Space Engineers – dojmy z českého vesmírného destruction derby

Space Engineers – dojmy z českého vesmírného destruction derby

31. 12. 2013 16:00 | Dojmy z hraní | autor: Ladislav Loukota |

Nevíte, jaký z mnoha soudobých vesmírných sandboxů si vybrat? Pokud jste patrioti, nabízí se vám český kosmický Space Engineers od autorů Miner Wars 2081. Je sice stále v alpha fázi vývoje, oproti jiným titulům svého ranku má ovšem blíže spíše ke kosmosimulacím než k Minecraftu. V tom tkví jeho síla a zároveň i některá z jeho úskalí.

(Skoro) libovolná loď

Vezměme si to popořadě, aby se v tom vyznali i nemilovníci minecraftové vlny – vývojáři z Keen Software se ostatně dušují, že je idea na Space Engineers napadla už před 11 lety. Jako u většiny nových sandboxů je hratelnost Space Engineers v zásadě postavená na editoru herních prvků, konkrétně na možnosti vybudovat si libovolnou vlastní loď, s níž hráč bude moct volně brázdit kosmické temnoty.

Právě editor, tradičně viděný z pohledu avatara (v kontrastu třebas s editory lodí z Kerbal Space Program či strategie StarDrive), momentálně tvoří drtivou většinou herního obsahu. Namísto klonů Minecraftu se tak Space Engineers ve své současné alpha fázi vývoje zaměřuje na budování lodi namísto průzkumu planet nebo asteroidů. Znamená to maximum „LEGO hratelnosti“ a minimum přežívání, alespoň v tomto okamžiku.

Leč editor je to vskutku vydařený. Součástí každé zdejší lodě musí být několik klíčových systémů, jako je kokpit, gyroskop, generátor gravitace, motory a reaktor. Krom nich si však každý může vytvořit skoro jakýkoliv tvar lodi. Od kopie známých plavidel fikce (která na Steamu samozřejmě dominují) až po vlastní kreativní vize. Herní engine sám už zpracuje fyzikální nezbytnosti, není tak například sebemenší problém přehodit "předek" a "zadek" vaší lodi obyčejným otočením kokpitu a motorů.

Simulace plavidla je samozřejmě značně zjednodušená, není tak třeba se potit například u rozvodů paliva či atmosféry, stejně tak je přítomná umělá gravitace a další prohřešky proti realitě. Hráč si však stále může vyhrát s co nejbáječnějším interiérem prosvětleným hvězdami.

Na druhé straně – a je to vzhledem k současné fázi vývoje zcela pochopitelné – absentuje větší variabilita konstrukcí. U voxelově postaveného enginu je tak nějak standardní, že ač dovoluje kdejakou hovadinku, protěžuje hranaté tvary a tak si můžete nechat zajít chuť na poletující čisté koule, odvěký nejideálnější vesmírný tvar (ačkoliv kruhové prvky s trochou píle a velkém měřítku vytvořit lze).

Zrovna tak jsem nepostřehl větší výběr částí interiéru či exteriéru lodi, díky čemuž řada plavidel uvnitř působí dost podobně. V neposlední řadě Space Engineers paradoxně neposkytují tolik prostoru pro experimentování. Oproti v zásadě podobnému Kerbal Space Program (obě hry stojí na budování vesmírného plavidla) totiž stavba krychle po krychli trvá výrazně déle.

A když po hodinovém budování zjistíte, že jste na počátku vlastně špatně umístili motory a při prvním nastartování vám přetížení rozpůlí loď na dvě menší, je to docela rána do hlavy. Jednoduchou variaci funkce "zpět" hra nemá, lze však sáhnout po načtení starší pozice.

Na kolizním kurzu se zábavou

Ačkoliv má už současná verze umožňovat jednoduché těžení, zásoby kostiček jsou v zásadě neomezené, a tomu odpovídá i možnost bezbřehého konstruování. Stávající Space Engineers je díky svým mechanikám báječně jednoduchý pro každého nováčka, detailnější pošéfování už nějakou tu hodinu trvá.

Zdaleka nejfamóznější částí současné verze je však model poškození plavidel. Při nárazech se krychle akurátně pomačkají, případně odletí do hlubin vesmíru, a pro milovníka vesmírných sci-fi je tak přímo slast do sebe naprat s dvěma křižníky a sledovat, jak náraz tady obnaží hangár a támhle zase utrhne jeden z motorů.

Oproti velmi podobnému StarMade má Space Engineers navíc podstatnou výhodu ve snaze maskovat svůj voxelový původ. Žel bohu, pokud jsem to neminul, chybí simulace kritického poškození lodi vlivem špatného nastavení zařízení v interiéru (dekomprese, požár), čímž pádem je momentálně veškeré hraní postavené jenom na užitku z estetiky. Dá se však počítat, že to hra ještě časem napraví.

...

Je ostatně stále mnoho z toho, co by Space Engineers mohla vylepšit a tvůrci to ostatně i mají v plánu – od více dílků (o což se možná postará komunita) po možnost se svými plavidly dosáhnout nějakých skutečných destinací. Hra k tomu ostatně postupně směřuje, vždyť je dostupná pouze dva měsíce! Raná verze se na Steam Early Access objevila koncem října.

Právě proto se dá říct, že pokud vás možnost sestavit si vlastní křižník (a létat s ním) zaujala, aniž byste dříve sáhli po jiném z konkurentů, současnost je nejideálnějším časem k tomu si Space Engineers pořídit. S přibývajícími herními prvky totiž hrozí nevyhnutelné komplikování herních mechanik a s tím (možná!!!) i obtížnější proniknutí do systému.

Komunita navíc již nyní vytvářila bohatou zásobu nových plavidel (které rozeznáte tak, že jsou oproti mým výtvorům hezčí na entou). Jako bonus vás navíc může hřát pocit z podpory Československého studia, které si na konto Space Engineers po své rozporuplné předešlé hře (nám se tedy docela líbila viz recenze Miner Wars 2081) výrazně polepšilo reputaci.