Test Drive Unlimited - dojmy & preview
zdroj: tisková zpráva

Test Drive Unlimited - dojmy & preview

27. 7. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Probudit se na prosluněném havajském ostrově a strávit tam vysněný život za volantem luxusních fár. Kdo by odolal, že? I nás zlákala vize nadějných závodů a vedle dojmů z dema se podělíme i o nové informace o plné hře.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 27.července 2006
Verze hry: X360 E3 demo
Doba testování: pár týdnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Léto se pomalu blíží do své poloviny a tropická vedra posledních dnů zaskočila naše zemědělce stejně, jako sníh v zimě každoročně překvapuje silničáře. Herní komunitu sucho v létě ovšem neohromí, protože se jedná o pravidelný jev, který naštěstí ukončí první zářijové dny. Jednou z blížících se svěžích novinek by měly být závody Test Drive Unlimited (dále TDU) od společnosti Atari, které se stále nedaří vybřednout z finančních potíží. Podívali jsme se proto na demoverzi pro konzoli Xbox 360 a můžeme naznačit, že TDU (chystané i pro PC) by mohlo znamenat pověstné blýskání se na lepší časy.

 Náplň dema
Závody se konají na havajském ostrově Oahu, přičemž demo zpřístupnilo zhruba 60 kilometrů silnic z celkově plánovaných 1500. Na test máte k dispozici tři auta (Ford Shelby, Lamborghini Gallardo a Lotus Exige) a tři závody (časovka, závod s AI a online závody na Xbox Live). Součástí plné verze bude i mnoho jiných módů, například Pure Acceleration s cílem projet checkpointy a dosáhnout přitom předepsané rychlosti.

Spoustu lidí naštvalo, že demo je omezeno na pouhých 15 minut hraní, což není příliš populární řešení. Jakmile vyprší váš čas, hra se ukončí a vy ji musíte znovu spustit. K tomu si připočtěte fakt, že server měl poměrně často problémy a odpojoval hráče, takže v konečném výsledku zaznělo na adresu Atari několik jadrných výrazů. Ti později reagovali slovy, že hra se tehdy v květnu nacházela teprve ve fázi beta, že demo vydali narychlo bez přípravy a že rozhodně nereprezentuje finální verzi, v níž spoustu věcí změnili nebo opravili (některé bugy údajně odstranili už v den vydání dema). Přesto nám dobře posloužilo k nastínění výsledné hratelnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Vysněný život na Havaji
Vývojáři z Eden Studios pojali hru jako takový malý virtuální svět ve stylu GTA, takže před vstupem do závodů si vytvoříte vlastní postavu, vyberete si slušivé oblečení (od známých světových značek), půjčíte si nějaký vůz a hurá na silnici. Takové možnosti sice demo nenabízí, ale přesto si uděláte určitou představu o tom, jak to bude asi vypadat.

Po odklepnutí tlačítka Start se ocitnete v luxusním domě, kde si můžete vybrat jedno ze tří aut stojících v garáži, kde jim lze otevírat dveře. Všechny do budoucna plánované možnosti (nákup nemovitostí atd.) jsou zatím nepřístupné, takže je nebudu zbytečně rozpitvávat. Podstatné je, že jakmile vyjedete s vybraným vozem (k dispozici budou třídy Standard, Classic, Muscle, Exotic, Super Cars) ven, ocitnete se ve světě, kde máte naprosto svobodné možnosti konání. Můžete jet kamkoliv se vám zachce - jen tak si prohlížet krásná zákoutí havajského ostrova, navštěvovat prodejny luxusních vozidel nebo vyhledávat závody.

 GPS navigace a výzvy k závodu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro lepší orientaci máte k dispozici GPS mapu v levém dolním rohu obrazovky, případně se můžete přepnout do celoobrazovkového režimu, kde vidíte velkou část ostrova s vyznačenými typy závodů a připojenými hráči. Na libovolné místo ostrova se můžete dostat i prostým stisknutím tlačítka, takže není nutné neustále někam přejíždět. V plné hře má být celý ostrov přístupný ihned od začátku a bez restrikcí, pouze na mapě nebudou zakreslena důležitá místa.

Před každým závodem si můžete trať projet nanečisto, kdy si nastudujete optimální průjezd křižovatkami. K cíli totiž můžete dorazit i jinou cestou, záleží jen na vašem rozhodnutí. Optimální trasa je ovšem zvýrazněna v GPS mapě a současně před každou křižovatkou obdržíte radu, na kterou stranu zatočit. Kromě již připravených závodů máte také možnost kdykoliv vyzvat k závodu soupeře, poblíž kterého se nacházíte. Jednoduše stisknete tlačítko a pokud obdržíte informaci, že soupeř výzvu přijímá, stačí určit cíl vašeho duelu. Start je pochopitelně v místě, kde se právě nacházíte. Muži zákona se v závodech nevyskytují, protože to podle tvůrců bylo otravné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jízdní vlastnosti
Fyzika ve hře je postavena na kvalitním enginu Havok, ale práci v E3 demu odvedl polovičatou. Nebyl jsem příliš spokojen s tím, že auta se chovají až příliš arkádově, ale připouštím, že mnoha lidem to bude o to více vyhovovat. Přesto však ovládání vozidel není úplně komfortní a vyžaduje správně odhadnout, jak najíždět do zatáčky, kdy brzdit nebo kdy naopak přidat plyn. Jakmile se s tím trochu sžijete, zlepší se i dojmy z hraní a nakonec se dostaví poměrně uspokojivý pocit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velmi dobře působí kolize s jinými vozidly, ale jen do určitých rychlostí. Při velmi vysokých rychlostech už začnou auta odlétávat a to nepůsobí dvakrát přesvědčivě. Horší jsou nárazy do malých nebo pevných překážek, kdy mnohdy dojde k úplnému rozhození vozidla, které následně neuřídíte. Pozor si musíte dávat také na různé sloupy, protože dopravní značku ještě snadno přerazíte, ale sloup elektrického vedení vás už přišpendlí na místě.

JAKÉ ZNAČKY AUT A MOTOREK?
Automobily: Nissan - Pontiac - Audi - Jaguar - Lamborghini - Mercedes - Ford - Saturn - Alfa Romeo - Maserati - Aston Martin - Volkswagen - Saleen - Dodge - Ferrari - Pagani - Weismann - Noble - McLaren - Ascari - Cadillac + další

Motorky: Kawasaki - Ducati - Agusta MV - Triumph + 1-2 další

Ostražitá policie
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Navíc, ničení veřejného majetku a automobilů spoluobčanů neunikne pozornosti policie, takže si můžete po nasbírání několika hvězdiček vykoledovat tučnou pokutu (případně skončit ve vězení, ale jen na pár vteřin a auto vám naštěstí natrvalo nezabaví). A protože peníze mají být pro tuhle hru velmi důležité, nikdo nebude chtít zbytečně přicházet o těžce vydobyté prostředky na nákup nových aut či motorek u dealerů, kde se nabídka dynamicky mění a na výjimečné typy narazíte jen zřídkakdy. K tomu se váže jeden detail, který se doufám do plné verze hry nedostane – stačí totiž zastavit jen na desetinu vteřiny a policie vás dopadne. Rovněž pád do vody znamená okamžitý respawn, takže často jste zaskočeni tím, proč jste náhle někde jinde na silnici. Nemusím snad dodávat, jak moc to naruší pocit z plynulosti hry.

Když bych měl shrnout celkové dojmy z řízení (půjde usnadnit volitelnými berličkami), řekl bych, že to není špatné, ale ještě to není ono. Doufám tedy, že vývojáři zejména na tomto prvku dále zapracují, protože takový Project Gotham Racing 3 je minimálně o třídu lepší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Grafické zpracování
Pokud vezmeme v potaz, jak rozlehlou krajinu hra nabízí, mohu konstatovat, že grafické zpracování je skutečně velmi kvalitní. Hra se mi v pohybu líbila více než na statických obrázcích, ale současně jsem si nemohl nevšimnout spousty drobných chyb. Ale popořadě. Barevná paleta je hodně sytá, dominují výrazné pastelové barvy. Osobně jsem si při prvním pohledu na TDU vzpomenul na Far Cry a raději bych trochu ubral směrem k více reálnějšímu vzhledu. Naštěstí je barevné podání ještě na hranici snesitelnosti a není nutné mít k němu nějaké zásadní výhrady.

Musím přiznat, že detail ostrova mě skutečně mile překvapil. Měnící se denní doba i počasí (slunečno/zataženo, ale déšť tady chybí, protože by prý narušoval pocit života snů), vlnící se moře, propracovaná vegetace, ptáci na obloze, provoz na silnicích i ve vzduchu – nevzpomenu si na všechno, ale až tolik jsem toho skutečně neočekával.

Na velmi dobré úrovni jsou i modely aut, které se sice nemohou rovnat s konkurencí v podobě zmíněného PGR3, ale nemají se ani za co stydět. Sympatickým detailem je pak možnost stahovat boční okénka nebo povedený pohled z autentického a pozměnitelného interiéru vozidla. Kamera je při jízdě klidnější a vozidla se díky tomu dobře ovládají. V PGR3 je interiérová kamera možná až příliš dynamická, což mnoha lidem vadí. Součástí plné verze bude také Photo mód kamery určený zejména pro típání obrázků, kterými se pak pochlubíte přátelům.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Trochu zamrzí, že se nedočkáte pořádné destrukce aut, mimo vozidel účastnících se provozu, složených z mála polygonů. Je to způsobeno především přáním některých automobilek, aby se jejich vozy nedaly ničit. Jiné firmy nezůstaly pouze u toho a kladly si prý další podmínky, např. aby rychleji reagující/akcelerující motorky nebyly nasazovány do závodů proti autům, daly se použít jen na okruhu atd. Když k tomu připočtete fakt, že mnohé nereagovaly třeba půl roku na dotaz, muselo být dojednávání tolika dopravních prostředků dost náročné, ale nakonec jsou všechny oficiálně schválené.

Za největší problém E3 dema považuji blikající LOD modely stromů, což vám při závodě nemusí možná tak moc vadit, ale pokud se jen projíždíte a sledujete okolní krajinu, je to do očí bijící. Na bezproblémové úrovni nebyl ani framerate, který občas trpěl viditelným zpomalením a engine, který nekorektně vykresluje mnohé objekty. Často si všimnete drobných blikajících polygonů, problémů se stíny, Z-Bufferem a podobně. Věřím ovšem, že plná verze hry bude těchto neduhů zbavena. Co se týká HW nároků PC verze, pokud vám běží Oblivion nebo F.E.A.R., bude prý váš počítač plně dostačující i pro TDU. Ale obával bych se určité monotónnosti prostředí. Havajský ostrov s horami a zátokami působí sice nadmíru exoticky, ale rád bych se dočkal i jiného rázu krajiny, případně velkoměsta (potvrzují ho screenshoty) nebo průmyslové zóny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Pár postřehů závěrem
Vzhledem k propadákům (s výjimkou famózního Fahrenheita), které nám Atari nabídlo v posledních letech, vypadá TDU na příjemné překvapení. Tahle hra má navíc to velké štěstí, že pravděpodobně vyjde ve správný čas, kdy bude velký hlad po hrách a kdy ty největší pecky pro Xbox 360 přijdou se zpožděním, aby měl Microsoft pádné zbraně proti chystanému startu konzole Playstation 3. Pokud autoři ještě vyladí poněkud problematickou grafiku, vylepší jízdní model a pohrají se s několika detaily, bude se jednat o zajímavou záležitost, která by neměla uniknout vaší pozornosti. Přesto si troufám už teď předpovídat, že tahle hra mezi absolutní závodní špičku nevstoupí, protože byť nabízí něco nového, jen v málo aspektech skutečně překonává svou konkurenci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nepříjemným problémem, o kterém jsem se doposud nezmínil, byla nestabilita dema, což je u konzole víc než na pováženou. Spousta hráčů jej nikdy nespustila nebo viděla tak maximálně úvodní menu. Sám jsem měl problémy se spuštěním hry, které na druhý den záhadně zmizely a už se neopakovaly. Mnozí lidé takové štěstí ovšem neměli a zřejmě i proto bylo demo z Marketplace na nějakou dobu odstraněno. Až takové extrémy snad nový Test Drive provázet nebudou, protože pokud ano, pak by se jednalo o poslední hřebík do rakve Atari. Vzhledem k několikerému odložení hry je však evidentní, že management firmy si tuto hrozbu uvědomil a nebude snad opakovat stejné chyby donekonečna. To se ostatně dozvíme už v září, na kdy je konzolová verze naplánována (verze pro ostatní platformy, včetně PC, v říjnu). Ještě předtím, někdy v druhé polovině srpna, se má objevit nové X360 demo. Do budoucna se potom počítá s placenými balíčky, které do hry přidají další vozy (info).

RYZÍ ONLINOVKA NEBO I POŘÁDNÝ SINGLEPLAYER?
Tiskové zprávy Atari zásadně označují tuto hru jako Massively Open Online Racing (M.O.O.R), což u mnohých hráčů vyvolalo obavy, zda v ní vůbec bude přítomen plnohodnotný singleplayer, o němž se dosud příliš nehovořilo. Na pravou míru to uvedl v jednom rozhovoru designér Eden Studios, když vysvětlil, že v Test Drive Unlimited je jediným rozdílem mezi singleplayerem a multiplayerem to, jestli ostatní auta řídí počítač nebo živí lidé (přes Xbox Live, ale nebude možné mít proti sobě AI i kamaráda současně). Liší se i v tom, že v MP nebudou na silnicích vidět policejní vozy (policie přitom bude fungovat, ale musíte se řídit pouze ukazatelem pronásledování na HUDu).
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Jinak jsou všechny vlastnosti identické pro oba módy - postup celou hrou, plnění misí, sbírání odměn a prestiže, nakupování, turnaje, aukce, Challenge editor pro vytváření vlastních herních módů, vylepšování vozů jen oficiálními díly atd. - takže si užijete i bez připojení k internetu. Do online hraní (bez měsíčních poplatků) se může zapojit až 10 000 lidí naráz. Při dojetí do lokace, která se nachází na jiném serveru, se tam přepnete bez nutnosti jakéhokoli loadování, zpoždění či lagu, přičemž ani na okolním civilním provozu se skok na jiný server nijak neprojeví.


Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky...

 
Ivan Kratochvíl (s přispěním jd)
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým

 
 
Ivan Kratochvíl

Nejnovější články