkáda, ani simulátor, v jádru se pohybujeme ve zlatém středu. Z čtveřice přednastavených dovednostních profilů by si měl vybrat každý, ovšem dodatečné úpravy a přizpůsobení si hry „na míru“ je pochopitelně možné. Konečně svoje dělá i zvolené ovládání, pokud nemáte po ruce volant, bez zapnutí několika pomocníků se patrně neobejdete. F1 2010 nabízí klasiku v podobě asistence při brždění, ABS a kontroly trakce, počítač za vás může i řadit, potažmo vám promítnout barevnou vodící čáru na trať. 

Já byl při testování bohužel odkázán na gamepad, výpomoc s brzdami a pedálem plynu byla proto téměř nevyhnutelná. Vždyť i s TCS nastaveným „na low“ končily výjezdy ze zatáček mnohdy dost tristně, stačilo jen být při akceleraci trochu razantnější a hned tu byly hodiny. Záleží nepochybně na cviku, později už jsem dokázal šolichat oba triggery dostatečně jemně a také palec na levém analogu otáčel virtuálním volantem vcelku ukázkově. Použití volantu a pedálů je na každý pád vřele doporučeno, jízdu si tak mnohem více užijete. Navíc budete přesnější a rychlejší.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Z dalších asistencí zmíním už jen stručně výpomoc v depu, kdo se na to necítí, může svěřit na pit-lane vůz raději počítači. Křemíkový mozek nejen že nepřejede žádného z vašich mechaniků (ani vlastní boxové stání), ale ohlídá i omezovač rychlosti na vjezdu a výjezdu. Dál je tady poškození a výběr mezi nesmrtelnou, reálně se ničící, případně jen vizuálně strádající formulí – bez vlivu na jízdu. Fajnšmekři si mohou navolit také opotřebení pneumatik a spotřebu paliva, v neposlední řadě zbývá zvolit též přísnost traťových komisařů. Budou drsní jako ve skutečnosti, či tu a tam přimhouří oko?

Seriózní závodění
Vyjet rovnou na trať a pustit se do soupeření s protivníky je samozřejmě možné, mne ale zaujala hlavně možnost dokonale se na nedělní závod připravit. F1 2010 se bere docela vážně, jednotlivé víkendy tak neopomínají tréninky, ani sobotní kvalifikace. Pochválit musím i uživatelské rozhraní, cirkusový styl z Dirt 2 naštěstí použit nebyl, ostatně do světa F1 by se ani nehodil. Hráč proto sleduje veškeré dění na okruhu z garáže, přímo z hledí přilby. Sedíc ve svém monopostu má po ruce inženýra týmu, multifunkční displej… a víc vlastně nepotřebuje. 

LCD obrazovka, položená na monokoku, evokuje slavnou Grand Prix sérii Geoffa Crammonda, její možnosti jsou ale mnohem pestřejší. Podívat se můžete na detailní předpověď počasí, na zajeté časy i na časy soupeřů, stručného představení se dočká také okruh. Přímo z displeje je rovněž dostupný setup vozu. Není sice tak podrobný jako u skutečných simulátorů, nicméně v dané kategorii plně dostačuje. Poladit se dají obě křídla, vyvážení a účinnost brzd, stabilizátory, výška a tuhost tlumičů, odklon kol, převodovka, mapování motoru i množství paliva v nádrži. V tomhle směru může myslím s F1 2010 panovat spokojenost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Příjemné překvapení zažijete také u výběru pneumatik. Nejen že má mechanik k dispozici gumy do sucha (option a prime), přechodné a mokré obutí, ale hra dokonce disponuje několika sadami od každého typu. Pokud se tedy ponoříte do závodění patřičně hluboko, na konci víkendu budete asi řešit, která sada je ještě použitelná a která totálně sjetá z tréninků a kvalifikací. Podobné trable mohou nastat též s motory, F1 2010 plně respektuje osm agregátů na sezónu, pozor tudíž na neuvážené ždímání výkonu. Na uklidněnou ovšem musím hned dodat, že u kratších závodů se o pneumatiky ani motory není nutno bát. Stejně tak lze vynechat nastavení auta (inženýr klidně vše upraví sám, dle vašeho přání) a vhod přijde i vypuštění na trať přímo do měřeného kola. Výjezd z boxů a „nulté“ kolečko můžete přeskočit.

Adrenalin na trati
Při prvním opuštění pit-lane jsem byl spokojen jak s řízením, tak s fyzikálním modelem. Něco málo zapnutých pomocníků a gamepad v ruce sice zážitek drobně kazily, Codemasters se přesto docela vytáhli – čekal jsem mnohem akčnější závodění. Vjem z vysoké rychlosti je solidní, jakkoliv si tvůrci odpustili vychytávky v duchu NFS: Shift, s roztřesenou kamerou a zúženým viděním. Pro hraní je použitelný pohled přímo z kokpitu (byť zpětná zrcátka jsou často mimo zorný úhel), stejně jako záběr tradiční T-cam, nad hlavou pilota. Externí kamery za vozem naopak dojdou uplatnění především v opakovačkách, osobně si s nimi závodění nedovedu představit – snad jen v arkádovém režimu. 

Na testovaných okruzích (preview verze obsahovala jen 12 závodišť) fungovaly obligátní brzdné body, velmi brzo jsem tak mohl zajíždět pěkné časy. Modeláři totiž pracovali s CAD daty přímo od promotérů, díky nimž jsou všechny tratě přesné. Máte-li už něco odježděno, budete s F1 2010 asi rychle doma a s hrou se snadno sžijete. Tahle formule se příliš neliší od někdejší série vydané pod hlavičkou EA Sports, což je rozhodně pochvala. O přilnavosti pneumatik už řeč byla (hodiny nejsou problém ani s kontrolou trakce na maximu), zrádné však dokáží být i kluzké obrubníky. Při razantnějších přejezdech, neřku-li při létání přes ně v šikanách, ztratíte grip jedna dvě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Rýpnul bych si ovšem do trochu nečitelného bodu utržení, gumy prostě dlouho drží, aby se hned vzápětí urvaly a poslaly vás mimo trať. Hráno nicméně na gamepadu, uvidíme co na to volant a force feedback. Zrovna ideálně nevypadá ani jízda v kačírku a po trávě, tady je hra možná až příliš benevolentní. Že by se monopost zahrabal a uvíznul, s tím vážně nepočítejte, návrat na trať je pokaždé bezproblémový, při troše štěstí vynecháte i smyk. Na moderních okruzích, kde jsou únikové zóny vyasfaltovány, zase F1 2010 nepochopitelně snižuje rychlost vozu, když do nich vjedete. Dost zvláštní způsob trestu, jakoby snad asfalt kolem trati více lepil?

Birminghame, máme tu problém
Jestli jsem až doposud víceméně chválil, je nejvyšší čas na trochu té kritiky. Nové formule sice vypadají výborně a krásně se v nich jezdí, drobné podivnosti (jako již zmíněné chování pneumatik) ale dovedou zábavu pokazit. Codemasters například opětovně nezvládli detekci vozu na trati, respektive mají problém s určováním polohy v zatáčkách. Nikdy si proto nemůžete být jisti, jak hra vyhodnotí zkrácení tratě. Někdy je cut přes obrubník v pořádku, jindy přijde varování, nebo rovnou penalizace. Nadával jsem na to už v ToCA Race Driver 3 a je to tu zase. 

Stejně tak bojácní řidiči, štvali nás v Race Driverech a budou asi i ve formuli, jelikož (občas) nejezdí naplno a také před zatáčkou někdy zbytečně brzo brzdí. Co je platné, že každý pilot řídí trochu jinak, volí drobet odlišnou stopu a v zatáčkách se na vás tlačí jak jen může, když potom na chvíli nepochopitelně zvolní a pomalu vás nechá předjet? Nebývá to sice tak dramatické jako dřív (rozsvícená brzdová světla v Eau Rouge, či na oválu NASCAR), nicméně tyhle excesy jsou k vidění i při vyšší obtížnosti. Dostat někoho na brzdy není v F1 2010 absolutně problém, zrovna jako narazit na několik „místeček strachu“ na různých okruzích. Třeba takový Istanbul Park a zatáčka číslo osm – předjedete v ní i borce typu Hamiltona, Alonsa a Vettela, oni se tam zkrátka bojí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dost zle se zatím jeví i prapodivný výklad pravidel, lépe řečeno udělování trestů. Prakticky jakýkoliv kontakt se soupeřem, byť jen lehký dotek někde v zatáčce, je vnímán jako úmyslný. Ihned vyskočí varování o nebezpečné jízdě, a následuje výstraha. Druhý takový prohřešek potom znamená automaticky plus 10 vteřin k výslednému času v cíli. A to je samozřejmě problém, zvlášť když jste za viníka označeni v 90% případů. Počítač přece za nic nemůže, tam kam se tlačil mělo být volno a je to celé vaše chyba. Inu žádný pokrok od TRD3 a ta stejná frustrace, nezbývá než doufat v nápravu ve finálním kódu. Případně v pestřejší škálu trestů, nějaký průjezd boxy, či krátký stop&go zatím F1 2010 zdá se vůbec nezná. O Safety caru nemluvě. 

Těšíme se na multiplayer i kariéru
Testovaná preview-verze F1 2010 nebyla zcela úplná, jak co do obsahu, tak funkcí. Hlavní menu, stylizované do virtuálního paddocku, vybízelo toliko k vyzkoušení režimu Grand Prix (vlastně kompletní závodní víkend) potažmo tradičního Time Trialu (řekněme mód testování). Multiplayer prakticky nebylo možno otestovat, kromě závodění přes Xbox Live nicméně potěší i lokální varianta, v podobě system linku. Zarmoutí naopak pouhých dvanáct monopostů na trati. Na jednu stranu by to sice mohlo bohatě stačit, skutečné startovní pole je ale dvakrát větší, že. Jsem upřímně zvědav, co na to PC verze. Natře to konzolím, nebo bude držet basu s dvanáctkou? 

Smutná je též prozatímní absence režimu kariéry. Preview disk jí na úvod omlouvá (počkejte si až na plnou hru), aby z ní hned v zápětí dal při vytváření profilu něco málo ochutnat. Tvorba pilota připomíná trochu GRID, byť je zabalená do pozlátka tiskové konference. Při rozhovoru s televizní reportérkou jste dotazování na jméno a příjmení, vaši národnost (nechybí česká ani slovenská, radujme se) jakož i na přezdívku, jíž vás týmový inženýr bude oslovovat v rádiu. Následuje už jen podpis imaginární smlouvy (upsat se lze na 3, 5 a 7 sezón), přičemž pro nováčka jsou logicky k mání pouze stáje druhé kategorie.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Držme si palce
Nová F1 od Codies vypadá hodně nadějně, nad preview verzí jsem si vcelku notoval. Na první pokus to není vůbec špatné, parta z Birminghamu servíruje překvapivě vyzrálý titul, takřka bez ústupků. Herní menu jsou praktická a použitelná, grafika oku lahodící a dokonce bez žlutohnědého post-process závoje. Déšť je pak kapitola sama pro sebe, tak věrohodné efekty na kameře a odstřikující kapičky vody snad žádná jiná hra nemá. Jestli až doteď kralovala Grand Prix 4, F1 2010 ji asi porazila. Pomalu aby se začal bát i mokrý asfalt s loužemi, od milánských Milestone. 

Technicky je tahle formule vůbec kvalitní, ani při plném roštu a extrémním počasí nejsou znát propady framerate, engine EGO opravdu umí. Ačkoliv byla preview verze stále v rozpracované fázi, na výrazné bugy jsem téměř nenarazil, vážně klobouk dolů. Snad se podaří opravit nastíněné nedodělky, byla by skutečně škoda pokazit tak slibné závody rozháranou umělou inteligencí a pomatenými traťovými komisaři, kteří vás za maličkost zaříznou klidně hned v prvním kole.

 

Marek Beniač

Nejnovější články