Autor: Sensei_CZ Publikováno: 2.června 2005 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek A co mamuti? Still Life využívá engine Syberie a je to poznat prakticky na každém kroku, tentokrát však nehledáme mamuty, ale vraždícího šílence. Stejně jako na Syberii nebyla zřetelná hranice mezi reálným světem a fantazií autorů, ani tady nepostřehnete, kdy se hra odchyluje od obyčejné reality. Ty odchylky ale nejsou až tak šokující jako v Syberii. Herní příběh v Chicagu se odehrává skoro výhradně uvnitř budov, takže z exteriérů neuvidíte prakticky nic. Pražské prostředí je na tom z hlediska venkovních lokací mnohem lépe a hráč si tak může do sytosti užít Karlova mostu či jiných známých lokací. Still Life ale není postaven pouze na krásné a detailní grafice lokací - hlavní devizou hry je atmosféra. Hra má podobné kouzlo jako již mnohokrát zmiňovaná Syberia - jak se jednou do příběhu ponoříte, jen velmi těžko budete od hry vstávat a nedokážu si představit, že by někdo nechal hru nedohranou. Lehce pozměněný je pouze systém dialogů, kde si nemůžete vybírat z možností pro další konverzaci, ale jen používáte pravé a levé tlačítko (pravé pro konverzační a doplňková témata, levé pro zásadní dějové otázky a odpovědi). Hra nijak nereaguje na pořadí vašich otázek, každá postava ve hře má přesně nadefinováno, co vám v daném okamžiku může říct. Všechny dialogy jsou samozřejmě namluvené. Potěšující pro někoho může být fakt, že se autoři v "pražské" příběhové linii nesnažili napodobovat český přízvuk a tak všechny postavy hovoří zcela plynně oxfordskou angličtinou (což zejména u postav strážníka nebo starého patologa působí lehce komicky). Na druhou stranu tento trend vytříbené angličtiny odnesly jména postav, takže např. místo pěkného českého Václav uslyšíte něco jako Vaklaf, inspektor Skalník je Skalnic a takto bych mohl pokračovat prakticky u všech postav z pražské větve příběhu. Jak možná už z předchozích řádek tušíte, Still Life není žádná hardcore adventura, u které byste strávili spoustu hodin či dnů. Příběh je přísně lineární a pokud máte nějakou hru z tohoto žánru za sebou, v každém okamžiku asi budete vědět, co máte udělat nebo kam jít, abyste se posunuli dál. Čas od času se vám do cesty postaví zajímavý puzzle, plnící úlohu překážky na dostihové dráze příběhu. Osobně se mi nejvíce líbil ten s otvíráním zámku zlodějským nářadíčkem a připadá mi na škodu, že je ve hře použit jen jednou. Na začátku hry (tato část byla i v demu) se též účastníte zkoumání místa vraždy a musíte používat kriminalistické pomůcky na sběr důkazů. K podobnému tématu se ve hře pak ještě jednou vrátíte při snímání otisků prstů z důkazních předmětů. Zvolené detektivní téma přináší pro hráče jeden zajímavý aspekt - stále podvědomě tušíte, kde asi se na příběhové ose nacházíte a ke konci, kdy vaše pátrání vrcholí, se budete jen velmi těžko zvedat od počítače.
Pražákům, těm je tu hej? další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Speciální pochvalu si autoři zaslouží za perfektně zvládnuté nápisy a vývěsní štíty v češtině, vše bez chyb, až na nápis na dveřích policejní stanice. Schválně jsem v závěrečných titulcích hledal nějaké české jméno mezi autory, nikoho takového jsem tam ale nenašel. Stojí za to? Určitě ano. Pokud jste hráli Syberii, Still Life se vám bude určitě líbit, neboť i přes zcela jiné prostředí nabízí skvělou atmosféru a silný příběh, který vás udrží navzdory tomu, že téma sériových vrahů není v detektivkách žádná novinka. Hra ale jistě zaujme i ty hráče, kteří adventury příliš nevyhledávají a o dřívějších titulech od Microids toho moc nevědí. Stinnou stránkou hry je pak možná až příliš lineární příběh a minimální znovuhratelnost, což je ale slabina všech her tohoto žánru. Koncem léta, kdy má vyjít Still Life ve verzi s českými titulky od Cenegy Czech, přineseme recenzi. Stáhněte si: Demo, Videa, Trailer... Související články: Návod v angličtině, Novinky, Vše o sérii Syberia | ||
Sensei_CZ | |
autor je předsedou představenstva družstva fanoušků Bohemians a programátorem části Tiscali Games |