Hratelné demo na Gamescomu mě zavedlo do bažin, kde se ztratila jedna z hlídek inkvizice a civilní obyvatelstvo až na malé výjimky vyvraždila armáda nemrtvých. Hlavní úkol v této oblasti je tedy zřejmý: udělat z nemrtvých mrtvé a přijít na to, odkud se vlastně vzali. K tomu samozřejmě můžete splnit i kopec úkolů vedlejších, které vám usnadní další postup, umožní získat lepší vybavení a srdce obyčejného lidu.
Po několika krocích tedy logicky potkáte prvního kostlivce, kterému se vaše mise nelíbí. V čele vlastní družiny mu vysvětlíte, že se zase nelíbí on vám. Využijete k tomu soubojový systém, který znáte z druhého dílu. K dispozici máte čtyři aktivní schopnosti a jeden normální útok navíc. Víc se na xboxový ovladač zkrátka nevleze – a přestože tvůrci slibují speciální uživatelské rozhraní a ovládaní ušité na míru i PC hráčům, pochybují, že by v PC verzi nabídli možnost využívat naráz více schopností.
Souboje v demu byly šité na míru akčnímu režimu, což „krásně“ podtrhla i skutečnost, že obsluha dema nevěděla, jak se přepnout do taktického módu. Kvůli akčnímu běsnění mě tedy souboje v demoverzi brzy začaly nudit, protože postrádaly potřebnou dynamiku a bohužel nepředstavovaly ani taktickou výzvu. Nic na tom nezměnilo ani přepínání mezi členy družiny. Přestože každé přepnutí znamená nutnost upravit více či méně styl boje, v akčním režimu to na celkový charakter boje nemá valný vliv. Jen jsem v roli zloděje vydržel méně a musel více spoléhat na všechny čtyři schopnosti, jako mág jsem více útočil z dálky a tak dále. Nudu však tyto jemné nuance nezahnaly.
Svět, v němž se ztratíte
Soubojů jsem si sice užil požehnaně, ale demo naštěstí nebylo jen o nich – spoustu času zabral i průzkum rozsáhlé oblasti bažin. Region je skutečně obrovský, ale jeho problémem je, že se zde nenachází nic moc zajímavého. Z hlubin se vynořují nemrtví, občas narazíte na chaloupku, pohoří nebo magický kámen, ale vše buď vypadá stejně, nebo hra minimálně budí takový dojem.
Nedostatek zapamatovatelných míst a obrovská plocha zaplněná generickými nepřáteli evokuje spíš hraní libovolné onlineovky. K výraznějšímu odlišení nepomáhají ani úkoly, které lze v bažinách nabrat. Bylo jich hodně a každý uvozoval příjemný dialog, v němž se projevoval rukopis zkušených scénáristů a systém rozhodování známý z Mass Effectu. Tím ovšem pozitiva končí.
Náplň úkolů nemohla být více stereotypní. Nejdříve šlo o sesbírání ložisek rudy a okolních kytiček, abych si mohl vylepšit tábor, další byl o hledání ztracené výpravy a ve třetím bylo nutné vyčistit okolní oblasti od monster. Všechno už jsme viděli ve hrách milionkrát, zde navíc bez jakéhokoliv nápadu a snahy o oživení tématu od vývojářů z BioWare.
zdroj: Vlastní
Nuda a šeď
Stereotyp, který se dostavil během půlhodiny hraní, nejlépe ilustruje průběh posledního ze zmíněných tří úkolů. V bažinách jsou rozesety magické menhiry, jejichž aktivace probudí nemrtvé v okolí. A pokud probuzené nestvůry zabijete, vyčistíte danou oblast a vytyčíte bezpečnou stezku pro stráže.
Menhiry jsou jeden jako druhý, jejich aktivace přiláká pokaždé stejný druh i počet jednotlivých nestvůr, jsou v podobném prostředí a musíte jich takhle obejít pět až šest. Po absolvování šesti identických soubojů si můžete odškrtnout splněný úkol a jedním klikem se vrátit zpět do kempu. K tomu jste asi o deset minut starší a o třídu znuděnější. Místo aby demo ukázalo to nejlepší ze hry, nabídlo typický výplňový obsah, který v každé druhé hře slouží jen k natažení herní doby nebo zaplnění oblastí, aby nepůsobily prázdně.
Během půlhodinového dema jsem nestihl proniknout do tajů výroby předmětů. Stejně tak jsem nesehnal dostatek vybavení, abych mohl družinu přezbrojit a změnit tím taktické vyznění soubojů, kterým se tvůrci chlubí. Z toho, co jsem viděl a hrál zkrátka nebylo patrné tvůrci proklamované „hra obsahuje stovky schopností a odlišných herních stylů“.
Krom několika povedených rozhovorů jsem nestihl hlouběji proniknout ani do příběhu, což je u krátkého dema logické. Nevyslechl jsem si však komentáře členů družiny k různým problémům. Jenže „osobnosti, které mají vždy co říct,“ jak tvrdí autoři, by se za půlhodinu ozvat, myslím, měly…
Dragon Age: Inquisition během půlhodinového dema dokázala slušně pošlapat pečlivě budovaný mediální obraz. Tvůrci zjevně vybrali pro GC demo nevhodnou oblast a je také možné, že se takto rozsáhlá hra nedá za půl hodiny předvést takovým stylem, že vyniknou silné stránky hry.
GC demo Inquisition mě opravdu nepotěšilo. Stále si ale držím naději, že v listopadu nakonec vyjde zábavné RPG, které se oklepe z prozatímních problémů, a nebude na mě působit jen jako scénáristicky trochu lepší a rozlohou větší dvojka.