Svět stínů v Shadow Realms působí svěžím a zábavným dojmem
zdroj: tisková zpráva

Svět stínů v Shadow Realms působí svěžím a zábavným dojmem

17. 8. 2014 15:45 | Dojmy z hraní | autor: Jakub Kovář |

Tajemný projekt BioWare byl dle očekávání odhalen na Gamescomu, jeho charakter by ale dopředu hádal málokdo. Jde totiž o akční RPG, v němž spojí síly čtveřice hráčů proti Shadowlordovi, místní obdobě pána jeskyně z Dračího doupěte. Sami tvůrci říkají, že chtěli postavit hru na konceptu kooperativního multiplayeru, který by byl navíc okořeněn kapkou nejistoty a variability v podobě souboje s dalším reálným člověkem. A přestože zatím ukazovali jen raný prototyp, potenciál Shadow Realms rozhodně má.

Za fádním názvem se schovává spousta inovací a první z nich je zasazení do moderního světa propojeného s kouzly, magií a příšerami. Vývojáři tvrdí, že „modern a urban fantasy jsou jejich oblíbené žánry a pracovat na hře z podobného prostředí je nesmírně osvěžující. Tomu bych ostatně i věřil – po jasně daných mantinelech sci-fi (Mass Effect) a vysoké fantasy (Dragon Age) musí být poměrně volná omezení nového žánru pohlazením na duši.

Pochvalovali si ovšem především možnost pracovat na nové značce, od níž hráči samotní nečekají žádný vyhraněný styl. To tvůrcům umožňuje experimentovat a zkoušet nové věci, což je u zvedených značek příliš riskantní z důvodu fanouškovské nechuti ke změnám v systémech, na něž si během hraní série již zvykli. Komunitu však rozhodně nenechají stát stranou a Shadow Realms chtějí upravovat i podle otevřených diskuzí a připomínek hráčů. Ostatně už nyní se můžete přihlásit do testování uzavřené alfaverze.

Shadow Realms však do jisté míry rozvazuje ruce i hráčům. Jednotlivá povolání sice mají archetypální znaky (o nich se rozepsal už Aleš v článku při oznámení hry), nicméně hráči budou mít dle slibu autorů možnost postavy široce přizpůsobovat svému hernímu stylu v rámci tříd. Mág se kupříkladu může ohánět holí i kulometem, bojovník zase může středověký meč vyměnit za něco podstatně modernějšího. Zní to dobře, a přestože svoboda nebude zřejmě tak velká jako v konkurenčním Division, mohla by nabídnout příjemně rozdílné postavy.

shadow realms zdroj: tisková zpráva

Svižné a zábavné souboje

Se zbraněmi a schopnostmi úzce souvisí i dojmy z hraní hry. Za zavřenými dveřmi mě vývojáři posadili k pre-alfa verzi, kdy jeden hráč převzal roli Shadowlorda a zbylá čtveřice zasedla za stroje, jejichž prostřednictvím ovládala kladné hrdiny. Patřil jsem právě do kooperujícího týmu klaďasů a konkrétně jsem si vyzkoušel povolání bojovníka. Ovládání hry reagovalo přesně a bylo uživatelsky přívětivé. A přestože je hra zatím oznámena jen pro PC, vůbec bych se nedivil, kdyby ji autoři časem vydali i na konzole, protože prozatím bylo využitelných tlačítek poměrně málo.

Interface je schématický a jednoduchý, nicméně funkční. V podstatě jen upozorňoval na zdraví vašeho avatara, na cooldowny tří aktivních schopností a jedné superschopnosti, která vyžadovala nabití skrz masakrování nepřátel, a na počet lektvarů (na obnovení života sobě) i medikitů (na oživení padlých spolubojovníků). Po rychlém seznámení se s hrou však bylo třeba vrhnout se do akce, abychom konečně okusili krev nechutných příšer. Klíč k úspěchu samozřejmě tkví v již zmíněné kooperaci v rámci skupiny. Tvůrci tvrdili, že chtěli kooperativní zážitek do značné míry přiblížit oblíbenému Left 4 Dead.

Boj působil dynamicky, a přestože schopností není moc, bylo jejich využívání klíčové k poražení přesily nepřátel. Stejně důležité ovšem pro válečníka bylo i uskakování – kotoul z dosahu příšery nebo pasti nastražené Shadowlordem často rozhodoval o bytí a nebytí. Herně se dá Shadow Realms prozatím přirovnat ke klasickému akčnímu RPG, které se přiklonilo ještě více k akci: to vše se ale může do vydání koncem roku 2015 změnit, takže informaci berte do jisté míry s rezervou.

Shadow Realms zdroj: tisková zpráva

Rozděl, panuj, tvoř hru a zabíjej

Roli Shadowlorda jsem si vyzkoušet bohužel nestihl, nicméně stejně jako ostatní novináři jsem občas mrkl na obrazovku kolegovi, který si hrál na našeho pána jeskyně. Styl hraní se podobal tomu našemu, jen měl větší možnosti. Prim hrálo pokládání bodáků a pastí, které bylo omezeno pouze cooldownem – to si rozhodně zaslouží do budoucna úpravu, protože ve vyčištěné místnosti nedává mimo specifických případů moc smysl. Na druhou stranu však umožňuje hráče pohánět dál a v některých případech i skvěle dokresluje atmosféru.

Například takové otevření cely se zombíkem, jeho hrozné zachrchlání a nadšený běh mého bojovníka s napřaženou sekerou v ruce zakončený šlápnutím do výbušné pasti prostě stál za to. Vychytat by tím pádem chtěla spíše různá omezení, která by zabraňovala Shadowlordovi spamovat pasti do prostor, kde se nic neděje.

Mimo to pak může temný pán jeskyně ještě posednout i některou ze zástupu příšer a udělat z ní mini-bosse. Při posednutí se tak chopí otěží ovládání dané příšery, která má stejně jako jednotlivá povolání specifické schopnosti, ovládání a herní styl. Samotný Shadowlord pak může na každém checkpointu, který klaďasům doplní zdraví, přidá lektvary atd., využít možnosti přehodit si či dále rozvinout své schopnosti (past versus možnost umístit silnější příšeru apod.)

Zatím však není jasné, kolik toho může pán jeskyně ovlivnit. Posednutí potvor i pokládání pastí totiž probíhá v 3D pohledu a je do značné míry podobné zaměřování kouzel v akčních RPG nebo obecně u kladných hrdinů ovládaných dalšími hráči. BioWare zatím neví, jestli nabídne jen jednotlivé předem navržené úrovně s jemnou možností je ovlivnit v akci, nebo zda umožní hráčům vytvořit i čistě jejich dobrodružství. Můj osobní dojem však prozatím je, že míří spíše na první variantu.

zdroj: Vlastní

RPG nesedí smutně v koutě

Akce ale není tím jediným, z čeho Shadow Realms žije. Tvůrci z BioWare několikrát zdůraznili, že chtějí nadále vyprávět příběhy, stavět hráče před těžké volby a umožnit jim romance, sběr lootu a rozvíjení postava. Tyto funkce v buildu nebyly importované, nicméně autoři se dušují, že ve hře budou a asi není důvod jim nevěřit. Hra se každopádně netváří jako úplně klasické MMO, ale spíše jako kooperativní akční RPG, což je velký rozdíl.

O modelu distribuce hry zatím není rozhodnuto, jisté však je, že bude vycházet epizodicky. Tvůrci říkají, že příběhově i atmosférou se chtějí inspirovat u seriálů, s tím, že perioda mezi jednotlivými „díly“ bude podobná (s možností si zahrát i starší epizodu) – určitě tak nebudou chtít doplňovat obsah jen jednou za rok nebo půl roku. O konkrétním časovém rozvrhu však rozhodnuto není, jak na přímou otázku odpověděl jeden z přítomných tvůrců.

shadow realms zdroj: tisková zpráva

Prolínající se světy

Sdílnější však byl třeba ohledně příběhu. Nijak jej sice nekonkretizoval, ale naznačil, že na něj bude mít vliv, jestli hrajete za Shadowlorda nebo hrdiny, a že všichni budou mít v příběhu své místo a budou jej posouvat dál. Hra by tak měla nabídnout v podstatě dva příběhy, nebo minimálně dva úhly pohledu na společné dění.

Příběh jako takový popisuje prolnutí světa země a fantaskní Embry, z níž přichází Stínové legie. Hráči se pak snaží ochránit Zemi, kdežto pánové stínů na ni útočí. Konkrétní detaily neznáme, nicméně v průběhu prezentace před samotným hraním se vývojáři shodli na tom, že mimo Embry by se mohly s naším světem prolnout i další. Daly by se tak, v pokračující analogii k seriálu, tvořit další série.

Na to všechno je ale pořád dost brzy. Hra je prozatím v pre-alfě, detaily mechanismů se ještě určitě dočkají úprav, stejně jako můžou být některé prvky odebrány nebo přidány. Současná kostra však vypadá velmi zajímavě a Shadow Realms stojí za to dále sledovat. Ambiciózní plány, šikovní vývojáři, zajímavý systém 4 vs. 1 a originální prostředí se totiž nesejdou tak často. A mám takový pocit, že bychom se koncem roku 2015 mohli dočkat vskutku povedené a zajímavé hry. 

Nejnovější články