Půlhodina hraní Dragon Age: Inquisition přinesla spíše zklamání
zdroj: tisková zpráva

Půlhodina hraní Dragon Age: Inquisition přinesla spíše zklamání

25. 8. 2014 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Jakub Kovář |

Dragon Age: Inquisition se dle tiskových zpráv a mnohých vyjádření tvůrců z Bioware snaží napravit lehce pošramocenou reputaci značky zejména u fanoušků, kterým druhý díl příliš nevoněl. Hra má nabídnout především intenzivní příběhový zážitek, výborný soubojový systém a moře lokací k prozkoumání. K tomu všemu se tvůrci údajně snaží oprostit od romancí s jednoznačným sexuálním cílem a nabídnout hráči zpětnou vazbu ke všem důležitým rozhodnutím. Sliby zní hezky, ale po půlhodině hraní dema na Gamescomu jsem cítil stejné zklamání, jaké jsem zažil kdysi u předváděčky druhého dílu.

Hratelné demo na Gamescomu mě zavedlo do bažin, kde se ztratila jedna z hlídek inkvizice a civilní obyvatelstvo až na malé výjimky vyvraždila armáda nemrtvých. Hlavní úkol v této oblasti je tedy zřejmý: udělat z nemrtvých mrtvé a přijít na to, odkud se vlastně vzali. K tomu samozřejmě můžete splnit i kopec úkolů vedlejších, které vám usnadní další postup, umožní získat lepší vybavení a srdce obyčejného lidu.

Po několika krocích tedy logicky potkáte prvního kostlivce, kterému se vaše mise nelíbí. V čele vlastní družiny mu vysvětlíte, že se zase nelíbí on vám. Využijete k tomu soubojový systém, který znáte z druhého dílu. K dispozici máte čtyři aktivní schopnosti a jeden normální útok navíc. Víc se na xboxový ovladač zkrátka nevleze – a přestože tvůrci slibují speciální uživatelské rozhraní a ovládaní ušité na míru i PC hráčům, pochybují, že by v PC verzi nabídli možnost využívat naráz více schopností.

Souboje v demu byly šité na míru akčnímu režimu, což „krásně“ podtrhla i skutečnost, že obsluha dema nevěděla, jak se přepnout do taktického módu. Kvůli akčnímu běsnění mě tedy souboje v demoverzi brzy začaly nudit, protože postrádaly potřebnou dynamiku a bohužel nepředstavovaly ani taktickou výzvu. Nic na tom nezměnilo ani přepínání mezi členy družiny. Přestože každé přepnutí znamená nutnost upravit více či méně styl boje, v akčním režimu to na celkový charakter boje nemá valný vliv. Jen jsem v roli zloděje vydržel méně a musel více spoléhat na všechny čtyři schopnosti, jako mág jsem více útočil z dálky a tak dále. Nudu však tyto jemné nuance nezahnaly.

dragon age: inquisition zdroj: tisková zpráva

Svět, v němž se ztratíte

Soubojů jsem si sice užil požehnaně, ale demo naštěstí nebylo jen o nich – spoustu času zabral i průzkum rozsáhlé oblasti bažin. Region je skutečně obrovský, ale jeho problémem je, že se zde nenachází nic moc zajímavého. Z hlubin se vynořují nemrtví, občas narazíte na chaloupku, pohoří nebo magický kámen, ale vše buď vypadá stejně, nebo hra minimálně budí takový dojem.

Nedostatek zapamatovatelných míst a obrovská plocha zaplněná generickými nepřáteli evokuje spíš hraní libovolné onlineovky. K výraznějšímu odlišení nepomáhají ani úkoly, které lze v bažinách nabrat. Bylo jich hodně a každý uvozoval příjemný dialog, v němž se projevoval rukopis zkušených scénáristů a systém rozhodování známý z Mass Effectu. Tím ovšem pozitiva končí.

Náplň úkolů nemohla být více stereotypní. Nejdříve šlo o sesbírání ložisek rudy a okolních kytiček, abych si mohl vylepšit tábor, další byl o hledání ztracené výpravy a ve třetím bylo nutné vyčistit okolní oblasti od monster. Všechno už jsme viděli ve hrách milionkrát, zde navíc bez jakéhokoliv nápadu a snahy o oživení tématu od vývojářů z BioWare.

zdroj: Vlastní

Nuda a šeď                                                                                       

Stereotyp, který se dostavil během půlhodiny hraní, nejlépe ilustruje průběh posledního ze zmíněných tří úkolů. V bažinách jsou rozesety magické menhiry, jejichž aktivace probudí nemrtvé v okolí. A pokud probuzené nestvůry zabijete, vyčistíte danou oblast a vytyčíte bezpečnou stezku pro stráže.

Menhiry jsou jeden jako druhý, jejich aktivace přiláká pokaždé stejný druh i počet jednotlivých nestvůr, jsou v podobném prostředí a musíte jich takhle obejít pět až šest. Po absolvování šesti identických soubojů si můžete odškrtnout splněný úkol a jedním klikem se vrátit zpět do kempu. K tomu jste asi o deset minut starší a o třídu znuděnější. Místo aby demo ukázalo to nejlepší ze hry, nabídlo typický výplňový obsah, který v každé druhé hře slouží jen k natažení herní doby nebo zaplnění oblastí, aby nepůsobily prázdně.

Dragon Age: Inquisition zdroj: tisková zpráva

Během půlhodinového dema jsem nestihl proniknout do tajů výroby předmětů. Stejně tak jsem nesehnal dostatek vybavení, abych mohl družinu přezbrojit a změnit tím taktické vyznění soubojů, kterým se tvůrci chlubí. Z toho, co jsem viděl a hrál zkrátka nebylo patrné tvůrci proklamované „hra obsahuje stovky schopností a odlišných herních stylů“.

Krom několika povedených rozhovorů jsem nestihl hlouběji proniknout ani do příběhu, což je u krátkého dema logické. Nevyslechl jsem si však komentáře členů družiny k různým problémům. Jenže „osobnosti, které mají vždy co říct,“ jak tvrdí autoři, by se za půlhodinu ozvat, myslím, měly…

Dragon Age: Inquisition během půlhodinového dema dokázala slušně pošlapat pečlivě budovaný mediální obraz. Tvůrci zjevně vybrali pro GC demo nevhodnou oblast a je také možné, že se takto rozsáhlá hra nedá za půl hodiny předvést takovým stylem, že vyniknou silné stránky hry.

dragon age: inquisition zdroj: tisková zpráva

GC demo Inquisition mě opravdu nepotěšilo. Stále si ale držím naději, že v listopadu nakonec vyjde zábavné RPG, které se oklepe z prozatímních problémů, a nebude na mě působit jen jako scénáristicky trochu lepší a rozlohou větší dvojka.

Nejnovější články