Supreme Commander - dojmy z GC
zdroj: tisková zpráva

Supreme Commander - dojmy z GC

24. 8. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Samotný Chris Taylor, tvůrce Total Annihilation a šéf studia Gas Powered Games, nám na Games Convention předvedl svou ambiciózní RTS, která se od ostatních her tohoto žánru značně liší.

Autor: Moolker
Publikováno: 24.srpna 2006

Zvětšit zdroj: tisková zpráva „První věcí, kterou při hraní strategií udělám, je to, že odzoomuji s kamerou do co možná největší výšky, abych měl dobrý přehled nad bojištěm.“ byla úvodní slova Chrise Taylora, tvůrce Total Annihilation a šéfa vývojářského studia Gas Powered Games, když nám na výstavě Games Convention předváděl svého ultimátního Supreme Commandera. Protočením scrollovacího kolečka u myši se obraz, původně snímající detailně zpracovanou bitevní loď, přesunul o něco blíže a Chris to okomentoval slovy, že se kamera právě nachází ve stejné pozici jako ve valné většině jiných RTS. A podotkl, že to je samozřejmě nedostatečné.

 Výlet do oblak
Následně myška opět zachraptila, my jsme se nacházeli v oblacích a i z těch největších budov či jednotek se stali mravenci. Doslova. Ocitli jsme se skoro až na oběžné dráze planety, po jejímž povrchu se proháněly síly United Earth Federation, Cybranů či Aeonů a sváděly nelítostné bitvy. Naopak při maximálním zoomu zabrala skoro celou obrazovku i nejmenší jednotka, ale aby se vám na monitor vešla třeba letadlová loď, bylo již třeba pohled oddálit, čímž se z původně zabíraného ohromného mecha stal malý Paleček.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Mapa určená pro prezentaci byla více než monstrózní, čítala několik tisíc kilometrů čtverečních. Díky ovládacímu panelu, víceméně klasickému RTS ovládání a možnosti s kamerou bleskurychle odzoomovat a během zlomku vteřiny opět přiblížit na místo kde se nachází hráčův kurzor, je ovládání opravdu bezproblémové a komfortní. I když je pravda, že jsem hru testoval na dvou mezi sebou propojených širokoúhlých monitorech, kdy na jednom byla přímo „hra“, na tom druhém pak globální mapa, která snímala celé bitevní pole. Mezi obrazovkami šlo normálně přejíždět myší. Pokud "čistě náhodou" disponujete pouze jednou obrazovkou, není hraní tolik luxusní, protože vypnutelná globální mapa zabírá půlku obrazu.

Mezi třemi frakcemi prý nejsou zase až tak veliké rozdíly a s trochou nadsázky se vlastně dá říci, že se liší pouze vzhledem. „Kdo má rád futuristický vetřelecký vzhled, ten si pro hraní vybere Aeony. Naopak komu vyhovuje spíše konvenční ztvárnění, přikloní se na stranu UEF. No a ten, co je někde mezi, si zvolí Cybrany“ řekl Chris o frakcích.

 Námořní bitvy
„Stejně jako ve skutečných válkách, i v Supreme Commander budou hrát velkou roli námořní bitvy, které jsou paradoxně v mnohých RTS velmi opomíjeny“ pravil Chris a koncept mapy tomu jasně napovídal. Odhadem více než její třetina byla pod vodní hladinou, na níž se samozřejmě plavila celá řada námořních jednotek. Pod kontrolou jsem měl ponorky, rychlé bojové „čluny“ nebo monstrózní letadlové lodě, které při boji vypouštěly letku drobných stíhaček. Ale při hraní za Cybrany kupříkladu i plavidla, která po rozkazu bojovat na pevnině připlují až skoro na břeh, ze svého nitra vysunou tři páry mechanických hnát a můžou se mydlit se suchozemskými oponenty. V neposlední řadě jsou na pevnině i o něco silnější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Obojživelnou jednotkou ale disponuje i třeba UEF a nutno podotknout, že jde o opravdu pořádné monstrum, které by sice nepředjelo ani porouchané Pendolino, ale vynahrazuje to svou odolností, palebnou silou, multifunkčností a možností vyslat menší letectvo. Jméno „tlouštík“ na něj opravdu sedí. Nejdůležitější jednotkou vůbec je logicky samotný supreme commander, který v barvách všech stran vždy vypadá jako monstrózní robot s vizáží mechanického člověka. Zajímavé je, že jej lze na mnoha místech jeho těla upgradovat – posílit lze ramena, ruce, hruď, nohy a další části. „Je to vaše nej jednotka vůbec, padne až pod silou několika nukleárních hlavic, takže i přes její důležitost a nepostradatelnost je hloupost zdržovat ji v základně“, uvedl na adresu supreme commandera Chris Taylor.

 Překážky v dráze střely
Jak vývojáři slibovali, boje jsou opravdu hodně o taktice a nahnat stádo jednotek na nepřátelské stádo menších rozměrů rozhodně není zárukou úspěchu. V boji na otevřeném prostranství je třeba své svěřence pořádně srovnat do řady, jinak by ti vzadu logicky postříleli své souputníky před sebou. Něco podobného platí při dobývání opevněné základny. Bez pořádné artilerie přes hradby jednoduše pálit nemůžete a než byste je zbořily, udolala by vás nejspíše obrana báze.

„V Supreme Commander se nesetkáte s oním zastralým strategickým modelem, kdy každá střela najde svůj cíl. Při špatné palebné pozici může zasáhnout třeba strom nebo i spojeneckou jednotku.“ dodal Chris a měl naprostou pravdu. Při bojích tedy jednotky potřebují prostor a balistická křivka se odvíjí od pozice, na níž se epicentrum střely nachází Ale abych řekl pravdu, boje jsou v SC natolik masové, že pokud si nepálíte do svých, je celkem jedno, jestli sem tam místo oponenta trefíte veverku na stromě :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Stavíme základnu
Trochu jsem si měl možnost osahat i výstavbu základny, kterou má celkově na starost base commander, další unikátní jednotka. K dispozici jsou jak všemožné pozemní budovy (továrna, zeď, obranná věž, elektrárna...), tak i vodní (např. námořní základna). Bohužel již nebylo možné vyzkoušet si trénink jednotek a sběr surovin, resp. suroviny, jakési masy. Na druhou stranu, dá se v těchto ohledech vůbec předpokládat nějaká evoluce? Grafické zpracování je jednoduše famózní a přestože detailnost či propracovanost jednotek není na úrovni Company of Heroes, SC vše vynahrazuje svou velikostí a ohromným záběrem.

Počet jednotek jde do stovek a vidět celou tu bitevní vřavu v pohybu je zážitek na hodně dlouhou dobu. Boje jsou neskutečně efektní a je radost pozorovat, jak se všichni účastníci bitvy inteligentně řežou, nehledě na pohádkově krásný výbuch několika atomových bomb. Co se audio doprovodu týče, ten byl totožný jako v E3 traileru (v mém osobním žebříčku nejlepší video z historicky poslední E3 vůbec). To znamená, že byl parádní, ale díky okolní zvukové kulise v podobě hromady řečnících lidí a zvučících her v hale si ho člověk tolik nevychutnal.

Ať si kdo chce co chce říká, Chris Taylor si všechna svá prohlášení opravdu necucá z prstu a po asi 40 minutách v přítomnosti jeho dítka musím potvrdit, že Supreme Commander vypadá opravdu skvěle, hraje se parádně a přináší na žánru RTS tak trochu jiný pohled na věc. Neříkám, že je nejlepší a revoluční. Je zkrátka jiný. A odlišný přístup se vždycky cení.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Preview, Novinky...

Moolker
autorovi je 16 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola

 
 
Moolker

Nejnovější články