Rainbow Six Siege – „recenze“ po (skoro) třech letech
zdroj: tisková zpráva

Rainbow Six Siege – „recenze“ po (skoro) třech letech

12. 10. 2018 19:00 | Dojmy z hraní | autor: Ondřej Švára |

Po téměř třech letech od svého vydání je Tom Clancy's Rainbow Six Siege stále jednou z nejoblíbenějších multiplayerových her. Není divu. Díky pravidelnému přísunu technických záplat a obsahu je atraktivní pro nově příchozí hráče i ty stávající. Na oplátku Ubisoft nutí všechny přijmout, že každá zábava něco stojí. Zážitky ze hry jsou úměrně pestré investicím do mikrotransakcí.

Populární a vyladěná

Se 106 tisíci aktivních hráčů patří Rainbow Six Siege do první pětky dlouhodobě nejhranějších titulů na Steamu, což se odráží mimo jiné ve vysokém herním komfortu. Jelikož jsou servery stále zaplněny, na málokterý zápas se čeká déle než půl minuty. Princip maximálně pětičlenných týmů udržuje hru příjemně živou, a to ve všech herních režimech. Díky mnoha optimalizačním záplatám je také čekání málokdy marné. Matchmaking selhává jen výjimečně a celkově je hra velmi stabilní.

Součástí péče o zábavu je i nekončící ladění hratelnosti skrze drobné úpravy vlastností jednotlivých herních postav, takzvaných operátorů. Jen pro ilustraci: Thatcherovy EMP granáty nyní pouze dočasně vyřazují bezpečnostní kamery z provozu, místo aby je zničily, a Twitchin šokový dron natropí v provozu o trochu více hluku. Tato a mnohá další vylepšení přinesla zatím poslední aktualizace Grim Sky.

Bez kampaně

Rainbow Six Siege se zaměřuje téměř výhradně na online zážitek. Hře chybí singleplayerová kampaň a s výjimkou tréninku a hry na „vlka samotáře“ uvnitř PvE módu budou vašimi společníky či soupeři vždy skuteční hráči. Potkávat se s nimi budete buď v konfrontační hře pětičlenných týmů, které se ve vícekolových zápasech pravidelně střídají v roli útočníků a obránců, anebo v boji proti počítači.

Vzhledem k inspiraci hry v reálných protiteroristických operacích jsou dva základní herní módy rozděleny jen do několika málo dílčích režimů s decentně odlišnými pravidly. V PvP multiplayeru se hratelnost mírně mění podle toho, zda se jde do boje kvůli rukojmím, bombám, anebo biologické zbrani a v PvE režimu se děje v bledě modrém to samé, jen v kooperativní akci proti umělé inteligenci. Vzhledem k volitelné obtížnosti je to ale dobrá příležitost pro začátečníky.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege zdroj: tisková zpráva

Pravidelná dávka novinek

Relativní strohost módů je vyvážena pravidelným přísunem nových map a operátorů. Variabilita hry po této stránce nejlépe odpovídá na otázku, proč dodnes láká tolik hráčů. Díky bonusovému obsahu si totiž mohou akci užít pokaždé trochu jinak. Zároveň však přídavky tlačí na peněženku. Nejenže si drží sebevědomou cenu základní hra – lacino neprodá ani svá DLC.

Ubisoft razí velmi sebevědomou a zároveň mazanou obchodní politiku. Herní přídavky s sebou přinášejí nové charaktery, skiny a obvykle i nové mapy, ale nevlastníte-li season pass, bude pro vás zdarma jenom nové prostředí. Vše ostatní je za poplatek ve formě zkušenostních bodů či herních kreditů proměněných za skutečné peníze. A můžete hádat, které metodu nastavil Ubisoft tak, aby ji hráči preferovali.

Online obchod hry dodnes připomíná kasino, ve kterém pokladnička vydavatele cinká s kadencí samopalu. Nakupování ctí drsný předpoklad, že se k novinkám sice můžete propracovat i vlastní pílí, ale je to pouhá teorie, spíš utopie. Co totiž obstará několikavteřinová transakce, to herním postupem trvá několik dní. Abyste získali přístup k operátorům z bonusových DLC, potřebujete nasbírat až 25 tisíc zkušenostních bodů, což znamená asi třicet hodin válečné šichty. No nekupte to. Vlastně kupte!

Zatímco zkušenostní body se sbírají z každé hry po stovkách, utrácejí se naopak po tisících. Proto ať už byste rádi novou výzbroj, skiny, nebo rovnou celé charaktery, přispěchá Ubisoft vždy s lahodnou nabídkou kompilačních balíčků a slev, ať máte aspoň pocit výhodně přečerpaného účtu. Dávka nových emocí vás každopádně vyjde přinejmenším na stokoruny, ty reálné. Podstatné však je, že noví operátoři, natožpak cetky pro ně, nejsou pro nerušené hraní naprosto nezbytní. Nátlak obchodu je spíše psychologický, nicméně i tak účinný.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege zdroj: tisková zpráva

Více postav, více možností

Neplatícím hráčům hra teoreticky neuzavírá žádné herní příležitosti. Nabízí jim osmnáct aktuálních map a zrovna tak všechny herní módy, jednotný matchmaking i účast v profi soutěžích. Na druhou stranu, za poplatek se mnohem rychleji otevírají nové možnosti v tom, jak si hru užít, protože s novými operátory, kterých je dnes již dvaačtyřicet, vstupuje do hry úplně nová herní taktika.

Například v rámci aktuálního balíčku Grim Sky přibyly do hry postavy Maverick a Clash. A mají co nabídnout. Maverick používá podomácku sesmolený hořák, se kterým udělá nehlučně a za pár vteřin díru téměř do každého materiálu. O tom, že se dá taková věcička využít nejen ke šmírování, se jistě rádi přesvědčíte sami.

Clash se zase šourá mapou za speciálním obranným štítem, který je ideální při obraně nejen sebe sama, ale i klíčových vstupů do budov. Lahůdkou jsou elektrické výboje, které zpomalují a částečně oslabují nejbližší útočníky. Kdoví, třeba právě Mavericka.

Odlišná zbroj a speciální schopnosti operátorů výrazně promlouvají do způsobu, jakým jste v akci užiteční pro svůj tým, a naopak nebezpeční pro nepřátele. Mlátit se Sledgem do dveří palicí vás nebude bavit věčně. A základní nabídka operátorů opravdu není bohatá. Zvlášť, když se spálíte s nákupem hry v její „Starter“ edici, která otevírá přístup pouze k šesti postavám a získání dalších podmiňuje mnohem intenzivnějším grindem než jiné verze. Chcete-li dohnat manko, a přitom v ruce obracíte každý šesták, nezbývá než plnit do zbláznění jeden zápas za druhým včetně denních a týdenních výzev.

Je samozřejmě otázkou, zda potřebuje mít v zásobě desítky různých vojáků. Spíše ne. Sami o sobě hraní neusnadňují, pouze nabízejí nové taktické možnosti. Zkušenosti ukazují, že nakonec přilnete jen k těm, kteří nejlépe odpovídají vašemu hernímu stylu. Ale jací to vlastně jsou? Startovní, základní, anebo bonusoví? Ubisoft to má vymyšleno náramně, včetně reklamy, která doprovází vydání každé nové postavy, jednotky i mapy. Pomáhá to uvěřit, že za své peníze dostáváte opravdu poctivé zboží.

zdroj: Vlastní

Radost z pohybu

V nadcházející čtvrté sezoně se hráči mohou těšit na další dva operátory a novou mapu z Maroka. Ostatně mapy jsou možná ještě zajímavější součást hry než postavy. Prostředí je totiž neuvěřitelně variabilní a přitom kompaktní, zkrátka ideální pro operace elitních jednotek. Dodává hře tu správnou atmosféru a díky relativně velké zásobě témat opravdu potrvá, než se vám začnou jednotlivé lokace opakovat. Spíš si budete připadat jako na horské dráze. Chvíli bojujete v horské chatě, a pak hned v bance, favele, lunaparku...

Vzhledem k časté změně map sehrává klíčovou roli jejich perfektní znalost. I s nejaktuálnějším operátorem můžete frustrovaně umírat, jestliže nemáte dokonale zafixován pohyb v konkrétní oblasti. Je zapotřebí vědět, kudy se nejlépe dostat k přestřelce, čemu se na cestě vyhnout a jak také nejrychleji opustit dění k záchrannému bodu, pakliže si to žádají pravidla.

Ačkoliv mapy opravdu nejsou rozlehlé, jejich prostředí je velmi spletité a prošpikované zkratkami i rafinovanými překážkami. A jelikož spousta materiálů je zničitelných, do jisté míry si můžete trasu k vítězství volit sami. Ovšem hluk, který při tom naděláte, láká pozornost nepřátel.

Taktika chce zkrátka fištróna a o to více budete motivováni ke sebezdokonalování. Vzhledem ke kvalitnímu anti-cheat systému se ale naštěstí jen zřídkakdy potkáte s nepoctivci. To je příjemná změna, zejména pokud do hry přesedláte například z Counter-Strike: GO.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege zdroj: tisková zpráva

Rainbow Six Siege si vzhledem k relativnímu stáří také pohodlně užijí majitelé slabších počítačů. Díky širokým možnostem nastavení najdou vždy slušný kompromis mezi krásou a výkonem. Hra zkrátka běží plynule téměř na jakémkoliv aspoň trochu adekvátním stroji a zároveň nevypadá vůbec zle.

Dobrá optimalizace vždy otevírá dveře početné komunitě a ta z Rainbow Six si již třetím rokem užívá skvěle navržené herní mechaniky, příjemnou dávku realismu a špičkově zpracované prostředí ve stále početném davu kolegů i protivníků. S přimhouřením oka nad finanční politikou vydavatele lze hru doporučit všem, kteří hledají celkově dospělejší multiplayer než battle royale.

Nejnovější články