Tahovka Deep Sky Derelicts má chytrý systém soubojů a velký potenciál

18. 11. 2017 13:30 - Dojmy z hraní
autor: Patrik Hajda

Vychází na platformách: Windows

Vydavatel 1C na letošním Gamescomu připravil nejedno příjemné překvapení. Vikinská řež Ancestors Legacy nevypadá špatně, unikátní Haimrik zaujal jak grafikou, tak herními mechanismy a Deep Sky Derelicts už od prvního pohledu vzbuzovala naděje na zajímavý „klon“ Darkest Dungeon, alespoň co se vizuálního stylu týče. Na hru jsme se tenkrát mohli jen dívat, ale teď, s vydáním early access verze, se konečně dostává i do našich rukou. Následující dojmy vám prozradí, jak moc se trosky vesmíru inspirovaly nejtemnějším podzemím a proč by vás měly zajímat.

Hned na začátek bych se pozastavil u první věci, která bezesporu upoutá váš zrak k Deep Sky Derelicts, a tou je grafická stránka. Inspirace v Darkest Dungeon je v tomto případě očividná a vůbec není na škodu. Komiksové pojetí je zde navíc dotažené ještě o kousek dál, když souboje s nepřáteli probíhají prakticky formou komiksových stripů. Zároveň se do barevné palety dostalo trochu více světla, protože vám zde nezhasíná pochodeň, ale místo toho dochází energie napájející kyslíkové masky.

S absencí ponurého prostředí odpadá i depresivní nálada, která zde ostatně ani nemá své místo. Vaše skupinka tří dobrodruhů – nikoliv hrdinů – je totiž tvořena borci pevnými jako skála, se kterými nezamává nic jiného, než smrt (i když ani ta ne, ale o tom později). Zapomeňte tak na stavy typu panika, výbuch vzteku a podobně. Tedy, ne že by zde nebyly desítky různých stavů, ale máte nad nimi plnou kontrolu a vaší taktiku vám nerozhodí masochistický záchvat vašeho tanka.

Poloprázdné vetřelčí chodby

Tím se dostáváme k jádru hry, kterým je soubojový systém a s ním spojený průzkum vraků lodí, které si poklidně plují nekonečným vesmírem. Na mapě momentálně omezené galaxie si volíte cílovou destinaci na základě její úrovně. Neznamená to však, že se nemůžete vydat kamkoliv, jen asi není nejlepší nápad odstartovat svou roguelike kariéru s postavami na první úrovni ve vraku na třetí úrovni… Ale je to na vás.

Rozložení místností v jednotlivých vracích podléhá procedurálnímu generování, což skutečně silně napomáhá znovuhratelnosti. Na minimalistické mapce lodi odhalujete čtvereček po čtverečku v očekávání nebezpečí či přátelského setkání s postavou, ze které plyne obchod. Vaše očekávání je ale leckdy opravdu dlouhé, protože naprostá většina políček zeje prázdnotou a slouží tak jen k vyčerpání vaší drahocenné energie, jejíž zásoby se rapidně tenčí.

Deep Sky Derelicts zdroj: Archiv

Úroveň energie je obecně dobré udržovat dodatečnými nádobkami na takové výši, abyste se ještě dokázali vrátit zpátky do výchozího bodu, kde na vás čeká pilot a letenka na základnu. Když si to špatně spočítáte, hádejte, jak dopadnete. Nicméně, hnát zásobu energie do posledního bodíků je vyložený hazard, jelikož každá akce v rámci soubojů rovněž spotřebovává vzácné bodíky.

A vy nikdy nevíte, kdy k souboji dojde, na kolik soupeřů narazíte a kolik tahů si vyžádá jejich odpravení. Tento systém vás udržuje v neustálém napětí a schizofrenním jednání, kdy jedna vaše polovička by se ráda vrátila na základnu, zatímco ta druhá chce prozkoumat ještě jeden čtvereček lodi (ano, syndrom tahovek „ještě jeden tah a půjdu spát“ tu vystrkuje růžky).

Červi, piráti i uklízeči

Přestože jsou místnosti nejčastěji prázdné, dojde na souboje a bude jich spousta. A zde vás Deep Sky Derelicts překvapí asi nejvíc. Zatímco Darkest Dungeon spoléhá na klasické statické vlastnosti související s vaší pozicí v řadě, Deep Sky Derelicts je mnohem jednodušší – postavy stojí vedle sebe a k boji používají náhodně tažené kartičky z vlastních balíčků.

Karty v balíčku se odvíjejí od právě neseného vybavení, takže puška přináší tři karty udělující zranění a další efekty, speciální brýle poskytují karty pomáhající ostatním členům party v dobírání dalších karet, karty z lékárničky logicky léčí zranění a štítový modul obnovuje vyčerpané silové pole. Vím, že to zní jako velká porce náhody, ale prakticky se nestává, že by za vaši prohru mohly špatně namíchané karty.

Celá galerie

Balíček každé postavy totiž obsahuje jen 10-15 karet, přičemž začínáte se čtyřmi a po každém tahu dobíráte další. Záleží samozřejmě na tom, jakým kartám dáte při „stavbě“ balíčku přednost. U tanka byste se měli snažit, aby každé jeho vybavení poskytovalo útočné karty nebo podporu v útoku, zatímco u supporta chcete takových karet mnohem méně.

Jak jsem již zmínil v úvodu, souboje probíhají formou krátkých komiksových stripů, kdy po zahrání karty a vybrání cíle vyskočí jedno či dvě obrázková okna. Vlevo vidíte mírně rozpohybovaný obrázek sebe a zvoleného útoku a vpravo soupeře dostávajícího zásah (když zrovna neuhne). Musím uznat, že mě tento způsob prezentace útoků neomrzel ani po třech odehraných hodinách, kdy jsem si pořád užíval udělování kritických zásahů s absurdně vysokými čísly.

Když je dobojováno

Kromě soubojů narazíte i na různé události. Někdy jde o konkurenční scavengery, kterým můžete pomoci nalézt ztraceného kolegu, jindy poklábosíte s lodním počítačem, jsou zde i menší hádanky či vedlejší kontrakty, které doplňují hlavní dějovou linku. Ta je v rámci early access verze zatím jen naznačená.

Na vaší základně nechybí hospoda, kde nabíráte nové kontrakty, obchodník, u kterého zpeněžíte nasbíraný šrot a doplníte zásoby energie, a nesmí chybět nemocnice, kde za opravdu těžké peníze vyléčíte zraněné a za vážně absurdní částku oživíte mrtvé. Když totiž někomu během průzkumu lodi dojdou životy, je mrtvý jen do doby, než za jeho vzkříšení utratíte prakticky všechny počáteční úspory a už vedle vás zase vesele křepčí.

Deep Sky Derelicts zdroj: Archiv

Pokud své dojmy z Deep Sky Derelicts shrnu, pak ano, inspirace v Darkest Dungeon je zde zjevná na spoustě míst, ale mé obavy z nezajímavé kopírky se naštěstí nenaplnily. Deep Sky Derelicts je prostě svá. Není tak temná a depresivní, přesto máte o své postavy strach a to nejen v soubojích, ale i při pouhém průzkumu, kde se modlíte, abyste našli další energetickou nádržku.

Nejvíce jsem se obával soubojového systému. Spousta her dnes razí podivný trend v používání kartiček jinak, než v čistě karetních hrách a to ne vždycky funguje. Karetní soubojový systém v Deep Sky Derelicts si naštěstí musím pochválit. Náhoda je minimální, ale dostatečná, aby zvyšovala napětí a často se tak dostavují euforické pocity z výborně taženého top decku.

Už v early access verzi na vás čeká spousta hodin zábavy, a to je dostupných jen šest postav, tři úrovně z deseti a část hlavního příběhu. Navíc je zde mimo kampaň i aréna, ve které se nemusíte nikam vracet, jen jdete rovnou za nosem, okamžitě si vylepšujete postavy a snažíte se jen dojít co nejdál kvůli skóre. Finské a troufám si říct, že doteď neznámé studio Snowhound dokázalo, že nekopírují, ale jen se inspirují a dodávají spoustu svých nápadů. Snad Deep Sky Derelicts dotáhnou do zdárného konce předběžného přístupu, k čemuž má dojít na konci března.

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Tagy: strategie taktická žoldáci roguelike vesmírná hra

Zdroj: vlastní, dojmy

Související hry

Poslední komentáře (0 / nových)

Vstoupit do diskuze (0 příspěvků)