The Darkness - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

The Darkness - první dojmy

15. 11. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Tvůrci Riddicka kutí další střílečku, ve které bude vaším nejlepším spojencem tma. V této hollywoodsky akční adaptaci komiksu se stanete ztělesněnou Temnotou. Jak to funguje, to jsme si vyzkoušeli ve dvou levelech.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 15. listopadu 2006
První české dojmy z hraní zdroj: tisková zpráva Verze hry: X06 demo
Doba testování: pár hodin


Tvůrci trháku Chronicles of Riddick kutí další střílečku z vlastního pohledu, ve které bude vaším nejlepším spojencem tma. V této hollywoodsky akční adaptaci slavného komiksu se stanete přímo ztělesněnou Temnotou. Jak to funguje, to jsme si vyzkoušeli na vlastní kůži.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Švédské herně-vývojářské studio Starbreeze se před pěti lety sloučilo s kolegy z týmu Q3 Games, aby společně dobyli lukrativní trh konzolových her. Tato taktika se jim rozhodně vyplatila. Kromě méně významného titulu Knights of the Temple vytvořili především Chronicles of Riddick: Escape from the Butcher Bay, který se vyznačoval hutnou filmovou atmosférou a odnesl si velké uznání hráčů i kritiky za nápaditou interakci s prostředím i postavami. Stejné prvky v sobě nese také nová hra od těchto tvůrců.

 Poněkud temný komiks
Ne všechny obrázkové příběhy jsou barevné a veselé. Již z jejího názvu - The Darkness (Temnota) – vám dá knižní předloha této hry jasně najevo, že půjde o pořádně pochmurnou záležitost. Když ještě přihodíte fakt, že za příběhem stojí jeden z nejdrsnějších spisovatelů akčních komiksů Garth Ennis (Punisher, Preacher), máte vymalováno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Kniha (a hra) vypráví o mafiánském hitmanovi jménem Jackie Estacado, jež v den svých 21. narozenin (v USA jde o rok dosažení dospělosti) poprvé zemře a uvědomí si, že není obyčejným člověkem. Z důvodů, jež jsou součástí příběhu, nosí ve svém těle esenci Temnoty – jedné z prapůvodních sil ve vesmíru. Temnota dává Jackiemu možnost zhmotnit a ovládat služebníky takových tvarů a schopností, jaké jen dokáže jeho zvrácená násilnická mysl stvořit… stačí pouze se dostat do tmy, která slouží jako materiál pro tvorbu těchto nestvůr. Jackiemu netrvá dlouho než pochopí, že pro nájemného zabijáka jde o docela ideální schopnost.

Tentokrát je to osobní
Ačkoliv je Jackie chladnokrevný vrah a profesionál, jeho nejnovější džob mu pořádně rozpálí krev. V knize se ocitne pod nátlakem dvou stran – temnoty a světla – jež ho každá chtějí využít svým způsobem. K tomu mu málem zabijí oba členy jeho adoptivní rodiny – strýčka Frankieho a „více než nejlepší kamarádku“ Jenny.

Podle informací, které doposud vývojáři hry pustili na světlo, bude zřejmě příběh hry výrazně odlišný. Temnější. Jackieho má strýček Frankie (prakticky náhradní otec) zradit – a to brutálním způsobem, zahrnujícím zaslání videokazety s nahrávkou brutální vraždy Jenny, následovaným návštěvou těžce ozbrojeného mafiánského gangu. Jackiemu to poskytne solidní inspiraci pro stvoření několika mimořádně krvežíznivých zhmotnění temnoty. Zdá se, že příběh hry nebude navazovat na knihu, ale spíše půjde o jakousi temnější variaci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Akce především
Již z námětu byste si mohli snadno domyslet, že se hra bude podobat starší akční pecce Shadowman. Nebyli byste zas tak daleko od pravdy, až na to že Temnota je ještě o nějaký ten kousek hrůznější než Voodoo magie ve zmiňované hře - a The Darkness sledujete pěkně z vlastních očí, takže jste akci tak nějak… blíže:-). Intenzitu adrenalinové jízdy ještě zvyšují dnes již docela samozřejmé „rádoby filmové“ předskriptované sekvence, jaké známe z her Call of Duty nebo F.E.A.R.

Jednou takovou sekvencí hra začíná. Nabušené sportovní žihadlo Jackieho a jeho parťáků se řítí po silnici plné dalších aut, pronásledováno policejními vozy. Sedíte na zadním sedadle, sledujíce jak vaše postava zasouvá patrony do brokovnice, zatímco se spolujezdec před vámi vyklání z okénka a zuřivě pálí za vaše záda. Než stihnete říct „mlask“, mine bok vašeho vozu v těsné blízkosti protijedoucí náklaďák, jež utrhne horní polovinu těla onoho spolujezdce, který to s vykláněním z vozu poněkud přehnal.

Řidič jen zanadává a zařve na vás, abyste s „těma otrapama za vašima zádama“ konečně něco udělal. Brokovnice je nabitá a uprostřed zuřivé honičky na dálnici začíná vaše první divoká přestřelka. Intenzita akce, rychlost, dravost a brutální detaily mi přitom spolehlivě vyrazily dech, což u podobných sekvencí v jiných hrách zas tak často nezažívám. Rozhodně nejdivočejší tutoriál a úvod do hry za poslední dobu!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Probuďte temnotu
Druhá z hratelných misí, které jsem měl možnost na X06 vyzkoušet, byla již klasičtější akcí - na vlastních nohou, ve špinavé městské části New Yorku. Policisté mne stále pronásledovali, včetně takových překvápek jako vytrhnutí stěny domu za pomoci speciálního SWAT vozidla. V temných uličkách a opuštěných domech však konečně přišly ke slovu kromě střelných zbraní (věrný svému exotickému jménu, Estacado rád používá pár pistolí, držených mexickým stylem:-)) především mé „temné“ schopnosti, tvořící nejunikátnější – a zřejmě také nejzábavnější – složku hratelnosti.

Abyste mohli Temnotu využívat, musíte být ve tmě. Proto budete rozstřelovat všechny lustry, svítilny a další zdroje světla, podobně jako třeba ve Splinter Cell. Jakmile se ocitnete v dostatečném příšeří, okolo vaší hlavy se vynoří dvě monstrózní hadí hlavy a také chapadla. Od toho okamžiku přecházíte do sonarového vnímání světa, kdy za pomoci působivého světelného efektu všechny předměty ve vašem okolí pokrývá vibrující vrstva fosforeskujících sonarových vln – díky tomu vidíte vše kolem sebe i v naprosté tmě.

Hadí hlavy a chapadla samy kontextově reagují na věci ve vašem okolí: budou tedy trhat na kusy nepřátele co se dostanou příliš blízko nebo třeba házet obří silou s předměty, stojícími ve vaší cestě – od krabic po policejní auta. Kromě toho můžete vstoupit do jednoho z oněch dvou hadů a v jeho těle se plížit do nějaké zablokované části úrovně, abyste se rozhlédli. Nejzábavnější je ale vyvolávání tzv. „Darklingů“, malých avšak smrtonosných „ďáblíků“. Tito budou kráčet po vašem boku a za pomoci motorových pil, sbíječek nebo prostě zubů vraždit vše, co jim přijde pod ruku (navíc mají tyto bestie relativně zábavný smysl pro černý humor). Pokud by vám taková podpora připadala málo, budete se učit další temné triky, jako například vyvolávání vše-pohlcujících černých děr.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Samé dobré nápady
Vaše chapadla a darklingové nejsou tím jediným, co se ovládá samo a kontextově. Stejně jsou na tom také vaše ruce (nebo ruka) se zbraní. Pokud mi něco neuniklo, je to zřejmě poprvé ve střílečkách z vlastního pohledu, kdy vaše paže přirozeně reaguje na události a vaše postavení. Například pokud se schováte za bednou, Jackie automaticky natáhne ruku tak, aby mohl přes bednu střílet.

Kromě samozřejmého důrazu na technologii světla a stínu (atmosféra je jádrem této ponuré hry) se autoři postarali také o několik technologicky nenáročných, avšak hru výrazně oživujících prvků. Mezi tyto paří například televize ve hře, které budou přehrávat dobrých deset hodin filmových pořadů – v demu to byl rozhovor s tvůrci hry, v hotové hře to ale mají být například staré černobílé klasiky od Hitchcocka.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tvůrci dále prozradili, že zhmotnělou Temnotu namluví zpěvák Mike Patton z kapely Faith No More nebo že plánují spoustu speciálních předmětů poschovávaných ve hře či stahovatelné doplňky typu komentář tvůrců během hraní. Zdá se, že jeden z nejlepších komiksů svého druhu se dočká nejen plnokrevného zpracování, ale mohl by také zrodit jednu z nejzábavnějších stříleček příštího roku. Majitelé Xboxů 360 a PS3 se dočkají v prvním kvartálu příštího roku. Podle slov hlavního designéra hry by tým rád připravil PC verzi pro vydání zhruba šest měsíců po té konzolové.

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Novinky

 
Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku

 
 
Martin Zavřel

Nejnovější články