Autor: Warlock Publikováno: 23.září 2008 |
Většina prezentací v Lipsku začínala povinným nastíněním příběhu a případně zdlouhavým povídáním o obsáhlosti singleplayerové kampaně. Kreativní ředitel Michael de Plater, který dříve pracoval na titulech jako Total War nebo Ghost Recon, se naopak okamžitě pustil do akce a očividně to nikomu z novinářů vůbec nevadilo – spíše naopak. Bylo totiž na co koukat a necelá půlhodina utekla doslova jako voda. TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Michael de Plater nezapomněl hned na úvod zdůraznit, že celá hra se dá kompletně ovládat pouze hlasem. Na důkaz toho úplně odložil gamepad a vydal několik příkazů k pohybu, vysazení nových jednotek či útoku na nepřítele. Vše by vypadalo naprosto idylicky a spadnutá čelist by mi zůstala až do konce prezentace, kdyby si po chvilce nevzal gamepad opět do rukou a nezačal na něm smejčit. A to jsem rozhodně nepočítal občas nutnou rotaci kamery. Sice mi v tu chvíli stály vlasy na hlavě hrůzou, že by moji vojáci měli například automaticky lézt do budovy, kterou se buďto já nebo oponent zrovna snaží srovnat se zemí, ale vzpomněl jsem si na Company of Heroes, kde jistá míra iniciativy a samostatnosti nebyla vůbec na škodu. Spíše naopak a krytí vojáků vypadalo opravdu skvěle a svůj účel rozhodně splnilo. EndWar na tom byl podobně a schovávání před kulometnou palbou nepřítele za zídkami a lavičkami v parku bych vám přál vidět. Nová éra začíná Možná se to z předchozích odstavců nemusí zdát, ale hlasové ovládání mě na prezentaci skutečně dostalo. Komandování jednotek bylo velmi jednoduché a i přesto nepostrádalo určitou komplexnost, která je pro RTS potřebná. Ať už se v ukázkovém levelu jednalo o příkazy k bombardování, zabrání budovy, vytváření složitějších skupin či objednání nových jednotek. V předváděné misi se vše točilo okolo zabrání několika strategických pozic okolo Washingtonu. Do akce byla nasazena pěchota, dělostřelectvo, tanky, protiletadlová vozidla, bojové vrtulníky a v neposlední řadě pár hackerů, kteří obsazovali důležitá komunikační spojení nepřítele. Vojáci se sami schovávali v budovách a automaticky se přesouvali na právě napadené strany. Pořádný kus práce však odvedly bojové vrtulníky, které se jako jakýsi předvoj musely vypořádat téměř s každým nepřítelem a případně označit vhodné cíle pro dělostřelectvo. Tanky zůstávaly kdesi vzadu a spíše bránily již obsazené pozice. Skoro dvouminutová shakycam nahrávka přesně znázorňuje, jak vlastně probíhalo označování jednotek, reakce na nově příchozího nepřítele, vytváření skupin a objednávání jednotek. Na samotný závěr mise se tvůrci snažili zvrátit nepříznivý vývoj událostí malou atomovou bombou, jejíž použitím ji okamžitě zpřístupnili i soupeři. V nabídce nechyběly ani další zbraně hromadného ničení jako například bojové plyny, napalm a kobercové nálety. zdroj: Archiv Svět z různých úhlů Trochu mě mrzelo, že kromě kamery umístěné prakticky na zádech sledované jednotky, neukázali tvůrci, jak by se EndWar ovládal z daleko většího nadhledu stejně jako u běžných strategií. K vidění nebyl ani taktický náhled na bojiště trochu podobný tomu z World in Conflict se schématickým znázorněním budov a jednotek. Pak se vývojáři pochlubili pohledem na celou zeměkouli, kde se přesuny jednotek budou odehrávat pouze v tahovém režimu. Namísto tradičních hranic států však byla zeměkoule pokryta pavučinou tvořenou jednotlivými důležitými body, které však nebyly spojeny „každý s každým“ a na některá místa bylo nutné se dostat oklikou. Příbuzný z PC Osobně jsem přivítal, že tvůrci upustili od dříve proklamovaných stovek vojáků na mapě, které by byl nejspíš problém pouze pomocí hlasového ovládání ukočírovat. Celá ukázka byla díky tomu komornější a na scéně nebyly nikdy více než dvě desítky jednotek. Trochu to tak připomínalo World in Conflict, se kterým EndWar však nemá společnou pouze absenci základny a objednávání jednotek. „Než se pustíte do MP hry, musíte si nejprve vybrat batalion. Můžete si zvolit letecký, mechanický, obrněný, signální a útočný a jeho výběr má zásadní vliv na způsob vaší hry. Nejenže dostanete bonusové jednotky z vaší skupiny, ale zároveň nebudete mít možnost objednávat si některé jednotky z jiných batalionů,“ zmínil systém multiplayeru Michael de Plater a podle všeho ten samý výběr budete muset učinit v kampani. Vaše armáda se navíc bude mezi jednotlivými misemi přenášet. Společných prvků s World in Conflict by se našlo za celý průběh prezentace daleko více. Intenzitou akce počínaje a konče u velitelských bodů a kompletně zničitelného prostředí. Nenechte se zmást na pohled poklidnými videi, která většinou demonstrovala možnosti hry a končila fiaskem předvádějících. Pro úspěch bude bezpodmínečně nutné vydávat rozkazy jak na běžícím pásu a styl hry tomu bude odpovídat. další obrázky v galerii Závěr Ještě se vrátím k hlasovému ovládání a správnému zachytávání povelů. Za celou prezentaci, která prakticky patřila výhradně boji, musel Michael de Plater opakovat svůj příkaz pouze dvakrát, což beru jako velký úspěch navíc s přihlédnutím k okolnímu hluku. Kromě angličtiny vyjde EndWar v německé, francouzské, italské a španělské mutaci a jen málokdo asi čekal českou nástavbu přímo od Ubisoftu. Osobně jsem zvědav, jak si systém rozpoznání příkazů poradí s českým přízvukem, ale věřím, že naučení se správné výslovnosti bude jenom ku prospěchu věci, i kdyby s tím člověk měl pár hodin strávit. Na závěr jsem se nemohl jnezeptat na to, jestli skutečně EndWar vyjde na PC, jak se spekuluje, na což mi bylo odpovězeno takto: „Prozatím se soustředíme výhradně na verze pro PS3, X360, PSP a DS. PC verzi určitě neodepisujeme, ale počítejte s tím, že pokud se pro ni nakonec rozhodneme, vyjde s velkým zpožděním za konzolemi (2009).“ Přestože hlasové ovládání na PC trochu postrádá smysl, byla by škoda nevyzkoušet si tak trochu jinou strategii navíc velmi podobnou úspěšnému World in Conflict na stolních počítačích. Související články Dojmy z UbiDays 2007 UbiSoftí videa: EndWar, Shaun White Snowboarding a ostatní [23.8.2008 16:16 - jd] Přípravy na sestřelení raketoplánu v EndWar [18.7.2008 13:13 - levis] E3 videa: Killzone 2, Empire Total War, EndWar [12.7.2008 01:01 - levis] Postřehy z třetí světové v Tom Clancy EndWar [29.5.2008 19:19 - levis] Tom Clancy EndWar - UbiDays média [28.5.2008 23:23 - jd] Playman zdražuje, EndWar i na PC? [27.5.2008 12:12 - jd] Rozbombardovaná Paříž v Tom Clancy EndWar [19.5.2008 10:10 - jd] Globální válka v Tom Clancy's EndWar [22.3.2008 12:12 - levis] Hlasové ovládání Tom Clancy's EndWar ve videu [19.3.2008 14:14 - levis] Dobyvatelé New Yorku v RTS Tom Clancy's EndWar [16.12.2007 13:13 - levis] Různé způsoby boje v Tom Clancy's EndWar [3.12.2007 16:16 - levis] Zlí Rusové v Tom Clancy's EndWar [23.11.2007 19:19 - levis] Zbraně hromadného ničení v Tom Clancy EndWar [15.10.2007 20:20 - levis] Videa: EndWar, SEGA Rally Revo [21.5.2007 12:12 - jd] Scany z Tom Clancy's EndWar [2.5.2007 18:18 - jd] Detaily o Tom Clancy's EndWar [30.4.2007 10:10 - jd] Oznámení Tom Clancy's EndWar Jiné série se jménem Toma Clancyho H.A.W.X. Splinter Cell Rainbow Six Ghost Recon |
Warlock | |
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole |