Race Driver GRID - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Race Driver GRID - dojmy z dema

9. 5. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Ochutnali jsme teprve pár hodin staré demo (nejen) městských závodů na enginu Colin McRae DIRT. Exceluje nadupaným obsahem a fantastickým destrukčním modelem, zvlášť ve dvanácti lidech. + VIDEA

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 9.května 2008
První české dojmy zdroj: tisková zpráva Verze: X360 demo/anglické
Doba hraní: 1 den

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Codemasters včera vypustili do světa hodně nabušené demo svých silničních závodů Race Driver GRID. Jsou postaveny na upraveném enginu z Colin McRae DIRT, což je také jasně patrné v grafickém stylu, který je u obou her prakticky identický. Nicméně dobrou zprávou je, že subjektivně Codies ubrali z rozporuplného přesvícení a přeblurování, jak tomu bylo v Dirtu a na GRID se tak mnohem lépe dívá.

 Majkle, máš to seřízený
Demoverze je opravdu hodně obsáhlá: nabízí trojici aut, tři různé typy závodů, a aby se to dobře počítalo, i trojici závodních okruhů. Díky možnosti zajet si časovku, rychlý závod a online podniky vám určitě vydrží slušně dlouho.

Na úplném začátku budete vyzváni k registraci svého jména a dalšího jména či přezdívky určené pro komunikaci s boxy, resp. tímto jménem na vás budou z týmu volat. Vybrat lze samozřejmě jen anglická jména, já jsem zvolil „Majkla“ a musím přiznat, že když na mě při závodu takto mluvili, cítil jsem se skoro jako doma.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podle vašeho profilu v konzoli hra načte i národnost, takže při online závodech vždy pěkně vidíte, z jaké části zeměkoule jsou protihráči. Nový Race Driver převzal z Dirtu natáčecí pohled v hlavním menu, nebo servírované statistiky při loadingu. Pochvalu si GRID zaslouží za plně konfigurovatelné ovládání, takže když vám nepadnou do noty dva předpřipravené modely, klidně si můžete navolit vlastní rozmístění funkcí na tlačítka.

 Časovka v Japonsku
Jako první režim jsem vyzkoušel obyčejnou časovku, zde ale kořeněnou právě probíhající soutěží o nejlepší světový čas, zajetý s BMW 320Si (WTCC) na okruhu ve španělské Jaramě. Soutěž trvá až do konce května a pokud se vám podaří zajet jeden z pěti absolutně nejlepších časů, budete posléze pozváni na finálový závod o skutečné BMW trojkové řady! Aktuálně nejlepší čas je vidět na obrazovce a ghost car, jenž vám po startu možná stejně jako mě ihned zmizí, je právě čas nejlepšího hráče.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Před jízdou je možné aktivovat berličky, jako je antiblokovací, protiprokluzový a stabilizační systém, popř. automatickou převodovku. Jízdní vlastnosti jsou zcela poplatné arkádě, za kterou se GRID rozhodně nestydí. To znamená poměrně svižnou jízdu, dobré držení stopy, ale v mezních situacích také výrazný sklon k přetáčivosti, případně mohutnému smyku. Udělat hodiny lze bez asistencí hodně snadno, ovšem s nimi je jízda mnohem jednodušší.

 Šikovné replay
Zajímavou funkcí je instantní opakovačka přehrávající poslední vteřiny jízdy, však slouží hlavně pro vrácení času, pokud se vám v závodě nezadaří. Analogovou páčkou plynule ovládáte směr a rychlost přetáčení záznamu a ve vybrané chvíli pak stačí jen zmáčknout tlačítko a ihned se vrátíte v závodě o něco zpět.

Podobně jako v Dirtu, i zde si můžete před každým podnikem svobodně zvolit jednu z 5 obtížností, podle kterých se právě odvíjí dovolený počet vrácení času, ale také peněžní odměny a body do kariéry. Funkce Pro Mode pak ještě zakáže restart během závodu, jinak běžně povolený. Více bodů získáte i vypnutím řidičských asistentů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V replayích jsem ale postrádal TV kameru, akční náhled se mi moc nelíbil a chybí také možnost pohledu na jiná auta i ukládání záznamů. Při jízdě je na výběr pětice kamer, včetně pohledu z kokpitu, kapoty a nad silnicí, ovšem Dirt měl ještě další vzdálenější kameru z interiéru, která v GRID chybí. Vždy se ale můžete volně rozhlížet. Hodně praktická mi připadla minimapka okruhu v rohu obrazovky, která je nově jakoby ve 3D, tudíž velmi přehledná.

 Ulice San Francisca
Okruh v Jaramě, kde se time-trial jezdí, není špatný, ale spíše nevýrazný. To kopcovaté San Francisco známé z trailerů je jiná káva. Město je parádně detailní a plné hlučných diváků, kteří velmi výrazně povzbuzují. Znamenité jsou zejména sluneční paprsky pronikající skrze ulice na vozovku a četné kouřové efekty. Z Dirtu zůstalo i špinění karoserií při jízdě.

zdroj: Archiv


video z hraní tratě v San Franciscu (thx Lusoplay.pt)

Ochutnávku kariéry pak v demu přináší režim Grid World, jenž zaštiťuje trojici podniků; závod 20 cestovních vozů (BMW 320) v Jaramě, mnohem zběsilejší městský souboj 12 Mustangů GT-R ve „Frisku“ a nakonec driftovací jízdu v osamocení s Nissanem Silvia v yokohamských docích, kde do tlampače úsměvně vyřvává místní japonský hlasatel. Driftování mě ale vůbec nebavilo, protože dopředu nevíte, kolik bodů má váš jediný imaginární soupeř a tak smykujete vlastně na slepo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

 Fantastický model poškození
Oproti tomu onen závod v USA tvoří špičku dema, protože v úzkých uličkách po vzoru série PGR jsou souboje velice těsné a neskutečně adrenalinové. A to zejména díky doslova fantastickému modelu poškození, který je ještě mnohem lepší a reálnější, než v Dirtu! Stačí jediný náraz ve vyšší rychlosti a auto je totálně na šrot. Vůz jde doslova seštosovat jak tahací harmoniku, přičemž z něj odpadne množství věcí. Povedlo se mi takhle zničit předek a zadek auta i v nižší rychlosti.

Skvělý je také náraz do pneumatik v Jaramě, kdy se gumy nádherně rozlétnou do vzduchu a dokonce se mírně vyvrátí i svodidlo. A navíc při každé takové kolizi, nebo riskantním manévru začnou mužští diváci skvěle hučet a holky ječet! Takto skvělé a monstrózní kolize jsem již dlouho neviděl. Však se na ně ve zpomaleném záznamu tak krásně dívá:

zdroj: Archiv


TISCALI shakycam replay bouračky

 Všichni na šrot
Posledním režimem v xboxovém demu jsou online závody až pro 12 hráčů, což je počet, který neumí žádná závodní hra na Xboxu 360 (dosud bylo maximem 8). V MP jasně vede městský okruh před Jaramou, protože během dvou-tří kol trasa s mantinely doslova rozšrotuje minimálně půlku účastníků (v první zatáčce je vždy tak třetina aut na šrot) a bouračky naživo jsou ještě lepší. Často jsem dojel těsně před totálním zničením a do cíle se takhle připlazilo sotva pár vozů. Výsledková tabule se hemžila zdemolovanými auty, které ani nedojely závod.

Takový hromadný masakr jsem při online závodech nezažil ani ve FlatOutu. Vždycky při startu přitom všichni říkali: hlavně v klidu, nikdo do nikoho nevleťte. Jenže jeden dostane v úzké zatáčce lehce hodiny a už to jede. Stačí malý čelní náraz a zhorší se řízení, auto táhne na jednu stranu a nedá se s ním vůbec jet.

Na okruhu v Jaramě zase po cílové rovince následuje taková dlouhá, ne moc prudká zatáčka, před níž to svádí držet plyn. Jakmile vyjedete z trati, zvednou se tuny prachu a kouře, a
ostatní to do vás naperou, protože vůbec nevidí na cestu. V demu nelze míru destrukce nijak ovlivnit, pokud to zůstane i do plné hry (kéž by!), tak asi bude funkce vrácení času vynášená do nebes. Nebýt ji, šlo by kvůli destrukcím o mnohem těžší hru, než "procházkový" Project Gotham Racing 4. Tomu je městská trať velmi podobná, ale PGR4 mi po grafické stránce přišlo krapet hezčí a vozy se v něm také lépe řídí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
fotky z vlastního hraní z televize

 Plná hra v červnu
GRID tak pořádně vystrkuje zoubky hlavně ve ztvárnění bouraček a znamenitých online závodech, kde se mu napětím málokterý konkurent vyrovná. Kritiku si ale zaslouží AI umělých jezdců, kteří jezdí, jak chtějí a nemají moc tendenci se něčemu na trati vůbec vyhýbat. Každopádně bych se začátkem léta připravil na parádní arkádový nářez, který ostudu určitě neudělá.

Stáhněte si: Trailery, Videa, Demo již dostupné z Xbox Live Marketplace a PlayStation Network, PC demo v horizontu pár dnů

Související články: Novinky, HW nároky, TOCA Race Driver recenze, Vše o Colin McRae DIRT



Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry

 
 
Michal Jonáš

Nejnovější články