První svezení v GRID Autosport - čeká nás nejlepší díl série
zdroj: tisková zpráva

První svezení v GRID Autosport - čeká nás nejlepší díl série

7. 6. 2014 16:30 | Dojmy z hraní | autor: Ondřej Švára |

Inteligentní, vyvážený, lehce čitelný a přitom nesmírně variabilní a schopný mnoha zajímavých kompromisů. Právě taková smršť přívlastků vystihuje třetí díl závodní série Grid s podtitulem Autosport. Že se takový popis ke hrám, natožpak k závodním a zrovna ke Gridu vůbec nehodí? Po testu preview verze hry, která nabídla reprezentativní vzorek singleplayerové kariéry včetně staronových závodů cestovních vozů "Toca", si to vážně nemyslím.

A rovnou přiznávám, že jsem s Autosportem, který v plné výbavě vyjede 27. června na PC a staré konzole, navázal nečekaný citový vztah. Stále totiž věřím, že jsem se svezl v zatím nelepším dílu celé série. Rozdíl mezi pubertálními Gridy pro konzolové publikum a současnou novinkou je tak markantní, že jej může reprezentovat snad jen takovéto zvolání - Grid s Autosportem konečně dospěl!

Auta se třeba přestala po silnicích smýkat a začala pořádně závodit! Codemasters ve svých proklamacích o znovuobjevené lásce k motorismu zřejmě nelhali. Autosport je opravdu parádní a autentické závodění. Podtitul by se klidně mohl stát názvem.

Sjeté gumy - utažená oprátka

Projíždím cílem vytrvalostního závodu v novém herním módu Endurance, otírám si čelo a křeč mi šlehá do obou končetin. Nohy abych z pedálů odřezával! Stejně tak mechanici v boxech ze země seškrabují zbytky černé kaše po roztrhaných pneumatikách. Gumy v dlouhých závodech opravdu nesmírně trpí a Autosport si toho s nebývalým zájmem všímá.

Smykujte a budete potrestáni, chtělo by se zvolat. Zpočátku spolehlivý McLaren MP4-12C, který na mě dlouho působil dojmem, že ho u asfaltu drží dvousložkové lepidlo, začal v závěrečných vracečkách odmítat poslušnost a na dlouhých rovinkách se nervózně třásl. Přivedlo mě to k názoru, že žlutou barvu u signalizace opotřebení kol musím brát smrtelně (či spíše životně) vážně. Mimochodem, Autosport jde tak daleko, že opotřebení počítá u každé pneumatiky zvlášť podle způsobu zatěžování vozidla, směrů zatáček, stylu jízdy i náhonu podvozku.

zdroj: Archiv

Na úrovni Shiftu

Abych proto před dalším závodem zbytečně nezdržoval, opět souhrnně hlásím: jízdní model nového Gridu byl povýšen z bezstarostné arkády na seriozní závodní hru a pokud byly drobné pozitivní rozdíly mezi prvním a druhým dílem brány jen jako příjemný facelift, teď vypukla revoluce. Autosport se vyšvihl na úroveň Need for Speed: Shift, což je víc než dobrá společnost a zároveň i nová cílová skupina.

Autosport samozřejmě nemá ambice dostat se výš. Propracovanosti simulátorů z dílny Simbin se rovnat nemůže a ani nechce, neboť právě v umění zůstat na rozhraní se skrývá převážná část jeho kvalit. Jízdní model nového Gridu je stručně řečeno nádherně přizpůsobivý. Svou pozici si ve hře najde každý a nejde pochopitelně jen o ten spálený kaučuk.

Fantastická je především schopnost Autosportu nabídnout každému hráči zábavu dle jeho schopností a vkusu. Hra si pomáhá celou plejádou nastavení včetně jemně odstupňované výkonnosti počítačových jezdců a samozřejmě i elektronickými pomocníky, s nimiž lze pohodlně vyhrávat i s hlavou otočenou ke zdi. Ovšem zbavte se kontroly trakce, antiblokového sytému a dalších zbytečností a najednou pochopíte, proč je třeba Honda S2000 považována za nejhravější auto na světě.

Na Autosportu je skvělé právě to, že vám to bude pořád dokola a s chutí připomínat. Komunikativní řízení hry s parádní zpětnou vazbou a detailním důrazem na odlišné chování vozů má v současném žánru mainstreamových závodů pramalou konkurenci. Že byl Grid kdysi arkádou pro lenochy? Codemasters nežijí v minulosti.

Nastavení má konečně význam

Projíždím první zatáčkou Red Bull ringu, okruhu stavěného pro auta, kterým nesmějí popraskat brzdové kotouče ani při deceleraci o síle rovnající se nárazu do zdi, a musím přiznat, že v Autosportu se rozhodně necítím bezpečně.

Zatímco v minulých Gridech bych ostrou pravou projel kontrolovaným smykem, nyní se svým Mercedesem SLS napoprvé zatáčku probrzdím, napodruhé mě v rotaci doslova předběhne zadní náprava a napotřetí vracečku zcela minu v důsledku značné opotřebovanosti podvozku i sebe.

Sám si pro sebe mumlám: Co je tohle za hru? Auta už nebrzdí a nezatáčejí jako dřív, už si vůbec nesedají do šikan. Zato já si z Autosportu pořád sedám na zadek. Jízda v něm je ve srovnání s minulými Gridy tak neuvěřitelné autentická, že snad ani není možné, aby na všech třech hrách pracovalo stejné studio.

zdroj: Archiv

Grid pro volanty

Pozitivní pocity se s přibývajícími hodinami testu jen prohlubují. Znovu si opakuji, jak skvěle kompromisní a vyvážený Autosport je. Své služby nabídne všem, nejen pohodářům s gamepadem v ruce a zapnutou elektronikou, ale nově i lidem, kteří chtějí opravdu závodit a odevzdat tratím svou sportovní duši. Opravdoví jezdci už nejsou diskriminováni, už mohou uplatnit svůj postřeh a cit pro řízení. Nový Grid jim rád stiskne zpocené ruce.

Vlastnosti Autosportu jsou vzhledem k minulosti série Grid vskutku nečekané. Na volantu, s nímž se hra během vteřiny skamarádila a nenutila mě změnit jediné tlačítko, spouštím znova menu a téměř doslova se dotýkám převodovky. Co zvolit na příští závod? Kulisu či sekvenci? Ano, i tohle je Autosport ochoten řešit.

Doufám, že jste v pozitivním šoku. Třetí Grid je co do jízdních vlastností a variability nastavení skutečně seriózní závodní hrou, a proto se mimochodem do série vetřel i pohled z interiéru. A pokud to stále ještě není úplně jasné, tahle hra, bez ohledu na to jak skvěle to umí s kompromisy, se ovládá s volantem přeci jen o něco lépe, než s konzolovým náčiním. Kdo by to byl řekl do série, která ještě loni smrděla gaučem a nataženýma nohama? Snad bude úrovni závodění odpovídat i celý zbytek Autosportu.

Nejnovější články