STALKER Clear Sky - dojmy
zdroj: tisková zpráva

STALKER Clear Sky - dojmy

26. 8. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Slovům o vylepšené umělé inteligenci a organizovanému chování frakce stalkerů jsme přiliš nevěřili, ale jen do chvíle, než jsme vše spatřili na vlastní oči.

Autor: Warlock
Publikováno: 26.srpna 2008


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Prezentace Stalker: Clear Sky pro mě byla na GC jednou z nejpříjemnějších. Nikdo nikam nespěchal, pohoštění bylo vynikající a na otázky odpovídal velmi dobře fundovaný marketingový ředitel GSC GameWorld Oleg Yavorsky, který byl navíc velmi potěšen, když zjistil, že jsem z České republiky. O zpestření prezentace se postaral kolega novinář, jenž absolutně nevěděl, která bije. Jeho postřehy typu „A to je jako o Černobylu?“ mě skutečně dostávaly do kolen. Samozřejmě chápu, že o Stalkerovi nemusel vědět první poslední, ale tohle bylo skutečně moc a dost jeho vsuvkami narušoval průběh prezentace. Naštěstí já jsem už v Zóně minulý rok pár hodin strávil a otázky jsem směřoval nejenom na novinky, ale i do míst, kde si Stalker: Shadow of Chernobyl nebyl příliš jistý v kramflecích.

 Rozkouskovaná zóna
Předvádějící na úvod stručně zopakoval pozadí příběhu, který se bude odehrávat rok před událostmi z původní hry a vše se bude točit zejména okolo záhadného Streloka (více v našem preview). Více k tomuto tématu ani přes moji žádost nechtěl prozrazovat, ale s velkou chutí se naopak rozpovídal o systému frakcí:

„Frakcí bude ve hře celkem pět šest (Jasné nebe, Stalkeři, Bandité, Svoboda, Povinnost, Odpadlíci) a každá z nich bude bojovat o něco jiného - ať už půjde o informace, technologie nebo území. Naším hlavním cílem je zejména to, aby frakce jednaly naprosto samostatně a nezávisle na hráči, který se k nim však může libovolně přidat,“ uvedl na adresu nového herního prvku PR ředitel a posléze dodal: „Pokud už do nějaké frakce hráč vstoupí, chceme, aby se skutečně vžil do role jednoho z členů toho obrovského soukolí, viděl jak roste, likviduje protivníky a rekrutuje nové Stalkery na svojí stranu, kteří jsou čím dál tím lépe vybaveni.“

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální GC obrázky

Jak jsou na tom jednotlivé frakce, co se týče například zabraného území či počtu bojeschopných mužů, budete informování pomocí nové záložky v PDA. Stejně tak si na stejném místě zjistíte, jak jste na tom s oblibou u jednotlivých soupeřících stran přímo vy. Samozřejmě, že příliš dlouhou dobu nebudete moci udržovat styky se všemi v frakcemi v neutrálních mezích a pokud některé z nich provedete něco nepěkného, už nikdy vám to nezapomene. Peníze však i tentokrát budou hrát důležitou roli a dobře zaplacená „ztráta paměti“ vymaže i ten nejhorší hřích.

Bohužel však nebude možné jednu z frakcí kompletně vymazat z povrchu Zóny. I když například vpadnete do jejich hlavního tábora a doslova vněm vystřílíte vše, co se hýbe, po čase se do opuštěných budov vrátí život a začne všechno nanovo. Samozřejmě daná frakce bude důsledkem toho hodně oslabená a na dlouhou dobu vyřazena ze hry. Navíc podobně odvážné kousky si budou moci dovolit pouze ostřílení znalci Zóny.

 Chytřejší protivníci
Od frakcí prezentace plynule přešla k demonstraci vylepšené umělé inteligenci. „Dali jsme si mimo jiné záležet například na tom, že počítačem řízení Stalkeři neházejí granáty pouze na otevřený prostor, ale i do oken či hráčova úkrytu,“ začal povídání o AI Oleg Yavorsky a vše mi zároveň předváděl přímo v akci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Velkou novinkou, která trochu souvisí s frakcemi, bude takzvaná „skupinová inteligence“. Stalkeři se budou chovat organizovaněji ve skupinách a daleko lépe se schovávat za překážkami, které si vhodně vyhlédnou ještě před začátkem souboje. Samozřejmě, že se budou kolegové vzájemně krýt a opatrně vykukovat ze svých pozic.

Osobně jsem těmto slovům příliš nevěřil, ale jen do chvíle, než jsem vše spatřil na vlastní oči v drobné přestřelce poblíž kostela se hřbitovem. Nejen, že se všichni Stalkeři poctivě kryli, ale jejich postup mi přišel opravdu profesionální. Polorozbořený svatostánek postupně obklíčili ze všech stran, aby neunikla ani myš. Umělé inteligence se zkrátka předvedla a pokud se nejednalo pouze o předem připravenou ukázku, tak musím před tvůrci skutečně smeknout.

Kdyby se však postup spolubojovníků hráči nelíbil, nebude vůbec nucen se s nimi vypravovat na mise. Obtížnost bude nastavena tak, aby vše šlo projít sólo a případná pomoc od kolegů bude pouze znamenat ulehčení celého úkolu. Pro akci na vlastní pěst ještě trochu hraje fakt, že kromě příkazu „zaútoč“, nebude moci hráč spolubojovníky nijak ovládat. Tvůrci se však vůbec nebrání přidání dalších povelů (třeba v patchi) a spíše budou čekat na reakce hráčů.

 Okolo Černobylu
Zbrojní arzenál se v Clear Sky rozroste na 40 až 45 kousků a 16 nových vylepšení zbraní, čímž vývojáři z GSC Game World reagují na to, že většina hráčů procházela minulý díl většinou pouze s jedním kvérem, který si postupně vylepšovala. Do Zóny rovněž přibude několik dalších lokací, jež rozšíří dosavadní svět Stalkera: Shadow of Chernobyl. Namátkou to bude například opuštěná nemocnice, červený les (Red Forest), město duchů (Ghost Town), město Limansk a bažiny (Marsh).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V poslední zmiňované lokaci plné mostíků a vysoké trávy Oleg Yavorsky předvedl nový způsob hledání artefaktů za pomocí detektorů. Rozhazoval okolo sebe známé ocelové šrouby, aby tím zjistil pozice neviditelných anomálií, které se mu automaticky zakreslovaly do mapy. V druhé ruce měl jeden z několika různých detektorů, pomocí něhož se snažil zaměřit taktéž neviditelný artefakt, který navíc měnil svojí polohu mezi anomáliemi. Přestože Olegu Yavorskému netrvalo hledání déle než minutu, poznamenal, že lovení artefaktů hodně dlouho nacvičoval a nováčkům to zabere daleko delší dobu.

Z bažin nás vyprovodil průvodce, který bude dalším novým a hlavně velmi praktickým prvkem v Clear Sky. Tito Stalkeři budou většinou pouze ve velkých městech a bude je většinou vůbec problém najít a zaplatit, aby vás velmi rychle převedli z jednoho konce Zóny na druhý. Občas vás budou doprovázet i na misích a počkají na vás, až splníte úkol. Jindy se však budete muset vracet hezky po svých. Důležitý je rovněž fakt, že během cesty s průvodcem vás nikdo nebude moci přepadnout, jak tomu například bývalo ve Falloutu.

 Vylepšení grafiky
Oleg Yavorsky si rovněž na závěr prezentace neodpustil demonstraci nových grafických efektů. Zpočátku mluvil především o kompletně zrenovovaných texturách, volumetrických světlech a pak přidal i ukázku deště, kdy kapky nejenom stékají po nejrůznějších předmětech, ale voda se dostávala i do půdy. Z vyprahlého kusu země se tak rázem stalo solidní bahenní zápasiště.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

„Všechny grafické efekty v tak ohromném světě samozřejmě obrovským způsobem zaměstnávají procesor a grafickou kartu - dlouho jsme váhali, jaké efekty přidat. Nakonec jsme se rozhodli pro ty, které dělají ze Stalkera to co je, a klademe tedy důraz především na atmosféru,“ poznamenal předvádějící a v tomto ohledu zmínil například mlhu, jež reálně obtéká všechny předměty.

Budou zachovány HW nároky původní hry a Clear Sky bude na stejném železe vypadat nyní o mnoho lépe. Navíc nikam nezmizí ani podpora starších grafických karet s DirectX 8, jejichž majitelé si však samozřejmě nemohou čekat takové efekty jako ti na novějších strojích.

 Radostný návrat do Zóny
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Prezentace na mě skutečně udělala dojem a stejně tak příslib toho, že skriptů pro Clear Sky výrazně ubylo. Potěšují byly i takové maličkosti, jako lehce předělaný inventář, který je podle mě nyní daleko přehlednější. Zamrzelo mě však přidání pouze jednoho nového multiplayerového režimu „Capture Artefakt" a (opět) absence jakýchkoliv vozidel. Nové prvky v čele s frakcemi mě ale skutečně nadchnuly a už se těším na polovinu září, kdy má u nás Stalker: Clear Sky vyjít.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Preview, Novinky, HW nároky, Úvodních 25 minut hraní, Stalker recenze, video-recenze, tipy, ladění výkonu a mody



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole

 
 
Warlock

Nejnovější články