SKATE. - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

SKATE. - první dojmy

26. 9. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Tvrdý souboj na čtyřech kolečkách. Vyzkoušeli jsme vážného kandidáta na prvenství ve virtuálním skateboardovém světě.

Autor: J.A.Frost
Publikováno: 26.září 2007


Obrázek zdroj: tisková zpráva Pod ruku se nám dostaly hned dvě hratelné ukázky. Jedna na Games Convention v Lipsku, ve které jsme mohli jezdit v otevřené městské čtvrti Downtownu. A druhé, obsahující úvodní tutorial ve skateparku, které je už nějakou dobu stažitelné z Xbox Live Marketplace.

Skate má po dlouhé nadvládě Tonyho Hawka za úkol stát se skateboardovou jedničkou a to by jistě nešlo, kdyby byly obě hry stejné. Mezi hlavní a zároveň vlastně jediný podstatný rozdíl patří především odlišný přístup herních týmů. EA se snaží svou hru přiblížit realitě, kdežto Activision sází především na zábavnou arkádovost jako doposud. O tom, že tento rozdíl dělá z obou her se stejnou tématikou naprosto odlišný zážitek, jsme se přesvědčili na vlastní kůži.

 Kdo sem postavil ten sloup
Betonová džungle v Downtownu nám ukázala hlavně neostré textury a spoustu místa na vyblbnutí. Kdo naopak překypuje kvalitními texturami, je skejťák na prkně, kterého ovládáte. Vzniklý kontrast pak nemusí sedět každému, přesto si myslím, že to byl jen nešvar zkoušené verze, jelikož druhé demo ze skateparku tímto neduhem netrpělo. Celkově na mě grafika působila dobrým dojmem a až na pár mušek (strnulé výrazy ve tvářích) i reálně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Dobrým znamením je život herního prostředí. Po silnicích jezdí dostatek aut, neustále se vám někde pletou chodci, navíc opět umě vymodelovaní. Spolu s vámi se na place prohání dalších pár skejťáků a prostě se necítíte jako uvnitř trenažeru.

Kapitolou samou pro sebe je pak kamera umístěná jakoby za prknem, snímající daleko více samotný skate spolu s nohama jezdce. Má to svá pro i proti. Ku prospěchu je určitě viditelný detail pohybu nohou a práce těla. Nevýhoda je v jisté nepřehlednosti, pokud děláte sled triků. Každopádně hra díky tomu vypadá velice zajímavě.

(Ne)realita
Příjemně potěšila krásně zvládnutá fyzika. Začnu třeba pohyby na prkně či chování samotného prkna. Všechno je krásně plynulé a uvěřitelné. Každé natočení koleček, každé zhoupnutí a pohyb. Triky jsou naprosto věrohodně zvládnuté, včetně držení balancu těla. Tedy pokud nedojde na padání. To totiž působí proti všemu dosti nereálně, nehledě na to, že se skejťák hnedka nezvedne ze země. Absurdně to vypadá hlavně po střetu s chodci, kdy jsem padl uprostřed přechodu a chodci na strnulou postavu ani nereagovali a s klidem do ní kopali (tedy vlastně přecházeli). Podivuhodné na tom bylo především to, že si to virtuální Sk8er nechal líbit a v klidu ležel, dokud se nerespawnul! Ano, je to tak, tady se nezvedá a nehoní prkno po ulicích, tady se po pádu po chvilce prostě z ničeho nic objevíte (v novější verzi hry už můžete aspoň respawn urychlit).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Au, mé ruce
Najdou se i jiné nedostatky. Například ovládání, které je dle mého názoru na Xboxu 360 řešeno zbytečně komplikovaně. Hráč se rozjíždí pomocí „áčka“ či „xka“ podle toho, jakou nohou se má jezdec rozjíždět. Triky děláte různými pohyby pravým bumperem. Oba trigery působí jako záchytné body různých grabovacích triků.

Bez projití tutoriálu se v této hře neobejdete, protože až s jeho pomocí jsem pochopil základy ovládání a dělání triků. Když jsem ke hře prvně přišel na Games Convention, bez pomoci asistentky EA jsem nebyl schopen ani odlepit prkno od země. Nakonec jsem vykouzlil alespoň pár backflipů a podobných skopičinek, které jsou popsané v herní nápovědě. Leč to člověka brzy omrzí a hledá další možné způsoby využití prkna, třeba grindování, které je řešeno tak, že se musíte při výskoku trefit na nějakou hranu či zábradlí a svést se po něm, jako v reálu, tedy nikoliv pomocí nějakého záchytného tlačítka.

Zapomeňte na návyky z konkurenční série, Skate je totiž hra na úplně jiném hřišti. Všechno je mnohem plynulejší a realističtější, což chce jak trochu trpělivosti, tak cviku. Přesto si však neodpustím výtku k ergonomii. Xboxový ovladač je podle mě výborně navržený, ale kdo mi vysvětlí, že mě z ovládání této hry po chvíli opravdu bolí ruce? Je sice fajn, že se hra chová, jako byste na prkně opravdu stáli, ale daň za to je opravdu nepříjemná. Neustálé přehmatávání z tlačítek a trigerů na bumper způsobuje bolest rukou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Dojmy ze Skate se odvíjí od dvou různých verzí hry, které jsem testoval. Z první městské ukázky jsem měl do jisté míry pachuť v ústech, protože některé věci nefungovaly, jak by měly. Druhá ukázka mě naopak navnadila, jelikož hra šlapala jako hodinky (až na občas trochu zlobící plynulost). Nakonec jsem si ovládání docela oblíbil, i když pořád ještě existují triky, které prostě nezvládnu pohybově zkoordinovat.


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Důležité však je, že se Skate hraje i vypadá skvěle, a že bude věru silný konkurentem zavedené Tony Hawk značky. Nastává tedy podobná situace jako v době raného souboje FIFY a PES. Jak dlouho vydrží zavedená arkáda na sk8ovém trůnu, než jí vyřadí realističtější konkurence, překvapivě od EA? Zjistíme to již velmi brzy, jelikož plná verze Skate pro Xbox 360 a PlayStation 3 vychází v těchto dnech, s pártýdenním náskokem před Tony Hawk’s Proving Grounds.


SKATE gameplay clip - stažitelná verze z Gamersyde (52 MB, 1280x720)


SKATE starší trailer

Stáhněte si: Demo z Xbox Live Marketplace, Trailery

Související články: Novinky

Linky: Oficiální české stránky a anglická homepage



 
J.A.Frost
editor: jd

 
 

Nejnovější články