The Vanishing of Ethan Carter slibuje netradiční detektivní zážitek
zdroj: tisková zpráva

The Vanishing of Ethan Carter slibuje netradiční detektivní zážitek

6. 9. 2014 17:30 | Dojmy z hraní | autor: Petr Linhart |

Okultní detektiv Paul Prospero je hlavní postava hry The Vanishing of Ethan Carter. Tak zní jedna z mála informací, kterou polští vývojáři z Astronauts pustili ven ze svého studia. Sami tvůrci nazývají své dílo jako „weird fiction horror“, a že jim práce s tajemnem jde, dokazuje mysteriózní aura, kterou kolem své hry vytvářejí. Tahle opona tajemna ale zčásti zmizela poté, co jsme dostali šanci si hru osahat na Gamescomu, kde se nám dostala do ruky hratelná alfa verze.

Hra vás přivádí do fiktivní oblasti Red Creek Valley. Stromy, louky, hory, tráva, v dáli třpytivá vodní hladina místního jezera. Hned od prvních kroků ve světě Paula Prospera je jasné, že budeme svědky úchvatné grafické podívané, kterou tvůrci dosáhli s pomocí fotogrammetrie. První chvíle ve hře se jen procházíte po nejbližším okolí a kocháte se nádherou, která vás obklopuje.

Záběry, které je možné vidět v již zveřejněných trailerech, nejsou vyrenderované animace, ale pochází přímo ze hry. Pohodová idyla je narušena překvapivým zasvištěním pasti, která vás s úlekem vrací do reality – nejste tu kvůli kochání se okolní přírodou. Máte před sebou podivný případ, který možná bude i nad vaše, respektive Prosperovy, nadpřirozené schopnosti a je možné, že si vyžádá i jeho život.

Vanishing 04/2014 zdroj: tisková zpráva

Právě u úvodních pastí se poprvé představují nadpřirozené síly Prospera – je schopen z energetického pole kolem tragických událostí „nasát“ do svého mozku informace z druhého světa, které popíší hrůzný děj, který se v jiné časové dimenzi (minulosti? budoucnosti?) na tomto místě stal. Tyto nadpřirozené schopnosti však Prospero nemá po celou dobu. Pro jejich plné využití navíc potřebuje sesbírat po okolí střípky dávných událostí, aby si dal dohromady všechny souvislosti, a teprve poté se mu před očima zhmotní ona neblahá událost.

Po prohlédnutí první ucelenější vize přichází na řadu podrobnější prozkoumání okolí. Přestože je okolní prostředí krásně zelené a rozjasněné, čiší z něj hodně zvláštní atmosféra. Je cítit, že se v okolí stalo něco děsivého. Postupujeme dále po kolejích přes polorozpadlý most až ke staré lokomotivě. Stopy krve naznačují, že původní domněnky o hrůzném prostředí byly správné. A když o kousek dále Prospero nalezne zbytek lidské nohy, idyla bere za své a přichází horor.

zdroj: Archiv

The Vanishing of Ethan Carter vypadá na první pohled zpracováním jako Dear Esther, jen s mnohem větší svobodou interakce. Díváte se z pohledu vlastních očí a procházíte se grafickou nádherou doprovázeni atmosférickým vyprávěním hlavní postavy. Neznalý člověk by byl překvapen, kde se v tvůrcích Bulletstorm vzal takhle kvalitně zpracovaný příběh, navíc ještě v adventurní podobě.

Když se však podíváte hlouběji do historie tvůrců, zjistíte, že zkušenosti s příběhovým žánrem má řadačlenů studia. Šéf vývoje Adrian Chmielarz má za sebou hned několik adventur, včetně u nás populárního Agenta Mlíčňáka. Takže skvělé načasování jednotlivých momentů během hraní The Vanishing of Ethan Carter určitě není věcí náhody.

The Vanishing of Ethan Carter zdroj: tisková zpráva

The Vanishing of Ethan Carter je hra hodně zvláštní. Není to klasická adventura, není to klasický lekací horror. V současné době velkého množství unifikovaných a sterilních her je ale jakákoliv odchylka od stereotypů jednoznačným pozitivem. První hratelná verze je hodně krátká, zabírá jen asi dvacet minut, ale dokázala naznačit, čeho všeho mohou být tvůrci schopni. Po zhlédnutí tohoto segmentu mohu s klidem prohlásit, že se máme nač těšit. 

Nejnovější články